Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
https://drive.google.com/file/d/1jX63GEE8s5WXJsnHrmhgZBICz5_riI1Z/view
Wikström nämner inget om Daahlsgard vid trappkrönet. Gör Djurfeldt/Hermansson det i något protokoll?
Citera
2020-12-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
https://drive.google.com/file/d/1jX63GEE8s5WXJsnHrmhgZBICz5_riI1Z/view

Storartat!
Det är denna typ av uppgifter som är intressanta.
Vi vet då att OM områdesanropet gick ut 23.23.30 passerade piketen trappkrönet i samma ögonblick som mordet, och om anropet kom senare än så blir det än mera tight. I så fall var piketen fortfarande inne på David Bagares gata vid mordet.
Märkligt är det, och än märkligare med tanke på att en statsminister inte heller bör vara där utan livvakter mitt i natten.
Om man sedan lägger till att det är den fridsamme och reumatiske grafikern Stig Engström som påstås komma upp för trappen med en magnumrevolver i necessären efter världshistoriens mest udda och galna upptåg undrar man om allt inte bara är ett dåligt skämt.
Allvarligt - vad hände den där kvällen, egentligen?
Citera
2020-12-27, 15:43
Medlem
HAARPs avatar
Jag tillhör de som tror starkt på att det var en ensam gärningsman och att Grandman ,Tensonman och GM var en och samma person.

Vittnesmålet nedan tycker jag är väldigt intressant och tror att detta är GM på väg bort från brottsplatsen :

.... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnégatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....

1. Han har en precis en sådan mörkblå täckjacka som beskrivs av vittnen vid Grand , på Sveavvägen och mordplatsen.

2. Vittnet beskriver honom som larvig och gammalmodigt klädd , Lars Knubb gör en liknande beskrivning av Grandmannen , Även LL vid mordplatsen beskriver GM:s blå täckjacka som av äldre modell , ej "bullig" och med glest uppsydda täcken/rutor.

3. Har har en stickad mössa som beskrivits av ett antal andra vittnen även om det flera olika beskrivningar av den mössan/kepsen med skärm , öronlappar mm . Färg beige nämns av något vittne vid Grand också.

4. Han är över medellängd.

5. Han rör sig bort från mordplatsen och observeras på en plats som skulle varit längs flyktvägen i tid och plats om han kommit från Snickarbacken och sen österut genom Humlegården.

6. Han börjar springa när det hörs sirener och en polisbil kommer i full fart.

Han försvinner springande in på Östermalmsgatan i riktning västerut.Jag gissar att han var på väg till Östra Station. Det fanns en tågavgång på Roslagsbanan 23.59. Inga andra tågavgångar den kvällen halvtimmen före och efter. Det tåget gick på linje 28 , Danderyd/Djursholm , Täby , Åkersberga.

Hemvist för GM i kvarteren runt Östermalmsgatan eller Danderyd/Djursholm tror jag man kan räkna bort med beskrivningen av klädseln. Alltså Täby , Åkersberga som troligt hemvist för GM hade jag trott på.
Citera
2020-12-27, 16:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
2019-05-24: KP är intreserad av Cobrautredningen 190524.pdf, näst sista PM:et:
https://drive.google.com/drive/folders/1CmlUhoX7FbQU2Aent37nU9hZCYe9jtXF
Någon som är insatt i Cobrautredningen, orkar inte Googla.

Cobra själv, Bruno Eriksson, undersöktes av PU om ev kopplingar mot MOP, avfördes snabbt.

Det står några sidor om Palmhusgruppen i Cobraboken. Dessutom nämns andra grupper som undersöktes parallellt m Palmhusgänget. Var bl a några vapensmugglande militärer vill jag minnas.

Holger Romander var personligen djupt engagerad i Operation Cobra. Han bör rimligen haft Palmhusgruppen i tankarna när han kopplade grepp om PU i februari 1987.
Citera
2020-12-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tillhör de som tror starkt på att det var en ensam gärningsman och att Grandman ,Tensonman och GM var en och samma person.

Vittnesmålet nedan tycker jag är väldigt intressant och tror att detta är GM på väg bort från brottsplatsen :

.... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnégatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....

1. Han har en precis en sådan mörkblå täckjacka som beskrivs av vittnen vid Grand , på Sveavvägen och mordplatsen.

2. Vittnet beskriver honom som larvig och gammalmodigt klädd , Lars Knubb gör en liknande beskrivning av Grandmannen , Även LL vid mordplatsen beskriver GM:s blå täckjacka som av äldre modell , ej "bullig" och med glest uppsydda täcken/rutor.

3. Har har en stickad mössa som beskrivits av ett antal andra vittnen även om det flera olika beskrivningar av den mössan/kepsen med skärm , öronlappar mm . Färg beige nämns av något vittne vid Grand också.

4. Han är över medellängd.

5. Han rör sig bort från mordplatsen och observeras på en plats som skulle varit längs flyktvägen i tid och plats om han kommit från Snickarbacken och sen österut genom Humlegården.

6. Han börjar springa när det hörs sirener och en polisbil kommer i full fart.

Han försvinner springande in på Östermalmsgatan i riktning västerut.Jag gissar att han var på väg till Östra Station. Det fanns en tågavgång på Roslagsbanan 23.59. Inga andra tågavgångar den kvällen halvtimmen före och efter. Det tåget gick på linje 28 , Danderyd/Djursholm , Täby , Åkersberga.

Hemvist för GM i kvarteren runt Östermalmsgatan eller Danderyd/Djursholm tror jag man kan räkna bort med beskrivningen av klädseln. Alltså Täby , Åkersberga som troligt hemvist för GM hade jag trott på.

Han bodde på Säter. Fick gå helt fritt. Skrev sen anonyma brev och intresserade sig för Mozart. Visat många tecken under åren. Svamlat om mordet till Guillou i Rekordmagasinet men G har inte fattat nåt. mm mm.
Citera
2020-12-27, 18:30
Medlem
p.norths avatar
Lite slump att åklagaren går ut strax efter H. R hade avlidit?
Citera
2020-12-27, 19:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Wikström nämner inget om Daahlsgard vid trappkrönet. Gör Djurfeldt/Hermansson det i något protokoll?

https://drive.google.com/file/d/1Quf3QZo2I-K5lZ9yGweTxbAgzNuwl9cR/view

Hermansson 860305
Citera
2020-12-27, 19:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Storartat!
Det är denna typ av uppgifter som är intressanta.
Vi vet då att OM områdesanropet gick ut 23.23.30 passerade piketen trappkrönet i samma ögonblick som mordet, och om anropet kom senare än så blir det än mera tight. I så fall var piketen fortfarande inne på David Bagares gata vid mordet.
Märkligt är det, och än märkligare med tanke på att en statsminister inte heller bör vara där utan livvakter mitt i natten.
Om man sedan lägger till att det är den fridsamme och reumatiske grafikern Stig Engström som påstås komma upp för trappen med en magnumrevolver i necessären efter världshistoriens mest udda och galna upptåg undrar man om allt inte bara är ett dåligt skämt.
Allvarligt - vad hände den där kvällen, egentligen?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/htmlview#gid=0

Här finns bl.a ca 70-80 förhör, med polismän i tjänst den kvällen, som jag begärde ut i somras/höstas.
Citera
2020-12-27, 23:45
Medlem
JSelwyns avatar
När bion var slut, så inträffar en händelse att en Man kommer fram till Olof Palme, och det har ett hätskt meningsutbyte, framförallt så är det mannen som är "upprörd".

Meningsutbytet bevittnas av både Lisbeth och en annan kvinna.

Är det någon som vet mer och om vem denna person är?
Citera
2020-12-27, 23:55
Medlem
p.norths avatar
Det där var nog vardagsmat för paret sista åren att människor som kom fram antingen upprörda eller hade åsikter. Att SE skulle vara GM är som att CP aldrig tog nå droger.

När skulle LGWP berätta ang SE oskuld då?
Citera
2020-12-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tror inte att det finns möjlighet att knyta en gärningsman till mordet såvida inte någon person blir djupt religiös eller drabbas av betänkligheter på äldre dar och sätter sanningen framför andra hänsyn. Däremot finns det en möjlighet till en förklaring. En sådan förklaring kommer dock inte att presenteras på Flashback av förklarliga skäl. Inte heller kommer man att se den i Palmerummet, på Gunnar Walls blogg som är hyfsat seriöst så länge man håller sig till grabbgängets regler och inte sticker ut eller är kvinna för den delen, eller hos andra författare som också håller fast vid sin tes eller för den delen ändrar den med tiden allt eftersom det är bekvämt och pengar rullar in på kontot.

För min del är saken klar. Eller så pass mycket klar att jag kan lägga det hela till handlingarna och vara nöjd med vad jag har gjort utan att kunna bevisa något bortom rimlig tvivel. Det finns där framför våra ögon. Krister Petersson har gått tillbaka till brottsplatsen men har inte sett nånting.
Av någon outgrundlig anledning vill ingen se det uppenbara och för att se det behöver man studera brottsplatsfoton från 28 februari och några veckor fram i tiden. Sen faller bitarna på plats eftersom.
När Lars Krantz tappat det mesta om inte allt och såg lösningen i att Tarkovskij filmade på Tunnelgatan svarade Erland Josephson att konsten är full av märkliga sammanträffanden. Så är det säkert för det finns verkligen märkliga sammanträffanden och vi har en tendens att se det vi vill se och hitta mönster där det inte finns några eftersom det är människans natur. Det finns en hel del sammanträffanden som skulle kunna passa in när man försöker tolka mordet i ett begripligt sammanhang. Det finns dock något som inte fått ett svar. Ett sammanträffande som trotsar allt förstånd och som inte är förklarat bara förbisett.
Det är givetvis irriterande och frustrerande när någon säger A men inte säger B, men jag ger er en ledtråd "hiding in plain sight". Vilka grupper i vår värld ägnar sig åt sådant? Vilka grupper blir förbannade intill tionde generationen och får brinna i helvetet om man avslöjar hemligheter? Vilka svär eder att vara trogna, lojala och bevara hemligheter i mörka rum? Sök det på brottsplatsen. Det finns där. Hiding in plain sight.
Religiöst motiv?
Citera
2020-12-28, 01:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Handlingar rörande Societas Avantue Gardie (SAG). I-9273.

https://drive.google.com/file/d/17De7iKD4wVayfw6qYgUo3nRhzFCuzmVP/view?usp=sharing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in