2021-01-11, 21:41
Medlem
H24s avatar
Som motvikt till Engström framhåller jag vad jag anser är det hetaste uppslaget just nu, knarkspanarna runt mordplatsen och specifikt Föllinges rörelsemönster.

En detalj jag anser fått för lite genomslag är hur Hans Hongelin vid Snickarbacken beskriver Föllinges signalement mer eller mindre exakt. Mannen tar av sig en rock, har en annan jacka under och hoppar in på passagerarsidan i en blå Passat. 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Är dessutom kompatibelt med Nieminens signalement minuterna tidigare.

När Föllinge/Persson, på ett väldigt detaljerat sätt, medger att han cirkulerat i området med sin blåa Passat är jag benägen att tro att det är han som dyker upp här. Men i så fall är det fler inblandade, och den man Hongelin beskriver är ju inte föraren. Vad kan ha hänt om den analysen är korrekt?

En hypotes är att spanarna från Sveavägen sammanstrålar med Stödpatrullen på KSN vid 23-tiden. De förstnämnda bör med hög sannolikhet ha sett Palme via spaningen mot Grands mynttelefoner. Eventuellt kommenterar någon det helt i förbigående, att vi såg statsministern också. Utan livvakter.

En mindre sammansvärjning med 2-4 spanare uppstår och grupperar i ett fordon som återvänder till området, alibit kan vara att de ska på krogen (Virveln). Den blåa Passaten är central, så den måste man offra i förhör om man i en avlägsen framtid kommer behöva förklara sig.

Det skulle kunna vara tre personer i fordonet. Föraren, Föllinge och GM. Föllinge måste göra sig själv till chauffören i senare förhör eftersom det är hans bil. Man kanske ser från fordonet hur LOP korsar gatan framför dem. Då kan man rätt snabbt skissa Tunnelgatan som mordplats med flyktväg österut, och Stureplan blir nästa anhalt för föraren. Stämmer bra tidsmässigt i alla ändar och framförallt stämmer det med hur GM bara dyker upp. Han har inte följt efter, han har mött upp dem. Föllinge och GM släpps av i närheten av mordplatsen, föraren försvinner mot Stureplan för att hämta dem. Snickarbacken är en logisk plats att komma överens om.

GM skjuter men tappas bort av vittnena och försvinner Luntmakargatan eller Malmskillnadsgatan. Föllinge försvinner minuten senare ner för David Bagares Gata där han ses av Nieminen. Nieminen och Hongelin ser, och beskriver, samma uppknäppta rock, som är en improviserad klädsel för att kunna byta signalement "on the fly". Om fordonet skulle bli stoppat på grund av rikslarmet vill man ju inte sitta där med en svart rock.

Påminner i så fall lite om Leif GW:s trilogi där mordet i grunden sker på grund av en förlupen kommentar av en SÄPO-chef. Nu när jag tänker på det så tänkte faktiskt GM i den boken strunta i MOP och gå på krogen istället. Plötsligt ser han dem i folkvimlet.
Citera
2021-01-11, 21:45
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är redan konstaterat i tråden att det där inte är SE. Gubbkeps med mörk rock var för övrigt standard för äldre herrar på den tiden.

Finns det en länk för det? Mannen i keps är rätt lik Engström.
Den man i keps som Andersson pratade med i flera minuter
var av allt att döma ingen myndighetsperson.
Senast redigerad av ben-varfor 2021-01-11 kl. 22:07.
Citera
2021-01-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Från TV serien M*A*S*H
https://www.imdb.com/title/tt0763200/mediaviewer/rm838543872/?context=default

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej ,jag tror inte riktigt på den heller. Den ser inte tillräckligt larvig och "bonnig" ut.
Saknar öronlapparna , de skall gå att knyta uppe på med , typ som på en Sherlock Holmes mössa.
Skärmen troligtvis av slätt material och mössan stickad. Lite platt uppe på och lätt "bullig" .Kanske en tofs i ett snöre också.

Vilka krav du har.

Radar-mössan bra. Nog jävla larvig i mitt tycke.

Hur fan ska du hitta en stickad mössa med skärm, öronlappar... Och tofs i snöre?
Citera
2021-01-11, 22:07
Medlem
Joe Blows avatar
Dåligt av Lampers att inte nämna Olle Minell på Proletären som var den första(?) journalist som på allvar intresserade sig för Engström. Minell var på Skandia och intervjuade Engström och hans kollegor under flera dagar i slutet av 1990. Hans slutsats var att han inte kunde se att Engström hade något med mordet att göra även om det fanns en hel del underligheter kring honom. Tilläggas bör att Minell av rent ideologiska skäl hoppades helhjärtat på polisspåret.
Citera
2021-01-11, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Finns det en länk för det? Mannen i keps är rätt lik Engström.
Den man i keps som Andersson pratade med i flera minuter
var av allt att döma ingen myndighetsperson.

Det var tydligen i tråden om Skandiamannen även om jag vet att det tagits upp här också:

(FB) Skandiamannen

Inte så mycket matnyttigt i det inlägget men det ska alltså vara så att FU tittat på bilderna, vilket är ganska självklart, helt inkompetenta var de inte.
Citera
2021-01-11, 22:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Det var tydligen i tråden om Skandiamannen även om jag vet att det tagits upp här också:

(FB) Skandiamannen

Inte så mycket matnyttigt i det inlägget men det ska alltså vara så att FU tittat på bilderna, vilket är ganska självklart, helt inkompetenta var de inte.

I polisens bild 6 rör sig inte mannen i keps. Han står stilla och visas från sidan.
Fanns det två män i keps och mörk rock? Den som Andersson pratade med
och mannen i bild 6.
Citera
2021-01-11, 22:54
Avstängd
Citat:
I polisens bild 6 rör sig inte mannen i keps. Han står stilla och visas från sidan.
Fanns det två män i keps och mörk rock? Den som Andersson pratade med
och mannen i bild 6.

Jag inte inte vad det är för bild som åsyftas där han skulle synas röra på sig. Vad jag vet är detta den enda bilden där det finns en person som liknar SE.
Citera
2021-01-11, 23:02
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Jag inte inte vad det är för bild som åsyftas där han skulle synas röra på sig. Vad jag vet är detta den enda bilden där det finns en person som liknar SE.

I det här inlägget rör sig Engström i varje fall.

(FB) Skandiamannen

Det verkar ju viktigt att klarlägga om Engström fotats på platsen.
Citera
2021-01-11, 23:07
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vilka krav du har.

Radar-mössan bra. Nog jävla larvig i mitt tycke.

Hur fan ska du hitta en stickad mössa med skärm, öronlappar... Och tofs i snöre?

Något vittne år 1986 hade säkert känt igen och kunnat beskriva en sådan mössa från MASH.
Det är jag säker på.

Det var en ovanlig huvudbonad , Troligtvis inget som är lätt och hitta.

Om man antar att det var en skid- sportmössa 50-60 tals stil , kanske CTH fabriksmuseem
har något förslag?
https://www.helahalsingland.se/artikel/vm-mossor-stalls-ut-1
Citera
2021-01-11, 23:22
Avstängd
Citat:
I det här inlägget rör sig Engström i varje fall.

(FB) Skandiamannen

Det verkar ju viktigt att klarlägga om Engström fotats på platsen.

Nej knappast, i inlägget står det att han tror att det finns en bild där SE rör sig. Den lär nog vara frågan om en och samma bild för nån annan där det finns nån som liknar honom finns inte.
För övrigt lite makabert att du länkar till det inlägg jag länkade till dig, trodde du att jag glömt bort det?

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Betyder "strax" nu ikväll eller kan jag gå och lägga mig?

Citera
2021-01-11, 23:30
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Nej knappast, i inlägget står det att han tror att det finns en bild där SE rör sig. Den lär nog vara frågan om en och samma bild för nån annan där det finns nån som liknar honom finns inte.
För övrigt lite makabert att du länkar till det inlägg jag länkade till dig, trodde du att jag glömt bort det?

Kontentan är väl att det finns ett foto som liknar Engström.
Citera
2021-01-11, 23:46
Medlem
p.norths avatar
Blickade GM mot barackarna efter han hade avlossat skotterna, just för att det skulle vara fritt att springa mot trapparna,. Hade han tagit den vägen om han då såg LJ som i samma veva gömma sig där? Tror ni att GM hade i beräkning att någon var där vid barackarna för det kändes ändå den säkraste vägen att ta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in