Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-12, 02:45
Medlem
OPK123s avatar
Jämför Hongelins beskrivning över den man han ser byta jacka/rock i nappaskin med Tammelehts vittnesmål om en man med ockrafärgad rock.

Nappaskin och ockrafärgad känns ganska lik varandra!?
Citera
2021-01-12, 03:04
Medlem
graniten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag börjar kanske, lite motvilligt, för första gången, inse en sak nu.

Ove ”Föllinge” Persson är från Jämtland eller hur? Kan det t.o.m. vara så att han var med i Brunflo Skytteförening?

Har Hongelin sagt Blå Passat först eller Blå bil av japanskt märke först? Eller har nån lagt orden i munnen på honom? Eller är det nån här som skapat en trådsanning?

Måste faktiskt erkänna att han är väldigt lik C.P.

Och Tammelehts vittnesmål om en man som är 180 cm lång, har cendréfärgat hår och mustasch i samma färg samt beige trenchcoat tror jag nu föreställer Raimo Räsänen, vilket innebär att han är Mannen i Beige.

Saker börjar make sense nu... god damn it...
Jag har också på senaste tiden intresserat mig för kopplingen med Jämtland i detta "scenario". Affären i Dorotea är även något man kanske bör uppmärksamma här.
Citera
2021-01-12, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Dåligt av Lampers att inte nämna Olle Minell på Proletären som var den första(?) journalist som på allvar intresserade sig för Engström. Minell var på Skandia och intervjuade Engström och hans kollegor under flera dagar i slutet av 1990. Hans slutsats var att han inte kunde se att Engström hade något med mordet att göra även om det fanns en hel del underligheter kring honom. Tilläggas bör att Minell av rent ideologiska skäl hoppades helhjärtat på polisspåret.

Ja, Lampers borde även nämnt besynnerligheterna på Skandia, så som det där egendomliga sammanträffandet med den öppna dörren på baksidan av Skandiahuset som stått och larmat i nästan en timme och stängdes just 23:22. Kan vara ren slump, men samtidigt inte. Lampers borde även nämnt att säkerhetschefen på Skandia inte verkade ha några som helst problem med att se att SE skulle vara inblandad i mordet.

Ett av förhören med väktarna på Skandia var ju sekretessbelagt vid Olle Minells intervju. Är det sekretessbelagt fortfarande?

Lite konstigt att det är Magasinet Filter som fått all cred vad gäller SE-spåret, när, precis som du skriver, Proletären gjorde exakt samma belysning av SE redan på 1990-talet.

Personligen vet jag varken ut eller in. Jag kommer heller inte riktigt runt SE, särskilt eftersom jag precis som Krister Petersson mycket väl kan tänka mig att det var SE som var den "flyende mannen" på David Bagares gata.
Citera
2021-01-12, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Precis , något som ger associationer till en äldre typ av huvudbonad och som också ser larvigt och bonnigt ut. Friluftsliv, skidåkning 50-60-tal.

Finns en del "bonniga" huvudbonader i filmen Jagad, när poliserna klär ut sig för att obemärkt kunna inleda stormning av ett hus, och jag menar inte den urlöjliga huvudbonad som Tommy Lee Jones bär, men däremot hans kollegors.

https://youtu.be/c6ZSgv2zpE0?t=36
Citera
2021-01-12, 05:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, Lampers borde även nämnt besynnerligheterna på Skandia, så som det där egendomliga sammanträffandet med den öppna dörren på baksidan av Skandiahuset som stått och larmat i nästan en timme och stängdes just 23:22. Kan vara ren slump, men samtidigt inte. Lampers borde även nämnt att säkerhetschefen på Skandia inte verkade ha några som helst problem med att se att SE skulle vara inblandad i mordet.

Ett av förhören med väktarna på Skandia var ju sekretessbelagt vid Olle Minells intervju. Är det sekretessbelagt fortfarande?

Lite konstigt att det är Magasinet Filter som fått all cred vad gäller SE-spåret, när, precis som du skriver, Proletären gjorde exakt samma belysning av SE redan på 1990-talet.

Personligen vet jag varken ut eller in. Jag kommer heller inte riktigt runt SE, särskilt eftersom jag precis som Krister Petersson mycket väl kan tänka mig att det var SE som var den "flyende mannen" på David Bagares gata.

Det skulle vara mycket intressant att få läsa förhören med väktarna och säkerhetschefen. De flesta av frågorna de fick torde ha handlat om SE och man skulle gärna vilja veta exakt vad SE orerade om på sin arbetsplats under åren som fick säkerhetschefen - och flera andra enligt uppgift, att reagera på att det kunde vara han som var den osannolike mördaren.

Det borde vara offentligt material numera och bara en fråga om att betala avgiften för kopieringsarbetet och nån privatspanare måste väl ha begärt ut de delarna vid det här laget?

Det SE berättade för Jan Arvidsson på tidningen Skydd & Säkerhet gör ju onekligen att man höjer ögonbrynen.
Pratade han sådär på sin arbetsplats så förstår jag att hans kollegor på jobbet började misstänka ett och annat.
Senast redigerad av BWisser 2021-01-12 kl. 05:36.
Citera
2021-01-12, 07:50
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det skulle vara mycket intressant att få läsa förhören med väktarna och säkerhetschefen. De flesta av frågorna de fick torde ha handlat om SE och man skulle gärna vilja veta exakt vad SE orerade om på sin arbetsplats under åren som fick säkerhetschefen - och flera andra enligt uppgift, att reagera på att det kunde vara han som var den osannolike mördaren.

Det borde vara offentligt material numera och bara en fråga om att betala avgiften för kopieringsarbetet och nån privatspanare måste väl ha begärt ut de delarna vid det här laget?

Det SE berättade för Jan Arvidsson på tidningen Skydd & Säkerhet gör ju onekligen att man höjer ögonbrynen.
Pratade han sådär på sin arbetsplats så förstår jag att hans kollegor på jobbet började misstänka ett och annat.

Läser man så låter det mest som en viskningslek där saker och ting förvandlas, förstoras och ändras och det speciellt av låtsaspolisen Häggström på Skandia. Som vapensamlarens dotter sa, skvallret eller misstankarna om Engström är som en liten snöboll som växer och växer..
Citera
2021-01-12, 07:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Läser man så låter det mest som en viskningslek där saker och ting förvandlas, förstoras och ändras och det speciellt av låtsaspolisen Häggström på Skandia. Som vapensamlarens dotter sa, skvallret eller misstankarna om Engström är som en liten snöboll som växer och växer..

Du missförstådde, hon syftade på Stig Engströms rövarhistorier om vad han skulle ha gjort på mordplatsen, inte misstankarna mot honom.
Citera
2021-01-12, 07:55
Medlem
Sture Höglund ansvarade på SÄPO för Palmes livvakter vid tiden för mordet.
Sture blir ju intressant på grund av sina kunskaper om Palmes livvaktsskydd.
Råkade han berätta för någon att Palme saknade skydd på mordkvällen?

Sture H och Ture U omnämns i Lingärdes F-koder.

Någon som vet om det kan finnas några kopplingar mellan Ture Utriainen- Sture Höglund och Ove Persson eller andra knarkspanare eller andra omtalade personer?

Enligt följande information så bodde bara två Palmes livvakter mitt i stan.

"Bostadsadresserna var i Turinge, utanför Nykvarn, och Södertälje, 5 resp
3$ mil fran statsministern, i praktiken omkring 45 minuters restid, dubbelt
så lång tid som mot föreskritterna.

Övriga livvakter bode också långt [rån stan. Två i Vallentuna-trakten,
en halvvägs mellan Stockholm och Södertälje och en i Midsommarkransen.

Bara två bodde mitt i stan och kunde vara tillgängliga enligt Sture Höglunds
regler som gällde vid tiden för mordet.

Ilur det kunde bli så här, mordkvällen, står han helt frågande inför.

(Höglund): - Det vet inte jag hur det kom sig att det hade blivit på det
sättet. Jag skulle kunna misstänka ntt man hade gjort
överenskommelser med andra i livvaktsgruppen som då befann sig på närmare håll,
så att dom skulle snabbt ställa upp om det var någonting...

(Björk): Nej, så var det i n t e . En livvakt som tjänstgjorde på
mordkvällen, John-Erik liahne, och som vi har talat med säger att det var enbart
dom två själva som hade beredskap. Det enda telefonnumret som Olof Palme
hade att ringa i händelse av att de skulle behöva gå iväg någonstans, gick
till en bostad flera mil ifrån Stockholm. "Klart olämpligt", tycker Sture
Höglund:

- Det kan man väl säga att det är inte lämpligt, och över huvud taget så
hade vi ju synpunkter på hur pass omfattande det här skyddet skulle vara."

http://runeberg.org/palmenytt/1993/0155.html
Citera
2021-01-12, 08:03
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Du missförstådde, hon syftade på Stig Engströms rövarhistorier om vad han skulle ha gjort på mordplatsen, inte misstankarna mot honom.

Sant. Men det förtar inte viskningsleken på Skandia.
Citera
2021-01-12, 08:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Sant. Men det förtar inte viskningsleken på Skandia.

Om du nu är så insatt i vad som sades på Skandia om och av SE så ska du kanske dela med dig av det?
Citera
2021-01-12, 08:11
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Om du nu är så insatt i vad som sades på Skandia om och av SE så ska du kanske dela med dig av det?

Det är väl bara att läsa förhören. Har väl varit tillgängliga i tio år.
Citera
2021-01-12, 09:25
Medlem
OPK123s avatar
Jag är nu också stor förespråkare till att gärningsmannen kördes till mordplatsen strax innan mordet! Tycker många vittnesmål talar för detta.

Är också beredd att erkänna att de två män som jag förespråkat tidigare i tråden ej är skytt, utan bara bevakare. En man i blå täckjacka med stålbågade glasögon och en man i beige med cendréfärgat hår och mustasch.

Det är min absoluta övertygelse att gärningsmannen hade mörk rock och mörkt hår.

Just mörkt hår har aldrig passat profilen på den jag alltid trott var skytt. Och det har stört mig! Men får erkänna, främst till mig själv, att det sannolikt är såhär det ligger till.

Förtydligande gällande T.U:s bil: Han ägde en mörkblå Nissan Cherry. Ska se om jag kan få tag i reg nr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in