Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-07, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ingen idag som vet om det leder någonstans. Men det är uppenbart att spanings och förundersökningsledare har ljugit.

Ölvebro påstod på sin tid att det inte existerade några WT. Observationerna var enbart en produkt av Holmers efterlysning av desamma. Vilket är en lögn i sig. Eftersom 2 observationer inkom före Holmers uppmaning.

Varför struntade PU i alla WT-observationer under 30 år? Där vi idag kan se bevis för att vissa vittnesmål aldrig följdes upp. De blev obehandlade under 30 år. Varför?

När man samtidigt hade tillgång till Säpos övervaknings-PM sedan 1989. Och hur kom man fram till att det var en ensamagerande gärningsman? Som ledde fram till GMP. Om man inte undersökte ursprunget till alla WT.

Jag sitter inte på svaren men jag har ändå svårt att se att alla utredare, åklagare, politiker osv osv ska mörklägga år efter år. Vem vinner på det? Dessutom slutar aldrig "konspirationsteorierna".
Citera
2020-08-07, 07:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, då förstår jag. Det jag efterlyser är som sagt dokumentation av våra fynd i materialet, sådant vi är säkra på. Annars.kan jag inte se hur vi någonsin ska kunna komma fram till någonting.

PU finns inte längre och statsmakterna verkar genuint ointresserade av att lösa mordet.

Vi behöver som jag ser det så småningom.hamna i en slutsats så att de helt enkelt blir tvungna att återuppta utredningen.

Trycket underifrån blir för starkt.
Naturligtvis måste vi ha någon form av dokumentation som alla har tillgång till. Som genomlyser och kan analyseras. Men frågan är i vilken form? Som alla intresserade håller med om. Att skriva en lista i punktform med alla information i förhoppningsvis ett 80-tal fall är enklast.
Citera
2020-08-07, 07:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
För mig är det ett tillfällighetsmord.

När man studerar iakttagelserna av WT så är det uppenbart att majoriteten är koncentrerade runt mordplatsen. Alltså söder om Grand. Då måste man fråga sig varför? Eftersom beslutet att promenera hem togs utanför bokhandeln. Omöjligt att få fram i förväg via avlyssning eller tidigare kartläggning. Liksom sidbytet.

Fler frågor.

Varför visar sig WT-bärarna öppet? Hade förekomsten av WT varit lika ymnig om paret Palme inte lämnat bostaden? Hade narkotikaspaningen, alternativt spaningarna, sett lika dana ut om OP stannat hemma? Hade WT-förekomsten sett likadan ut om OP och LP valt den andra filmen som var på tapeten? Då med en annan biograf. Hur såg det ut norrut? Med tanke på att samma väg hem som man anlände var det troligaste alternativet.

Att täcka upp alla alternativ för hemfärden är en logistisk mardröm. I synnerhet när man fångar tillfället i flykten.

Med tillfällighetsmord menar du att.någon.av spanarna/WT-männen grep tillfället i flykten när han såg Palme på Sveavägen efter bion?

Och att de andra som såg vad som skedde, typ Tunnelbanemannen, tigit av lojalitet med sin kollega?

Annars ser jag det som rätt okomplicerat att avlyssna telefonen, övervaka från GS till Grand och därefter bara kolla var Palme tar vägen efter filmen? Man hade ju kunnat skjuta på andra platser än vid Tunnelgatan.

Att alla observerade WT-män hade med mordet att göra betraktar jag som uteslutet. Flera olika grupper måste ha varit ute i olika ärenden. Kuppförsvarsövning, knarkspaningen, Stay Behind, Säpo och vad vet jag.

Nej, jag kan bara se att de vi skrivit om flera gånger är de intressanta- den långe blonde, Grandmannen, Tunnelbanemannen och ev en till, den bredaxlade mörkhårige. I en liten attentatsgrupp som fått nog av Palme.
Citera
2020-08-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag sitter inte på svaren men jag har ändå svårt att se att alla utredare, åklagare, politiker osv osv ska mörklägga år efter år. Vem vinner på det? Dessutom slutar aldrig "konspirationsteorierna".
Anledningen till att konspirationsteorierna aldrig slutar är ju att Palmeutredningen inte löst mordet.

Att viss mörkläggning pågick initialt visade Wall i Mörkläggning. Men var det mörkläggning att inte utreda WT? Det vet vi inte. Det kan också bero på inkompetens där olika spaningsledare drar olika slutsatser av samma material. Alltså Dag Anderssons slutsatser kontra Ölvebros. Båda kan ju inte mörklägga.
Citera
2020-08-07, 08:06
Medlem
Citat:
Anledningen till att konspirationsteorierna aldrig slutar är ju att Palmeutredningen inte löst mordet.

Att viss mörkläggning pågick initialt visade Wall i Mörkläggning. Men var det mörkläggning att inte utreda WT? Det vet vi inte. Det kan också bero på inkompetens där olika spaningsledare drar olika slutsatser av samma material. Alltså Dag Anderssons slutsatser kontra Ölvebros. Båda kan ju inte mörklägga.

Tittar man på JFK, månlandningen, Estonia och 11 sep så är det samma diskussioner där. Oavsett vad som läggs fram så är det fejkade bevis, mörkläggning osv. Jag tror att även om KP kunnat koppla ett vapen till SE så hade det inte räckt för alla som menar att de vet hur det gått till.
Citera
2020-08-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Med tillfällighetsmord menar du att.någon.av spanarna/WT-männen grep tillfället i flykten när han såg Palme på Sveavägen efter bion?

Och att de andra som såg vad som skedde, typ Tunnelbanemannen, tigit av lojalitet med sin kollega?

Annars ser jag det som rätt okomplicerat att avlyssna telefonen, övervaka från GS till Grand och därefter bara kolla var Palme tar vägen efter filmen? Man hade ju kunnat skjuta på andra platser än vid Tunnelgatan.

Att alla observerade WT-män hade med mordet att göra betraktar jag som uteslutet. Flera olika grupper måste ha varit ute i olika ärenden. Kuppförsvarsövning, knarkspaningen, Stay Behind, Säpo och vad vet jag.

Nej, jag kan bara se att de vi skrivit om flera gånger är de intressanta- den långe blonde, Grandmannen, Tunnelbanemannen och ev en till, den bredaxlade mörkhårige. I en liten attentatsgrupp som fått nog av Palme.
Jag kommer också fram till att det var flera olika grupper ute samtidigt. Där en liten grupp passade på när tillfället gavs. Som en övervakning med de personer som du refererar till. Där Säpos utredning refererar till eventuell omgruppering. Med 3-4 personer ingående plus mördaren. Där deras material omfattar 400 tips som vaskats fram ur det ursprungliga 12 000 spaningstips.

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Mina tankar utöver det.

Antingen gömde sig gruppen bakom annan verksamhet som narkotikaspaning/ar eller en övning eller dylikt. Eller att dessa urartade. Eller så bestämde sig en liten grupp i en större grupp att slå till när tillfället uppenbarade sig. Utan att i förväg bestämt sig. Eller så tog en person i en grupp ett privat initiativ när tillfället uppenbarade sig. Utan de övrigas vetskap i förväg.

Men det är enbart mina egna alternativ som naturligtvis kan vara helt fel.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-07 kl. 08:22.
Citera
2020-08-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
På vilket sätt är det en gissning att läsa LPs vittnesmål och se att hon är tydlig med att hon skjuts med andra skottet? Hur är det en förutfattad mening? Att du sedan påstår att TR/HR skulle ha underkänt hennes vittnesmål om detta är trams, och det vet du själv.

Lögnerna är inte kädsamma. Domarnas bedömningar är solklara. Om man som du måste ta till en lögn är man illa ute.

Det är amatörmässigt och fördomsfullt att basera hela förloppet på ett vittnes "upplevelser" i tro att det är sanningen och särskilt när det gäller vittnen mitt i traquman. Idag är det mycket väl utrett dels att LP:s beskrivningar som muterar från två gärningsmän varav hon känner igen den ene från Gamla stan till bombsäkert utpekande av CP har väldigt lite med verkligheten att göra. Hon har ryggen emot händelsen. Hon blir påskjuten med 357 magnum och beskriver det som smällare på avstånd. Hon ser GMs ansikte trots att ljusförhållanden med motljus omöjliggör sådana iakttagelser. Inte många rätt där inte och det är tyvärr så vanligt med den typen av fel att vana mordutredare borde insett det och gjort en korrekt värdering utifrån en sammantagen bikld och teknisk bevisning samt forensisk kunskap.

Utan det amatörmässiga misstagen när det gäller LP så hade man inte kastat brot 20 år på CP-spåret helt enkelt. Det har man dock gjort även efter det att samtliga domare underkänt LP:s utpekande på mycket goda grunder och det är en enorm skandal. De som gjort det borde klandras för evigt.

Gör man helhetsbedömningen så är det praktiskt taget omöjligt att få ihop att LP bir påskjuten med andra skottet eftersom personer ser OP falla efter andra skottet. Det är baserat på objektiva kriterier inte subjektiva.
Citera
2020-08-07, 08:31
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
En relevant fråga.
Var det improviserat livvaktsskydd? En operation för att komma över en transport av narkotika? Eller visste man att man skulle äga en utredning, om bara mördaren kom undan till en flyktbil?

Några tänkbara alternativ på olika frågor

a) Varför visar sig WT-bärarma öppet?
* De tillhör oilika grupper (se min tidigare schematisering) alla har inte uppsåt till MOP (dvs ingår i spaningsgrupp. Kan delar av Wt-bärarma vara ngt slags livvaktsskyddsom som du skriver. BOBO menar dock att distansskydd ej funkar. Antingen har man livvaktsskydd eller inte. Det finns inget mellanting. Jag passar i frågan
* ' Alla tillhör spaningsgrupp men struntar i det. De vet redan på förhand att de är skyddade för utredning. Det kan i sin tur bero på olika saker.Utvecklas inte nu

b) Varför mördades OP just vid aktuell mordplats och inte ngn annanstans. Tog man tillfället i akt eller inte?

* ALT 1 Komplotten hade stora resurser för spaning och omgrupperades m h a en operationsledare som utgör operationens nervcentrum allt efter vad som inrapporterades till denne från spanarna om OP:S rörelser. Frågan är om det finns tekniska förutsättningar för ett sånt scenario?

* ALT 2 Ngn gång under kvällen luras OP till mordplatsen. Då hamnar vi ett slags mötesscenario. Jag skriver "under kvällen" därför att om det på förhand var bestämt om ett möte,varför då all dessa WT-iakttagelser?-jag ser då inte logiken med den förutsättningen. Med ett slags mötessscenario blir hvudalternativet att "man grep inte tillfälet i flykten. Det var riggat. Men det kan vara mer komplicerat än så. Det kan vara ett planerat möte där ngn spårar ur dvs uppsåtet från början var inte ett mord.

Alt 2 med förgreningar kan ses i ljuset av ngn slags övning som inflitrerats. Som jag tiidgare skrivit förklaras då en del av debaclet på polisens SBC, Notera också att både GW (wall inte leif) och LB tror på nåt slags möte

ALT1 och Alt 2 förklarar på olika sätt varför vi ser alla dessa WT-iakttagelser

Alt 3 Det var ett tillfällighetsmord enligt Anderssons modell

WT-iakttagelser kan då förklaras med att syftet med dessa inte var ett mord utan nåt annat. Men hur förklarar man då de WT-iakttagelser som du mfl tror är spanare. Varför spanar man och på vem?

Om mordet var riggat, på ett eller annat sätt, tror jag som du att de var väesntligt att GM kommer undan men också att denne skiljs från vapnet så snabbt som möjligt. Då bör GM ha haft ngn slags "skyddsgrupp" som kan vara spanare. Viilka det blir beror på var mordet äger rum?. Ett sånt tänk påverkar också GM:S rörelse. Då avviker han så snabbt som möjligt och springer inte "i en rät linje"

]ag menar att vi måste hålla alla ovanstående alternativ öppna. Det kan också finnas fler. Allt för att vi inte skall låsa oss fast i ett feltänk
Det blir då aktuellt att inte bara försöka verifiera resp scenarie utan också att försöka falsifiera den dvs skjuta den i sank på säkra grunder. Allt för attMOP-dimman succesivt skall lättat Det är f.n en djungel av olika tänkbara scenarios. Men jag menar alltså denna djungel måste accepteras-hemfall inte åt enkla lösningar av bekvämligjetskäl
Senast redigerad av bartram 2020-08-07 kl. 08:33.
Citera
2020-08-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
En detalj nämnt av flera i förhören av span är att de hade en japansk apparat, Avitec, istället för de vanliga från Motorola. Det kan nog vara en missuppfattning att de var krypterade även om Margareta E använder just det ordet (kanske menar hon bara "kod"), men någon lämplig egenskap torde väl förklara varför man valde Avitec? Det verkar dock finnas sparsamt med info om det japanska märket.

Försök hålla dig till fakta. Det framgår mycket tydligt att trafiken kunde avlyssnas med vanlig polisscanner därför talade man i interna koder. Att så sker och avlyssnas av Sigges kompis som ringer in och rapporterar om det.

Det behövs inte mer diskussioner om detta. De som introducerar annat är bara ute efter att sabotera framsteg i tråden. Fan vet om det inte är sådana lierade med dem som alla indicier leder mot.
Citera
2020-08-07, 08:37
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

* De tillhör oilika grupper (se min tidigare schematisering) alla har inte uppsåt till MOP (dvs ingår i spaningsgrupp. Kan delar av Wt-bärarma vara ngt slags livvaktsskyddsom som du skriver. BOBO menar dock att distansskydd ej funkar. Antingen har man livvaktsskydd eller inte. Det finns inget mellanting. Jag passar i frågan
* ' Alla tillhör spaningsgrupp men struntar i det. De vet redan på förhand att de är skyddade för utredning. Det kan i sin tur bero på olika saker.Utvecklas inte nu

b) Varför mördades OP just vid aktuell mordplats och inte ngn annanstans. Tog man tillfället i akt eller inte?

* ALT 1 Komplotten hade stora resurser för spaning och omgrupperades m h a en operationsledare som utgör operationens nervcentrum allt efter vad som inrapporterades till denne från spanarna om OP:S rörelser. Frågan är om det finns tekniska förutsättningar för ett sånt scenario?

* ALT 2 Ngn gång under kvällen luras OP till mordplatsen. Då hamnar vi ett slags mötesscenario. Jag skriver "under kvällen" därför att om det på förhand var bestämt om ett möte,varför då all dessa WT-iakttagelser?-jag ser då inte logiken med den förutsättningen. Med ett slags mötessscenario blir hvudalternativet att "man grep inte tillfälet i flykten. Det var riggat. Men det kan vara mer komplicerat än så. Det kan vara ett planerat möte där ngn spårar ur dvs uppsåtet från början var inte ett mord.

Alt 2 med förgreningar kan ses i ljuset av ngn slags övning som inflitrerats. Som jag tiidgare skrivit förklaras då en del av debaclet på polisens SBC, Notera också att både GW (wall inte leif) och LB tror på nåt slags möte

WT-iakttagelser kan då förklaras med att syftet med dessa inte var ett mord utan nåt annat. Men hur förklarar man då de WT-iakttagelser som du mfl tror är spanare. Varför spanar man och på vem?

Om mordet var riggat, på ett eller annat sätt, tror jag som du att de var väesntligt att GM kommer undan men också att denne skiljs från vapnet så snabbt som möjligt. Då bör GM ha haft ngn slags "skyddsgrupp" som kan vara spanare. Viilka det blir beror på var mordet äger rum?. Ett sånt tänk påverkar också GM:S rörelse. Då avviker han så snabbt som möjligt och springer inte "i en rät linje"

]ag menar att vi måste hålla alla ovanstående alternativ öppna. Det kan också finnas fler. Allt för att vi inte skall låsa oss fast i ett feltänk
Det det blir då aktuellt att inte bara försöka verifiera resp scenarie utan också att försöka falsifiera den dvs skjuta den i sank på säkra grunder. Allt för attMOP-dimman succesivt skall lät Det är f.n en djungel av olika tänkbara scenarios. Men jag menar alltså denna djungel måste accepteras-hemfall inte åt enkla lösningar av bekvämligjetskäl

Jag håller med dig. Oerhört viktigt att hålla alla hypoteser öppna. Jag har inte bundit fast mig vid något alternativ, och håller med om att det kan finnas fler alternativa lösningar.

För mig är diskussionerna ett andningshål från det enformiga arbetet med att traggla arkiv och artefakter från och om utredningen. Jag tror jag la ner 20 timmar effektiv tid på att hitta Föllinge.
Nu håller jag på med två parallella projekt som jag återkommer med om ett par veckor.
Citera
2020-08-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Det blir då aktuellt att inte bara försöka verifiera resp scenarie utan också att försöka falsifiera den dvs skjuta den i sank på säkra grunder. Allt för attMOP-dimman succesivt skall lättat Det är f.n en djungel av olika tänkbara scenarios. Men jag menar alltså denna djungel måste accepteras-hemfall inte åt enkla lösningar av bekvämligjetskäl
Enligt Fernberg hörde han på polisradion spanare som talade via någon slags kod. Där Dahlsten talade om eventuella privatspanande poliser som narkotikaspanade utan sina befäls kännedom. Där de kanske spanade in Palmes ankomst till Grand. Eller fick den kunskapen från annat håll.
Citera
2020-08-07, 08:45
Medlem
bartrams avatar
Kan nån eller flera skicka en uppmaning til MOD att kopiera släppta PU-dokument till referenstråd?. Alternativet är att vi själva gör det. Nu ligger ju dokumenten i huvudtråden. Synpunnkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in