Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
En relevant fråga.
Var det improviserat livvaktsskydd? En operation för att komma över en transport av narkotika? Eller visste man att man skulle äga en utredning, om bara mördaren kom undan till en flyktbil?
Några tänkbara alternativ på olika frågor
a) Varför visar sig WT-bärarma öppet?
* De tillhör oilika grupper (se min tidigare schematisering) alla har inte uppsåt till MOP (dvs ingår i spaningsgrupp. Kan delar av Wt-bärarma vara ngt slags livvaktsskyddsom som du skriver. BOBO menar dock att distansskydd ej funkar. Antingen har man livvaktsskydd eller inte. Det finns inget mellanting. Jag passar i frågan
* ' Alla tillhör spaningsgrupp men struntar i det. De vet redan på förhand att de är skyddade för utredning. Det kan i sin tur bero på olika saker.Utvecklas inte nu
b) Varför mördades OP just vid aktuell mordplats och inte ngn annanstans. Tog man tillfället i akt eller inte?
*
ALT 1 Komplotten hade stora resurser för spaning och omgrupperades m h a en operationsledare som utgör operationens nervcentrum allt efter vad som inrapporterades till denne från spanarna om OP:S rörelser. Frågan är om det finns tekniska förutsättningar för ett sånt scenario?
*
ALT 2 Ngn gång under kvällen luras OP till mordplatsen. Då hamnar vi ett slags mötesscenario. Jag skriver "under kvällen" därför att om det på förhand var bestämt om ett möte,varför då all dessa WT-iakttagelser?-jag ser då inte logiken med den förutsättningen. Med ett slags mötessscenario blir hvudalternativet att "man grep inte tillfälet i flykten. Det var riggat. Men det kan vara mer komplicerat än så. Det kan vara ett planerat möte där ngn spårar ur dvs uppsåtet från början var inte ett mord.
Alt 2 med förgreningar kan ses i ljuset av ngn slags övning som inflitrerats. Som jag tiidgare skrivit förklaras då en del av debaclet på polisens SBC, Notera också att både GW (wall inte leif) och LB tror på nåt slags möte
ALT1 och Alt 2 förklarar på olika sätt varför vi ser alla dessa WT-iakttagelser
Alt 3 Det var ett tillfällighetsmord enligt Anderssons modell
WT-iakttagelser kan då förklaras med att syftet med dessa inte var ett mord utan nåt annat. Men hur förklarar man då de WT-iakttagelser som du mfl tror är spanare. Varför spanar man och på vem?
Om mordet var riggat, på ett eller annat sätt, tror jag som du att de var väesntligt att GM kommer undan men också att denne skiljs från vapnet så snabbt som möjligt. Då bör GM ha haft ngn slags "skyddsgrupp" som kan vara spanare. Viilka det blir beror på var mordet äger rum?. Ett sånt tänk påverkar också GM:S rörelse. Då avviker han så snabbt som möjligt och springer inte "i en rät linje"
]
ag menar att vi måste hålla alla ovanstående alternativ öppna. Det kan också finnas fler. Allt för att vi inte skall låsa oss fast i ett feltänk
Det blir då aktuellt att inte bara försöka verifiera resp scenarie utan också att försöka falsifiera den dvs skjuta den i sank på säkra grunder. Allt för attMOP-dimman succesivt skall lättat Det är f.n en djungel av olika tänkbara scenarios. Men jag menar alltså denna djungel måste accepteras-hemfall inte åt enkla lösningar av bekvämligjetskäl