Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-19, 23:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Inte så bokstavligt. Bara att flera är med i operationen.

Okej, nej jag lekte bara lite med olika scenarier. Helt rätt. Tror det är viktigt att endast stanna i det vi har just nu.

3 tydliga signalement + 2 i GS + GM.

Och bygga därifrån vartefter ny info kommer in.
Citera
2020-08-20, 01:51
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har dessa kommit fram????
Svarade tidigare på det:
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jag hoppades också det, men tyvärr är det inte fallet. Jag fick från registraturen nyligen beskedet att några såna upptagningar från mordplatsen inte finns i PU. Den gamla uppgiften om att de har förkommit tycks alltså stämma.
Dystert om än väntat. Finns ingen anledning att sluta fiska efter dem dock...
Citera
2020-08-20, 01:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Svarade tidigare på det:

Dystert om än väntat. Finns ingen anledning att sluta fiska efter dem dock...

Det är groteskt att dessa första vittnesdokument försnillats. Frågan är om det är Gösta Söderström , Rikard Wide eller Urban Mossberg som slarvat bort dom?
Citera
2020-08-20, 02:01
Medlem
mvagrippas avatar
EN förklaring till att läkaren Anders Ekström finns på aktivitetslistan har visat sig . Denne man var gudfar åt knäcke- Carl Lundström som verkligen tyckte illa om Olof Palme. Inte långsökt att tänka sig att gudfadern hade en liknande inställning.
Citera
2020-08-20, 03:06
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jerker är knepig. Han namnger den ena (TP) men beskriver den andra (LT). Deras utseenden går isär (medellång och mörk, mot påfallande lång och blond) så de ska inte gå att sammanblanda på det sättet. Alternativen är

1 - Har sett en WT-man som är en av dem, men rör ihop namnen.
2 - Har faktiskt sett en WT-man men att det skulle vara en av poliserna från Machnow-fallet är fantasi.
3 - Hittar på rubbet.

Sådant är MOP. Det är fullt med tvetydiga och dubbelspåriga tolkningar av allt. Det här är ett av de bästa exemplen. "Jerker" och "TP" och "LT" på Adolf Fredriks Kyrkogata. Sen syns båda nere på Birger Jarlsgatan vid bussen av galningen LK. Sen säger Ölvebro att "Jerker" kommer upp till PU med en "journalist" som driver polisspåret. Där faller bilan på det uppslaget, speciellt när LGWP suckar tungt i TV3:s studio. Vill man sedan, årtionden senare, tvätta rent detta uppslag så får man använda flera burkar Vanish Gold och det kanske ändå inte hjälper.
Citera
2020-08-20, 03:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vill uppmärksamma en sak som jag tycker vi bör diskutera.

Jag är av uppfattningen att Palme var övervakad i Gamla stan före mordet, främst baserat på flera observationer av den långe blonde mannen. Även den något kortare bredaxlade mörkhårige mannen kan ha deltagit i övervakningen men hans signalement är, som sagt, lite gäckande.

Till saken:

Ulla S observation är anmärkningsvärd. Den är specifik och hennes uppgift kommer tidigt in till PU innan PU efterfrågat WT-iakttagelser. Det som är anmärkningsvärt är också att PU aldrig lyckades finna de båda männen trots många försök. Männen är fortfarande oidentifierade. Och de har själva inte hört av sig till polisen (det hade vi med säkerhet fått veta av Ölvebro annars).

Signalementen är tydliga. Mannen på Schönfeldts gränd kan, trots skillnaden i jackfärg, vara samme man som Per M såg. Per M såg honom i ljus medan Ulla S såg honom där det var mörkare.

Problemet är då att inget av signalementen stämmer på Tunnelbanemannen, Den långe blonde eller Grandmannen.

Det vill säga: Hur många var det egentligen som deltog i operationen? 6 inklusive GM? Om vi lägger till Tom Jones-figuren på Norra Latins skolgård blir det då 7?
Ja, det är ett problem. Enligt mig är den troligaste förklaringen att det var olika grupper ute. Där i så fall enbart en grupp som var ansvariga för mordet.

Allt material från PU avseende Ulla S är på ingång.

Den enda grupp som är fastslagen och identifierad är narkotikaspaningen avseende Bjuhr-ärendet. Där utredningen med Nässen inte imponerar. Gav den gruppen upphov till någon eller flera observationer av WT? För mig verkar man vilja tona ned WT i förhören. Och samtidigt är det osäkert var alla egentligen befann sig. Samtidigt blev aldrig stöd-patrullen med Owe Persson utredd. Var befann sig han?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-20 kl. 03:12.
Citera
2020-08-20, 03:21
Medlem
Citat:
Det är groteskt att dessa första vittnesdokument försnillats. Frågan är om det är Gösta Söderström , Rikard Wide eller Urban Mossberg som slarvat bort dom?
Det vi kan se är att Winden har en lista på de som blev förhörda på platsen. Och att Lena Löhr var den som förhörde AB. Förhörde hon samtliga?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-20 kl. 03:34.
Citera
2020-08-20, 03:25
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag har frågat tidigare, provar igen. Är det någon som sitter på hela intervjun med John-Erik Hahne nedan?

”Vad hade hänt om Olof ringt oss?” - 22 februari, 2020
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-22/palmes-livvakt-talar-ut-om-mordnatten-och-om-34-ar-av

Citat:
Han var Olof Palmes livvakt under mordnatten. Han hade jourtjänst och satt hemma och väntade vid telefonen. Men det kom aldrig något samtal. Olof Palme gick på bio utan personskydd.

– Jag har ofta funderat på vad som hänt om jag och min livvaktskollega varit med, säger John-Erik Hahne idag.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-20 kl. 03:32.
Citera
2020-08-20, 06:50
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Vi gör två noter. Ingen värdering.

Urban Mossberg bodde på nedre botten Spektens gränd 1, Gamla stan. På andra sidan Prästgatan från Västerlånggatan 31 sett, alltså tvärs över gatan, mindre än 10 m från LOP.

I samma fastighet bodde Gunnar Emmanuel Sträng med hustru Ingrid.
Citera
2020-08-20, 08:07
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det vi kan se är att Winden har en lista på de som blev förhörda på platsen. Och att Lena Löhr var den som förhörde AB. Förhörde hon samtliga?

Nej, bil 2520 gjorde några. Bland annat AH och AD vill jag minnas på rak arm.
Citera
2020-08-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, bil 2520 gjorde några. Bland annat AH och AD vill jag minnas på rak arm.
Ok, tackar. Har missat eller glömt det.
Citera
2020-08-20, 08:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det är ett problem. Enligt mig är den troligaste förklaringen att det var olika grupper ute. Där i så fall enbart en grupp som var ansvariga för mordet.

Allt material från PU avseende Ulla S är på ingång.

Den enda grupp som är fastslagen och identifierad är narkotikaspaningen avseende Bjuhr-ärendet. Där utredningen med Nässen inte imponerar. Gav den gruppen upphov till någon eller flera observationer av WT? För mig verkar man vilja tona ned WT i förhören. Och samtidigt är det osäkert var alla egentligen befann sig. Samtidigt blev aldrig stöd-patrullen med Owe Persson utredd. Var befann sig han?

Bra! Ska bli intressant att läsa allt rörande Ulla S. Hittills har vi endast sett o.hört hennes vittnesmål via Borgnäs.

Ja alla dessa WT-män, ett 80-tal observationer på och kring Sveavägen enligt Dag A, kan rimligen inte gälla mordet. Almblad pratade om ett 40-tal nära mordminuten.

Missförstånd, påhitt, civilklädda poliser, väktare, sammanblandning med andra kvällar etc. Tror jag.

För min del.nöjer jag mig i.nuläget med de 3+GM i enlighet med Säpo PM.

Och, som du säger, behövs klarhet rörande Föllinge och knarkspaningen som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in