Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-07, 04:32
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan inte GS bra men polis kan ha lätt att skära av flyktväg med broarna där.

Det cirkulerade polisbilar i Stockholm och om larmet gått i tid var risken för stor. Det var det kartläggningen i GS var avsedd att ge svar på.

När jag studerar kartläggningen får jag intrycket att man riktade in sig på veckoslutet. Biobesöket blev öppningen man sökte.
För mig är det ett tillfällighetsmord.

När man studerar iakttagelserna av WT så är det uppenbart att majoriteten är koncentrerade runt mordplatsen. Alltså söder om Grand. Då måste man fråga sig varför? Eftersom beslutet att promenera hem togs utanför bokhandeln. Omöjligt att få fram i förväg via avlyssning eller tidigare kartläggning. Liksom sidbytet.

Fler frågor.

Varför visar sig WT-bärarna öppet? Hade förekomsten av WT varit lika ymnig om paret Palme inte lämnat bostaden? Hade narkotikaspaningen, alternativt spaningarna, sett lika dana ut om OP stannat hemma? Hade WT-förekomsten sett likadan ut om OP och LP valt den andra filmen som var på tapeten? Då med en annan biograf. Hur såg det ut norrut? Med tanke på att samma väg hem som man anlände var det troligaste alternativet.

Att täcka upp alla alternativ för hemfärden är en logistisk mardröm. I synnerhet när man fångar tillfället i flykten.
Citera
2020-08-07, 05:09
Medlem
Varför visade sig WT-bärarna sig så öppet?
En spekulation kring det är att de flesta wt-bärarna ansåg sig ha legala syften och ansåg sig inte behöva vara så rädda för att exponera sig typ sambandsövning eller något annat uppdrag som man inte behövde att vara så försiktig.

Någon /några av dessa wt-bärare skapade en egen agenda utifrån att paret Palme var på stan och i varje fall en av dessa personer var beväpnad.

De övriga wt-bärarna förstår eller anar att något gått snett men känner sig tvungna att hålla tyst för att inte själva bli indragna i smeten.
Det vore ju förståsi intressant att få reda på info om vilka wt-bärarna var och deras syfte, men förmodligen kommer vi aldrig att få veta det.
Citera
2020-08-07, 05:51
Medlem
Om inte Dag ljög för Wall så måste det finnas dokument och utredning/ar i PU som kommit fram till att ett par av WT-iakttagelserna är identifierade. Och då är vi framme vid det jag redan postat.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Liggaren.

KE 10413 Göte Ohlsson
KE 10414 <lucka>
KE 10415 <lucka>
KE 10416 innehåller bl.a. TK-protokollet Sigge Cedergren

KE 10862 Margareta E.
KE 10863 Jörgen Söderholm
KE 10864 Birger Holmström

KE 11427 Björn Thulin

KI 13314 <lucka>
KI 13315 PM Tjänstgöringslista
KI 13316 PM Björn Rosendahl
KI 13317 <lucka>
KI 13318 <lucka>
KI 13319 PM Göte Ohlsson
KI 13320 <lucka>
KI 13321 <lucka>
KI 13322 <lucka>
KI 13323 PM Helge Eriksson
KI 13324 <lucka>
KI 13325 <lucka>
KI 13326 <lucka>
KI 13327 <lucka>
KI 13328 <lucka>

I ämnet "knarkspaningar" så finns även A 11408 - A 11423. Avsnitt "polisiära åtgärder"

Tillägg idag av mig. Kan inte uteslutas att Dags slutsatser även kan finnas gömda i andra avsnitt.

Har hittat ursprunget till ''Sammanställning av WT 20170905.

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Walls blogg 201603.

https://gunnarwall.wordpress.com/2016/03/

''Vid samma tillfälle sa också spaningsledaren Dag Andersson om vittnesobservationerna av män med walkie-talkies: ”Det finns ett 80-tal sådana iakttagelser och det är för många för att de ska kunna avfärdas.”

Att walkie-talkieobservationerna verkligen sysselsätter Palmegruppen framkom också i en artikel i Polistidningen i början av året. En av de sex medlemmarna i gruppen arbetar, som det står i artikeln ”företrädesvis med iakttagelser av walkie-talkies runt mordplatsen”.

Alltså en utredning som tillsattes av DA. Men presenterades under Kristers tid. Där han bevisligen struntade i den. Eftersom han på Pressträffen hävdade att flera utredningar inom PU visat att OP inte var övervakad mordkvällen. För hur skulle han annars kunna hänga ut SE som gärningsman?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-07 kl. 06:32.
Citera
2020-08-07, 06:19
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå Tunnelbanemannen och bilen på AF kyrkogata:

När vittnena Egon Enocksson och Annika Blomqvist går norrut från Monte Carlo till Tunnelgatan (västra) så ser han en bil komma på Sveavägen från Adolf Fredriks kyrka åkande söderut i riktning Kungsgatan.

Detta sker ungefär samtidigt som den första piketen kommer fram, dvs ca 23.24 eller några sekunder senare.

Bilen som kommit från AF kyrka stannar i västra korsningen Tunnelgatan/Sveavägen och ur bilen springer en person över Sveavägen fram till mordplatsen. Personen var passagerare i bilen. Personen springer sedan tillbaka till bilen kort därpå.

Enocksson kan inte uppge färg eller fabrikat på bilen.

Personen som springer över gatan, signalement: 175-180 cm, lång smal kroppsbyggnad. Mannen hade inga ytterkläder på sig. Mannen hade en mönstrad tröja. Lågskor. Mannen var mörkhårig och Enocksson tänkte att mannen var sydeuropé. Mannen var yngre, kanske så ung som 20-25 år. Säger alltså Enocksson.

Ja, jag har också funderat på den, den är klart intressant.
Citera
2020-08-07, 06:28
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det ett tillfällighetsmord.

När man studerar iakttagelserna av WT så är det uppenbart att majoriteten är koncentrerade runt mordplatsen. Alltså söder om Grand. Då måste man fråga sig varför? Eftersom beslutet att promenera hem togs utanför bokhandeln. Omöjligt att få fram i förväg via avlyssning eller tidigare kartläggning. Liksom sidbytet.

Fler frågor.

Varför visar sig WT-bärarna öppet? Hade förekomsten av WT varit lika ymnig om paret Palme inte lämnat bostaden? Hade narkotikaspaningen, alternativt spaningarna, sett lika dana ut om OP stannat hemma? Hade WT-förekomsten sett likadan ut om OP och LP valt den andra filmen som var på tapeten? Då med en annan biograf. Hur såg det ut norrut? Med tanke på att samma väg hem som man anlände var det troligaste alternativet.

Att täcka upp alla alternativ för hemfärden är en logistisk mardröm. I synnerhet när man fångar tillfället i flykten.

En relevant fråga.
Var det improviserat livvaktsskydd? En operation för att komma över en transport av narkotika? Eller visste man att man skulle äga en utredning, om bara mördaren kom undan till en flyktbil?
Citera
2020-08-07, 07:12
Medlem
Det är klart intressant att läsa om mystiska bilar, springande personer osv. Frågan är om det finns någon substans i det hela? För mig verkar det snudd på omöjligt att få allt detta att gå ihop. Kanske har alla officiella utredare tänkt likadant.
Citera
2020-08-07, 07:15
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är klart intressant att läsa om mystiska bilar, springande personer osv. Frågan är om det finns någon substans i det hela? För mig verkar det snudd på omöjligt att få allt detta att gå ihop. Kanske har alla officiella utredare tänkt likadant.

Tre undersökningar har kommit fram till, med olika grad av konfidens, att OP var övervakad före mordet.
Citera
2020-08-07, 07:26
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
På bilden verkar det som att en kakelplatta går från strax över knäet, till smalbenet. På mig blir detta något över två decimeter. Jag är 189 cm. Samma kakelplatta och mått gäller mellan höften och midjan, så proportionerna bör stämma hyfsat.

Tänker vi oss att en kakelplatta är 23 centimeter och att åtta kakelplattor motsvarar en Föllinge får vi 184 cm. Då har jag siktat på mitten i varje mätpunkt.

Detta är dock minst sagt godtyckligt. Det optimala hade varit att det funnits någon sorts statlig utredning med resurserna och befogenheterna att kolla upp dessa saker

Ett vanligt standardmått är 10x20 cm. Min skattning ligger kring 8,5 längder med justeringar av kroppen ~ 170 cm
Citera
2020-08-07, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tre undersökningar har kommit fram till, med olika grad av konfidens, att OP var övervakad före mordet.

Det är just det med olika grad av "konfidens" och svårigheten att göra något med det.
Citera
2020-08-07, 07:34
Medlem
ieshos avatar
Krigets första offer är sanningen, heter det, men när är det egentligen fred? Vi lever i en värld av lögner cirklande kring den stora lögnens centrum, den ondska som härskar genom att söndra. Många slåss kring köttgrytorna och vill vara med - the wannabies.

Ursprunget till den kända barnremsan 'Tio små negerpojkar' skrevs under indiankrigen på 1800-talet som 'Ten little injuns' och uttrycker det koloniala väldets behov av att förringa och besegra ursprungsbefolkningen. I Sverige har vi förstås samer att förringa men man kanske inte tänker på att Sverige alltid kontrollerats av större och rikare länder? Och att även Svenne Bärsärk blir bemött nedlåtande.

Tecken tyder på att det började städas upp direkt efter mordet. Många visste för mycket. Några som visste för mycket var Bo Ståhl, Anders Larsson, Victor Gunnarsson, Christer Petterson, Stig Engström, Barbro Sagnell, Sigge Cedergren, Reine Jansson, Carl-Fredrik Algernon, Hans Holmér, Ebbe Carlsson, Claes-Ulrik Winberg etc. Kanske också de två män som Donald Forsberg mötte i City under mordnatten och Annie Fernberg som jobbade tillfälligt på länsrätten när Harvardakterna försvann? Och hundratals andra för oss okända personer. Och förstås CIA-cheferna Casey och Colby.

Så ytterligare en version av ramsan:

Ten little wannabies felt just fine
One dropped dead and they were only nine
...

Härska genom att söndra.
Senast redigerad av iesho 2020-08-07 kl. 07:58.
Citera
2020-08-07, 07:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tack för ditt förtroende! Men jag tror inte att det är en så bra idé. Det framgår i metaforumet att ingen kan leda , eller äga, en tråd. Så det sänder märkliga signaler att göra så.

Ändå måste det till något sätt för att kunna få överblick. Som kan kompletteras i takt med ny information. Och hur det kan gå till finns det redan exempel på.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.336282608612855%2C18.059971002590416&z=17

https://moparkivet.wordpress.com/mop-arkivet/

Eller i form av en matris.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wUXTxtFTZTxZBx8t8MnhJDo7idLAvmFpV9R4Wz5CO7E/edit#gid=0

Eller så går det att skapa en ny tråd i underforumet. Som med SE och CA. Enligt bartrams förslag. Med en lista som du föreslår. Där man citerar den senaste versionen, kopierar och lägger till efter hand. Där alla intresserade kan vara med och uppdatera.

Eller annan programvara som bartram också nämner. Där rörelser kan läggas in.

Det viktigaste är väl en modell som alla intresserade kan köpa.

Okej, då förstår jag. Det jag efterlyser är som sagt dokumentation av våra fynd i materialet, sådant vi är säkra på. Annars.kan jag inte se hur vi någonsin ska kunna komma fram till någonting.

PU finns inte längre och statsmakterna verkar genuint ointresserade av att lösa mordet.

Vi behöver som jag ser det så småningom.hamna i en slutsats så att de helt enkelt blir tvungna att återuppta utredningen.

Trycket underifrån blir för starkt.
Citera
2020-08-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det finns ingen idag som vet om det leder någonstans. Men det är uppenbart att spanings och förundersökningsledare har ljugit.

Ölvebro påstod på sin tid att det inte existerade några WT. Observationerna var enbart en produkt av Holmers efterlysning av desamma. Vilket är en lögn i sig. Eftersom 2 observationer inkom före Holmers uppmaning.

Varför struntade PU i alla WT-observationer under 30 år? Där vi idag kan se bevis för att vissa vittnesmål aldrig följdes upp. De blev obehandlade under 30 år. Varför?

När man samtidigt hade tillgång till Säpos övervaknings-PM sedan 1989. Och hur kom man fram till att det var en ensamagerande gärningsman? Som ledde fram till GMP. Om man inte undersökte ursprunget till alla WT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in