Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Definitivt inte som GM vid Dekorima om man skall bedöma från ögonvittnen.
Kännedom om något relevant till MOP. Inte otroligt.
Blivit utnyttjad innan mordet som avledning, högerextremist som han var. Inte heller otroligt.
Viktor Gunnarssons manifest.
http://www.leopoldreport.com/manifest.html
Som bekant så ordnade KG Svensson alibi till VG. Via hans egna uppgifter. Det sista som KG Svensson utförde som förundersökningsledare. Redovisat i Mörkläggning hur det gick till i detalj.
Så här skriver VG själv om sitt frisläppande.
Så tidigt som dagen innan jag släpptes fri, förstod jag att det rådde en del delade meningar inom
utredningsgruppen om man verkligen var inne på rätt spår då man hade för avsikt att hålla mig kvar. Det var alltså inte bara chefsåklagaren, som hade kommit fram till att man förhörde fel person, och att jag hade utsatts för en allvarlig rättskränkning. Utan att själv ha någon som helst juridisk utbildning förstod jag redan dagen jag anhölls, att polisledningen måste ha ett skumt skäl till att fortsätta förhöra mig. I efterhand har det mycket riktigt visat sig att varken Säpo eller flera andra erfarna på stockholmspolisen var i stånd att dela polismästarens uppfattning. I det läget begärde jag att få träffa polismästaren och chefsåklagaren. För övrigt begärde jag också att få ett möte med Lisbet Palme och sonen Mårten, eftersom jag med mycket gott samvete kunde se även dem i ögonen.
Chefsåklagaren ska ha en eloge för sitt mod att våga undersöka rättsövergreppet och få det uppdagat. Det är underbart att det finns människor som chefsåklagare Svensson, som sätter rättvisan i första rummet. K.G. Svensson har med sitt omdöme visat att man inte kan ”hänga” en människa på sådana osäkra indicier som förelåg i mitt fall.
Slut citat.
Undrar vad Viktor hade tyckt om Krister Peterssons uthängande av Stig Engström. Apropå osäkra indicier.