Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-24, 16:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det verkar ha städats rejält.

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_d%C3%B6da_runt_mordet

Känner du till om dessa haft kontakt med varandra?
De kände Larsson och har gemensamma bekanta enligt tinytiny. Högeraktivism var en ganska liten värld i på 70- och 80-talen.
Citera
2020-07-24, 16:31
Medlem
ieshos avatar
Enligt Ståhls efterträdare på Lyktan 1989 hade han hittats i källarlokalen med diabeteskoma och sedan dött. Folk brukade komma till Lyktan och diskutera med honom i timtal. Det hade varit lätt för en mördare att bli kvar tills han stängt antikvariatet och sedan övermanna honom på kontoret längst in i lokalen och exempelvis ge honom en injektion med glukos eller något och sedan vänta tills han blev medvetslös.

Larsson lär hal dött av blödande magsår i hemmet och hans arkiv lär ha varit försvunnet.
Citera
2020-07-24, 16:36
Medlem
ieshos avatar
Är det någon som vet något om Bengt Ingvall, som avled 860312? Ha ska ha varit inblandad i Bofors vapensmuggling.
Citera
2020-07-24, 16:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, men det bevisar inte att de som övervakade genomförde mordet.

Detta PM fick alltså Holmer tillgång till i april 1986. Där det inte går att komma till någon annan slutsats än att han aktivt dolde det. Eftersom det blev diariefört först 1989.

Nej, bevisar är ju ett tungt ord i sammanhanget. Däremot kommer jag fram till att Palme övervakades av dessa män. De kan nog inte ha haft annat syfte.
Citera
2020-07-24, 16:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Att någon involverad i övervakning av en statsminister för ett attentat mot statsministern presenterar sig med namn i en restaurang nära statsministerns bostad en vecka före MOP och ställer frågor om den han samtalar med om dennes inställning till statsministern låter inte särskilt begåvat.

Åtskilliga gånger har jag påpekat att Viktor Gunnarsson är utomordentligt osannolik som statsministermördare, inte minst med tanke på att han är den mest med vittnen konfronterade person som går att uppbringa. Han har inte av någon blivit placerad på mordplatsen. Däremot kan VG ha kännedom om något inom extremreligiösa kretsar eller höger om höger dito.

Den man som Ibrahim Djalo möter har drag av VG även om detta inte kan sägas vara skrivet i sten. Hans uppträdande under förhören med Börje Wingren kan inte beskrivas på något annat sätt häpnadsväckande. Den unga flickvännens upptäckt av en revolver hemma hos VG har bedömts som trovärdig . I hans telefonbok finns höger om högers grand old man , Åke J Ek. Något som Anders Leopold och andra VG granskare verkar ha missat.

VG behöver inte vara inblandad i MOP men ändå finnas med i avloppet, den här obehagliga dyngan som riskerar att flyta upp till ytan om det börjar röras om ordentligt i MOP-grytan. Han religiösa kontakter är fortfarande ett outforskat område. Poliserna som utredde VG fick under det första året för PU aldrig resurser att avlyssna VGs bekantskaper. Nästan alla TK-resurser satsade Hans Holmer mot PKK.
Citera
2020-07-24, 16:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Mycket bra!

Antar att det är en hel del av oss här som begär ut handlingar med och det vore väldigt bra om så många som möjligt, i den mån man vill och orkar, även mailar MOP-arkivet och meddelar dem vad man begärt ut, så de kan föra in det i deras översikt så vi får en hyfsad överblick över vad som begärts ut och inte. (Man kan ju för all del maila dem anonymt med om man vill.)

Fattar att det kan kännas som ett trassel, men vill bara påminna om möjligheten. (Har själv gjort den hel del begäranden med och de finns med på förteckningen.)

Listan hittar man här:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/htmlview?fbclid=IwAR3E7lUomg43hLGawPdjr00XUE5UTY_N 8sxecLosH6whFPuIKNkHi1FrjvI#

Okej. Jag är tyvärr ingen artist på detta med papper som blir länkar. Det är tvärtom..Kan inte. Men mejla MOP-arkivet kan jag göra!

Det är som du säger bra att veta vad som redan finns och vad som är på gång.
Citera
2020-07-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åtskilliga gånger har jag påpekat att Viktor Gunnarsson är utomordentligt osannolik som statsministermördare, inte minst med tanke på att han är den mest med vittnen konfronterade person som går att uppbringa. Han har inte av någon blivit placerad på mordplatsen. Däremot kan VG ha kännedom om något inom extremreligiösa kretsar eller höger om höger dito.

Den man som Ibrahim Djalo möter har drag av VG även om detta inte kan sägas vara skrivet i sten. Hans uppträdande under förhören med Börje Wingren kan inte beskrivas på något annat sätt häpnadsväckande. Den unga flickvännens upptäckt av en revolver hemma hos VG har bedömts som trovärdig . I hans telefonbok finns höger om högers grand old man , Åke J Ek. Något som Anders Leopold och andra VG granskare verkar ha missat.

VG behöver inte vara inblandad i MOP men ändå finnas med i avloppet, den här obehagliga dyngan som riskerar att flyta upp till ytan om det börjar röras om ordentligt i MOP-grytan. Han religiösa kontakter är fortfarande ett outforskat område. Poliserna som utredde VG fick under det första året för PU aldrig resurser att avlyssna VGs bekantskaper. Nästan alla TK-resurser satsade Hans Holmer mot PKK.

Definitivt inte som GM vid Dekorima om man skall bedöma från ögonvittnen.

Kännedom om något relevant till MOP. Inte otroligt.

Blivit utnyttjad innan mordet som avledning, högerextremist som han var. Inte heller otroligt.
Citera
2020-07-24, 17:13
Bannlyst
Farbror Barbro,

I mordutredningar saknas helt relevans för vad folkflertalet TROR har hänt eller vem någon TROS vara identisk med. I mordutredningar är av största vikt att ha styrkan att kunna bortse från vad alla letts att TRO och istället försöka utröna vad som faktiskt har hänt på grundval av kända fakta och omständigheter samt logiskt sammanhängande rekonstruktioner och resonemang av hur brottet på det mest sannolika sättet kan ha gått till, dess bakgrund och efterbörd.

Vi har helt enkelt olika uppfattning i frågan. So, let's agree to disagree. Och det är väl tillåtet och helt i sin ordning, allrahelst i ett öppet, demokratiskt samhälle och dessutom på en konspirationssite tillgängliggjord bl a för att att möjliggöra diskussioner om vad forumdeltagarna TROR har inträffat? Jag har inget emot faktabaserade, logiskt sammanhängande resonemang. Jag tycker tvärtom att de i hög utsträckning lyser med sin frånvaro, kanske i synnerhet på det här här forumet.

Med detta vill jag inte låta underförstå att forumet befolkas av en osedvanligt hög andel folioehattar som skulle vara högre än i den svenska befolkningen som helhet. De som tror på foliehattsteorier är i mycket gott sällskap och knappast ensamma eller ens orepresentativa om man ser till befolkningen som helhet. Såvitt jag kan minnas var såväl statsminister Ingvar Carlsson som statsminister Löfven, för att bara nämna två ur en väldigt stor hög, fram till helt nyligen helt övertygade om att CP var GM. Att de nu senast växlat över till en än mer osannolik GM, nämligen SE, förminskar knappast deras status som ledande proponenter av foliehattsteorier rörande PM. Så, att många har en märklig trosbaserad uppfattning om PM är inte alls så konstigt. Det omvända förhållande vore faktiskt mer anmärkningsvärt, allrahelst efter den miljard statskassan tömts på för att finansiera den allvarsamma leken "Hitta syndabocken".
Citera
2020-07-24, 17:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Definitivt inte som GM vid Dekorima om man skall bedöma från ögonvittnen.

Kännedom om något relevant till MOP. Inte otroligt.

Blivit utnyttjad innan mordet som avledning, högerextremist som han var. Inte heller otroligt.
Viktor Gunnarssons manifest.

http://www.leopoldreport.com/manifest.html

Som bekant så ordnade KG Svensson alibi till VG. Via hans egna uppgifter. Det sista som KG Svensson utförde som förundersökningsledare. Redovisat i Mörkläggning hur det gick till i detalj.

Så här skriver VG själv om sitt frisläppande.

Så tidigt som dagen innan jag släpptes fri, förstod jag att det rådde en del delade meningar inom
utredningsgruppen om man verkligen var inne på rätt spår då man hade för avsikt att hålla mig kvar. Det var alltså inte bara chefsåklagaren, som hade kommit fram till att man förhörde fel person, och att jag hade utsatts för en allvarlig rättskränkning. Utan att själv ha någon som helst juridisk utbildning förstod jag redan dagen jag anhölls, att polisledningen måste ha ett skumt skäl till att fortsätta förhöra mig. I efterhand har det mycket riktigt visat sig att varken Säpo eller flera andra erfarna på stockholmspolisen var i stånd att dela polismästarens uppfattning. I det läget begärde jag att få träffa polismästaren och chefsåklagaren. För övrigt begärde jag också att få ett möte med Lisbet Palme och sonen Mårten, eftersom jag med mycket gott samvete kunde se även dem i ögonen.

Chefsåklagaren ska ha en eloge för sitt mod att våga undersöka rättsövergreppet och få det uppdagat. Det är underbart att det finns människor som chefsåklagare Svensson, som sätter rättvisan i första rummet. K.G. Svensson har med sitt omdöme visat att man inte kan ”hänga” en människa på sådana osäkra indicier som förelåg i mitt fall.

Slut citat.

Undrar vad Viktor hade tyckt om Krister Peterssons uthängande av Stig Engström. Apropå osäkra indicier.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-24 kl. 17:22.
Citera
2020-07-24, 17:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Farbror Barbro,

I mordutredningar saknas helt relevans för vad folkflertalet TROR har hänt eller vem någon TROS vara identisk med. I mordutredningar är av största vikt att ha styrkan att kunna bortse från vad alla letts att TRO och istället försöka utröna vad som faktiskt har hänt på grundval av kända fakta och omständigheter samt logiskt sammanhängande rekonstruktioner och resonemang av hur brottet på det mest sannolika sättet kan ha gått till, dess bakgrund och efterbörd.

Vi har helt enkelt olika uppfattning i frågan. So, let's agree to disagree. Och det är väl tillåtet och helt i sin ordning, allrahelst i ett öppet, demokratiskt samhälle och dessutom på en konspirationssite tillgängliggjord bl a för att att möjliggöra diskussioner om vad forumdeltagarna TROR har inträffat? Jag har inget emot faktabaserade, logiskt sammanhängande resonemang. Jag tycker tvärtom att de i hög utsträckning lyser med sin frånvaro, kanske i synnerhet på det här här forumet.

Med detta vill jag inte låta underförstå att forumet befolkas av en osedvanligt hög andel folioehattar som skulle vara högre än i den svenska befolkningen som helhet. De som tror på foliehattsteorier är i mycket gott sällskap och knappast ensamma eller ens orepresentativa om man ser till befolkningen som helhet. Såvitt jag kan minnas var såväl statsminister Ingvar Carlsson som statsminister Löfven, för att bara nämna två ur en väldigt stor hög, fram till helt nyligen helt övertygade om att CP var GM. Att de nu senast växlat över till en än mer osannolik GM, nämligen SE, förminskar knappast deras status som ledande proponenter av foliehattsteorier rörande PM. Så, att många har en märklig trosbaserad uppfattning om PM är inte alls så konstigt. Det omvända förhållande vore faktiskt mer anmärkningsvärt, allrahelst efter den miljard statskassan tömts på för att finansiera den allvarsamma leken "Hitta syndabocken".
Agree to disagree! :-)
Obs: jag har inget emot iden om en polis/militär/agent-mördare per se. Jag vänder mig snarare mot tvärsäkra uttalanden i ena eller andra riktningen, t.ex. SE är ingen mördartyp, LJ skulle känt igen CP, GM var en ensamvarg med gammal bil (!). Ja, listan blir rätt lång till slut.

En annan fråga:
du menade i ett tidigare inlägg att LJs möte med YN inte passar in i tidslinjen. Såvitt jag förstår beror detta på att din tidslinje skiljer sig från den gängse officiella m.a.p. t.ex polisens ankomst till MP. Är det rätt uppfattat? I så fall, har du en sammanställning av din tidslinje av händelserna kring trappan någonstans?
Citera
2020-07-24, 17:36
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ja, det verkar ha städats rejält.

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_d%C3%B6da_runt_mordet

Känner du till om dessa haft kontakt med varandra?

https://www.adlibris.com/se/bok/reclaiming-science-the-jfk-conspiracy-a-mathematical-analysis-of-unnatural-deaths-witness-testimony- altered-evidence-and-media-disinfo-9781502715999

Kanske finns det "strukturlikheter" om man jämför med efterbörden till JFK-mordet /HSCA som kan underlätta motsvarande analys för MOP. ONOPono kanske har läst boken och utveckla det?
Citera
2020-07-24, 17:41
Bannlyst
H24,

Det är väl inte riktigt samma sak att hamn i vägen för en pistolbeväpnad mördare som det är att fråga någon vad klockan är som visar sig bära komradio och vapen, även om den tillfrågade är oartig nog att inte svara. Menar du att människor som iakttar civilpoliser med komradio och beväpning ofta blir traumatiserade?

Det är helt enkel en himmelsvid skillnad mellan vad LJ bevisligen upplever och vad finskorna säger sig ha upplevt. Inte konstigt alls om LJ skulle ha hamnat i affekt. Betydligt mer konstigt då om finskorna skulle ha blivit traumatiserade, åtminstone av mötet med Dekorimamannen. Att finskorna bestämmer sig för att hålla tyst om saken i sju år, det kan jag förstå, allrahelst om de trodde att Dekorimannen kunde vara inblandad i PM. Det är naturligt att bli betänksam i en sådan situationen. Ska man gå till polisen med uppgiften? Om man misstänker, som flickorna väl gjorde eller senare åtminstone kom att göra, att Dekorimamannen är polisman, är det nog ingen bra ide att tala med polisen, då man inte vet vem man talar med där. Kan ju vara en medkonspiratör till Dekorimamannen som de då talar med.

Flickorna uppträder inte som om de har traumatiserats av mötet med Dekorimamannen. Tvärtom, skulle jag säga. De har möjligen hamnat i skärpt sinnestillstånd, extra stor vaksamhet och försiktighet. Därför har de väntat så länge med att berätta. Det talar för att de handlat rationellt utifrån vad de trodde vid tillfället. Detta utesluter enligt min uppfattning att finskorna skulle ha hamnat i ett traumatiserat tillstånd (med vilket jag menar ett sjukligt kortare eller längre sinnestillstånd som gör att den drabbade ej kan förmå sig att handla rationellt och ej heller är helt verklighetsmedveten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in