Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Gärningsmannen hade kort hals och ett huvud som uppfattades som litet i förhållande till den stora kroppen med breda axlar vad jag tror.

Angående "pyramiden" som JA vittnade om så är det med stor sannolikhet rockens krage som varit
uppfälld mot huvudet/halsen och i vinkel in mot huvudets båda sidor.

Bakifrån och i siluett kan det då se ut som något pyramidliknande.

Jag tycker det finns rätt mycket att ta på GM:s signalement

Ålder 30-40 år
Över medellängd 180-190cm
Kraftig kroppsbyggnad med breda axlar
"Litet" huvud i förhållande till kroppen.
Kort hals
Frisyr troligtvis något som kan påminna om en Sherlock Holmes mössa i profil,
långt hår i nacken och håret på sidorna kammat bakåt , eventuellt lugg eller allt hår kammat bakåt
Hårfärg : kan ha varit mörkblont eller mörkare hårfärg
Något avlångt ansikte
Kraftigt markerad näsa
Utan mustasch eller skägg
Eventuellt glasögon
Ovårdat intryck och lunkande stil när han rör sig.

Antagligen någon med kriminell anknytning som gick på gym eller tränade kamp/styrkesport.
Skulle man letat efter en trolig GM så borde man börjat leta i de här kretsarna.

Så om han plockas upp av flyktbil och byter om till kostym och slips som han kanske har till vardags så skulle man hitta honom i kriminella kretsar.
Citera
2020-07-24, 15:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Farbror Barbro,

Du har fel. Och det är precis Ormstads poäng. En amatör, menar hon, en av Sveriges mest erfarna obducenter som har obducerat otaliga mordoffer för såväl amatörer och proffs, tenderar att skjuta som maffiamord skildras i Hollywoodfilmer, d v s mot huvudet eller hej vilt. Den typen av träffbilder är, menar hon, typisk för en amatör och ger betydligt osäkrare utgång än skott i jägarens målområde. Att skjuta på det sätt som gjordes i PM talar för ett proffs. Det rättsläkarutlåtandet borde mordutredarna ha lyssnat på och det föredrar jag att lyssna på. Men, det är klart, du kanske har mer erfarenhet av detta än Ormstad, en av Sveriges ledande rättsläkare.

Att frigöra sig från fakta och expertutlåtandet gör det ju så mycket enklare att flyga på molnfri höjd, särskilt med vingar av vax. Kom inte för nära en stark ljuskälla bara, för då kan vingarna lätt smälta.
Men vad då tenderar? Det finns i princip noll statistiskt underlag vad GM som skjuter folk i ryggen gör, och Kari Ormstad har, precis som du och jag, exakt noll erfarenhet av det. Hur många offer från yrkesmördare har Ormstad sett? Noll eller ett påstår jag. Varför skall du och jag bry oss om hennes åsikt om detta? Hon skulle avstått från spekulation i den frågan. Extrapolation från en enstaka träff till ett GM-beteende och egenskap är ett uselt resonemang.

Det är rätt uppenbart att du vill se alla tecken som tänkas kan för en proffs-mördare, vilket passar in i ditt KGB-scenario. Tyvärr saknas sådana tecken, och det enda handfasta vi har är att GM lyckas missa ett skott av två på mindre än en meters håll. Utesluter då agerandet på MP en ”professionell” GM? Nej, men det pekar sannerligen inte på det heller.
Citera
2020-07-24, 15:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så om han plockas upp av flyktbil och byter om till kostym och slips som han kanske har till vardags så skulle man hitta honom i kriminella kretsar.

Vem har sagt detta om flyktbil och klädbyte?
Är det någon som setts med kostym/slips så är det väl mer troligt att det är en annan person.
Citera
2020-07-24, 15:33
Bannlyst
HH24,

du blir lätt tröttsam.

Att titta sig omkring är inte konstigt vare sig för en flyende GM eller en förföljare som inte vet var en möjlig GM kan gömma sig. Att hålla uppsikt även bakåt är väl mer en tumreglerna än något undantag då man jagar en GM, allrahelst man kan utgå från att GM kan vara eller bevisligen, som i det här fallet, är beväpnad.

Jag har för länge sen släppt den här springande jeppen på DBG, då han inte är identisk med GM och mer sannolikt antingen förföljer GM eller är en för mordutredningen helt ovidkommande person. Att DBG-nissen kan vara intressant som vittne är klart. Om han givit sig tillkänna för polisen i egenskap av vittne är oklart. Ingår han i OP:s livvakt har han med all sannolikhet gjort det. Om inte är han troligen på flykt (om han nu är det) av annan anledning än att han mördat statsministern. Kanske har han bara bråttom till ett möte. Kanske har han verkligen ryckt en väska (som YN misstönkte), kanske är han en nattjobbande svartapotekare som inte vill bli vittne till och därmed riskera att bli tagen med lagret på fickan. Vem vet. Som jag förstår det vet ingen utan insyn i polisutredningarna vem han är, om ens de. Om han är medlem av OP:s livvak kommer hans identitet förhoppningsvis aldrig att röjas, vadän extremisterna här på forumet anser om den saken och hur misstänkt de än tycker att döljandet av hans identitet än är.
Citera
2020-07-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vem har sagt detta om flyktbil och klädbyte?
Är det någon som setts med kostym/slips så är det väl mer troligt att det är en annan person.

Jag.

Dvs jag har fört fram tidigare att den fortsatta flykten kan ha skett med bil och klädbyte.

Jag menar att fastna i stereotyper kan leda fel.
Citera
2020-07-24, 15:40
Medlem
H24s avatar
Citat:
Tradera, omöjligt är val å ta i. Det kan väl ändå inte uteslutas att LJ kan ha fått en sådan chock av mötet med den flyende man som han helt korrekt antog sekunderna innan han passerar LJ på nära håll hade brutalt skjutit ned en människa på Sveavägen. Det kan jag lätt föreställa mig. LJ är en liten och ganska tillbakadragen kille vid tidpunkten, ingen jägarsoldat precis. Menar du att en person som bevittnar något fruktansvärt omöjligtvis kan hamna i en sådan chocl att vederbörande inte uyppfattar vad som hönder i omgivningen. I så fall vet du inte mycket om trauma.

Med den här logiken skulle jag kunna framhålla flöjtspelaren på Adolf Fredriks kyrkogård (sid. 932 i GRK) som möjlig Dekorimaman. Det stämmer förvisso inte med signalementet, varken Anki eller Anneli beskriver en blockflöjt i händerna på Dekorimamannen. Nu misstänker dock jag att Anki och Anneli drabbades av trauma och glömde den detaljen. Trauma är en väldigt komplex psykologisk respons och bara sakkunniga inom ämnet får kommentera detta.

Vad har vi på flöjtspelaren?
Citera
2020-07-24, 15:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Auric,

Den andra kulan "totalbommar" inte. Den är en hårsmån från att döda LP på fläcken. Att GM skulle ha haft tid och möjlighet att under det snabba händelseförloppet fastställa om andra kulan bommat tror jag inte ett dugg på. LP går relativt snabbt ned på huk efter första skottet, vilket jag gissar GM tolkade som att även andra kulan träffat centralt i kroppen och att även LP snart skulle vara bortom räddning. Ingenting talar i det avseendet för en amatör. GM sköt två snabba välplacerade skott, konstaterade, visserligen felaktigt, att båda skotten träffat centralt i kroppen, avlägsnar sig lugnt och sansat från brottsplatsen för att sen uppslukas av Stockholmsnatten på Malmskillnadsgatan. Allt talar för ett proffs. Även GM:s placering i motljuset av Dekorimas skyltfönster, talar för ett proffs, då den placeringen gör att inget ögonvittne kan lämna en beskrivning av GM annat än i termer av en mörk siluett med eller utan huvudbonad i vad som förefaller ha varit en mörkblå täckjacka eller rock. Att påstå att någonting i GM:s uppträdande skulle tala för en amatör vittnar enligt min uppfattning för påfallande faktaresistens.GM begår helt enkelt Det perfekta brottet. En amatör? Tror inte det.

Kegö och Barrling menar att GM identifierades på brottsplatsen. Så helt perfekt är möjligen inte brottet ändå. Att svenska myndigheter och även KGB gjort omfattande ansträngningar för att skydda attentatsmännen talar väl knappast heller för en "amatör". Eller tycker du det? Varför skulle stater skydda en amatör? Nej, ditt resonemang haltar.
Det här blir bara bättre och bättre.
”Kulan totalbommar inte”. Nähä, men LP var vid full kraft och vigör efteråt så någon vidare träff var det inte heller. Frågan är varför din och Ormstads yrkesmördare inte satte en, två eller tre skott till i LP efter den första bommen har säkert en fantasifull förklaring också. Hade jag betalt för att få OP mördad så hade ett huvudskott på den liggande OP också varit välkommet. Om skottet på OP gått 3-5 cm till höger så hade han kunnat levt än idag.

Om du provade de där vingarna du gillar att plocka in som metaforer om andra skribenter och seglade upp till i vart fall trädhöjd så skulle du se någon, du själv, som passar in alla iakttagelser i ett förutbestämt KGB-scenario. Kan jag säga om OPs mördare var yrkesman, hade mördat tidigare, hade militärutbildning, o.s.v.? Nej, men det påstår jag inte heller. Du har däremot skrivit inlägg efter inlägg om hur detta är närmast ett faktum. Det är fel. Vi har inga belägg för det ena eller det andra, så jag föreslår att du slutar påstå detta som ett faktum.
Citera
2020-07-24, 15:46
Medlem
Citat:
HH24,

du blir lätt tröttsam.

Att titta sig omkring är inte konstigt vare sig för en flyende GM eller en förföljare som inte vet var en möjlig GM kan gömma sig. Att hålla uppsikt även bakåt är väl mer en tumreglerna än något undantag då man jagar en GM, allrahelst man kan utgå från att GM kan vara eller bevisligen, som i det här fallet, är beväpnad.

Jag har för länge sen släppt den här springande jeppen på DBG, då han inte är identisk med GM och mer sannolikt antingen förföljer GM eller är en för mordutredningen helt ovidkommande person. Att DBG-nissen kan vara intressant som vittne är klart. Om han givit sig tillkänna för polisen i egenskap av vittne är oklart. Ingår han i OP:s livvakt har han med all sannolikhet gjort det. Om inte är han troligen på flykt (om han nu är det) av annan anledning än att han mördat statsministern. Kanske har han bara bråttom till ett möte. Kanske har han verkligen ryckt en väska (som YN misstönkte), kanske är han en nattjobbande svartapotekare som inte vill bli vittne till och därmed riskera att bli tagen med lagret på fickan. Vem vet. Som jag förstår det vet ingen utan insyn i polisutredningarna vem han är, om ens de. Om han är medlem av OP:s livvak kommer hans identitet förhoppningsvis aldrig att röjas, vadän extremisterna här på forumet anser om den saken och hur misstänkt de än tycker att döljandet av hans identitet än är.

Vilka extremister här i tråden syftar du på?
Citera
2020-07-24, 15:49
Bannlyst
Utredaren,

OK jag kanske missförstått dig. Men du har uppenbarligen även missförstått mig. Hur jag ser på DBG-mannen har jag redogjort för i flera inlägg här på forumet. Läs på! Jag anser inte att han kan vara identisk med GM. Att andra tror det (jag upprepar) TROR det, kan du ändå inte lasta mig för. Jag utesluter den springande DBG-mannen baserat på vad jag anser är den rimligaste av insatspoliserna med hjälp av Fröken Ur rekonstruerade tidsaxeln. Han kan helt enkelt av tidsskäl inte vara att identisk med GM (om han inte tagit en rejäl paus i sin annars så viga flykt). Jag gissar att han antingen är en helt oskyldig livvakt som letar efter GM eller, något helt annat som är irrelevant ur mordutredningssynpunkt, en jäktande man till ett möte, en flyende buse, vem vet? Det är det ingen som vet, bara TROR. Eller du kanske VET mer än alla vi andra ur allmänheten och som jag uppfattat det, även de med insyn i mordutredningen TROR, nämligen att man inte med säkerhet VET.

Men, du kanske vet att DBG-mannen är identisk med GM? I så fall tycker jag att du ska lägga fram bevisen för det påståendet, eller avstå från påståenden och antydningar som gör gällande att det är belagt att den springande mannen på DBG är identisk med GM. Det är det nämligen INTE. Inte vad som är tillkännagivet, i varje fall.
Citera
2020-07-24, 15:53
Medlem
ieshos avatar
Bo Ståhl, Anders Larsson, Victor Gunnarsson och eventuellt Stig Engström tycks haft information om mordet på förhand. Alla dog relativt tidigt efter mordet och alla tycks haft kontakt med WACL.

Att tvinga i någon sömntabletter och skölja ned med sprit är möjligt och hände en ung kvinna i Norge som hade något samband med NATO:

https://iesho.blogspot.com/2019/02/49-dead-woman-in-isdalen-norway.html
Citera
2020-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Utredaren,

OK jag kanske missförstått dig. Men du har uppenbarligen även missförstått mig. Hur jag ser på DBG-mannen har jag redogjort för i flera inlägg här på forumet. Läs på! Jag anser inte att han kan vara identisk med GM. Att andra tror det (jag upprepar) TROR det, kan du ändå inte lasta mig för. Jag utesluter den springande DBG-mannen baserat på vad jag anser är den rimligaste av insatspoliserna med hjälp av Fröken Ur rekonstruerade tidsaxeln. Han kan helt enkelt av tidsskäl inte vara att identisk med GM (om han inte tagit en rejäl paus i sin annars så viga flykt). Jag gissar att han antingen är en helt oskyldig livvakt som letar efter GM eller, något helt annat som är irrelevant ur mordutredningssynpunkt, en jäktande man till ett möte, en flyende buse, vem vet? Det är det ingen som vet, bara TROR. Eller du kanske VET mer än alla vi andra ur allmänheten och som jag uppfattat det, även de med insyn i mordutredningen TROR, nämligen att man inte med säkerhet VET.

Men, du kanske vet att DBG-mannen är identisk med GM? I så fall tycker jag att du ska lägga fram bevisen för det påståendet, eller avstå från påståenden och antydningar som gör gällande att det är belagt att den springande mannen på DBG är identisk med GM. Det är det nämligen INTE. Inte vad som är tillkännagivet, i varje fall.

Den samlade bilden av polisförhör, vittnesmål i TR mm ger vid handen att den springande mannen på DGB syns inom rimligt tidsspann från 23:21:30 för att vara GM.

Du får naturligtvis tro det du vill men jag anser att han med stor sannolikhet var GM.
Citera
2020-07-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bo Ståhl, Anders Larsson, Victor Gunnarsson och eventuellt Stig Engström tycks haft information om mordet på förhand. Alla dog relativt tidigt efter mordet och alla tycks haft kontakt med WACL.

Att tvinga i någon sömntabletter och skölja ned med sprit är möjligt och hände en ung kvinna i Norge som hade något samband med NATO:

https://iesho.blogspot.com/2019/02/49-dead-woman-in-isdalen-norway.html

Ja, det verkar ha städats rejält.

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_d%C3%B6da_runt_mordet

Känner du till om dessa haft kontakt med varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in