Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-28, 14:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Handlingar rörande Stay behind. 138 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view
Jag gillar det andra förhöret från 2016-11-29. Mycket matnyttigt. Om man kan se igenom lagret av svart målarfärg som täcker 95% av texten...

Jag kan förstå behov av sekretess och maskning av namn, men det här verkar lite överdrivet efter 30 år.
Citera
2020-07-28, 15:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Vi kan nu se att Krister Petersson gjorde sitt bästa för att koppla ihop SE med Stay Behind.

Där ursprunget till den tanken är en bok av Jallai utgiven 2011. Alltså en fiktion där SE i samarbete med SB och storfinansen ligger bakom mordet. Med SE som mördaren. Ibland överträffar verkligheten dikten.
Citera
2020-07-28, 15:10
Medlem
Citat:
Vi kan nu se att Krister Petersson gjorde sitt bästa för att koppla ihop SE med Stay Behind.

Där ursprunget till den tanken är en bok av Jallai utgiven 2011. Alltså en fiktion där SE i samarbete med SB och storfinansen ligger bakom mordet. Med SE som mördaren. Ibland överträffar verkligheten dikten.
Undrar nu hur Jallai känner sig när han hamnat i fel sällskap och fel båt med tanke på utvecklingen. Lika snopen som TP?
Citera
2020-07-28, 15:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror de flesta ser och anar vilka trådar och nätverk som löper här bakom kulisserna. Iheso blir säkert nöjd när Timbro nämns så ofta.

Vi har ett antal personer som ser OP som säkerhetsrisk (som demokratiskt vald statsminister) samt ihärdiga rykten att han aktivt håller på förråder landet och kopplingar direkt in mot högerfalangen av underrättelsetjänsten, militären och en falang av Stay behindrörelsen förankrad mer hos storkapitalet än i S som efter mordet låtasa hjälpa till att lösa mordet på sitt hatobjekt.

Det gäller att hålla isär kritik mot Olof Palmes politik och den rena hatretoriken. Ett sätt att göra detta är att se på sanningshalten i påståendena .

År 1984 utkom Charlie Nordblom med sin bok "industrispionage" som pekade på kvantiteten av sovjetiska spionaget i Sverige. CN poängterade att 26 av 38 ackrediterade diplomater på Sovjets Stockholms-ambassad arbetade för Tjekan. Boken publicerade bilder på 22 av dessa och ambassadören Boris Pankin gick i taket.

Statsminister Olof Palme reagerade också häftigt på boken och skickade fram sin statssekreterare Ulf Larsson som gjorde ett skriftligt uttalande. Den 24oktober 12.10 gick TT ut med ULs uttalande som bl a innehöll "Det riktas nu anklagelser mot praktiskt taget en hel ambassad. Detta är allvarligt". Att statsrådsberedningen går ut och kritiserar en utgiven bok är mycket ovanligt.

Några år senare visade det sig att CN hade haft rätt. Ambassadör Pankin berättade att mer än hälften av hans personal hade varit underrättelseagenter. Palme/Larssons kritik hade varit felaktig och vid en välvillig tolkning förfärligt godtrogen.

Författaren Hans Hederberg, som måste ses som stå långt från högerextremism och palmehat ,konstaterar torrt i sin palmebok "Ännu ett tecken på att Sovjet befunnit sig i beredskap för krig" med syftning mot spionaget i Sverige.

Man kan tänka att OP/ULs misstro mot uppgifterna om sovjetspionaget inte direkt ökade tilltron till OP och hans intentioner att skydda Sverige och dess oberoende bland vårt lands hemliga tjänster, som kände till storleken på det sovjetiska spionaget.

CNs kritik hade sin grund i verkliga förhållanden. Där var det skillnad mot kärringarna som besökte mäklaren Ragnar Bjurfors för att få 50 000 för att få bort OP. Pengar som skulle gått till Alf Enerström som utan tvekan sysslade med verksamhet mot OP som drevs av rent hat.
Citera
2020-07-28, 15:15
Medlem
bartrams avatar
Citat:

I Jallaiis bok och på hans hemsida finns det inget samarbete mellan SE och SB. Tvärtom är det vattentäta skott mellan SE och SB. SB S fotsoldater är ditkommenderade och skall skydda GM och se till att han kommer undan. SE vet inget om SB. Alllt för att omöjliggöra en upprullning av konspirationen.

Att sen Jallai bytt fot är en annan sak
Citera
2020-07-28, 15:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Hur PU kan missa detta och sedan åka runt i flera år för att försöka tubba SE:s bekanta att peka ut honom utan framgång är fan ta mig kriminellt!

Med vetskap om att rövare som AL fått leva om i polisorganisationen , det som kommit fram förut om PU och hur man jobbat för att sätta dit en oskyldig, borde man kanske inte bli förvånad.

Mig gör det rasande och den moteld som presenteras mot det vi snabbt ser indikerar att det finna levande personer som var inblandade i mordet. Fram med dem i ljuset. NU!

Då är vi två som är förbannade. Fick ett par utbrott i tråden för någon vecka sen. Men nu har det övergått i hårt fokus på rätt saker som vi bestämde.

Nu lämnar vi all gammal skit och gräver fram dem som med hög sannolikhet är ansvariga för mordet.

Det vi bevittnat i 34 år har varit en icke-utredning förmodligen initialt orkestrerad av IC och därefter har lögnerna haglat. Ingen sanning till folket!
Citera
2020-07-28, 15:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ja , eller dragit paralleller med ex Italien utan att se till svenska förhållanden. Svenska Stay Behind hade byggts upp under överinseende av Tage Erlander som höll koll på verksamheten så länge han levde. Intressant nog sa TE stopp när Birger Elmer slängde lystna blickar mot Alvar Lindencronas organisation; klok nog att förstå att alla ägg inte bör läggas i samma korg.
Citera
2020-07-28, 15:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
I Jallaiis bok och på hans hemsida finns det inget samarbete mellan SE och SB. Tvärtom är det vattentäta skott mellan SE och SB. SB S fotsoldater är ditkommenderade och skall skydda GM och se till att han kommer undan. SE vet inget om SB. Alllt för att omöjliggöra en upprullning av konspirationen.

Att sen Jallai bytt fot är en annan sak
Jag har gått på Jallais egna ord om boken 2011. Skrivna 200710.

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/

''PS. Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas. Inga-Britt och jag fick till och med ett möte med den senaste ledaren för Stay Behind i Sverige, Curt-Steffan Giesecke på ett café i Stockholm. Jag pressade den gamle SAF-chefen hårt om hans kunskaper om eventuella kopplingar mellan hans organisation och Palmemordet. Men han bedyrade att de inte var inblandade. Till saken hör att Thomas Pettersson också var inne på att Skandiamannen borde ha haft medhjälpare för att kunna lyckas med att mörda Palme, vilket jag håller med om. Problemet är att varken, jag, Ahlenius, Thomas Pettersson eller Palmeutredningen har kunnat finna sådana medhjälpare. Skandiamannen som ensam mördare fungerar nämligen inte rent logistiskt vilket jag tror de flesta som fördjupat sig i mordet är överens om.''

Det fetade struntade bevisligen KP i sin presentation.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-28 kl. 15:31.
Citera
2020-07-28, 15:35
Medlem
Davys avatar
KP härleder baklänges med SB och SE, precis som han gör med vapnet.

Tre bortkastade år.

"Vidare säger åklagare Krister Petersson att man undersökt om Stig Engström agerade ensam eller var en del av en större konspiration.

– Vi har inte kunnat hitta något stöd för en konspiration. Men det går inte helt att avfärda"

Dvs, här misstänkliggör han att SE hade medhjälpare. Bara den lilla detaljen att KP inte kunnat hitta nåt. Rätt fult gjort.
Senast redigerad av Davy 2020-07-28 kl. 15:38.
Citera
2020-07-28, 15:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror de flesta ser och anar vilka trådar och nätverk som löper här bakom kulisserna. Iheso blir säkert nöjd när Timbro nämns så ofta.

Vi har ett antal personer som ser OP som säkerhetsrisk (som demokratiskt vald statsminister) samt ihärdiga rykten att han aktivt håller på förråder landet och kopplingar direkt in mot högerfalangen av underrättelsetjänsten, militären och en falang av Stay behindrörelsen förankrad mer hos storkapitalet än i S som efter mordet låtasa hjälpa till att lösa mordet på sitt hatobjekt.
Wallenbergs SK-grupp bildades1968 för att motverka vänstern och de hade möten i Skandiahuset. Stay Behind flyttade vid den tiden till Trygg Hansas lokaler på Kungsholmen.

Vad som var aktuellt 1968 var att Palme, som skulle efterträda Erlander, demonstrerade med Nordvietnams Moskvaambassadör i februari och sedan studentrevolten i maj. Det var nu som Sture Eskilsson påbörjade sin framgångsrika kampanj för att vrida Sverige åt höger. Och åren efter medverkade Ulf Lingärde till att datorisera Säks register över misstänkta kommunister för gamla Timbros räkning, sedan PG Vinge tvingats bort från Säpo. Timbro blev en privat underrättelsetjänst/lobbyföretag efter amerikanskt mönster. Troligen överläts en del hemlig verksamhet på Timbro för att avlasta tjänsterna.

Det går inte att kommar runt Timbro när det gäller de eskalerade förföljelserna av Palme, som kallade dem "Hatets och illviljans kolportörer". Såväl hatkampanjerna som mordplanerna måste ha tangerat Timbros verksamhet i många avseenden.
Citera
2020-07-28, 15:39
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Jag har gått på Jallais egna ord om boken 2011. Skrivna 200710.

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/

''PS. Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas. Inga-Britt och jag fick till och med ett möte med den senaste ledaren för Stay Behind i Sverige, Curt-Steffan Giesecke på ett café i Stockholm. Jag pressade den gamle SAF-chefen hårt om hans kunskaper om eventuella kopplingar mellan hans organisation och Palmemordet. Men han bedyrade att de inte var inblandade. Till saken hör att Thomas Pettersson också var inne på att Skandiamannen borde ha haft medhjälpare för att kunna lyckas med att mörda Palme, vilket jag håller med om. Problemet är att varken, jag, Ahlenius, Thomas Pettersson eller Palmeutredningen har kunnat finna sådana medhjälpare. Skandiamannen som ensam mördare fungerar nämligen inte rent logistiskt vilket jag tror de flesta som fördjupat sig i mordet är överens om.''

Det fetade struntade bevisligen KP i sin presentation.

Läs: https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/. Här beskriver Jallai det jag skrev ovan. Det är inte överensstämmande med vad du referar till. Är det en del av Jallais positionsförflyttning som i sin tur bör förklaras (Opportunism, påtryckningar-hot, annat?)
Citera
2020-07-28, 15:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, därav min fråga. Men missbrukar man inte redan offentlighets- och sekretesslagen när man maskar så mycket som man gör i andra dokument? När man läser vissa dokument så kan man få känslan att det ibland är någon form av slumpgenerator som bestämmer vilka ord eller namn som ska maskas. D v s att det är helt godtyckligt sida upp och sida ner.
Jag tror det också handlar om privat maktmissbruk. En sina var omsorgsfullt helt maskad sånär som på bokstaven 'n' mitt på sidan. Några, vilka de nu är, driver med allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in