Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det finns ett starkt skäl till att utgå från att GM följer efter från Grand (förutom att det är den i särklass enklaste förklaringen): frånvaron av WT-observationer N om Grand. Detta är den troliga färdvägen för LOP eftersom det är varifrån de kom.
Det finns inga starka skäl till det du nämner. Jag är tyvärr rädd, för din del, att det bara finns i ditt huvud, samt i andras också. Det finns ingen logik i att en möjlig GM valt att vandra ca 300 meter efter LOP och att då riskera att bli sedd av en massa människor som sedan, när de fått reda på MOP, kommer att kontakta polisen och uppge vad de sett de här minuterna. Det är mer logiskt att en "Grandman" är en övervakare och som då är oskyldig till gärningen. Det är bara förespråkare av en "ensam galning" som behöver en "Grandman" som GM. Tror du att det var en "ensam galning"? Någon av de fyra mest utredda?
WT-obeservationer och det är inte ens alla.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.34023072303336%2C18.057803777706383&z=17
Citat:
Det enda starka skälet att tro att GM stod och väntade vid MP är att IM uppger detta i senare förhör. Men han ser å andra sidan ingen WT där (och ingen annan gör det heller). Jag tänker att GM mycket väl kan ha följt efter från Grand, passerat LOP vid Sari och väntat någon minut vid MP. Det är också tänkbart att GM förföljer på V sidan och korsar vid Tunnelgatan, öven om IM inte såg det.
Men hur vet du att Dekorimamannen inte har en WT innanför jackan? Bevisligen har ju både "Anki" och "Anneli" sett en WT hos den mannen. Om det här bara vore den enda iakttagelsen så skulle man kanske kunna avfärda den. Nu har det dock iakttagits ca 80 WT-obeservationer under kvällen på de platser där OP befinner sig mellan ca 20:30 och 23:21.
Som tidigare nämnt, ni som ändå måste ha en "Grandman" som GM måste samtidigt avfärda minst tre vittnen knuta till MPL samt alla WT-observationer under kvällen. Det blir många hål i osten om man säger så. Ni har sannerligen släppt lös den lilla grå musen, Nibbles.
Citat:
Jag tycker man skall se det hela från GM(s) synvinkel:
- kl. 21:15 vet han/de att LOP är på Grand och kommer att komma ut strax efter kl. 23.
- Vad de kommer att göra då är okänt, men T-bana Rådmansgatan, taxi eller SÄPO-bil är de rimliga alternativen. Vi vet nu att promenad till MP för kvällste också diskuterades.
I det här läget är det rimliga för GMs att kraftsamla vid Grand, inte att sprida ut sig i kvarteren runtomkring. Det senare kräver minst 3-4 personer och ökar upptäcktsrisken eftersom WT måste användas. Om man i stället sitter 2 personer i en bil och väntar så kan GM lugnt kliva ut och förfölja när han ser vart LOP går. Det kan också vara en ensam GM som väntar i bil eller på andra sidan gatan.
Ingen GM riskerar som ovan nämnt att under drygt 300 meter från Grand till Tunnelgatan sätta sig i en situation där mötande personer sedan kan lämna ett signalement. Logiskt sett låter man offret komma till en själv. Precis som med JFK-mordet.
Citat:
Knäckfrågan för mig är inte Grand utan hur GM vet att LOP skall dit. Om det är en sammansvärjning är det enda rimliga att de vet om biobesöket tidigare på dagen. En tanke som slagit mig på sistone är möjligheten att man skuggat MP från hemmet; dvs man visste att LOP skulle på bio med MP men inte var. Är detta utrett?
Den som blir GM, andre eller tredje skytt, vet att LOP ska till Grand eftersom att antingen LOP:s lägenhet är buggad eller att man har span utanför på kvällarna, och har haft det i över ett års tid. Konspiratörerna får reda på det antingen ca 18:30 (efter telefonsamtalet) eller efter 20:30 när LOP kliver ner i T-banan vid Gamla Stan och sedan kliver av vid Rådmansgatan. En person som inte bor i krokarna runt Rådmansgatans T-bana, men kliver av där, ska förmodligen besöka biografen Grand eller någon Pub. Nu ser jag inte OP och LP som flitiga pub-besökare. Gör du?
Får jag fråga vem du tror sköt OP?