Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det är väl större chans att klara sig genom att åka hem än att återkomma till Skandia där han inte vet om poliser befinner sig och med risk att lukta krut och kanske även ha vapnet kvar?

Jag delar inte din uppfattning; SE som GM kan ju inte veta vad vittnen har sett och inte sett.. jag inbillar mig att han nog känner sig rätt så säker, där och då, på att det kommer att ske vittnesmål som pekar åt hans håll, heller hur man ska uttrycka det..

I min värld så tänker nog SE att väktarna förr eller senare kommer att sätt ihop 1+1.. föregå dem..

Det får bära eller brista helt enkelt.

Huruvida polisen är på Skandia eller inte, kanske han han ser och bedömer att de inte är där..vad vet jag...

Om han nu vore GM och redan då har ”outat” sig på arbetet så är också hans kontakt med polisen dagen efter mer förståelig..

Det är min uppfattning i alla fall; ska jag tro på SE som GM så är det gjort ”i affekt”.
Citera
2020-07-20, 22:13
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men du märker ju själv att det är olika bud även på mordplatsen och där är det definitivt en och samma person.

Så olika signalement betyder inte per automatik två olika personer.

en man som springer från mordplatsen och några meter senare dyker det upp en annan springande man, medan den första försvunnit i tomma intet som LJ helt skulle ha missat att varken se eller höra trots att han är precis bredvid

Det där är en i högsta grad OSÄKER teori , inget man kan vara SÄKER på ...

Jo men att han både skulle ha bytt huvudbonad och blivit vältränad på den korta sträckan ser jag som osannolikt.
Citera
2020-07-20, 22:14
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Syfte.....nja du har fel uppfattning i stressen åkte han fel !
Glöm dagboken.

Ja, och han (de) vandrade omkring i lägenheten i 15 minuter, innan han kom till sans.
Tur att polisen dök upp, annars vet man inte vart han hamnat.

Dagboken, var bara bonus, jag kan lätt glömma den.
Citera
2020-07-20, 22:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Gav hon honom den tavlan efter mordet eller innan det skedde?
Om hon kommer med en sån tavla med det motivet, en man som ligger skjuten, efter det
som hände Mårtens pappa, så är det ju inte bara absurt, det är rent vidrigt i så fall.
Hur fan tänkte människan där?

Har ju i och för sig inget med MOP att göra, men kan du utveckla det där tror du?
Hur vet du att Ingrid just gjorde slut och att det skedde "på ett vidrigt sätt"?
Och hur yttrade sig detta "vidriga sätt"?
Han ska ha fått tavlan efter mordet och jag ser det som ett sätt att stöta bort honom och omöjliggöra en fortsatt relation. Om han nu fick tavlan och det inte bara var snack från IKs sida?
Citera
2020-07-20, 22:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
LJ är ett av få vittnen som såg den springande mannen på riktigt nära håll, han var dessutom förberedd på att göra en observation , övriga vittnen var inte förberedda och såg dessutom mer än en person i ett snabbt förlopp.

LJ hade inte heller skyltfönsters motljus och annat som kunde distrahera, hörde fotsteg och kunde förbereda sig på att syna den person som han hörde närma sig bakom baracken.

LJ observation är i mitt tycke således den mest pålitliga.

Jag tycker även LL som såg GM på ca 15meter håll på mordplatsen är tillförlitlig.
Han såg GM både i profil och bakifrån.
99,9% säker på ingen huvudbonad , hade GM haft keps så hade han sett det i profil
Citera
2020-07-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ja, och han (de) vandrade omkring i lägenheten i 15 minuter, innan han kom till sans.
Tur att polisen dök upp, annars vet man inte vart han hamnat.

Dagboken, var bara bonus, jag kan lätt glömma den.
Sluta nu!
Tänk till....vadå 15minuter ... var har du fått det ifrån?

Du vet ingenting, tyvärr.
Den här tråden består av vittnesuppgifter som i det stora hela består av skit ,vadå 15 minuter...
Var har du fått det ifrån?
Citera
2020-07-20, 22:28
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo men att han skulle bytt huvudbonad och blivit vältränad på den korta sträckan ser jag som osannolikt.
Jag tror det räcker med insikten att olika signalement inte per automatik betyder olika personer (vilket jag tycker de divergerande signalementen vid mordplatsen tydligt visar) ...

Det vore i mitt tycke betydligt märkligare om en person springande & samtidigt på något sätt ljudlöst tar sig förbi LJ utan att han märker ett smack (än om signalementen divergerar lite grann) ...

Men vi kommer nog inte längre i denna diskussionen ...

det är din ensak hur du använder begrepp som "säker på" men för mig har du i alla fall devalverat ditt användande av det begreppet ordentligt...
Citera
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag har sett det själv, med egna ögon, bild och hela köret. Fanns att Gxxxla iallafall till mitten/slutet 2019.
Någon borde gräva i det där, jag vet att det var -86. Månaden December finns det liiite tvivel om, året var 1986! Annars hade jag aldrig reagerat på det. Aldrig.

Jag har nu mailat DOD för info om detta.
Citera
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Citat:
Ingen GM riskerar som ovan nämnt att under drygt 300 meter från Grand till Tunnelgatan sätta sig i en situation där mötande personer sedan kan lämna ett signalement. Logiskt sett låter man offret komma till en själv. Precis som med JFK-mordet.

Jag köper mycket av dina resonemang, men jag anser att en inhyrd GM kan kosta på sig den lyxen.

Tanken är att han ska kunna smälta in i omgivningen, utföra handlingen och sedan försvinna. (med hjälp)
Inga konfrontationer kommer att kunna efterlikna vad de sett ändå.

Precis som har skett.

Brasklappen är ifall PU hade velat lösa fallet, och tidigt varit ute med bilder till vittnena, på misstänkta (inkomna tips), i den ström de kom in.
Citera
2020-07-20, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tycker även LL som såg GM på ca 15meter håll på mordplatsen är tillförlitlig.
Han såg GM både i profil och bakifrån.
99,9% säker på ingen huvudbonad , hade GM haft keps så hade han sett det i profil

Och den som LL och hans polare kallar kepsmannen flydde in i en port, det lär handla om AB, eller har jag missförstått LL och hans 99,9-procentigt säkra iakttagelseförmåga?

AB som hade en stickad mössa talar jag om.

I övrigt kan det inte uteslutas att GM var barhuvad vid mordet och i ett senare skede tog på sig en keps eller stickad mössa.
Citera
2020-07-20, 22:34
Medlem
Mohacs1521s avatar
Jag undrar om, ifall mördaren fortfarande lever och ej var Stig, har avslöjat allt i sitt testamente? Kanske erkänner mördarens familj sin avlidne släktings gärningar och agerar spökskrivare åt den kommande boken. Om detta räknas som trams ber jag om ursäkt i förväg.
Citera
2020-07-20, 22:35
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Sluta nu!
Tänk till....vadå 15minuter ... var har du fått det ifrån?

Du vet ingenting, tyvärr.
Den här tråden består av vittnesuppgifter som i det stora hela består av skit ,vadå 15 minuter...
Var har du fått det ifrån?

Hade du följt tråden, bara det närmaste dygnet, hade du haft svar på den frågan.

Jag anser mig, tänka till, du har uppenbarligen en annan uppfattning.

Att vittnesuppgifter, i stort, kan vara dåliga, håller jag helt med dig om. Vi får göra vårt bästa med att värdera dem seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in