2020-07-20, 21:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Mårten Palme är just en fin människa.

Först försökte han sätta dig CP, nu SE. Det är två potentiella livstidsdomar på kontot. Snyggt jobbat! En riktig hedersknyffel.

Det var väl i UG (om Nässén) som det berättades att MP genom åren pekat ut 8 olika män som Grandmannen.
Citera
2020-07-20, 21:31
Moderator
OYs avatar
Många resonemang kring SE, dock är den i mitt tycke absolut intressantaste omständigheten kring SE att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

Inte heller var LP med, frivilligt eller ofrivilligt, det är ju kanske inte så smart av polisen att lägga pussel om man inte tar med de bitarna som hör till pusslet.

Fundera på varför varken SE eller LP var med i rekonstruktionen på brottsplatsen.
Citera
2020-07-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Alla tänker vi olika; förutsatt att SE skjutit i affekt.. han är själv lite i chock vad han har gjort...hade jag varit honom så hade jag troligtvis tänkt att vittnen måste ha sett mig.. ”å hur fan ska jag ta mig ur detta?”

Väktarna vet att jag har stämplat ut; troligtvis är det sannolikt att en beskrivning av GM pekar mot mig..

Tillbaka till arbetet är väl ett bättre alternativ då än hem och hålla tummarna?

Och har man ”outat” sig på arbetet så kan det tänkas att SE tycker att det är bättre att själv höra av sig till polis än att det kommer via andra? Dvs ”vi har en anställd som passar i på klädseln och var här 20 min efter mordet..”

Bara en tanke..
Det är väl större chans att klara sig genom att åka hem än att återkomma till Skandia där han inte vet om poliser befinner sig och med risk att lukta krut och kanske även ha vapnet kvar?
Citera
2020-07-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många resonemang kring SE, dock är den i mitt tycke absolut intressantaste omständigheten kring SE att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

Inte heller var LP med, frivilligt eller ofrivilligt, det är ju kanske inte så smart av polisen att lägga pussel om man inte tar med de bitarna som hör till pusslet.

Fundera på varför varken SE eller LP var med i rekonstruktionen på brottsplatsen.

Jag vet inte om jag fattat det hela rätt.
Men som jag förstått det så ville inte Hans Holmer ha med Stig Engström på någon rekonstruktion av mordet och Lisbet Palme vägrade att vara med på en rekonstruktion av mordet.
Citera
2020-07-20, 21:39
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ja, de brändes nog; tillsammans med CIA-chefen i Sveriges kalender, veckan eller var det 2 veckor, vid mordet på OP. TOMT; Och nu med informationen om ÖB Lennart Ljungs, överlämnandet av den hedersammaste medaljen en amerikansk president kan dela ut till en utlänning: "Medal of Honor". December 1986. TOMT ( Är vi inte stolta över att en General i Sverige , den enda genom tiderna, får ett så fint pris från våra Vänner i väst, av självaste Presidenten dessutom?)

Varifrån kommer uppgiften att Ljung fick sin Legion of Merit 1986? Står 1980 på Wikipedia.
Citera
2020-07-20, 21:42
Moderator
OYs avatar
Kuppförsvarsövningsteorin är i mitt tycke helt klart den intressantaste teorin.

Varför skede mordet just i den här korsningen, hur kunde GM veta att OP skulle befinna sig i den korsningen just då?

Mycket tjafs om hur GM kunde vara i förhand, eller förfölja LOP och sedan genomföra mordet i lämplig korsning.

Kuppförsvarsövning och mötescenario kan förklara att GM befann sig på rätt plats i rätt tid, och även förklara den omständigheten att LOP går över gatan för att titta i ett skyltfönster.

GM väntade inte på OP, det kan ha varit tvärtom, OP väntar på GM vid skyltfönstret, när SE kliver ut på Sveavägen och ställer sig vid Dekorima vet OP vart han skall gå och till vem, mannen med keps och en handledsväska.

Ett klockslag efter bioföreställningens slut, SE har full koll på sin klocka, inte för tågets skull, men för mötets skull.
Citera
2020-07-20, 21:43
Medlem
Davys avatar
Citat:

Som jag förstått det så kategoriskt vägrade LP att vara med. Men visst, det kanske bara är den officiella versionen.
Citera
2020-07-20, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om jag fattat det hela rätt.
Men som jag förstått det så ville inte Hans Holmer ha med Stig Engström på någon rekonstruktion av mordet och Lisbet Palme vägrade att vara med på en rekonstruktion av mordet.

Fanns det en rimlig anledning att inte ha med SE i en rekonstruktion, jag kan i vårt fall inte se det rimliga, förutom att det kan bli obekvämt att ha honom med.

Och visste LP att SE figurerade i kontexten, sett honom i media, så kanske det kan förklara varför hon inte ville vara med, särskilt om det var SE som släckte OP liv.
Citera
2020-07-20, 21:47
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det var väl i UG (om Nässén) som det berättades att MP genom åren pekat ut 8 olika män som Grandmannen.

MP har uppenbart ärvt sitt fotografiska minne från sin mor
Citera
2020-07-20, 21:51
Medlem
Citat:
Fanns det en rimlig anledning att inte ha med SE i en rekonstruktion, jag kan i vårt fall inte se det rimliga, förutom att det kan bli obekvämt att ha honom med.

Och visste LP att SE figurerade i kontexten, sett honom i media, så kanske det kan förklara varför hon inte ville vara med, särskilt om det var SE som släckte OP liv.

Jag antar att Holmer och co betraktade Engström som en "svammelpelle"
Hoppas någon vet om det var LP som själv vägrade att vara med eller om hon också blev stoppad från att vara med.
Citera
2020-07-20, 21:52
Medlem
Davys avatar
Citat:

Haha. Vilken syn!! Vår egen lille grafiker som är med i rekonstruktionen. Kan se mig SE springa runt där, fram och tillbaka, konstant ändra sig. Lägga sig i. Komma med tips till polisen. Flytta på vittnena.

Det hade man velat se på video!!
Citera
2020-07-20, 21:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Som jag förstått det så kategoriskt vägrade LP att vara med. Men visst, det kanske bara är den officiella versionen.

Jag tror att man är naiv om man tänker att LP vägrade av personliga skäl.

Mord på hennes man men också på landets statminister, och hon gör inte allt hon kan för att vara polisen behjälplig att utreda vad som hände.

Nej, något skumt är det med hennes agerande, för att inte tala om en så uppseendeväckande sak som att hon pekar ut CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in