Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Tycker inte alls det vore märkligt att återvända till Skandia efter mordet, om SE är mördaren.
Han kunde ju rimligen inte förutse att polisen skulle missköta utredningen. Ett rimligt antagande för SE hade, när han hämtat andan, varit att anta att polisen dels snabbt skulle göra en lista på alla som fanns på mordplatsen, dels att polisen ganska snabbt efter mordet skulle knacka på hos väktarna i Skandiahuset. Då skulle polisen få veta att SE klivit rakt ut på mordplatsen precis i tid för mordet samtidigt som SE inte kunde finnas med på polisens vittneslista. När polisen inte hittade en person som bevisligen fanns på plats hade han all anledning att i det läget tro att en polisbil skulle vänta utanför villan i Täby inom kort och dök han sedan inte upp där hemma när skulle så var risken uppenbar att vara efterlyst redan före kl 01:00. Han hade alltså all anledning att se till att få sin närvaro på platsen dokumenterad. Att prata med väktarna och informera dem om mordet blir samtidigt lite av alibi för honom. Så, jag ser inte varför det skulle vara märkligt att återvända.
1) Risken för att bli igenkänd?
2) Mordvapnet?
3) Att risken för att väktarna skulle sagt att han klev ut strax före eller efter mordet ca 40 meter från mordplatsen så kunde han bara sagt att han måste ha passerat korsningen 15 sekunder tidigare och gått mot T-banan utan att ha sett eller hört något. Att han troligtvis var vid Kungsgatan när det skedde.
5) Krutrester på handen och kläderna?
Nej, trots att jag lovat mig själv att vila från tråden ett tag sugs jag in i den när jag läser försök som konstruera och måla upp konstlade scenarion och orsaker.
En GM hade inte gått tillbaka.
En GM kunde inte haft någon som helst vetskap att han inte skulle bli igenkänd av någon från brottsplatsen.
En av få beskrivningar av GMs ansikte i profil anger att det var ett långsmalt ansikte med kraftigt markerad näsa.
Låter det som Skandiamannen?
Runt ansikte med liten näsa och spritfett ansikte passar lite lite bättre in.