Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förklaring till denna andrahandsuppgift i förhöret med PH 860609 är rimligen att han missuppfattat ALGs uppgifter, eller vantolkat dem om man så vill. PU reder ut det hela genom att förhöra ALG dagen därpå och hon säger direkt att hon såg SE vid 20:10-tiden. Hon kopplar detta till tiden hon själv anlände i receptionen. För säkerhets skull upprepar hon detta senare i förhöret. Vidare såg vi förhöret med AK som blev tillgängligt i tråden för ett par veckor sedan att AK inte säkert minns några tider alls.

I det här läget har vi alltså förhörsuppgifterna från ALG, som faktiskt befann sig i Skandiahuset, och andrahandsuppgifter från PH, som uppenbart letar efter misstänkta i hela sin personal (SE, AK,...?). Valet där borde inte vara så svårt för någon.
Det må så vara.
Du och många andra lägger dock för stor vikt vid att SE MÅSTE ha sett Palme vid Grand före filmens början för att kunna vara GM.
Vilket är felaktigt han kan mycket väl vara GM ändå vilket för mig är det mest sannolika scenariot.
Att PH fattade misstankar mot SE är iofs inte det minsta konstigt då SE ju är den mest troliga mördaren och hela hans sätt att agera utspel han gjorde i media saker han sa till kollegor osv borde ha gjort vem som helst misstänksam.
Ja vem som helst förutom polisen då.
Även om det väl fanns enstaka poliser som fattade misstankar mot SE.
Enligt KP sa ju tex en polis i januari-87 att "det måste ha varit Stig Engström som stod och tittade ner mot trappan"(den trappa mördaren just sprungit upp för).
Citera
2020-07-14, 11:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tack. Och detta vill inte PeoFallmo stå för öppet?

Låter som att vi måste vänta på ett bekräftelse från den skribenten. Eller en dementi. Låter fantastiskt att en signatur i denna tråden medvetet undanhåller viktig information från alla andra. Förutom dig.
Min information kommer ifrån tråden, men är ofullständig.
Citera
2020-07-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Backup? Allvarligt, hur många beväpnade skyttar kan ha funnits i den lilla gruppen personer på platsen? Två stycken oidentifierade skyttar inom några meters avstånd från Palme? Nej, självklart fanns där bara en skytt och ville den försäkra sig om att Palme var död hade fler skott varit det rimliga. Även om Lisbet uppfattade Olof som dödligt sårad - och GM mycket väl kan ha sett samma sak - så skulle GM inte våga lita på ett snabbt intryck.

Helt rätt det finns absolut inger som tyder på att fler än en skott fanns redo sannolikt var mordet oplanerat och utfört på ren impuls när tllfället gavs.

Som SE sa "nästan som ett vådaskott på en älgjakt".
Sannolikt visste han hur det gick till eftersom han är den med bred marginal mest sannolika GM.

Oavsett det så talar iaf allt för att mordet utfördes av en ensamagerande GM oplanerat på ren impuls och mycket slumpartat.

Skalar men ner det dit så finns ju väldigt få alternativa GM som jag ser det.
Citera
2020-07-14, 11:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han sitter i saxen då han lovat sina källor källskydd. För mig som varit med hela resan är det uppenbart hur ofta som intresserade och då särskilt journalister bearbetats med desinformation. Alla råkar på det men alla går inte på det dess bättre. Det är en dokumenterad desinformationsmetod.

Frågan TP bör ställa sig är. Vem tispade om brevet när och vem tipsade om vapensamlaren och när samt att SE skulle tillhöra en gruppering? Där har han boven!

Metoden är att ge journalisten intressant material för att skapa förtroende och beroende för att sedan kunna sprida desinformation utan att röja sig själv. Jallai vevades in genom att ges material till böckerna. Källorna är inte hemliga utan det är ögatgänget som han tackat för bidragen.

Jag har sett ett oerhört mycket mer genomarbetat försök. Faktiskt så genomarbetat att det var lite för bra för att vara sant. En hel dossier med kopior på pass, bilder av vapen etc. Lite som en agentfilm. Personen som försökte placera det här hos ett antal privatspanare är Göteborgare och har förnamnet Donald. En annan desinformatör var pensionerad polis från Gävle.

Sven Aner var inte bara galen när han trodde att han var övervakad. Han manipulerades medvetet att fastna på AA med sk omvänd förstärkning. Eftersom han inte litade på någon fick han hot att inte röra i vissa saker.
Som ofta kommer du med en störtflod av information som inte jag har tillgång till.

Vem tipsade om brevet? Vilket brev? Vem tipsade om vapensamlaren? Många retoriska frågor från dig utan svar. Där det är uppenbart att du inte riktar dig till deltagarna i denna tråden.

''Personen som försökte placera det här hos ett antal privatspanare är Göteborgare och har förnamnet Donald. En annan desinformatör var pensionerad polis från Gävle. '' Varifrån emanerar denna informationen?

Han, alltså Thomas Pettersson, har lovat sina källor källskydd. Vilka då? Det kan ju knappast vara KP som enligt TP själv fått fri tillgång till material som han länge efterfrågat. Han pekar ju dessutom ut Petersson som källan. Tidigare hänvisade du till en man från gamla IB.

Anér manipulerades medvetet. Behövde han verkligen påverkas för att framföra sina stolliga slutsatser? Liksom Krantz, Dummegård och Hedberg. Enligt mig behöver aldrig stollar påverkas. Eftersom de är självspelande pianon för personer som saknar intellekt.

Om TP tipsades om vapensamlaren vill jag få reda på av vem. Och balla inte ur nu! Den som anklagar /påstår och anser sig sitta på svaren är den som är skyldig att redovisa. Precis det som du tidigare argumenterat för i tråden.

För mig är det uppenbart att det var Stigs exhustru som berättade om vapensamlaren. Inte det minsta hemligt. Eftersom paret Engström var vänner med honom och hans familj. Där hans dotter det senaste framträtt i media. Där Jallai vittnar om att han och TP gemensamt för länge sedan samtalade henne. Det är inte svårare eller hemligare än så.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-14 kl. 11:55.
Citera
2020-07-14, 11:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Om Lisbet kunde medverka vid ett mötesscenario så kan Mårten och flickvän det också. OP behöver inte ha sett mötet som något hemligt eller dramatiskt.

Men jag är inte någon anhängare av det scenariot, utan tror mer på någon form av övervakning, förmodligen en som började redan innan biografbesöket.

Men vittnesuppgiften som säger att Lisbet ropade "Nej, vad gör du?" stämmer å andra sidan väldigt illa med att hon inte hade sett skytten före skotten.
Du utgår från ett utrop av LP som ett vittne har hört, och drar därför slutsatsen att MP + flickvän är inblandade i ett mötesscenario?

Eller hur menar du att GM kunde veta att LOP skulle korsa gatan (vilket är vad det hela handlade om)?
Citera
2020-07-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nu läser du inte vad jag skrev, Fauzzi ändrar inte var han är nej, men, den positionen kan inte stämma med den sträcka LOP går under samma tid.

Förmodligen handlar det om att Fauzzi tror att han är längre norrut på grund av den felaktiga uppgiften han först ger om att han möter LOP vid Bonnierhuset. Ingen medveten lögn, men, fel.

Dina antaganden är felaktiga. Det är en enda sak han är 100 på. Var han var när skotten föll. Det är riktpunkten där han inte ruckar oavsett timslånga vallningar med ledande frågor och information om vad som var möjligt.

Om han gått den vägen är ju risken stor att han skall minnas skyltfönstret med lite hjälp men det betyder inte att han mött dem där. Det är precis så falska minnen skapas. Under stark press från utredaren. Få ihop det här!
Citera
2020-07-14, 11:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tack. Och detta vill inte PeoFallmo stå för öppet?

Låter som att vi måste vänta på ett bekräftelse från den skribenten. Eller en dementi. Låter fantastiskt att en signatur i denna tråden medvetet undanhåller viktig information från alla andra. Förutom dig.
Kanske minns jag fel, så att det var info per meddelande?
Citera
2020-07-14, 12:03
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag tror inte att en person som LGWP har vetskap om vem som sköt Palme men han kan mycket väl veta vad som var i görningen under kvällen.

Han skrev i roman att statsministern är skjuten, men det har ingenting med den obegripliga övningen som länspolismästaren (HH) drog igång under mordkvällen.

Skulle man kunna läsa detta som att Leif GW misstänker den så kallade SÄPO-trion över exempelvis Barbrogruppen och knarkspaningen?
Citera
2020-07-14, 12:05
Medlem
[quote=BHJS|72251996]
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Källan är endast en insändare i DN. Det verkar iofs vara en påläst person men det skulle likväl behöva verifieras.
Att SE skarvat och hittat på i sina berättelser är nog tämligen troligt . Frågan är om det är för att han själv skall bli viktig eller för att dölja något annat. Han kan ju också allt eftersom ha nästlat in sig i mer och mer komplicerade berättelser på grund av att han placerar sig som tidigt vittne utan att vara det.

Det jag tycker är märkligt är dels det du skriver, att LP inte reagerat på det som sagts i rätten av SE. Men jag tycker också det är märkligt att SE återigen vågar gå till rätten och berätta vad LP sagt och gjort om det är så falskt att många vittnen kan reagera, inklusive LP.

Om hon (LP) inte var där, hur kunde SE vara säker på det? Att de inte skulle råka mötas i en korridor efter att ha hört honom eller innan? Då behöver vi måla upp en bild av att LP faktiskt inte hade så bra bild av vad som hände kring mordet. Vad hon gjorde och så. Eller att hon inte läst tidningar där SE berättar. Men hur kunde SE så kallt räkna med att det var så? Att hennes minne inte skulle komma tillbaka? I synnerhet om "rätt" ansikte kommer upp. Fick SE hybris när LP kände igen CP? Men när tidigast kunde SE veta det?[/
Jag kan inte ge dig något svar eftersom jag inte vet.
OM SE är GM är det såklart oerhört vågat om han INTE är det är det ju ändå rätt vågat om det han sagt om LP inte stämmer .

OM hon inte är där så är ju risken avsevärt mindre speciellt då SE inte var ett viktigt vittne svilket betydde att det inte fanns anledning att ifrågasätta honom.
MEN OM LP hade varit där så borde hon ju ändå reagera vilket ju borde väckt vissa frågor kring SEs utasagor.

Finns det nån som vet?
OM de setts öga mot öga?
Och som vet OM LP bara var där när hon själv vittnade och det var allmänt känt att så var fallet?
SE kunde vara säker på att inte stöta ihop med LP i rätten. Hon var bara närvarande vid de tillfällen som hon lämnade sina målsägandeutsagor i tings- och hovrätten. Sedan gick hon direkt ut igen. Detta var känt, eftersom hon samtidigt hade ställt en rad krav i förväg för att överhuvudtaget delta i förhandlingarna. Som vanligt tillät hon inte att något bandades och hon hade också synpunkter på vilka andra som skulle få vistas i rättssalen.

Skandiamannen träffade alltså aldrig Lisbeth Palme i samband med processen. Men sedan väcker det förstås en del berättigade frågor om hur LP skulle kunna tänkas reagera på hans uppgifter. Den som omedelbart gick i taket var som bekant Gösta Söderström, som bad att få vittna någon dag senare och ge sin bild av Lisbeth Palmes sinnestillstånd omedelbart efter mordet.
Citera
2020-07-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Källan är endast en insändare i DN. Det verkar iofs vara en påläst person men det skulle likväl behöva verifieras.
Att SE skarvat och hittat på i sina berättelser är nog tämligen troligt . Frågan är om det är för att han själv skall bli viktig eller för att dölja något annat. Han kan ju också allt eftersom ha nästlat in sig i mer och mer komplicerade berättelser på grund av att han placerar sig som tidigt vittne utan att vara det.

Det jag tycker är märkligt är dels det du skriver, att LP inte reagerat på det som sagts i rätten av SE. Men jag tycker också det är märkligt att SE återigen vågar gå till rätten och berätta vad LP sagt och gjort om det är så falskt att många vittnen kan reagera, inklusive LP.

Om hon (LP) inte var där, hur kunde SE vara säker på det? Att de inte skulle råka mötas i en korridor efter att ha hört honom eller innan? Då behöver vi måla upp en bild av att LP faktiskt inte hade så bra bild av vad som hände kring mordet. Vad hon gjorde och så. Eller att hon inte läst tidningar där SE berättar. Men hur kunde SE så kallt räkna med att det var så? Att hennes minne inte skulle komma tillbaka? I synnerhet om "rätt" ansikte kommer upp. Fick SE hybris när LP kände igen CP? Men när tidigast kunde SE veta det?

Du tar upp rätt frågor kring Skandiamannen agerande och hur han påstått sig vara ett toppvittne.

Har också funderat kring hans exponering i media och rättegången. Ingen reagerade då över att han kunde vara GM.

Han kan inte ha vetat om någon sett honom hålla i revolvern som han inte kände till om han var GM.

Den där fd polisen PH som var säkerhetsansvarig på Skandia förde en egen polisutredning och påverkade vittnen och gjorde sig så omöjlig på Skandia att han fick sluta på Skandia.
Han verkar ha hatat Skandiamannen.
Orsak okänd.
Vad var hans syfte med att hänga ut Skandiamannen?
Var han en "Kalle Blomkvistare" som sökte revansch?
Varför slutade han som polis?
Citera
2020-07-14, 12:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Antingen SÅG GM (eller medhjälpare) paret korsa gatan, eller så var ett möte inplanerat. Alternativt användes telepati eller spådom.
Du täcker in alla alternativ, vilket är praktiskt.

Men frågan om förkunskap om LOPs färdväg är ingen liten detalj, som du nu viftar bort. Om man som jag konstaterar att ingen innan ca 23:10-23:15 visste att LOP skulle gå söderut, och ingen innan ca 23:17 visste att LOP skulle korsa Sveavägen, då blir alla uppgifter om WT och knarkspanare kring MP irrelevanta. Likaså det eviga pratet om SB i Skandia/Thule-huset och nu senast väktaren AK ”med östnamnet”. Tanken att en sammansvärjning med ett par timmars varsel skulle placera ut ”mordkommandon” i flera riktningar från Grand är närmast befängd, i synnerhet som man kunde förberett samma sak i Gamla Stan alla dagar i veckan.

Det enda skälet att MPs omgivningar inklusive Skandiahuset är relevant öht är att SE råkar kliva ut där ca 23:20-23:21.
Citera
2020-07-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Möjligt men mördaren såg ju att LP inte föll ihop osv så då borde han väl ha avlossat ett skott till?
Dessutom valet av vapen tyder inte på att det var ett professionellt utfört mord.

Dessutom känns det som att alla konspirationsspår är så väl utredda att man redan skulle ha upptäckt nåt om det fanns nåt att upptäcka.
Även om diverse polisspår såklart skulle ha kunnat döljas om inblandade poliser också hat insyn i utredningen.
MEN det var ju då på 80-talet idag finns inte dessa poliser kvar och kan styra utredningen åt fel håll så skulle de vara inblandade borde man ha hittat tecken på detta i PU som den bedrivits de sista åren,

Det finns också några vittnen som talar om att mördaren ev hade lågskor vilket tyder på ett oplanerat mord utfört av en person som antingen bor eller arbetar nära platsen (SE tex).

Dessutom borde belöningen på 50 miljoner ha lockat ju fler inblandade desto större risk att nån förr eller senare läcker.
Speciellt med en så lockande belöning som 50 miljoner!!

Så det finns absolut inget som talat för ett professionellt mord.
Mordet begicks med stor sannolikhet av en ensamagerande GM troligen skedde allt på impuls av en slump.
SE är det mest sannolika alternativet även om CA inte helt kan uteslutas heller.

Så eftersom man inte lyckas med att få fram fakta och bevis mot tex RAF, Mossad, AGAG, AA så ska man börja leta efter andra GM bara för att man misslyckas med det?

Jo. Det är så man jobbat inom PU.
Misslyckats med att följa upp misstankar mot tex RAF så letar man rätt på en missbrukare ifrån Rotebro i Sollentuna.
Det misslyckas, då börjar man rota runt bland vittnen på mordplatsen och lyckas veva ihop en soppa om att en halvalkad reklamare ifrån Täby är GM för att han sticker ut.

Vad talar för Skandiamannen?

Ingenting alls.
Förutom att han var moderat och såg en chans till att få lite uppmärksamhet och överdrev sin insats på mordplatsen. Skandiamannen njöt verkligen av att få glänsa socialt med att han var ett toppvittne.

Ett exempel på denna soppa är bekännelsebrevet.

Det handlar om bidrag för arealodling, väldigt specifikt. Handstilen stämmer inte, inte heller språkstilen.
Det är uppenbart att en bonde som är förbannad på SAPs jordbrukspolitik velat skriva av sig och jävlas. När KP tar med bekännelsebrevet som ett indicie visar det på vilken tunnsoppa han kokat ihop detta utpekande på.

Sedan att Skandiamannen kände en vapensamlare.
De flesta känner väl någon som har vapen som fritidsintresse.
Gör det mig till misstänkt GM för att jag känner flera som skjuter på fritiden?
Jag kan ju ha "lånat" en revolver bara så där.

Sedan börja fråga ut vittnen över 30 år senare. Hur kan någon ens acceptera att det går att få fram något trovärdigt av det.

KP hade ingenting att visa upp på presskonferensen.

Peka ut ett senkommet vittne som var moderat passade Löfven och SAP perfekt. Nu kan de öka på sitt narrativ om att Moderaterna och Sverigedemokraterna är samma skrot och korn. Passar bra inför valrörelsen. Och OPs hjältegloria kan putsas upp trots att OP hade tappat greppet och gick vänster ut när hela väst gick högerut ut och Sovjetdiktaturen var på väg att falla.

Skandiamannen är felaktigt utpekad.

Men MSM fortsätter mala på i artikel efter artikel för att trumma in budskapet att han är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in