Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Varje gång jag hör SB så vill jag kasta något hårt. Hela idén med SB bygger på att de hade ett kontor i Thule-huset om jag förstått rätt. Aktiviteten hade sedan flyttat till Kungsholmen långt innan mordet. Alldeles oavsett detta så är kopplingen till MOP pga en ev SB-lokal i Skandiahuset skrattretande dum. MOP sker vid Dekorima/Skandia av en slump och kopplingen är alltså irrelevant. Om vi leker med tanken att MP inte är en slump så är kopplingen till SB om möjligt ännu dummare: varför mörda statsministern utanför sin egen port?
Obs: det finns inget som hindrar att SB är inblandade i MOP på något sätt som helt saknar koppling till Skandia/Thule-huset, men det eviga papegojtjattret om
SB och Skandia har gett mig stark negativ bias.
Jag tycker definitivt det är bättre än så. Först och främst finns en väldigt konkret motivbild, relaterat till ubåtsfrågan, NATO-samarbetet i Östersjön och den kommande Moskva-resan. Moskva-resan som motivbild är i princip helt outredd av utredningen, en vit fläck med det som borde vara bland det första man tittar på.
Om uppgifterna om övning är korrekt så vet vi att de var där, i mordplatsens direkta närområde. Stay Behind har dödat tidigare i Europa, i fullt jämförbara demokratiska västländer som Italien och Belgien. Sen har man då Skandiahuset. Stig Engström skulle kunna vara en vanlig grafiker som bara ramlade in i mordet. Anette Kohut kanske bara var ny på jobbet och glömde att låsa dörrarna. Et cetera. Men det finns en kedja, från teori (Sveriges dolda NATO-samarbete) till gatunivå (övningen och Skandia).
Det måste inte vara så konspiratoriskt som det låter. Det kan röra sig om en mindre grupp på 3-4 personer, som känner sig trygga i att vara skyddade av övningen (och kanske av en vapenlösning som kommer lura utredningen). När Palme korsar gatan blir till slut varje variabel perfekt och man kör. Motiv, medel och möjlighet. Framförallt möjligheten att handikappa utredningen.
Om Stay Behind, i någon form,
hade legat bakom MOP hade vi fått en infekterad utredningen fylld med oklarheter och skandaler, som inte tillåtits undersöka vissa politiskt känsliga områden och som hade tvingats jaga ensamma gärningsmän eftersom det är det enda man kan göra. Mordet hade förblivit olöst och på sikt blivit ett mytomspunnet, olösligt kriminalfall som det spekulerades vilt kring. Ett öppet sår i svensk historia. Vem vet