Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
2. Misstänks vara på platsen ja, och ang tidningsartikeln, syftar du på chevamannen? Han var en bra bit ifrån händelsen på andra sidan gatan. Bland de som befann sig vid Palmes omedelbara närhet strax efter skotten är det ingen som sett Stig, däremot är just de vittnernas signalamanet gällande GM slående lik honom.

3. Ja Lisbeth Palme gör ju som bekant ändringar vilket både kan vara förlåtligt och förståeligt då hon även var BO och beskjuten. Visst, en del virrar till det lite och tvekar osv men det finns ju inget annat vittne än Stig som uppenbart ljuger om vad han pysslade med, snarare än att missta sig.

2. Ja, misstänks, jag ville vara noga med terminologin. Dock får polismannen ett signalement på gärningsmannen till sig som SE påstår sig fått från LP och så vitt jag vet har det inte kunnat pekas på att någon annan levererat det till polismannen. Att ingen har sett Stig går inte att hävda! Det är en falsk slutsats. Att ingen med hundraprocentig säkerhet har pekat ut Stig tycker jag är en vettigare formulering. Gällande chevamannen så var han inte alls på andra sidan. Han hävde sig över gatan nästan direkt han uppfattat vad som hänt och kommer till mordplatsen nära inpå skotten. Kanske i samma sekvens som SE kommer dit. Allt detta sammantaget ger inte stöd åt att SE inte varit på mordplatsen som vittne, men det ger heller inte stöd åt motsatsen.

3. Återigen, att någon ljuger gör inte personen till gärningsman. Det kan finnas 100 anledningar till att ljuga, lägga till, dra ifrån osv
Citera
2020-06-17, 20:43
Medlem
Finns det någon som har info om "Föllinge-mannen"

Förslag: Alf Lennart Johansson f. 19340916-8238
Citera
2020-06-17, 20:54
Medlem
HarryScheinens avatar
Kan ingen starta en tråd om Alf Enerström?
Citera
2020-06-17, 21:08
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hörde för nån timme sedan på Dagens Eko en vapenexpert från NFC uttala sig. Man har tydligen vetat sedan 1986 att kulorna hade för lite spår för att kunna användas för att hitta ett mordvapen. Det enda man kan använda kulorna till är tydligen att utesluta det vapen som provskjuts. Det vapen som provsköts här kunde man alltså då självklart inte fastställa som mordvapnet men inte heller utesluta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498034

Kanske var något sådant Hans Holmér menade när han sade att sanningen om Palmemordet skulle skaka Sverige i grundvalarna. Inte att mordet i sig berodde på någon konspiration eller diplomati, utan att Polisen redan inom några veckor visste med säkerhet att man aldrig skulle hitta mördaren, men behöll Palmeutredningen på budgeten under fyra decennier som ett sätt att säkra extra finansiering, medans man egentligen använde huvuddelen av detta till annan verksamhet. PKK, Knarkspaning, Vapenprovningar, inköp av utrustning som annars inte kunde befogas, and so on, och att polisen därigenom agerat helt utanför lagen och demokratins ramar?
Citera
2020-06-17, 21:09
Medlem
SigersonHolmess avatar
Jag tänker att första förhöret med IM 1986-03-01 är extremt kort. Alldeles för kort för ett så viktigt vittne. Sen följer ett längre förhör 14:e mars där IM får beskriva detaljerna. Otroligt olyckligt att IM inte får ett längre förhör dagen efter.

Men, om vi bortser från detta, så skulle vi med en välvillig tolkning kunna se det som att den väntande mannen beter sig på ett sätt att han faktiskt både väntar, men sedan går på ett sätt att han ändå kommer upp bakom OP. På så sätt så kan vi tolka det som att IM kompletterar sitt vittnesmål.

Från 1a mars:
Citat:
"Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån"

Från 14:e mars:
Citat:
"Sen kommer det upp en man, nu efteråt så, han stod alltså vid,
om det är ett skyltfönster, eller mot väggen redan när den här andra gruppen som kom uppifrån
Kungsgatan sett gående, när de hade gått förbi och kvinnan och mannen kommer
gående då går han ut bakom,
och som jag uppfattade det så tog han, men där är jag osäker,
men jag uppfattade det som han tog tag i axeln på honom eller på något sett."

Här tolkar jag det som att han står och väntar till rätt tillfälle och sedan går "ut bakom" och rimligen då också i nån form av sväng/båge på slutet för att komma rakt bakifrån.

Det jag uppskattar med IM vittnet är att han anger var han är osäker. Så vad gäller att GM tar tag i axeln så är IM osäker. Men det ger också mer tyngd till det andra han säger. På en detalj är han alltså mer osäker men på det andra inte osäker är min tolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, IM är en av de bättre och att han såg själva skotten är ett stort plus. Men för mig är det lite rödflagg på att han i första förhöret 9.20 1/3 säger att en man kom upp bakifrån, men 14/3 säger han ”nu efteråt minns jag det som att han stod och väntade”.

Säger inte att han minns fel, men det var mycket snack och spekulation i media om mystiska figurer som ”stått och väntat” resp ”skuggat” och ”följt efter”. Det är hur Mårten P beskrev Grandmannen i förhör och eftersom hans vittnesmål om stålbågade glasögon o keps på Grandmannen blev del av mördarsignalementet på nåt jäkla vänster, antar jag att ståendet och skuggandet snabbt blev allmängods av samma anledning. Så när IM säger ”nu efteråt minns jag det som...” undrar jag hur pass duktigt han höll sig från att ta del av media de där två första veckorna...
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-17 kl. 21:26. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-06-17, 21:14
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, jag har förstått det. Har du några intressanta källor här?

Vet du om det användes av SB även tiden runt MOP?

Vore inte orimligt. 1986 var fortfarande Kalla Kriget en faktor, och SB:s officiella roll ahde fortfarande bäring, så de kunde fortsätta verksamhet, även om de nog egentligen sysslade med ett och annat som gick utanför mandatet.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2020-06-17 kl. 21:19.
Citera
2020-06-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
OK. Ingen lust att skrika skandal! tills jag blir hes. Men de gick alltså ut stort med att de kanske hittat mordvapnet.
Vad hade de hittat? Ett vapen som en gång i tiden hade tillhört en vän till SE.
Åklagaren bör ha vetat att det inte gick att bevisa något utifrån kulorna. Så man har hållit allmänheten på halster trots att man visste att lösningen inte var i sikte.
Du kan väl inte gärna anklaga KP för att ha utlovat något mordvapen. ”De” som gick ut med att ”man har mordvapnet” var Daniel Suhonen, sossarnas svar på Stig Engström dvs nån som vill placera sig i händelsernas mitt och göra sig viktigare än han är.

Vad KP gjorde var att hinta lite för entusiastiskt om att man hoppades ha en lösning klar före sommaren. Resterande 99% kommer från att media rullade fram stortrummorna och förde ett jävla hallå som skruvade upp förväntningarna till bristningsgränsen. Fattades bara en uppesittarkväll i SVT och trumpetfanfarer i radio hela morgonen.
Citera
2020-06-17, 21:17
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Kan ingen starta en tråd om Alf Enerström?
Jag har en egen teori, som kanske inte är så ny.
Kan det inte vara så att han arrangerade sin egen död, för att verkligen gå till historien?
Han verkade lite trött och håglös de sista åren, men var tillräckligt narcisstistisk för att inte vilja förpassas in i glömskan som en senil gammal föredetting.
Han var utan tvivel tillräckligt galen för att tänka ut en sådan plan.
Senast redigerad av Rimbert 2020-06-17 kl. 21:22.
Citera
2020-06-17, 21:20
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Man bör nog lyssna på detta:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498034
Jag tänker på de 788 vapen man testat.
Är det så att det aldrig fanns en chans att hitta något denna väg?!
Vilken underbar polisutredning.
Det säger minst lika mycket om värdet av de meningslösa komissioner som redan tillsats och säkert även den nya man nu vill tillsätta. Såssar överallt som inget vill hitta eller i vart fall inte publicera.
Citera
2020-06-17, 21:21
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag har en egen teori, som kanske inte är så ny.
Kan det inte vara så att han arrangerade sin egen död, för att verkligen gå till historien?
Han verkade lite trött och håglös de sista åren, men var tillräckligt narcisstisk för att inte förpassas i glömskan som en senil gammal före detting.
Han var utan tvivel tillräckligt galen för att tänka ut en sådan plan.

AE var onekligen lite udda på många sett. Men, han hade ju ett antal personliga motiv att mörda OP.
Citera
2020-06-17, 21:23
Medlem
cptwillards avatar
Citat:
Det har funnits en lång radda av "privatspanare" som allt sedan ca 1989 (vad jag vet) varit fast övertygade om att Olof Palme sköts av sin egen familj, och då främst pekat ut Lisbeth och Mårten som gärningsmän. Många av dessa personer har dessutom hävdat att de vet att familjen sköt honom.

Jag minns sportlovet 1990, då Sveriges Radio hade ett telefonväkteri, det ringde in folk som berättade och mindes OP, samt berättade om sina teorier om mordet. Då var det en ytterst hispig herre med bred dialekt som bestämt och högljutt hävdade att Palme sköts av Lisbeth och sönerna, detta visste han. Det blev så märklig stämning i studion att man valde att "koppla bort" mannen mitt under hans orerande. Man satte på en skiva istället. Minns att jag upplevde hans samtal som väldigt spooky, och att jag fick svårt att sova efteråt. Han lät väldigt uppjagad och nästan rädd.

Har skjutit en hel del i tidigare arbete. Hade ändå aldrig vågat skjuta någon jag håller kär så att denna får endast en skråma. Väldigt svårt, speciellt på öppen gata och i tidspress.
Oerhört osannolikt.
Citera
2020-06-17, 21:25
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
AE var onekligen lite udda på många sett. Men, han hade ju ett antal personliga motiv att mörda OP.
Jag syftade på OP i mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in