Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 20:01
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det märkliga är ju att han tidigare var så positiv till en lösning. Enligt vad han säger nu berodde hans optimism på att han hade förväntat sig positivt resultat på brevet och vapnet. Det är utifrån den information vi har fullkomligt barockt. Och han lär ju knappast undanhålla indicier som pekar mot SE.
Ja att det han presenterar är barockt inser han själv om man kan läsa av en person.
KP är för smart för att tro sig komma undan med de lösa anklagelserna.
Men nu öppnas arkiven iaf.
Sist någon från "polisen" ville presentera en lösning på mordet så stoppade Margot Wallström det hela.
Anledningen var för rikets säkerhet eller något i den stilen.
Vem har hennes position idag?
Citera
2020-06-17, 20:01
Medlem
Varför säger du det nu?? Lillemor Östlin dog 8 juni i år och är inte begravd än.
Citera
2020-06-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja Ekot idag 16.45

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498034

Lite märkligt att man under alla dessa år inte varit tydliga med att det är svårt att hitta ett mordvapen utifrån de (slumpmässigt) upphittade kulorna.

OK. Ingen lust att skrika skandal! tills jag blir hes. Men de gick alltså ut stort med att de kanske hittat mordvapnet.
Vad hade de hittat? Ett vapen som en gång i tiden hade tillhört en vän till SE.
Åklagaren bör ha vetat att det inte gick att bevisa något utifrån kulorna. Så man har hållit allmänheten på halster trots att man visste att lösningen inte var i sikte.
Citera
2020-06-17, 20:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jaha? Jag har dålig koll på Krantz. Är det klarlagt att han hade den teorin, och rent av ringde in till det aktuella programmet? Jag minns inte vad gubben hette, bara samtalet, det var ett minst sagt suspekt samtal, mitt i direktsändning, antagligen på årsdagen 1990.

Ja , han påstod att Lisbeth sköt sin make med ett finkalibrigt vapen i ryggen med Joakim Palme hade skjutit mot sin far med en startpistol. Fanns inte uns av sanning i hans påståenden.
Citera
2020-06-17, 20:05
Bannlyst
Hittades det inte ett vapen på en gata i närheten av mordplatsen?
2 mars 1986?
Citera
2020-06-17, 20:07
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Ursäkta möjligt dum fråga, men vilket exakt brev är det som det gäller? Ett bekännelsebrev, som man hoppades koppla till SE? Jag skulle gissa att en utredning som denna mottagit både ett och tvåhundra anonyma "bekännelser", finns det något särskilt i just detta som gör det intressant?
När man nu fått se en bit av det beryktade "bekännelsebrevet" framstår det som att PU ägnat det särskild uppmärksamhet enbart för att det är skrivet med en hyfsat ok handstil och inte med vanliga psykos-kråkfötter som man brukar se på film. Men om man jämför med de brev Engström faktiskt skrev till Anér finns ju ingen som helst likhet, inte ens något som får en att associera till SE, varken språkligt eller på annat sätt. Den här brevmisstanken framstår som ett totalt hjärnsläpp. Fullkomligt parodiskt.

https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/
Citera
2020-06-17, 20:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
När man nu fått se en bit av det beryktade "bekännelsebrevet" framstår det som att PU ägnat det särskild uppmärksamhet enbart för att det är skrivet med en hyfsat ok handstil och inte med vanliga psykos-kråkfötter som man brukar se på film. Men om man jämför med de brev Engström faktiskt skrev till Anér finns ju ingen som helst likhet, inte ens något som får en att associera till SE, varken språkligt eller på annat sätt. Den här brevmisstanken framstår som ett totalt hjärnsläpp. Fullkomligt parodiskt.

https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/
Känner igen stilen.
Jag skrev ungefär likadant 1986.
Jag var 11 år.
Citera
2020-06-17, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Sven Aspling= Pratade med Palme kl 20.30 innan bion. Siste man Palme pratade med i telefon.

Stay Behind: Aspling bildade Stay Behind på 50-talet tillsammans med CIA.
Jo, jag har förstått det. Har du några intressanta källor här?

Citat:
Skandiahuset: Stay Behind hade sitt hemliga kontor i Skandiahuset. 1986 var inte Stay Behind upptäckta. Den upptäckes 1990. Många länder utredde denna organisation efter 1990..men INTE Sverige.
Vet du om det användes av SB även tiden runt MOP?
Citera
2020-06-17, 20:29
Medlem
Man bör nog lyssna på detta:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498034
Jag tänker på de 788 vapen man testat.
Är det så att det aldrig fanns en chans att hitta något denna väg?!
Vilken underbar polisutredning.
Citera
2020-06-17, 20:30
Medlem
TheRotters avatar
Jag vill klargöra en sak som folk, bland annat på grund av den usla mediarapporteringen, verkar ha fått om bakfoten. Vapensamlarens revolver provsköts tidigt 2018 och svar från NFC kom redan i februari samma år. Det är alltså inte att revolvern ska vara mordvapnet man hoppats på under våren. Sedan dess kan man såklart ha hoppats på att hitta ett annat vapen SE kan ha använt och också provskjuta det. Men sedan en tid tillbaka har man alltså fått svar från NFC om att inget vapen alls kommer att kunna knytas till kulorna.

Det som KP menar låg till grund för hans optimism i februari - och som han avsåg med den 'säkrade tekniska bevisningen' - handlade (enligt honom själv i en intervju i tidningen ETC) om tidigare inkomna bekännelsebrev på vilka DNA-spår hade säkrats.

Med detta på bordet verkar det alltså som (om man vill tro KP) att vad KP jublade över i februari var förhoppningen att kunna knyta SE:s DNA till ett gäng gamla bekännelsebrev - men att detta tyvärr gick i stöpet. Det låter mycket osannolikt.
Senast redigerad av TheRotter 2020-06-17 kl. 20:32.
Citera
2020-06-17, 20:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
OK. Ingen lust att skrika skandal! tills jag blir hes. Men de gick alltså ut stort med att de kanske hittat mordvapnet.
Vad hade de hittat? Ett vapen som en gång i tiden hade tillhört en vän till SE.
Åklagaren bör ha vetat att det inte gick att bevisa något utifrån kulorna. Så man har hållit allmänheten på halster trots att man visste att lösningen inte var i sikte.
Krister Petersson avslöjade i slutet av februari att han skulle presentera en lösning "före sommaren" och såg ganska nöjd ut. Det var efter att vapnet provskjutits och det tolkar jag som att han var nöjd med resultatet av provskjutningen. Han bör rimligen ha känt till att det bästa utfallet av testen var "kan ej uteslutas". Av det måste man nästan dra slutsatsen att han själv verkligen var (och är) säker på att man hittat rätt man.
Citera
2020-06-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag vill klargöra en sak som folk, bland annat på grund av den usla mediarapporteringen, verkar ha fått om bakfoten. Vapensamlarens revolver provsköts tidigt 2018 och svar från NFC kom redan i februari samma år. Sedan dess kan man såklart ha hoppats på att hitta ett annat vapen SE kan ha använt och också provskjuta det. Men sedan en tid tillbaka har man alltså fått svar från NFC om att inget vapen alls kommer att kunna knytas till kulorna.

Det som KP menar låg till grund för hans optimism i februari - och som han avsåg med den 'säkrade tekniska bevisningen' - handlade (enligt honom själv i en intervju i tidningen ETC) om tidigare inkomna bekännelsebrev på vilka DNA-spår hade säkrats.

Med detta på bordet verkar det alltså som (om man vill tro KP) att vad KP jublade över i februari var förhoppningen att kunna knyta SE:s DNA till ett gäng gamla bekännelsebrev - men att detta tyvärr gick i stöpet. Det låter mycket osannolikt.

Det finns ingen som helst anledning att tillmäta KP någon trovärdighet. Han är ett stolpskott och nu har han själv intygat detsamma. Vad skall han göra härnäst - jag förordrar förtidspensioneing. Låt oss gå vidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in