Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-06, 12:22
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det blir inget åtal, därför att det krävs att någon grips, anhållas och häktas. Det finns ingen att gripa, anhålla och häkta.
Jo, eftersom där fanns och finns "Bengt", blev frågan vad du istället syftade på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(hoppar in)

Om man skulle ha CAs vapen matchat till säg +2 eller bättre, då räcker det för minst (hypotetiskt) åtal. Han var registrerad på vapnet 1986, uppger att han sålde det 1992, samt saknar alibi. Beroende på TR/HRs värdering av +2 så blir det också fällande dom
IMHO.

Nej, det räcker inte. Du behöver även binda honom till brottsplatsen.
Citera
Medlem
Som en äkta finne (och vän av Sverige) har jag lärt mig mycket av det svenska samhället i forumet. Hoppas att ni fortsätter helt oberoende vad KP kommer att säga.

Jag tänker på vad KP sade om familjen i den engelskspråkiga intervjun. Att de måste kunna äntligen sätta en punkt. (Jag utgär från att KP inte menade "familjen" SAP, SÄPO, Polisen, Stay Behind...). Detta innebär, att LP måste rehabiliteras. Kanske får ni se CP nära mordplatsen ändå?

Den mest politiskt korrekta lösningen är förstås, att OP får en gloria. Sydafrika från den tiden har pole position. GM lär ha haft så korta långbyxor att anklarna syntes. Är det herrmode i Sydafrika?
Citera
2020-06-06, 12:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Nej, det räcker inte. Du behöver även binda honom till brottsplatsen.

Nej, jag tror inte det. Man behöver binda honom till mordet. Inte så säker på att man måste binda honom till mordplatsen.
Citera
2020-06-06, 12:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Som en äkta finne (och vän av Sverige) har jag lärt mig mycket av det svenska samhället i forumet. Hoppas att ni fortsätter helt oberoende vad KP kommer att säga.

Jag tänker på vad KP sade om familjen i den engelskspråkiga intervjun. Att de måste kunna äntligen sätta en punkt. (Jag utgär från att KP inte menade "familjen" SAP, SÄPO, Polisen, Stay Behind...). Detta innebär, att LP måste rehabiliteras. Kanske får ni se CP nära mordplatsen ändå?

Den mest politiskt korrekta lösningen är förstås, att OP får en gloria. Sydafrika från den tiden har pole position. GM lär ha haft så korta långbyxor att anklarna syntes. Är det herrmode i Sydafrika?

Som sagt, skulle det vara SA bakom skulle det nästan vara lite förvånande om det de facto var en sydafrikan som höll i vapnet. Däremot kanske en svensk med polisiär/militär bakgrund o "högerextrema" åsikter.
D
Citera
2020-06-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka

Jag tror faktiskt inte att KP drivs av politiska motiv eller påtryckningar. Jag tror snarare hans problem är att det är så svårt att binda ngn till mordet.

Hur som helst verkar det som om stora delar av PU kommer att bli tillgänglig om utredningen läggs ner, med undantag för de delar som kan vara integritetskränkande. Knappast oväntat. Detta enligt intervjun i DN från i februari:

"Så länge utredningen av Palmemordet pågår råder förundersökningssekretess, men när den avslutas blir mycket av materialet offentligt. Såvida åklagaren inte väljer att allt ska hemligstämplas. Det är inte något som Krister Petersson planerar eller ser som önskvärt, däremot kommer troligen delar av materialet sekretessprövas av integritetsskäl.

– Skulle jag lägga ner förundersökningen och sedan hemligstämpla allting utan att säga någonting blir det ett ramaskri och det är inte en framkomlig väg. Då lär folk med rätta ha synpunkter på hanteringen, säger han."
Citera
2020-06-06, 12:34
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte det. Man behöver binda honom till mordet. Inte så säker på att man måste binda honom till mordplatsen.

OK. Men att enbart binda honom till mordvapnet räcker inte för att binda honom till mordet. Det var så jag menade. Du behöver ytterligare bevisning. Antingen någon som sett honom kring MP, bevisning som binder honom dit (om det hade funnits CCTV tex), eller berättelser från vittnen som t.ex. hört honom erkänna mordet, eller några slags dokument som talar för att det var han (brev, dagböcker). Vad som helst - men bara vapnet tror jag inte skulle räcka för åtal.

Däremot skulle det nog räcka för att göra folk någotsånär nöjda med förklaringen på onsdag. Men det är ju en annan sak än åtal.
Citera
2020-06-06, 12:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vem tror ni skrev boken som Sista Kontraktet är baserat på? Såg nyligen filmen och anser att en karaktär avslöjar författaren.
Citera
2020-06-06, 12:48
Medlem
Tar mig friheten att spekulera kring den ”nya” tekniska bevisningen. Jag kan tänka mig att den tekniska bevisningen kommer att vara ungefär så här:

1. Mordvapnet har hittats hos vapensamlaren
2. Säkrad SE- DNA, krutstänk m.m. på hans kläder samt att man har funnit den lilla handväskan med spår av mordvapnet.

Typ...
Citera
2020-06-06, 12:50
Medlem
Citat:
Vem tror ni skrev boken som Sista Kontraktet är baserat på? Såg nyligen filmen och anser att en karaktär avslöjar författaren.

Skynda att läsa boken innan onsdag! Boken är inte riktigt samma som filmen.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Tar mig friheten att spekulera kring den ”nya” tekniska bevisningen. Jag kan tänka mig att den tekniska bevisningen kommer att vara ungefär så här:

1. Mordvapnet har hittats hos vapensamlaren
2. Säkrad SE- DNA, krutstänk m.m. på hans kläder samt att man har funnit den lilla handväskan med spår av mordvapnet.

Typ...

Så handledsväskan som inte rymmer mordvapnet har spår av mordvapnet?
Citera
Medlem
Citat:
Det gäller ju vem mördaren än är. Han var inte maskerad. Inget specifikt för CA

Vet vi med säkerhet att GM inte var maskerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in