Citat:
Ursprungligen postat av
Sotka
Som en äkta finne (och vän av Sverige) har jag lärt mig mycket av det svenska samhället i forumet. Hoppas att ni fortsätter helt oberoende vad KP kommer att säga.
Jag tänker på vad KP sade om familjen i den engelskspråkiga intervjun. Att de måste kunna äntligen sätta en punkt. (Jag utgär från att KP inte menade "familjen" SAP, SÄPO, Polisen, Stay Behind...). Detta innebär, att LP måste rehabiliteras. Kanske får ni se CP nära mordplatsen ändå?
Den mest politiskt korrekta lösningen är förstås, att OP får en gloria. Sydafrika från den tiden har pole position. GM lär ha haft så korta långbyxor att anklarna syntes. Är det herrmode i Sydafrika?
Jag tror faktiskt inte att KP drivs av politiska motiv eller påtryckningar. Jag tror snarare hans problem är att det är så svårt att binda ngn till mordet.
Hur som helst verkar det som om stora delar av PU kommer att bli tillgänglig om utredningen läggs ner, med undantag för de delar som kan vara integritetskränkande. Knappast oväntat. Detta enligt intervjun i DN från i februari:
"Så länge utredningen av Palmemordet pågår råder förundersökningssekretess, men när den avslutas blir mycket av materialet offentligt. Såvida åklagaren inte väljer att allt ska hemligstämplas. Det är inte något som Krister Petersson planerar eller ser som önskvärt, däremot kommer troligen delar av materialet sekretessprövas av integritetsskäl.
– Skulle jag lägga ner förundersökningen och sedan hemligstämpla allting utan att säga någonting blir det ett ramaskri och det är inte en framkomlig väg. Då lär folk med rätta ha synpunkter på hanteringen, säger han."