2007-12-30, 03:19
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
jodå, men vad är det han säger som är så hemligt??

Hemligt ?
Citera
2007-12-30, 03:21
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Hemligt ?

ja du säger ju att det närmaste vittnet tystades. utveckla gärna.
Citera
2007-12-30, 03:29
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
ja du säger ju att det närmaste vittnet tystades. utveckla gärna.

Ja, från hans berättelse, hans första iaktagande, blir han betraktad som otrovärdig och full och inte att tro på...

Vilka är männen ?

Vad är det för skåpbil ?

Samtalade G.M ?

Dök han bara upp ?

Varför skulle han ljuga om plaggen ??

Sen ändras vittnesuppgifterna genom att tiden går...

Men trots allt stog han bara 5 meter ifrån......

JAG TYCKER alla skall läsa närmaste vittnets uppgifter och grunda och betrakta,.

Sen kan man fundera vart man ska leta.

skotthöjder och kulfrekvenser är i andra hand

första vittnet är väl grunden ?

vad har gjort detta vittnesmål mumiefierat .

varför litar inte utrednongen på närmaste vittnet .

sen kan man diskutera hattar, kepsar, fyllon och klumpiga steg...
Citera
2007-12-30, 04:14
Medlem
TinFoilBobs avatar
Skåpbilen borde vara den som Leif Jungqvist kör och Jan Andersson åker med i. Intressant är också en annan person som Jan pratar med, kan det vara Stig Engström?

J Andersson:
http://www.itdemokrati.nu/page36k.html

Att Björkman inte tas på så stort allvar beror nog på att han druckit och beskrivs som förvirrad av J Andersson. Oavsett observation skulle Björkman inte vara så värdefull i rätten.

/B
Citera
2007-12-30, 04:32
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Skåpbilen borde vara den som Leif Jungqvist kör och Jan Andersson åker med i. Intressant är också en annan person som Jan pratar med, kan det vara Stig Engström?

J Andersson:
http://www.itdemokrati.nu/page36k.html

Att Björkman inte tas på så stort allvar beror nog på att han druckit och beskrivs som förvirrad av J Andersson. Oavsett observation skulle Björkman inte vara så värdefull i rätten.

/B

Typiskt att närmaste vittnet skulle inte vara så värdefull...

märkligt typiskt ioch med det han berättade...

typiskt fyllsnack..av ett fyllo som bevittnat ett mord.

Var är poliskvinnans anteckningar ??
Citera
2007-12-30, 21:04
Medlem
Citat:
God kväll!

Har nu läst det mesta av detta forum med teorier och argument samt många av länkarna här. Vill först tacka alla som bidragit, speciellt till de som satt upp egna sidor som t ex Politiska mord och It-demokrati som gjort det lätt att snabbt sätta sig in i dessa mängder av detaljer. Jag har inte läst några av de många böckerna i ämnet (förutom GW:s Faller fritt...), har tyvärr inte tid med det. Det enda jag kommit fram till är att polisen gjort världens sämsta utredning och att fallet är en enda röra av detaljer som spretar åt alla möjliga och omöjliga håll.

Går rakt på sak, polisspåret är det som intresserar mig mest med allt som talar för och emot. Det är vittnesrapporterna och iakttagelser jag är mest intresserad av även om vittnena av naturliga skäl lämnar många emotsägelsefulla detaljer. Jag blir inte klok på alla olika uppgifter, många frågetecken blir det, här är det jag finner mest intressant att utreda vidare (de flesta uppgifter kommer från detta forum så varning för upprepningar):

1) Varifrån kommer uppgifterna om en blå VW Passat på Snickarbacken som flyktbil? Holmér? Den finns omnämnd i de anonyma breven från VG men annars har jag inte sett denna uppgift.

4) De finska kvinnorna Katja och Pirjo pekar ut polisen AA på mordplatsen. De framträder väldigt sent. Nån som styrker finska kvinnornas närvaro på Sveavägen?

5) Vittnet Lars Jeppson. Vad i hela världen gjorde han bakom barackerna inne på Tunnelgatan? GW Persson påstår att han kände (igen) Christer Pettersson från Rotebro, finns det nån mer källa till detta än GW? GW anger detta som ett skäl till att CP inte var gärningsman, LJ borde alltså kunnat identifierat CP om denne varit GM.

7) Med alla dessa walki-talkies borde det finnas nån radioamatör som snappat upp åtminstone nåt meddelande?

9) Vem var Anders Larsson? Han lämnade in två varningsbrev, det ena till regeringskansliet och det andra till UD, med innebörd att Olof Palmes liv kunde vara i fara, detta en vecka före mordet. Han hade också varit Svensk representant i WACL.
Farbror Bob

a
Citera
2007-12-30, 21:06
Medlem
Citat:
God kväll!

Har nu läst det mesta av detta forum med teorier och argument samt många av länkarna här. Vill först tacka alla som bidragit, speciellt till de som satt upp egna sidor som t ex Politiska mord och It-demokrati som gjort det lätt att snabbt sätta sig in i dessa mängder av detaljer. Jag har inte läst några av de många böckerna i ämnet (förutom GW:s Faller fritt...), har tyvärr inte tid med det. Det enda jag kommit fram till är att polisen gjort världens sämsta utredning och att fallet är en enda röra av detaljer som spretar åt alla möjliga och omöjliga håll.

Går rakt på sak, polisspåret är det som intresserar mig mest med allt som talar för och emot. Det är vittnesrapporterna och iakttagelser jag är mest intresserad av även om vittnena av naturliga skäl lämnar många emotsägelsefulla detaljer. Jag blir inte klok på alla olika uppgifter, många frågetecken blir det, här är det jag finner mest intressant att utreda vidare (de flesta uppgifter kommer från detta forum så varning för upprepningar):

1) Varifrån kommer uppgifterna om en blå VW Passat på Snickarbacken som flyktbil? Holmér? Den finns omnämnd i de anonyma breven från VG men annars har jag inte sett denna uppgift.

4) De finska kvinnorna Katja och Pirjo pekar ut polisen AA på mordplatsen. De framträder väldigt sent. Nån som styrker finska kvinnornas närvaro på Sveavägen?

5) Vittnet Lars Jeppson. Vad i hela världen gjorde han bakom barackerna inne på Tunnelgatan? GW Persson påstår att han kände (igen) Christer Pettersson från Rotebro, finns det nån mer källa till detta än GW? GW anger detta som ett skäl till att CP inte var gärningsman, LJ borde alltså kunnat identifierat CP om denne varit GM.

7) Med alla dessa walki-talkies borde det finnas nån radioamatör som snappat upp åtminstone nåt meddelande?

9) Vem var Anders Larsson? Han lämnade in två varningsbrev, det ena till regeringskansliet och det andra till UD, med innebörd att Olof Palmes liv kunde vara i fara, detta en vecka före mordet. Han hade också varit Svensk representant i WACL.
Farbror Bob

Tar mig an några av dina frågor

1. Uppgiften om bilen på snickarbacken var högintressant och förekom mkt i pressen strax efter mordet då man från början var relativt säker på att detta låg i GM:s flyktväg. Fanns även uppgifter om en liknande bil som stannar på E4:an och lastar av och på nya saker från en annan bil. Tror inte WW:n är identifierad, dock pekar väl det mesta på att denna iaktagelse är gjord för sent (om jag inte missminner mig).

4. De finska flickorna är lite av ett mysterium, spaningsledningen trodde att de hade sett nåt men att de blandat samman dagarna då vissa uppgifter dem emellan inte stämde tex vilken biofilm de skulle ha sett. Är inte helt säker på att de verkligen pekat ut AA. Det är väl Olle Alsén som pekar ut honom som den polis som stått där. Han är åtminstone inte utpekad från polisens sida. Granskningsk. kom fram till att "inget pekade på att han hade nåt med saken att göra.

5. Tänk på GW blandar fakta med en hel del fiktion tex det tillagda vittnet "madeleine" som springer på nån i malmskillnadstrappan. Har själv aldrig hört talas om ett sådant vittne.

7. En fotograf på DN snappar på sin polisradio upp en konversation som lyder ungefär: Hallå hur är det där uppe?
Jävligt kallt
Statsministern skjuten

9. Rek. att läsa "Inuti labyrinten" där står det en hel del kring Larsson även Borgnäs bok.
Citera
2007-12-30, 21:14
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
7. En fotograf på DN snappar på sin polisradio upp en konversation som lyder ungefär: Hallå hur är det där uppe?
Jävligt kallt

Statsministern skjuten

Ja nog är det skumt allt, Så här lät det för att vara exakt:

Första rösten: "Hallå, där uppe, hur är det?"
Andra rösten: "Det är för jävligt kallt!"
Första rösten: "Statsministern mördad".

En pressfotograf, Åke M, rinde Palmeutredningen kort tid efter mordet - själv säger han att det var redan dagen efter. Han berättade att han av en slump befunnit sig några kvarter från brottsplatsen utan att veta vad som hänt och rutinmässigt råkat slå på sin polisradio. Klockan hade varit omkring 23.35, alltså en kvart efter mordet. Han hörde då tydligt två personer tala med varandra. Samtalet var kort. Det saknade anrop och avslut på det sätt som annars brukar ingå i poliskommunikation.

http://www.politiken.biz/sydafrikasparet.htm
Citera
2007-12-30, 21:32
Medlem
chillionaires avatar
sjukt att någon kom undan
Citera
2007-12-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ja nog är det skumt allt, Så här lät det för att vara exakt:

Första rösten: "Hallå, där uppe, hur är det?"
Andra rösten: "Det är för jävligt kallt!"
Första rösten: "Statsministern mördad".

En pressfotograf, Åke M, rinde Palmeutredningen kort tid efter mordet - själv säger han att det var redan dagen efter. Han berättade att han av en slump befunnit sig några kvarter från brottsplatsen utan att veta vad som hänt och rutinmässigt råkat slå på sin polisradio. Klockan hade varit omkring 23.35, alltså en kvart efter mordet. Han hörde då tydligt två personer tala med varandra. Samtalet var kort. Det saknade anrop och avslut på det sätt som annars brukar ingå i poliskommunikation.

Ja de första två raderna stämmer men sen har jag för mig att det är någon kommission som missuppfattat honom. Personen skall tydligen ha sagt "skjuten" och inte "mördad". Beroende på vad som är rätt kan man ju dra olika slutsatser. Tror att Borgnäs reder ut det där i sin bok.
Det fanns väl till och med dokumenterat att han hade blivit förhörd dagen efter, tror att det var Ölvebro som spred lögner om hans tid för förhör i ett radioprogram.

Polisen gick senare igenom hans radioutrustning och kom fram till att det var möjligt att få in radiotrafiken från polisen.
Citera
2008-01-01, 02:40
Medlem
TinFoilBobs avatar
Tack för kommentarerna.

Vad det gäller GW är det väl lite trist att han skriver en skönlitterär bok om Sveriges största polisutredning. Tycker man kan förvänta sig mer. Men hans kommentar om Jeppsson gjordes i tv när han kommenterade boken.

Vad det gäller radiokommunikationen blir tiden förstås viktig. Om det var en kvart efter mordet kan det vara vilken polis som helst utan inblandning i mordet. Skulle det vara fem minuter efter skulle det vara mer intressant. Om det sker på polisbandet utan någon identifikation är det förstås märkligt. Har själv haft polisradio för 70- och 80-systemet. De tar in kanaler som används av t ex ambulans, brandkår, taxi, bud och andra yrken. De är inte alls lika noga med att identifiera sig.

Intressant läsning. Efter allt jag läst får jag den bestämda uppfattningen att polisen gjort allt för att inte utreda egna poliser. De borde de egentligen inte göra heller men vi har ju ingen annan instans som utreder polisbrott. Poliser som utreder poliser kan aldrig bli rätt.

Resonemanget på samma sida kring den valda platsen för mordet är solklar. Visst kan nån knarkare fått syn på Palme utanför bion och sedan följt efter. Nu är det inte så, inget vittne stöder detta. GM stod och väntade på en plats som var väldigt osannolik för Palme att passera, alltså fler inblandade. Att det var en konspiration är lika säkert som att Palme blev mördad.

Tack för boktipsen.
Citera
2008-01-01, 05:27
Medlem
CapsLockss avatar
Ett liv är värt mer än 50 och många miljoner.......

Det finns LAC band och ett vittne på 5 meters håll.....

men ingen i detta samhälle begriperer att SÄPO är inblandat....

Palme, säpo, horor och sanning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in