2020-05-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det är möjligt vända kroppen själv. Har för mig det var ifrån stort sett framstupasidoläge till rygg.

Stefan Glantz säger i vittnesförhöret följande " han vände med andras hjälp kroppen i framstupa sidoläge samt tog pulsen, han kände den svagt"

http://www.itdemokrati.nu/page36s.html
Citera
2020-05-01, 23:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Citerar MOP-spanaren:

”Lite fler ledtrådar finns på samma sida i Aftenposten.
Dels ett stycka med underskriften (Svenska Dagbladet)
Även i Aftenposten från andra datum visar att dom citerar svenska tidningar rätt friskt.”

Men på denna sida listar man även ett antal Sverigekorrespondenter:
Morten Fyhn, Arve Hoff, Trine Hay, Knut Maeluhm, Morten Uglum(foto), Rolf Öhman

Datumet på Aftenposten här är 3/3. https://ibb.co/c8SRwXY
Stig E. var med i SvD den 2/3.

Du hävdar lika fullt att det är fullständigt omöjligt att SE kan ha haft kontakt med SvD och Aftenposten vid denna tidpunkt den 1/3?

En morgontidning bör väl börja gå i tryck någon gång under natten, och han ska hinna fotograferas också. Det är sannerligen inte mycket tid kvar att få till en artikel till nästa dag.

Det förstår ju vem som helst att han inte ljuger om detta.

Men du tycker ändå att han haft kontakt med nämnda tidningar, bara det skedde efter samtalet med Bergström så att du lättare kan hävda att han ljuger...

Sådana här diskussioner är bland det tröttsammaste som finns.

Självklart kan ha haft kontakt innan bergström-samtal, OM SE RINGT DOM, som jag skrev. De kan omöjligen ringt honom om de inte vet att han finns.

Är enig med dig om en sak - detta är tröttsamt.
Citera
2020-05-01, 23:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Stefan Glantz säger i vittnesförhöret följande " han vände med andras hjälp kroppen i framstupa sidoläge samt tog pulsen, han kände den svagt"

http://www.itdemokrati.nu/page36s.html

Han kanske upplevde att andra hjälpte till, men ingen annan ansåg att de själva hjälpte till?
Citera
2020-05-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Självklart kan ha haft kontakt innan bergström-samtal, OM SE RINGT DOM, som jag skrev. De kan omöjligen ringt honom om de inte vet att han finns.

Han har förmodligen kontaktat SvD innan kl 11.40 då han talade med Bergström.
Därefter började det naturligtvis ringa från olika håll, och självklart skulle det bokas tid för intervju och fotografering. Han var alltså inte okänd för media vid denna tidpunkt, och ljög inte heller om Oslosamtalet.
Var det något annat diskussionen gällde?
Citera
2020-05-01, 23:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus

Journalister på den norska tidningen kan ha frågat en kamrat på SvD om han kunde få namnet på nåt vittne. Och då fick de namnet på det ganska usla vittnet SE.
Citera
2020-05-02, 01:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, Elisabeth J är ett bortglömt vittne, men i detta avseende är hon ju en viktig pusselbit.

Hon (AH) gjorde inget direkt, utan stod böjd och pratade med ”dom där”
Killen ”Y” (SG eller någon annan) och LP.

Intressant det hon säger i Länstidningen. Verkar som om ”killen” var där redan då hon såg den springande mannen, och det är ju samma intryck som man får i förhören.

Trots allt vore det konstigt om hon i två förhör plus en tidningsintervju inom loppet av tre dagar blivit missförstådd på exakt samma punkt: att det befann sig en yngling i blå täckjacka där som försökte hjälpa.

Karin J säger också:

När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinna bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen.”

”Stor mängd” är nog att ta i, men att de inte var först kan man nog utläsa även här.

Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Kan man koppla denne hjälpsamme yngling i blå täckjacka till den person som det kvinnliga huvudvittnet (LP?) först pekat ut som gm?

https://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/

Hm, intressant. Tack vare det du skriver håller jag just nu på och läser om förhören med flickorna. Jag har spontant sett några saker som väcker frågor:

Karin Johansson

Förhör 860301

…när de åker Sveavägen och har passerat Kungsgatan för att åka fram till Tunnelgatan och denna mot Centralen, ser de en folksamling på Sveavägen, nästan i hörnet med Brunnsgatan.
dessa människor är på väg fram mot en man som ligger på gångbanan och över honom står det en kvinna som verkade mycket uppriven.

När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinnan bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen.
Hon såg att en annan ung man började att ge den liggande blödande mannen konstgjord andning genom mun mot mun metoden.

Förhör 860402

Ingen annan människa i närheten?

-Det är det jag inte kan koppla om jag ser Stefan direkt eller, jag tror jag inte såg honom direkt.

- Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.

Vem har gjort det?

Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Fanns det någon annan som kom till platsen som yttrade någonting om händelsen?

-Nej ingenting, de bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här.

Elisabeth Johansson

Förhör 860403

…men sen så kommer, tittar jag bort därifrån och ser någon springa över vägen, jag vet inte om det är han taxichauffören men det är någon som korsar i alla fall, om han kom från bilen eller något det vet jag inte men springer över vägen fram dit.

-Ja framför oss kommer han och springer.

Han springer framför eran bil då, mot den här platsen?

-Ja, sen så…

…för det var lite så här spring fram och tillbaka, det kan ha varit att hon stod inte helt stilla, om det nu var hon, för det kom folk hela tiden, det kom några till framrusande, det blev så mycket spring.

-Ja så kommer det då den här killen och så kommer någon från andra hållet.

Kommentar:

1) De här människorna som befinner sig vid Brunnsgatan (Apelbergsgatan) som är på väg fram mot den skjutne Palme. Vilka är det? En grupp människor som kommer springande söderifrån direkt efter skotten, dvs när Åke och flickorna åker fram mot trafikljusen?

2) "en annan ung man började att ge den liggande..." "En annan" ung man? Vem är den förste unge mannen i så fall?

3) Karin J ser inte Stefan direkt. Hon kan inte koppla honom till platsen medan de springer fram. Men när de kommer fram är han där. Sen har några personer vänt Palmes kropp från framstupa till framstupa sidoläge. Karin J gissar att det kan vara Stefan med hjälp av LP, men hon vet inte.

Eftersom Palme föll rakt framåt sedan knäna vikit sig så ligger han alltså på mage när han dör. Att "vända till framstupa sidoläge" är då inte en särskilt dramatisk åtgärd, dvs "de" vänder honom endast så han ligger på sidan.

4) Jag förmodar att det är i ett något senare skede som någon frågar varför de inte vänt kroppen i framstupa sidoläge? Då är alltså kroppen vänd på rygg av AH och SG. Den som frågar detta bör vara SE som i förhören säger att han gjorde just det.

5) Vem är "killen" som kommer kutande över Sveavägen från västra till östra sidan medan Åke fortfarande står med bilen vid trafikljusen? Det kan ju omöjligt ha varit SG och knappast heller AD som väl då precis svängt in till trottoarkanten och höll på och tog betalt av sina passagerare. Och det är för tidigt för syskonen Vallin och Bengt Palm. Jag vet att en annan ung kille sprang över från en bil som stannat på västra sidan, men det var klart senare.

6) Och medan "killen" springer över Sveavägen så kommer det några "från andra hållet"? Vilket håll är det? Och vilka är det? Är det HJ och hans passagerare kanske?

Jag fortsätter. Däremot har jag inte sett något om en kille i blå täckjacka som försökte hjälpa? Vem säger det?
Citera
2020-05-02, 01:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, Elisabeth J är ett bortglömt vittne, men i detta avseende är hon ju en viktig pusselbit.

Hon (AH) gjorde inget direkt, utan stod böjd och pratade med ”dom där”
Killen ”Y” (SG eller någon annan) och LP.

Intressant det hon säger i Länstidningen. Verkar som om ”killen” var där redan då hon såg den springande mannen, och det är ju samma intryck som man får i förhören.

Trots allt vore det konstigt om hon i två förhör plus en tidningsintervju inom loppet av tre dagar blivit missförstådd på exakt samma punkt: att det befann sig en yngling i blå täckjacka där som försökte hjälpa.

Karin J säger också:

När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinna bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen.”

”Stor mängd” är nog att ta i, men att de inte var först kan man nog utläsa även här.

Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Kan man koppla denne hjälpsamme yngling i blå täckjacka till den person som det kvinnliga huvudvittnet (LP?) först pekat ut som gm?

https://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/

En sak till:

Åke Larsson säger sig ju också ha sett en man springa över Sveavägen. Men han sprang från mordplatsen i nordvästlig riktning. Och detta ska ha skett bara några sekunder efter att mordet skett?

Tydligen två killar som sprang över Sveavägen direkt då. En till mordplatsen och en från mordplatsen. Det här blir alltmer intressant.
Citera
2020-05-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En sak till:

Åke Larsson säger sig ju också ha sett en man springa över Sveavägen. Men han sprang från mordplatsen i nordvästlig riktning. Och detta ska ha skett bara några sekunder efter att mordet skett?

Tydligen två killar som sprang över Sveavägen direkt då. En till mordplatsen och en från mordplatsen. Det här blir alltmer intressant.

Lägg till "mannen i beige" som sprang söderut förbi mordplatsen. Måste ha varit vid reklamskylten typ.
Börjar bli trångt med människor här nu.

Detta är svårt att förstå:

Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Hon beskriver att hon ser ljuset mellan mannens ben upp till grenen när han sprang.

Var det redan folk på plats innan AH?

ÄR det mördaren hon ser eller ngn annan? SE?
Citera
2020-05-02, 03:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Lägg till "mannen i beige" som sprang söderut förbi mordplatsen. Måste ha varit vid reklamskylten typ.
Börjar bli trångt med människor här nu.

Detta är svårt att förstå:

Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Hon beskriver att hon ser ljuset mellan mannens ben upp till grenen när han sprang.

Var det redan folk på plats innan AH?

ÄR det mördaren hon ser eller ngn annan? SE?

Ja du, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...

Nåväl, jag läser om förhören nu och har hittills hittat följande personer:

1) En kille i mellanblå midjejacka som är framme vid Palmes huvud när Anna Hage stiger ur bilen. Killen är mörkhårig och har smalt ansikte. I det läget var inte SG på plats.

2) Göran Israelsson, passagerare i HJ:s taxi och vän med Stefan Glantz, ser en kvinna (LP) och en kille vid Palmes kropp när taxin stannar vid trottoarkanten. Detta var alltså innan Israelsson, Glantz, Bäsen och Ersson lämnat taxin. "Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen". Ej SG.

3) Lena Bäsen, även hon passagerare i HJ:s taxi, säger att Anna Hage och "en kille i grå jacka" kom fram till mpl när de kom fram. Killen i grå jacka hade sett vartåt gärningsmannen flytt. Det kan alltså inte ha varit Stefan Glantz eftersom Glantz inte sett någon flyende GM. Killen i grå jackan var i hennes egen ålder (22) och ljushårig. Kan vara samme kille som i punkt 12 kanske.

4) Karin Johansson ser "en annan ung man" som ger Palme konstgjord andning. Oklart vem hon menar, kanske SG. Men det är inte säkert.

5) Elisabeth Johansson ser i samband med skotten en ung man som springer över Sveavägen från västra till östra sidan i riktning mordplatsen. Han springer framför deras bil, dvs den bil som Åke Larsson körde.

6) Åke Larsson ser en man som springer i motsatt riktning i samband med mordet. Denne man springer från mordplatsen och över Sveavägen i nordvästlig riktning.

7) Vi har, enligt Karin Johansson, en grupp människor som befinner sig i hörnet vid Brunnsgatan (Apelbergsgatan) och rör sig snabbt mot mpl i samband med mordet. Från söder till norr alltså. Vilka kan det vara?

8) Vi har en man/ett äldre par som befinner sig något norr om HJ:s taxi som Anna Hage ser när hon springer fram mot mordplatsen. Kan det ha varit Tensonmannen? Eller SE?

9) Vi har som du säger den ljust klädde personen som hastigt passerar mpl från norr till söder. Enligt LL.

10) Vi har den ljust klädde mannen norr om mpl som LP ser. Kanske samme man som punkt 9.

11) Gående söderut i riktning mot mpl ungefär en minut före mordet har vi den s k "Tensonmannen".

12) Vi har den ljushårige killen 20-25 år och den flinande tjejen som står på mpl när Per Vallin anländer.

13) Vi har sällskapet med 5-7 festglada ungdomar som passerar mpl i nordlig riktning kort tid före mordet, enligt IM. Pratar inte han även om två män som går söderut?

14) Enligt egen utsago anländer SE till mpl direkt efter mordet då AH, KJ och SG redan är där.

15) Jag vet att Mac noterat att JÅS ser en kille i blå jacka hoppa in i en port, men den killen hoppar in i porten mycket längre norrut än vad AB gjorde.

16) Vi har den smått berömde yngre killen i brun jacka som, enligt Jan Nilsson, springer som fan in på Tunnelgatan.

17) Därutöver naturligtvis AB, LP, HJ, LL/JA, JÅS, Bengt P, AD etc.

Generellt tycks det omedelbart ha blivit ett väldigt springande fram och tillbaka både på mordplatsen och över Sveavägen i båda riktningarna och längs Sveavägen + hoppande in i portar.

Och flera av dessa personer i rörelse är för oss okända. PU vet förhoppningsvis vilka alla är.

En slutsats jag tycker man kan dra redan nu är att varken Stefan Glantz, Anna Hage eller Karin Johansson var allra först framme vid Palmes kropp. Där fanns redan en yngre kille som försökte ge konstgjord andning. Då var endast han och LP där. Och vem var då han?

Beträffande Palmes kroppsposition så kommer jag fram till att det var SG och hans polare Israelsson och Ersson som vände kroppen i framstupa sidoläge och att det kort därpå var AH och SG som vände kroppen på rygg.

Och när kroppen låg på rygg sade någon i "publiken" att det vore bättre om kroppen lades i framstupa sidoläge. Denne någon i publiken bedömer jag vara SE. Han sa nämligen att han hamnat i en diskussion med AH just om det.

Jag fortsätter...
Citera
2020-05-02, 03:50
Medlem
p.norths avatar
Enligt Solveig Härling så hörde Lisbeth att mördaren pratade med Olof strax innan skotten.Solveig Härling till G-P på lördagskvällen.
Senast redigerad av p.north 2020-05-02 kl. 03:53.
Citera
2020-05-02, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Seems like Thomas Pettersson was connecting the dots - I wonder if he knew there was a paperless, unknown, undocumented S&W in the hands of someone who hated OP
How would that change his perception of the information he had in front of himself
Especially with the "factory visit" connection to OP - I would say that visit could easily trigger someone!

Do you guys think Thomas Pettersson with Filter bothers to pay attention to this forum/thread? I would love to hear his feedback!

I think this is an interesting aspect of his research - "Thomas Pettersson skriver om "Grupp Lennart" i sin bok om SE. Lennart ska ha varit "en välkänd figur inom det svenska näringslivet"."

"svenska näringslivet" - is the key words. Did SE really belong to this? Or was he a poser - a person "wishing" he was part of it - but in fact he wasn't?

This goes beyond the fact that one of VERY FEW "efterlevande" lived only a few homes away from "Lennart" - so the question would be "is this the same Lennart"

Anyone have any insight?
Citera
2020-05-02, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm, intressant. Tack vare det du skriver håller jag just nu på och läser om förhören med flickorna. Jag har spontant sett några saker som väcker frågor:

Karin Johansson

Förhör 860301

…när de åker Sveavägen och har passerat Kungsgatan för att åka fram till Tunnelgatan och denna mot Centralen, ser de en folksamling på Sveavägen, nästan i hörnet med Brunnsgatan.
dessa människor är på väg fram mot en man som ligger på gångbanan och över honom står det en kvinna som verkade mycket uppriven.

När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinnan bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen.
Hon såg att en annan ung man började att ge den liggande blödande mannen konstgjord andning genom mun mot mun metoden.

Förhör 860402

Ingen annan människa i närheten?

-Det är det jag inte kan koppla om jag ser Stefan direkt eller, jag tror jag inte såg honom direkt.

- Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.

Vem har gjort det?

Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Fanns det någon annan som kom till platsen som yttrade någonting om händelsen?

-Nej ingenting, de bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här.

Elisabeth Johansson

Förhör 860403

…men sen så kommer, tittar jag bort därifrån och ser någon springa över vägen, jag vet inte om det är han taxichauffören men det är någon som korsar i alla fall, om han kom från bilen eller något det vet jag inte men springer över vägen fram dit.

-Ja framför oss kommer han och springer.

Han springer framför eran bil då, mot den här platsen?

-Ja, sen så…

…för det var lite så här spring fram och tillbaka, det kan ha varit att hon stod inte helt stilla, om det nu var hon, för det kom folk hela tiden, det kom några till framrusande, det blev så mycket spring.

-Ja så kommer det då den här killen och så kommer någon från andra hållet.

Kommentar:

1) De här människorna som befinner sig vid Brunnsgatan (Apelbergsgatan) som är på väg fram mot den skjutne Palme. Vilka är det? En grupp människor som kommer springande söderifrån direkt efter skotten, dvs när Åke och flickorna åker fram mot trafikljusen?

2) "en annan ung man började att ge den liggande..." "En annan" ung man? Vem är den förste unge mannen i så fall?

3) Karin J ser inte Stefan direkt. Hon kan inte koppla honom till platsen medan de springer fram. Men när de kommer fram är han där. Sen har några personer vänt Palmes kropp från framstupa till framstupa sidoläge. Karin J gissar att det kan vara Stefan med hjälp av LP, men hon vet inte.

Eftersom Palme föll rakt framåt sedan knäna vikit sig så ligger han alltså på mage när han dör. Att "vända till framstupa sidoläge" är då inte en särskilt dramatisk åtgärd, dvs "de" vänder honom endast så han ligger på sidan.

4) Jag förmodar att det är i ett något senare skede som någon frågar varför de inte vänt kroppen i framstupa sidoläge? Då är alltså kroppen vänd på rygg av AH och SG. Den som frågar detta bör vara SE som i förhören säger att han gjorde just det.

5) Vem är "killen" som kommer kutande över Sveavägen från västra till östra sidan medan Åke fortfarande står med bilen vid trafikljusen? Det kan ju omöjligt ha varit SG och knappast heller AD som väl då precis svängt in till trottoarkanten och höll på och tog betalt av sina passagerare. Och det är för tidigt för syskonen Vallin och Bengt Palm. Jag vet att en annan ung kille sprang över från en bil som stannat på västra sidan, men det var klart senare.

6) Och medan "killen" springer över Sveavägen så kommer det några "från andra hållet"? Vilket håll är det? Och vilka är det? Är det HJ och hans passagerare kanske?

Jag fortsätter. Däremot har jag inte sett något om en kille i blå täckjacka som försökte hjälpa? Vem säger det?

Intressanta iakttagelser som jag helt missat.
Jag tror att din slutsats att Brunnsgatan i detta fall betyder Apelbergsgatan är korrekt.
Den närmaste tolkningen är att människor som är på väg fram mot platsen befinner sig där, men det kan också vara en slarvig formulering som kan läsas som att hon själv och bilen som hon färdades i befann sig där när hon ser människorna som är på väg mot platsen.
Det är i sådana här lägen man önskar att förhörsledaren ställer följdfrågor.
Det är ungefär 50 meter mellan gatorna, och om en grupp befann sig där bör det ha tagit 20 sekunder innan de kom till platsen.
I vilket fall som helst tyder det på att mordet ägt rum redan innan de kommit fram till rödljuset, och med bil kan det röra sig om 3-4 sekunder.
Åke säger mordet skedde ”då vi kom rullande, under inbromsning”.

”En annan ung man” skulle precis som du skriver kunna betyda att det fanns ytterligare en ung man där, men det kan också vara en referens till ”den liggande mannen”.

Jag tror att det befann sig ytterligare minst en ung man där då Anna och Karin kom.
Stefan, och hans båda kamrater plus Lena B.
Dessutom den killen som Göran I inte kände igen som hade blod i ansiktet.

Både Stefan Glantz och Anders Ersson säger att de lagt Palme i framstupa sidoläge, men Anna H har inte varit med om något sådant, hon säger att hon omedelbart lagt honom
På rygg, och att Palme dessförinnan låg som han fallit.
Hon hade vänt honom ensam, och på rygg låg han fram till ambulansen kom.

Ersson:
”Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge.”

Glantz:
”Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge
samt tog pulsen.”

Precis som du skriver krävs ingen större insats för att lägga en person till rätta i framstupa sidoläge om han nu nästan ligger så efter att han fallit.
Fria luftvägar och lite justering.

Detta borde innebära att Karin och Elisabeth har rätt i att fler personer befann sig där innan Anna och Karin kom fram.
Kanske t.o.m. syskonen Wallin?
Christina W säger att Anna och Karin kom något senare, men kan de verkligen ha kommit så sent?
Kanske, men även Susanne K och Ulrika R sprang över och fram till platsen, och det är lätt att blanda ihop två unga tjejer med två andra unga tjejer.

Kan det vara så att Anna då hon kom fram lade kroppen på rygg - möjligen utan assistans av någon annan?
Att hon helt enkelt missat att andra före henne redan gjort en justering, och därför utgått från att han låg som han fallit?
Allt händer ju slag i slag, och Anna kommer förmodligen bara några sekunder senare, men är man fokuserad så är man inte alltid medveten om folket runt omkring.
Och troligtvis är det som Elisabeth säger att hon gjorde inget på direkten, utan förhörde sig lite om läget lite innan han vändes på rygg.

Troligtvis är det någonstans i detta skede som SE trampar in i på scenen och börjar snacka om framstupa sidoläge. Igen...!
Han var inte med första gången då Stefan och de övriga gjorde det, utan börjar nu rycka i benen, och det är nu som Karin hör. ”Jag vet att han ska ligga framstupa, varför gör ni så här?”

Jag tror inte att det behöver vara för tidigt för Bengt Palm och syskonen Wallin, de kan ha kommit redan innan Åke och Elisabeth for i väg.
Tänk att Bengt kan ha befunnit sig vid Skandiaentrén då det andra skottet föll.
Då har han bara 50 meter upp till AF kyrkogata och hundra meter tillbaka.
Han kan ha stått utanför posten vid Tunnelgatan 10 sekunder efter skottet,
och om han suttit kvar i bilen ytterligare 10 kan Elisabeth hunnit se honom springa över.
Palme låg ännu inte på rygg då han kom fram till platsen.

”När Palm kom fram så hade Olof Palme legat i framstupa sidoläge. Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in”

Min personliga uppfattning är att det tog minst en halv minut innan Palme kom i ryggläge, och SE kom strax
efteråt.

Palm springer över vägen efter att han sett en kille i 25 års åldern i ljus jacka springa över från den västra sidan, (vem var han?)
Och syskonen Wallin stod väl inte och väntade så länge innan de började gå över?
Det kan ha upplevts som ett spring fram och tillbaka för den som satt och tittade.

Om man tänker på det så är hela bilden avseende människor, händelser och rörelser oerhört komplicerad och svårgripbar, och det är därför man inte kan göra som TP/Filter, och utgå från att SE inte kan komma bort i vimlet.

Killen i blå jacka som försöker hjälpa kommer från Anna H:

”Ynglingen vid den liggande mannens huvud var iklädd en mellanblå midjejacka, typ dunjacka och jeans. Han hade smalt ansikte och var mörkhårig.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in