Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-02, 12:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Intressant att han ska ha jobbat under Chrustjevs besök. Polisen Melin som senare fälldes för spioneri jobbade också som livvakt men råkade ut för en bilolycka som gjorde honom handikappad.

Lumpen både i flottan och flygvapnet låter ju lite udda.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Hittade lite mer info om ALB:
-Efter grundskolan går han till sjöss
-Efter studentexamen -61 gör han militärtjänst vid kungliga Örlogsflottan i Karlskrona där han sysslar med telegrafi och radio. Han tillbringar också tid i flygvapnet. Under militärtjänstgöringen blir han rekommenderad att jobba som polis efter militärtjänstgöringen.
-Hans första polisjobb är i Munkedal.
- Senare jobbar han som polis i Solna som livvakt?. Bl a är han med och bevakar Chrustjov när han är på besök i Sverige -64.
- Hans karriär inom brottning verkar vara som tränare och 64-66 är han generalsekreterare i Boxningsförbundet.
-67 startar han eget företag
-74 blir han VD på Nitro Nobel
-82 Grundade han egna företaget Bylock Group som fusionerades 89 med Nordsjöfrakt under B&N
-2000 lämnade han rederibranschen och sedan dess har han innehaft ett antal styrelseupdrag bl a inom Endomines, Varta, Cellmark, Natur och Kultur, LE Lundbergföretagen, Cloetta
Citera
2020-05-02, 12:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Då kan vi även avskriva SE helt.

För han tyckte ju bara inte om OP.

Som många andra hatare som bara pratade.

Ja, för mig personligen ligger det nära till hands att avskriva SE med bakgrund av det man fått sig till dels om hans person o om MOP i allmänhet.

Om man nu bara ser till SEs personlighet så är iaf jag inte så insatt att jag kan påstå att han omöjligen kan vara GM, han kan hypotetiskt haft en sådan udda/störd personlighet så att han kunde ta till mord.

M.a.o så anser jag att man inte till 100% kan avskriva honom, varken mha de spretiga vittnesuppgifterna lr pga det som kommit fram om hans person , men känns som sagt mkt otänkbar i rollen som GM.
Citera
2020-05-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, för mig personligen ligger det nära till hands att avskriva SE med bakgrund av det man fått sig till dels om hans person o om MOP i allmänhet.

Om man nu bara ser till SEs personlighet så är iaf jag inte så insatt att jag kan påstå att han omöjligen kan vara GM, han kan hypotetiskt haft en sådan udda/störd personlighet så att han kunde ta till mord.

M.a.o så anser jag att man inte till 100% kan avskriva honom, varken mha de spretiga vittnesuppgifterna lr pga det som kommit fram om hans person , men känns som sagt mkt otänkbar i rollen som GM.

Kan man vara så störd så att man gömmer sitta andra jag i 50 år för hustru , barn övrig släkt?
Citera
2020-05-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant att han ska ha jobbat under Chrustjevs besök. Polisen Melin som senare fälldes för spioneri jobbade också som livvakt men råkade ut för en bilolycka som gjorde honom handikappad.

Lumpen både i flottan och flygvapnet låter ju lite udda.

Inblick har fått tillgång till ett bandat samtal där Dagens Nyheters förre debattredaktör Göran Beckérus ställer frågor till en hög Säpo-chef (PG-Vinge) om möjliga kopplingar mellan Palmemordet och det socialdemokratiska underrättelseorganet IB.

Samtalet utgår från en sammanställning över företag och organisationer där IB hade uppgiftslämnare som kunde stå till tjänst med information eller övervakning.
I registret, som upprättats av en militär, var socialdemokrater markerade med kryss. Beckérus påpekar att det var okänt för allmänheten att verksamheten var så organiserad och så omfattande.
– De här grupperna som skall arbeta i det tysta, måste i princip arbeta utan kontroll. Och då förlorar man förr eller senare kontrollen, berättade Säpo-chefen.
– Den som sitter i toppen har ingen aning om hur organisationen nedåt ser ut. Man kan ge sken av att arbeta för saken, men i själva verket vara en helt annan individ och på så sätt få förtrolig information om medborgare och institutioner... Exempelvis i hemlighet till ryska ambassaden, lägger Beckérus till.

Tror du på de här walkie-talkie-historierna?
– Man kan inte utesluta att det är någonting på det sättet, att det finns en kommunikation, samordning.
En tredje polis med alkoholproblem som lär ha setts vid mordplatsen vid tidpunkten för mordet och som förhörts med anledning av Palme-mordet nämns också.
I samtalet konstateras att denne polis haft kontakt med en polischef som i sin tur dömts för spioneri, efter kontakt med sovjetiska och irakiska officerare.

Frågan är om PGV är en sanningssägare när det gäller palmemordet men allt är inte svart-vitt eller öst-väst.
Citera
2020-05-02, 12:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Att så många verkar ha så svårt att tänka sig att det finns människor som utan yttre problem kan leva med en livslögn. T o m när livslögnen innehåller grova brott.
Citera
2020-05-02, 13:09
Medlem
Citat:
Kan man vara så störd så att man gömmer sitta andra jag i 50 år för hustru , barn övrig släkt?

Vad behövde han gömma?

Majoriteten av GM är precis som vem som helst.
Citera
2020-05-02, 13:13
Medlem
Basfaktas avatar
Tre män:

1) Mannen i den ljusbeige överrocken som talar med Palme vid bokhandeln. Jämngammal eller något äldre än Palme. Mannen tycks ha hindrat Palme i hans promenad. Palme var inte vänd mot honom. Vittnet Gun Tredite ser honom.

2) Den buttre Grandmannen som flera vittnen ser.

3) Tensonmannen bakom paret Palme ungefär vid Skandias entré, vittne NF.

Jag menar bara att om GM tilltalade OP före mordet och LP tyckte sig känna igen honom? Person 1:s signalement stämmer dock dåligt in på GM även om agerandet tyder på att han verkligen hade behov av att prata med Palme.

De båda andra verkar vara bättre kandidater tycker jag.

LP anade Grandmannens närvaro men såg honom inte. MP såg honom.

Sen har vi som sagt de båda männen ("Ustasja-männen") utanför bostaden veckan innan. Kanske var det därifrån LP kände igen honom precis som hon sa i förhöret.

Samtidigt säger hon i GP att hon kände igen honom "från någonstans tidigare".

Men att GM tilltalade OP före skotten?
Citera
2020-05-02, 13:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag gått igenom vittnena från mordplatsen på itdemokrati.se
Spontant tänker jag, av beskrivningarna att döma, på den sk Spångamannen.
Det enda är längden som inte stämmer på Spångamannen enligt vittnen.
Någon har däremot beskrivit att GM , LP och OP gått bredvid varann och att alla tre var jämnlånga
Spångamannen var kort ca 1,70 och OP var 1,75.

AE borde vittnen ha observerat eftersom han var nästan 2,00.
De flesta vittnen uppger att GM är ca 1,80, en genomsnittlig längd på en man.
När man läser dessa vittnes utsagor blir jag en aning bekymrad av dessa märkliga observationer människor faktiskt ser.
Någonstans i dessa berättelser finns GM.
Vem är han?

Ja det gjorde även jag. Den kompakta "obalanserade" kroppen och mkt bredaxlad. Huvudet för litet för överkroppen. Hade vapen, Palmehatare.

Men längden? 170 är tydligt kortare än den GM som flera vittnen beskrev, flera sa väl att han var längre än OP? Hade han lagt "förhöjningssulor" i pjucken?
Citera
2020-05-02, 13:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vad brukar familj, vänner och grannar till mördare säga? "Jag hade aldrig kunnat tro han var sån".
Citera
2020-05-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lisbeth hörde att mördaren pratade med Olof och att hon hade känt igen honom vid tidigare tillfällen.
https://tidningar.kb.se/4112714/1986-03-02/edition/156053/part/1/page/5/?q=%22Lisbeth%20palme%22&from=1986-01-01&to=1986-03-31

Från samma artikel :
Två personer greps under mordnatten. En utanför Rosenbad. Han hade i sin ägo en teckning av tunnelgatan/Sveavägen, alltså mordplatsen.
Den ena släpptes medan den andre mannen hölls kvar misstänkt för andra brott. Va fan!
Citera
2020-05-02, 13:49
Medlem
Basfaktas avatar
Om det stämmer att GM/OP hade kontakt före skotten och GM tilltalade OP tycker jag det verkar som någon som hade anledning att vara riktigt irriterad på Palme och då inte endast Palmehatare.

Han ville "snacka allvar på riktigt". Den där j-la Palme som ställt till ett sånt h-e för mig.

Men Palme ville inte alls snacka med denne man utan gick bara vidare vilket GM uppfattade som djupt arrogant och då small det. En underdog som ännu en gång kände sig trampad på.

Jag vet att många nu utbrister "SE", men jag kan inte se att han personligen skulle bära på ett sådant fruktansvärt Palmehat att han skulle skjuta. Hängde med i Palmehatet i Täby, ja. Men ingen GM.

Den här mannen känns mer personligen rejält kränkt.

Och då hamnar vi till sist i ett tillfällighetsmord som många varit inne på. Den ilskne mannen kan dock ha varit en av de spanare som var ute. En polis alltså.

Jag har alltid trott att LP:s utrop "Nej, vad gör du?" var riktat till GM.

ALTERNATIV

Det enda mannen sa var "God afton herr Palme". Dvs en sista hälsning från en liten grupp som bestämt sig för fimpa Palme. En iskall avrättning (IM).

KP, KP ge oss ett ljud!
Senast redigerad av Basfakta 2020-05-02 kl. 13:52.
Citera
2020-05-02, 13:52
Medlem
HarryScheinens avatar
Vad jag har fått med mig, så är väl den som haft starkast personliga motiv att släcka Palme Enerström. Dessutom, med tanke på myndighetsövergreppet gällande AE:s son Ulf som Olof var inblandad i, så framstår ju "helgonet", barnpsykologen och UNICEF-arbetaren Lisbet Palme i ett tämligen unket ljus. Kommenterade någonsin Lisbet "fallet Ulf"? Försökte Lisbet sätta ned foten i ärendet någon gång? Hon kände ju med största sannolikhet till fallet när det begav sig, med tanke på sin "involvering" i makens liv, parti och arbete.

Olof och Enerströms vägar korsades ju ett par gånger personligen genom åren och fick förödande konsekvenser för AE. Enerströms liv (från vaggan till graven) måste vara något av det mest bisarra jag läst (om man får tro att allt är korrekt i Lindebergs text). Inte en lugn och sansad minut verkar det som. Stackars efterlevande, om allt som nämns i Sten Lindebergs text nedan är sant.

Enerström av Lindeberg:
http://www.boven1758.info/artiklar/4-aestorystor1

Om myndighetsövergreppet gällande Enerströms son Ulf:
https://nkmr.org/sv/swedish-case/213-fallet-ulf-enerstr%C3%B6m/807-fallet-ulf-enerstrom-en-skamflack-for-svensk-demokrati

Saxat ur Lindebergs text:
"Palme jobbade hårt på att knäcka Enerström. Han såg till att stänga av vattnet till hans läkarpraktik i Grums, han såg till att Enerströms son i ett tidigare äktenskap blev omhändertagen av sociala myndigheterna, sattes i fosterhem och drevs i döden 15 år senare

Kjell-Åke Steen, journalist, kontaktade barnpsykiatrikern Bo G. Svedberg som förfasade sig över det politiska övergreppet i en intervju i Aftonbladet.

Palme meddelade att om paret EP slutade med sina politiska aktiviteter så skulle sonen återbördas till sin far och styvmor."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in