Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-14, 07:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn2014
Har för mig jag läst för några år sedan att någon av vittnena upplevde att gärningsmannen hade korta byxor.

Titta på bilden av NF som finns i förhöret, hur han var klädd.
NF har lite korta byxor...
Leif Ljungqvist: "kortare långbyxor och lågskor" (FUP 200)

Krutstänk på byxorna?
Citera
2020-04-14, 07:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja trots sitt episka sprinterlopp in på Tunnelgatan.

Och NF ser mycket ung ut. Etc.

Nej, vi söker en man 35-45 år, bredaxlad med mörk stickad mössa/stickad keps på skallen. Längre mörkblå jacka av äldre typ. Beväpnad med en stor revolver.

Spannet 35-45 syftar just på att de vittnen som talar om yngre man (JÅS exempelvis) ligger då åt 35-hållet medan de som talar om 40-årsåldern eller möjligen lite äldre täcks in av den övre gränsen 45.
Nej,

Anna H säger: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring"

Egon E säger: "Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ..."

Jan N säger: "Han var ca 180 cm lang, ca 25-30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig"

Jan-Åke S säger: "Beträffande mannens ålder säger han att han inte kan yttra sig om detta på grund av at han inte såg hans ansikte men han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person"
Senast redigerad av 299792458 2020-04-14 kl. 07:34.
Citera
2020-04-14, 07:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Okej. Ja, du har en poäng det där med förhörsledarna.

Så, om dom hade bemödat sig att läsa igenom vad NF sagt och de dom har skrivit ner, så borde dom ha hittat "luckor". Jag har ju listat en del exempel, som jag tycker, väcker frågor. Jämför också det med hur detaljerade de andra förhören typ med IM, AB, LJ osv är. Antingen har vi väldigt dåliga förhörsledare eller så...ja, jag vet inte.

Alltså, NF är den enda förutom gm då, som verkligen ser/träffar paret Palme efter att dom lämnat Grand och fram till Dekorima. Som dessutom, säger att han sett en man följa efter paret bara någon minut innan dådet. Bara det borde ju ha föranlett att polisen skärskådat NF's berättelse till minsta detalj.
Om det till exempel är så at han var norr om Kammakargatan (visavi ABF-huset) före mordet och i korsningen Sveavägen – Tunnelgatan efter mordet (NF säger tvärtom) Då är det inte så konstigt att förhörsledarna inte såg sammanhanget. NF vände allt upp och ner. De visste inte var de skulle börja.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-14 kl. 08:03.
Citera
2020-04-14, 08:11
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
De ville se NFs reaktion, på mordplatsen och gravplatsen, på årsdagen av mordet 28 februari 1987. (FUP 94)

Ja det verkar inte bättre än att Kling (Ström) och Klang (Hamrén) inbillade sig att NF skulle kunna få syn på en årsdagsfirande GM där i krokarna. Snacka om att ha läst för många dåliga agentromaner.

"Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme /.../ 'Vallningen' pågick till klockan 15. Under tiden reagerade inte Fauzzi för någon person."

Fy fan, stackars grabb som måste bli runtsläpad där i fyra timmar för att ett par trötta bylingar fått feeling. Ett uttömmande förhör istället hade ju varit nåt ...
Citera
2020-04-14, 08:23
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det verkar inte bättre än att Kling (Ström) och Klang (Hamrén) inbillade sig att NF skulle kunna få syn på en årsdagsfirande GM där i krokarna. Snacka om att ha läst för många dåliga agentromaner.

"Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme /.../ 'Vallningen' pågick till klockan 15. Under tiden reagerade inte Fauzzi för någon person."

Fy fan, stackars grabb som måste bli runtsläpad där i fyra timmar för att ett par trötta bylingar fått feeling. Ett uttömmande förhör istället hade ju varit nåt ...
Hans Johansson: "jag skulle nog känna igen honom om jag skulle se honom" (FUP 317)

Leif Ljungqvist: "Ja, jag kan skönja hans ansikte" (FUP 179)

Varför tror du att de på årsdagen valde NF som inte såg ansiktet ?
Citera
2020-04-14, 08:37
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Hans Johansson: "jag skulle nog känna igen honom om jag skulle se honom" (FUP 317)

Leif Ljungqvist: "Ja, jag kan skönja hans ansikte" (FUP 179)

Varför tror du att de på årsdagen valde NF som inte såg ansiktet ?

Lathet? Inkompetens? Inbilskhet?

Jag tror inte det hade gått bättre om så varenda vittne hade tvingats syna av alla förbipasserande på den där årsdagen. Endast grundläggande kompetent utredningsarbete hade hjälpt.
Citera
2020-04-14, 09:15
Såg igår en dokumentär från utlandet som påpekade att Hans Holmér grundande baseball-ligan..

Skapliga bevis på varför han var efterbliven under hela sin tid som spaningsledare och att pusslet kan läggas på plats varför han styrde bort polisspåret från utredningen!
Citera
2020-04-14, 09:28
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Tror inte man ska dra för stora växlar på ordvalet. Anna Lindh ropade exakt de orden när hon mördades, av en total främling.

Du kanske har rätt. Jag lade väl ihop vittnesmålen som Borgnäs refererade till (mördaren gick tillsammans med OP och LP, verkade känna paret) och hur LP envist vägrat att prata om händelsen genom alla år, det öppnar ju upp (minst sagt) för vilda spekulationer kring om de kände eller var bekant med mördaren.
Citera
2020-04-14, 09:28
Medlem
Hela den här mordutredningen är så illa skött att den borde bli polisanmäld! eller vart man vänder sig.
En tanke jag har fått om det är fler vittnen som ej har hört av sig polisen.Borde vara fler människor ute den här fredagkvällen, löningshelg och allt.

LP är en gåta för mig.Hon fick makt över den här situationen från minut ett.Tyvärr blev hennes vittnesmål styrande från första början.
Hon hade inte bara makt över polis utan även över rättsstaten.
Hennes söner hävdade precis som hon att CP var mördaren och alla socialdemokratiska höjdare på den tiden och hävdar det fortfarande.
LP är en gåta för mig!
Hon borde få en egen tråd.
Jag känner ändå sympati för henne det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse.Krävs inte mycket fantasi för att förstå.
Vi medborgare som var med-86 vi blev blåsta och vi kommer att vara ovetande om detta drama.

Dock tillhör jag inte denna skara som tror att hon ligger bakom detta drama men jag är konfunderad över att hon var så respektingivande!
Citera
2020-04-14, 10:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nej,

Anna H säger: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring"

Egon E säger: "Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ..."

Jan N säger: "Han var ca 180 cm lang, ca 25-30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig"

Jan-Åke S säger: "Beträffande mannens ålder säger han att han inte kan yttra sig om detta på grund av at han inte såg hans ansikte men han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person"

Varför citerar du inte alla vittnen som säger att GM var äldre? Jag får säga som Hans Rosling sa till en förvirrad reporter som fattat det mesta fel:

Jag har rätt och du har fel.

Det du gör nu är att du medvetet förvränger fakta och det är inte till nytta. Gör nytta istället.
Citera
2020-04-14, 10:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Eftersom det är uppskattningar som till mycket stor del har att göra med rörelsemönstret spelar åldern på pappret ingen roll. Man behöver veta hur NF:s rörelsemönster såg ut. Och det var inte många 22-åringar som bar rock. Att skjuta ner någon mitt i stan förknippades kanske med medelålders. NF var inte tanig och spinkig osv.

Kommer vi nånstans med detta? Siffrorna bedriver en bisarr kampanj baserad på felaktiga uppgifter. För mig helt ointressant.
Citera
2020-04-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ah, ok! Hade också för mig att en resebyrå fanns där nånstans i nån veva. Tack för namnet!

Om du eller någon annan har detaljer kring – eller helst bilder på – butikerna norr om Skandia-entrén vore det mkt intressant. Det är en sån där grej jag prokrastinerat kring att gräva efter på biblioteket... Är ju inte jättenödvändig info, men det är frustrerande att inte veta exakt vad som fanns på de där 120 metrarna.

Så här långt har jag:

Det äldre hus som på norrgaveln sitter ihop med Skandiahuset i korsningen Adolf Fredriks Kyrkogata är Sveavägen 48. Huskroppen förefaller enligt ritningarna vara knappt 25 meter lång.

Fasaden har förutom hörningången fyra fönster mot gatan och som framgår av bilder innan renoveringen (2011) hade fönster 1, 2 och 4 (från vänster/norr räknat) även inmonterade butiksdörrar. Oklart dock vilka som faktiskt var entréer till olika verksamheter.

Här låg Sari, men har inte lyckats hitta någon bild som visar vilket/vilka av skyltfönstren butiken låg i.

På Sveavägen 48 låg också musikinstrumentbutiken Sthlms Piano- och Orgelcenter (1988 öpnade Musikpunkten, som sedan låg där ända in på 2000-talet)

Möjligen fanns alltså någon ytterligare verksamhet i de här butikslokalerna på Sveav. 48.

I den halva av Skandiahuset som är norr om Skandias entré, fanns minst 3 butiker (5 butiksdörrar).

Först Svensk hemslöjd, som förefaller ha haft 2 dörrar och 2 egna markiser över skyltfönstren.

Därefter La Carterie (som var en pappers-, dekor- och presentbutik), som också förefaller ha haft 2 dörrar samt 2 egna markiser över skyltfönstren.

Efter La Carterie låg Tulehusets Tobakshandel, en liten butik.

Det låg ev. en till liten butik mellan tobakshandeln och Skandias entré. (Dörr + ett skyltfönster)

Jag kan se att i huskroppen närmast AF kyrkogata fanns och finns fortfarande fyra stora välvda fönster.
Det fanns tidigare dörrar i samtliga fönster utom det tredje från AF kyrkogata sett, samt en dörr inne i valvet i hörnet bakom Pelaren med nr 48. Det är fyra dörrar så långt, precis som du också konstaterat.

Längre söderut där själva Skandiahuset börjar låg Svensk Hemslöjd. Ungefär tio meter söder om deras ingång låg ytterligare en butikslokal som jag inte känner till, men det var inte La Carterie. Ytterligare ca 5 meter söderut en frisör, och tio meter söder om frisören butiken La Carterie. Ytterligare fem meter söderut En tobaksaffär, vilken borde ha varit den exakta platsen för mötet mellan NF och LOP. Tio meter söder om frisören låg Skandias huvudentré. Därefter följer ett parti av sex stora skyltfönster som upptar ca 17 meter. Därefter en butiksdörr och ett fönsterparti på 7 meter. Efter det ytterligare en dörr i en nisch, och direkt söder om den låg bankomaten. 7 meter söder om bankomaten låg dekorimas varuintag, och ytterligare 7 m söderut Dekorimas entré, och efter ytterligare 7 meter är huset slut...

Totalt 15 ingångar mellan AF kyrkogata och Tunnelgatan om jag räknat rätt.

Jag googlade på Sveavägen 44, tog upp kartbilden och markerade på Sveavägen strax norr om mitten av Skandiahuset, och lustigt nog så kom det gamla huset upp strax innan ombyggnaden, och vissa skyltar som svensk hemslöjd, frisör och tobak fanns kvar. Sedan kunde jag med vita pilar, inte blå linjer förflytta mig längs med hela huset.
Det funkar bara ibland och jag har ingen aning om varför, men man måste tydligen markera på rätt plats.
Google har två olika Street View system med nya och gamla foton som på något sätt överlappar, det verkar som om man måste ha lite tur 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in