Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Så, nu har jag promenerat ovanstående distans. 37.57 sekunder med stopp. Det var kallt ute ;-)

Pratar vi om att han såg Lars J vid baracken strax innan krogen Bohemia eller från mordplatsen? Om man tittar på rapport-videon med Engström när han visar hur han springer in i gränden, får man nog säga raska steg och andra vittnen som beskriver hur mördaren sprang in i gränden, inte så spänstiga steg, så är det alltså från mordplatsen han ser LJ. Så har jag uppfattat det.

Om det nu är så, kan ju inte SE vara gm? Men å andra sidan är SE den enda vad jag kan minnas som pratar om LJ så tidigt. Ingen annan pratar om LJ. O ingen annan nämner att SE var på mordplatsen så tidigt, räknat från när Palme blev släckt. Var det inte Cheva LJ som sa att det omöjligt kunde ha varit Skandiamannen?

Generellt. Jag finner det svårt att tro att någon av vittnena i nära anslutning efter dådet skulle ha någon vinning av att fara med osanning. Det enda vittnet som skulle vara i närheten av det, är vittnet i bilen som först säger att han står vid trafikljusen Sveavägen-Tunnelgatan och svänger till vänster, men sen kommer på att han åkte upp till trafikljusen vid Apelbergsgatan. Känns konstigt. Samt att de få sekunder det tog, mycket måste ha hänt vid brottsplatsen.
Om du tittar på denna intervju med Lars J så blir det lättare att förstå hur han rört sig.
När skotten föll stod han på samma sida av barackerna som restaurang Bohemia. Och på den platsen var han helt osynlig för mördaren.
När mördaren passerat Luntmakargatan på motsatt sida (samma som ”kulturhuset”) flyttar sig Lars J till den sidan så att han kan följa mördarens väg upp för trappen samtidigt som han ser ner mot mordplatsen om han vänder blicken mot Sveavägen.
Där ser han att det kommit folk till mordplatsen, och han väljer då efter ens stund att ta upp förföljandet.
För att LJ ska kunna ses från mordplatsen krävs naturligtvis att någon tittar åt det hållet just under dessa korta sekunder.
Det verkar som om det bara var SE och eventuellt Lisbeth Palme som gjorde detta. Övriga som befann sig i sektorn var upptagna med upplivningsförsök eller hade ögonen på annat.
Ganska enkelt att förstå, men tyvärr inte för Filter.

4.50 in i filmen flyttar sig LJ.

https://vimeo.com/321858028
Citera
2020-03-25, 13:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Men IM (?) har väl angett att det såg ut som "vilda västern puffra" och att det var en lång pipa?

Borde begränsa antalet modeller?

IM såg aldrig revolvern. Han såg endast två rejäla mynningsflammor.

Det var AD som beskrev den som en "Colt, typ västernrevolver med lång pipa". Även Ann Charlotte Holmgren som satt i AD:s taxi beskrev vapnet som stort och använde uttrycket "Magnum Bonum".
Citera
2020-03-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Var det inte den här situationen som man kom fram till var en annan kväll?
Också, om det nu skulle ha hänt så saknas det bekräftelse från IM som säger sig ha observerat mannen vid Dekorima i flera minuter (ända upp till 5 min vid något förhör). Så då borde IM rimligen ha nämnt ovanstående. Men jag kan ju komma ihåg fel.
Svårt att veta vad detta handlar om, men filmen som beskrivs är Manhunter som hade premiär ett år senare. Konstigt.
De verkar inte veta vilken bio de varit på eller år vilket håll de var på väg.
Många frågetecken.
Tycker också att deras position vid skottet och deras promenad från Tunnelgatan till Kungsgatan är väldigt överensstämmande med Inga Ålenius och Anja Landgré.
Dessa båda stannade till vid mordplatsen utan att se några finskor eller någon Dekorimaman.
Finskorna är svårbedömda.
Citera
2020-03-25, 14:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Svårt att veta vad detta handlar om, men filmen som beskrivs är Manhunter som hade premiär ett år senare. Konstigt.
De verkar inte veta vilken bio de varit på eller år vilket håll de var på väg.
Många frågetecken.
Tycker också att deras position vid skottet och deras promenad från Tunnelgatan till Kungsgatan är väldigt överensstämmande med Inga Ålenius och Anja Landgré.
Dessa båda stannade till vid mordplatsen utan att se några finskor eller någon Dekorimaman.
Finskorna är svårbedömda.

de finska flickorna Har inte någon verkligt tung koppling mot Sveavägen, tvärtom om är deras berättelser källor till starkt tvivel. Bara det faktum att vittnesmålen kommer fram sju år efter MOP gör mig tveksam till dess äkthet, och det finns fler källor till tvivel.

En handfull vittnen passerar mordplatsen ca 2313-2320 utan att se skymten av någon dekorimaman eller några finska flickor. Alla dessa vittnen, Scheffer, Rolder, Fauzzi, Landgre, Ålenius, Hellgren och säkert någon mer jag glömt i hastigheten, berättar om detta för polisen tiden efter mordet.
Dessa omnämns i GMPs rekonstruktion som finns återgiven i Sven Aners bok "Cover-Up".

Samtliga vittnesmål inkommer klart före de finska flickorna som kommer fram när en av tjejerna nämner detta för en tillfällig bekant vid namn Bo Hall på en finlandsbåt över sex år efter MOP. Bara den tidsrymden gör att deras uppgifter blir mer än lovligt svajiga och borde mana varje bedömare till besinning. När sedan nämnde Hall är medförfattare till ”En oväntad vändning” börjar min varningslampa blinka för högtryck.

De finska tjejernas vittnesmål är sig minst sagt divergerande. Den ena säger sig varit förbaskad på väninnan för att hon dragit med henne på en synnerligen obehaglig skräckrulle som hon beskriver. Filmen det rör sig om är tveklöst "Manhunter" med William Peterson, Joan Allen och
Brian Cox som en synnerligen läskig Hannibal Lecter. Problemet med att få den filmen i MOP-kvällen blir tydligt då den hade svensk premiär 22maj 1987!

Den som plockar fram de finska flickorna är DN-journalisten Olle Alsen som inte verkar bry sig om ovanstående "detaljer". Han får ett antal efterföljare som gnuggar händerna när Anti Avsan utpekas, ser chansen att koppla en baseball-polis och en moderat riksdagsman till MOP. Vad jag har sett av indicier så är anklagelserna mot AA helt obestyrkta. Finns inget belägg för att någon av tjejerna pekat ut honom. Det är OA som driver på om detta.

I ljuset av det funderar jag över vilka krafter som var/är i görningen för att peka mot detta "spår" som hittills helt saknat förankring i verkligheten. OAl drar igång ett antal spår som han aldrig fullföljer till vägs ände. Det är han som initierar kampanjen mot AA där sedan Aner och Lars Krantz medverkar som nyttiga idioter.
Citera
2020-03-25, 14:16
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
IM såg aldrig revolvern. Han såg endast två rejäla mynningsflammor.

Det var AD som beskrev den som en "Colt, typ västernrevolver med lång pipa". Även Ann Charlotte Holmgren som satt i AD:s taxi beskrev vapnet som stort och använde uttrycket "Magnum Bonum".

Ja, och om man nu tror att deras iakttagelse var riktig, så förstärker det bara teorin att det högst troligt rör sig om en 357 Magnum revolver, mest troligt en S&W men det är kanske av sekundär betydelse då alla fabrikat förmodligen varit intressanta för PU.

Piplängden borde rimligen varit minst 4". Om det var en 6" så ligger det nära till hands att tycka att vapnet var onödigt klumpigt, men kanske också då att "man tager vad man haver" alltså en mindre professionell GM alt. grupp. Generellt, som sagts många gånger, så har revolver i huvudsak två fördelar framför pistol, lämnar inga tomhylsor o risken för mekaniskt tjorv är minimal. M.a.o så är val av revolver vid ett mord på kort avstånd inte så dumt, men helst då med kortare pipa än 6", av smidighetsskäl.
Citera
2020-03-25, 14:17
Medlem

Tack! Man undrar ju var de resterande patronerna har tagit vägen.
Citera
2020-03-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
de finska flickorna Har inte någon verkligt tung koppling mot Sveavägen, tvärtom om är deras berättelser källor till starkt tvivel. Bara det faktum att vittnesmålen kommer fram sju år efter MOP gör mig tveksam till dess äkthet, och det finns fler källor till tvivel.

En handfull vittnen passerar mordplatsen ca 2313-2320 utan att se skymten av någon dekorimaman eller några finska flickor. Alla dessa vittnen, Scheffer, Rolder, Fauzzi, Landgre, Ålenius, Hellgren och säkert någon mer jag glömt i hastigheten, berättar om detta för polisen tiden efter mordet.
Dessa omnämns i GMPs rekonstruktion som finns återgiven i Sven Aners bok "Cover-Up".

Samtliga vittnesmål inkommer klart före de finska flickorna som kommer fram när en av tjejerna nämner detta för en tillfällig bekant vid namn Bo Hall på en finlandsbåt över sex år efter MOP. Bara den tidsrymden gör att deras uppgifter blir mer än lovligt svajiga och borde mana varje bedömare till besinning. När sedan nämnde Hall är medförfattare till ”En oväntad vändning” börjar min varningslampa blinka för högtryck.

De finska tjejernas vittnesmål är sig minst sagt divergerande. Den ena säger sig varit förbaskad på väninnan för att hon dragit med henne på en synnerligen obehaglig skräckrulle som hon beskriver. Filmen det rör sig om är tveklöst "Manhunter" med William Peterson, Joan Allen och
Brian Cox som en synnerligen läskig Hannibal Lecter. Problemet med att få den filmen i MOP-kvällen blir tydligt då den hade svensk premiär 22maj 1987!

Den som plockar fram de finska flickorna är DN-journalisten Olle Alsen som inte verkar bry sig om ovanstående "detaljer". Han får ett antal efterföljare som gnuggar händerna när Anti Avsan utpekas, ser chansen att koppla en baseball-polis och en moderat riksdagsman till MOP. Vad jag har sett av indicier så är anklagelserna mot AA helt obestyrkta. Finns inget belägg för att någon av tjejerna pekat ut honom. Det är OA som driver på om detta.

I ljuset av det funderar jag över vilka krafter som var/är i görningen för att peka mot detta "spår" som hittills helt saknat förankring i verkligheten. OAl drar igång ett antal spår som han aldrig fullföljer till vägs ände. Det är han som initierar kampanjen mot AA där sedan Aner och Lars Krantz medverkar som nyttiga idioter.

Exakt!
Bo Hall är en riktig varningslampa, och drevet som OA sedan iscensätter mot AA är fullständigt grundlöst. Anér och Krantz fortsätter att driva på, och Borgnäs - även om han så vitt jag vet har den goda stilen att inte peka ut AA nappar på kroken.
Det intressanta i denna fråga är varför?

Borgnäs är nog bara naiv och godtrogen, och historien visar att han tyvärr har en tendens att hugga lätt på dylika beten, men frågan om upphovsmännen och deras avsikter med det hela är värt att fundera ett extra varv över.
Citera
2020-03-25, 14:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
F: Och sökte skydd i porten
A: Ja och stod och tittade åt höger och vänster så här
F. Utmed Sveavägen, båda sidorna
A: Ja

Ovanstående är hämtat från förhöret mellan Jan Andersson (A) och förhörsledaren Lars Jonsson (F). Här har du svart på vitt ang Anders Björkmans beteende efter MOP , det som du kallar påhitt. Men jag gissar att du i den rättshaveristiska stil som blivit ditt signum inte tar till dig inte ens detta klara bevis utan kommer att försöka vrida det åt ett annat håll.

Det som är hittepå är dina påståenden om Nicola Fauzzi och dom saknar underbyggnad. Du anklagar honom i praktiken för MOP . I det läget måste du prestera en stark indikation att han har haft tillgång till vapen. Men den helt avgörande frågan duckar du för . Samma brist på logik visar du när det kommer till att NF själv anmäler sig som vittne för att Lisbeth Palme känner igen GM. Det faktum att du inte har det ringaste fakta att NF och LP någonsin stött på varandra skiter du fullständigt i.
Jan Andersson säger, Björkman stod i porten och tittade åt höger och vänster utmed Sveavägen, inte att han går ut eller lutar sig ut ur porten. Från sin position kan Björkman se reklampelaren åt höger och paret Palme åt vänster utmed Sveavägen. Fauzzi säger Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) Detta är bara påhitt, han kan inte se Björkman från den position han uppgav till polisen.

Du missförstår också (med avsikt?) detta med Lisbeth. Fauzzi vet at hon eller någon annan på Sveavägen har sett honom tidigare, det är därför han själv går till polisen och förklarar (bortförklarar) vad han gjorde där.
Citera
2020-03-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jan Andersson säger, Björkman stod i porten och tittade åt höger och vänster utmed Sveavägen, inte att han går ut eller lutar sig ut ur porten. Från sin position kan Björkman se reklampelaren åt höger och paret Palme åt vänster utmed Sveavägen. Fauzzi säger Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) Detta är bara påhitt, han kan inte se Björkman från den position han uppgav till polisen.

Du missförstår också (med avsikt?) detta med Lisbeth. Fauzzi vet at hon eller någon annan på Sveavägen har sett honom tidigare, det är därför han själv går till polisen och förklarar (bortförklarar) vad han gjorde där.

Men inte är det väl otänkbart att han kikade fram så pass mycket att det gick att urskilja jackans färg?
Det vore väl nästan konstigt om bara huvudet stack fram?
Dessutom stod han inte i porten så länge.
När JÅS parkerat strax norr om Tunnelgatan ser han ju AB i sitt förvirrade tillstånd komma gående norrut.
I hypnosförhöret säger han ju också ”jag går därifrån”
Innan han gjorde det stack han troligtvis fram så pass mycket att jackan skymtade fram.
Nu tror ju inte jag att AB är den efterföljande mannen trots allt, utan bara att färgen på jackan är ganska lika.
Citera
2020-03-25, 15:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

För mig är det inte konstigare än att det var ''fake news.'' Långt före uttrycket myntades.

På senare tid har samma sak skett. Filters ''fake news'' om SE. Förmodligen av samma skäl som Olle Alsén skapade sina ''nyheter''. Med samma brist på bevis.

Och precis som Proletären och Flamman när de pekade ut 2 poliser utan bevis. Alltså rent förtal. Som naturligtvis torskade i tryckfrihetsmålet och fick betala skadestånd.

Jag personligen har svårt att tro att det bakom OA, SA och LK skulle funnits några starka krafter som sade åt dem att driva på. Som ingen åklagare skulle ta i med tång en gång. Jag upplever det snarare som stollarnas spår i en liten krets.

Tvärtemot drevet mot CP. Som hade stöd från högsta statsledningen och media. Med Ingvar Carlsson i spetsen. Och med Löfven, Ulf Dahlsten och Donald Forsberg som arvtagare idag. Där det skulle vara intressant att få veta vem/vilka som drev på Donald för att CP och Mårten skulle träffas. Eftersom Christer ''ville erkänna''.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-25 kl. 15:29.
Citera
2020-03-25, 15:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det passar nästan, jag tror att GM hade ett kroatisk utseende. Statssekreterare Ulf Dahlsten, uppfattade Lisbeth på samma sätt. I sin bok "Nirvana kan vänta" skriver han "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (sida 180)

Ganska så märkligt att beskriva en persons utseende med "kroatisk". Detta dessutom innan Balkan kriget. Jugoslavisk borde kanske varit närmare till hands, eller ännu hellre sydeuropeisk, östeuropeisk. Hon kanske var medveten om en hotbild från Ustasja, o dess verksamhet.
Citera
2020-03-25, 15:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men inte är det väl otänkbart att han kikade fram så pass mycket att det gick att urskilja jackans färg?
Det vore väl nästan konstigt om bara huvudet stack fram?
Dessutom stod han inte i porten så länge.
När JÅS parkerat strax norr om Tunnelgatan ser han ju AB i sitt förvirrade tillstånd komma gående norrut.
I hypnosförhöret säger han ju också ”jag går därifrån”
Innan han gjorde det stack han troligtvis fram så pass mycket att jackan skymtade fram.
Nu tror ju inte jag att AB är den efterföljande mannen trots allt, utan bara att färgen på jackan är ganska lika.
Har du en länk till hypnosförhöret ?
Senast redigerad av 299792458 2020-03-25 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in