Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 22:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag har ingen misstro mot henne.
Däremot mot den person som utgav sig för att vara "en militär".
Varför har du ingen misstro mot henne? Inget annat vittne har sagt sig vara med om något liknande vad jag vet. Och hon kommer med detta efter 30 år och gör reklam för sin bok med stolt leende. Skumma bilar, konstiga telefonsamtal, militär...
Citera
2020-03-17, 22:21
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgiften, mars 1993?

https://www.myheritage.dk/site-family-tree-167585721/jungersen?indID=2000062#person-2000068
På den bilden är han faktiskt inte helt olik en ung Christer Petersson. Åtminstone samma mustach och ansiktsformen är inte helt olik.
Citera
2020-03-17, 22:40
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
från Swebbtv:

Lördagsintervju 78 - Palmevittne om hur vapnet gömdes på vinden i Spånga

Vi hade nyligen en intervju med Leif Ljungvist, den så kallade "Chevamannen". Han var ögonvittne och på plats när Olof Palme blev skjuten. Detta har inspirerat ett nytt vittne att träda fram och som har kontaktat oss. Hon säger att när man nu aviserat att Palmeutredningen ska läggas ner vill hon förhindra att fel person blir utpekad. Hon vill också undvika att svenska folket vilseleds om mordet.

Enligt Aftonbladet florerar ett rykte att polisen hittat ett vapen på en vind i Spånga under sommaren 2019 och som sedan har lämnats till Palmegruppen. Vittnet förklarar i intervjun hur vapnet kan ha gömts i deras villa i Spånga och vem som har lagt dit det. Hon tror att det är hennes före detta man som dog 1992.

Hon lämnade sitt vittnesmål till Palmegruppen för cirka ett år sedan men har inte fått någon återkoppling. Hennes man hade en bakgrund från Tyskland och arbetade som religionshistoriker. Han hade också arbetat som jägare på Grönland och var tränad i olika kampsporter. Han var intresserad av vapen och ibland köpte han med sig vapen från Tyskland

Vid några tillfällen var han inbjuden till frimurarnas lokal på Kammakargatan för att att berätta om sin bok om Kabbalah. Han var efter mötena upprörd över att Olof Palme planerade att skriva på ett kärnvapenavtal med Sovjet. Han bodde under denna period på Island men dök plötsligt upp hos sin fru dagen efter Palmemordet och var mycket upprymd. Han sa "Jag vet vem som har skjutit Palme".

Normalt hade han en stor mustasch men nu hade han rakat av den. Han hade en väska med som han gick upp och ställde i vindsförrådet på S:t Eriksgatan. Han åkte sedan direkt tillbaka till Reykjavik. Hon säger att hon inte ville veta något mer om Palmes mord och att hon aldrig mer talade med sin man om detta. Hon var orolig att det skulle vara farligt att veta för mycket. Efter något år flyttade hennes man tillbaka till Sverige och de köpte ett hus tillsammans i Spånga. En dag säger han att han har något som behöver gömmas så att det aldrig kan hittas. Han går upp på husets vind och gömmer detta föremål.

En kväll när han varit ute på promenad i Spånga får han se en skylt som upplyser om att Anckarströms kvarlevor delvis har begravts där. Han sa att det var ett märkligt sammanträffande. Hon förstår att han syftar på mannens mord av Palme på ett liknande sätt som Anckarström dödat Gustav III.

Intervjun innehåller en stor mängd ytterligare detaljer om olika personer och annat kopplat till detta skeende.

Kopplingen till Bo Ragnar Ståhl är intressant liksom hans umgänge med präster och militärer. CG Östling bodde ju ett tag i norra Tyskland där mannen också hade bott. Tänker även på Alf Enerströms uppgifter om de personer som han uppger varit i kontakt med honom gällande Palme. Det här var intressant faktiskt. Han kan säkert ha haft kännedom om eller varit inblandad i mordet utan att tvunget själv vara den som höll i vapnet. Kvinnan ger överlag ett trovärdigt intryck.
Citera
2020-03-17, 22:45
Medlem
Citat:
Jag har ingen misstro mot henne.
Däremot mot den person som utgav sig för att vara "en militär".

Ja det är nåt lurt med honom. Intressant om han är med när KP är klar.
Senast redigerad av Cianneli 2020-03-17 kl. 22:49.
Citera
2020-03-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför har du ingen misstro mot henne? Inget annat vittne har sagt sig vara med om något liknande vad jag vet. Och hon kommer med detta efter 30 år och gör reklam för sin bok med stolt leende. Skumma bilar, konstiga telefonsamtal, militär...

Hon har ju inte vågat säga något innan. Har du läst boken?
Anki Robrandt hade med skumma bilar utanför där hon bodde + fick anonyma brev.
Citera
2020-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kopplingen till Bo Ragnar Ståhl är intressant liksom hans umgänge med präster och militärer. CG Östling bodde ju ett tag i norra Tyskland där mannen också hade bott. Tänker även på Alf Enerströms uppgifter om de personer som han uppger varit i kontakt med honom gällande Palme. Det här var intressant faktiskt. Han kan säkert ha haft kännedom om eller varit inblandad i mordet utan att tvunget själv vara den som höll i vapnet. Kvinnan ger överlag ett trovärdigt intryck.
Den här kvinnan (tipsare) är antagligen en rakryggad person, som inte vill att ännu flera dimråder ostört ska få läggas ut över fallet.
Varför dog denne LJ, ganska tidigt?? Och varför dog ett av hans barn, i förtid??!
Citera
2020-03-17, 22:50
Medlem
På nätet finns böcker han skrivit om handstilar grafologi och om man kan utläsa personligheten av dessa och Astrologi. och olika folks religioner eskimåers religion även Kabbala vilken jag dock inte hittar. Kan han ha haft kontakt med hållt föreläsning i gamla stan på deras högerextrema möten. Tex om frimureri och Kabbala eventuellt Judaism. Tänker då på hans reaktion vid Ankarströms spridda grav där han konstaterade på ett konstigt sätt "det här var ju lustig"
Vidare Mordet på Gustav 3 lokal/närradioprogrammet av de högerextrema samt dödsmaskerna eller vad de kallas som hängde i Dekorima som just ankarström bar. Lite långsökt obelixerna på luntmakargatan
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-17 kl. 23:04.
Citera
2020-03-17, 22:51
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Den här kvinnan (tipsare) är antagligen en rakryggad person, som inte vill att ännu flera dimråder ostört ska få läggas ut över fallet.
Varför dog denne LJ, ganska tidigt?? Och varför dog ett av hans barn, i förtid??!

Han dog ju av levercancer sa hon. Mer intressant är ju att han antyder att Bo Ragnar Ståhl verkar ha blivit mördad.
Citera
2020-03-17, 23:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
PÅ nätet finns böcker han skrivit om handstilar och om man kan utläsa personligheten av dessa och Astrologi. och olika folks religioner eskimåers religion även Kabbala vilken jag dock inte hittar. Kan han ha haft kontakt med hållt föreläsning i gamla stan på deras högerextrema möten. Tex om frimureri och Kabbala eventuellt Judaism. Tänker då på hans reaktion vid Ankarströms spridda grav där han konstaterade på ett konstigt sätt "det här var ju lustig"
Vidare Mordet på Gustav 3 lokal/närradioprogrammet av de högerextrema samt dödsmaskerna eller vad de kallas som hängde i Dekorima som just ankarström bar.

Intressant reflexion. Jag har för mig att det skall finnas en lista med namnen på föredragshållarna från träffarna i Von der Linderska valven i den utredning som gjordes i mitten av 80-talet. Skulle vara intressant om den gick att komma åt
Senast redigerad av riskybizzy 2020-03-17 kl. 23:07.
Citera
2020-03-17, 23:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Det kvinnan berättar om Bo Ragnar Ståhl var allmänt känt redan tidigt 90-tal , likaså att han nämndes med förhandskunskap om MOP. Med tanke på religionsintresset är det troligt att det hon säger om vänskapen mellan maken och BRS stämmer.

En bra koll ang trovärdigheten är uppgiften om att Leif Jensen i självförsvar skulle slagit ihjäl en man i ett parkeringsgarage. En sådan händelse kan lämnat avtryck i pressen och med tanke på att övervakningskamera nämns kan det inte ligga allt för långt bak i tiden.

Sedan skulle det vara spännande att få veta kroppslängden på LJ.
Citera
2020-03-17, 23:09
Medlem
p.norths avatar
Ang Bo Ståhl;

Ursprungligen postat av Klippo
Bo Ståhl = Bo Ragnar Ståhl f. 22/5 1946. Död 24/8 1989
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag besökte antikvaritet Lyktan 1988 och sålde ett ex av GROBLADET 1-88 till Bo Ståhl. Det kom folk hela tiden till Lyktan och pratade med honom. Han rekommenderade 'Land du förskingrade' med en allvarlig min och talade om någon bekant till honom, jag tror Anders Larsson, som hade varit inblandad i mordet på Olof Palme. När jag 1990 gick till Lyktan med andra och sista numret GROBLADET 1-90 var det en annan person där som meddelade att Bo Ståhl hade avlidit, hittad i koma pga misskött diabetes och vaknade aldrig mer.

Tack Klippo, det är detaljerna som gör det.
Citera
2020-03-17, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
På den bilden är han faktiskt inte helt olik en ung Christer Petersson. Åtminstone samma mustach och ansiktsformen är inte helt olik.
Japp stämmer.

Vore jävligt intressant om det visar sig att denne Jensen åtminstone kan identifieras och bindas till mordplatsen. Mördare behöver han givetvis inte vara.

49 år vid mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in