Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-24, 09:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hur visste NF att Palme skulle komma förbi just där och då?
Jag tror att han några minuter tidigare såg att de gick söderut från Grand.
Citera
2020-03-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är fortfarande lite insnöad på NFs vittnesmål och har i detta sammanhang en faktafråga som antagligen kan besvaras av kunniga i tråden.

Hur många meter är det i avstånd från bankomaten där ABs kamrater plockar ut pengar till den punkt där Nicola F observerar LOP samt den man som går ungefär tio meter bakom paret?

NF ca 30 m norr om bankomaten,LOP 50, mannen 60.
Citera
2020-03-24, 11:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
NF ca 30 m norr om bankomaten,LOP 50, mannen 60.
I denna rekonstruktion står han under fönster nummer 40

källa: https://ibb.co/RvTpc4s

Varje fönster är 1,52 meter bredt

källa: https://ibb.co/RcrTQxQ

40 x 1,52 = 60,80 meter (som er hans postion från byggnadens hörn)

Banken är 15 x 1,52 = 22,80 meter från byggnadens hörn

Han står 25 x 1,52 = 38 meter norr om banken

Att någon passerade norrut när AB gick bakom paret Palme, stämmer inte med polisens förhör av AB och LP
Senast redigerad av 299792458 2020-03-24 kl. 11:23.
Citera
2020-03-24, 11:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Låt se. Det enda skälet att misstänka NF är att han enligt egen uppgift befann sig N om MP vid mordet. Har jag fattat det rätt?
Och NF anmäler sig själv efter att ha begått mordet utan att någon sett honom?

Menar du att han råkade passera Grand med en .357:a i fickan och då vände söderut när han såg OP?
Jag trodde NF kom från jobbet, men alla har väl pistol med sig dit.
Citera
2020-03-24, 11:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt se. Det enda skälet att misstänka NF är att han enligt egen uppgift befann sig N om MP vid mordet. Har jag fattat det rätt?
Och NF anmäler sig själv efter att ha begått mordet utan att någon sett honom?

Menar du att han råkade passera Grand med en .357:a i fickan och då vände söderut när han såg OP?
Jag trodde NF kom från jobbet, men alla har väl pistol med sig dit.
Nej, anledningen till att han kommer i fokus är att han säger att han före mordet mötte makarna Palme och såg Björkman gå bakom makarna Palme vid
A: Bonnierhuset (FUP 91)
B: La Carteriebutiken (FUP 93)

Och efter mordet säger att han var vid
A: Kammakargatan (FUP 91)
B: Bonnierhuset (FUP 93)
och därifrån kunde se Björkman i Dekorimabutikens infällda port

inget av detta är korrekt.

Han gick till polisen efter att tidningarna skrev att Lisbeth kände igen gärningsmannen. Enligt FUP 91 var hans arbetsplats hotell Prins Filip, Skärholmen 12 km söder om mötesplatsen.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-24 kl. 12:07.
Citera
2020-03-24, 12:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Jag tror att det står mellan LZJ eller CA som GM. Känns fortfarande som dom mest sannolika personerna. Någon som håller med? Sen kan det vara en minikonspiration på 2-3 personer som ligger bakom mordet. Iallafall om LZJ är skyldig.

Om man nu får sticka ut hakan lite så skulle jag säga att CA känns som ett säkrare kort än LZJ. Allt vi har som pekar mot LZJ är väl egentligen ex-fruns berättelse. Endast hon hänvisar till ett vapen, som hon inte ens sett, polisen verkar tämligen ointresserad, osv.

När det gäller CA så är det redan belagt att han faktiskt haft ett vapen av den typ som eftersöks, att han bodde i närheten av mordplatsen, att han lämnat felaktiga uppgifter till polisen, att han valde att ta sitt liv när polisen väl dök upp, osv. osv.

Sedan vet man aldrig hur det går med utredningen. Rätt som det är dyker KP upp nu i början av sommaren och lanserar något helt annat (än CA och/eller LZJ) som polisen sitter på.
Citera
2020-03-24, 12:15
Medlem
mvagrippas avatar
Att Carl-Gustaf Östling har en ask med patroner som matchar kulorna på mordplatsen är i sig intressant. Eftersom att han får anses vara något av en samlare kan man tänka sig att en ask följt med från jobbet eller från en förening han är delaktig i. Kulor inköpta tidigt 80 tal för vapentester. Försvinner det en eller annan ask är det Ingen som höjer ett ögonbryn. Kanske en ask letade sig till GM som valde just de patronerna för att GM visste att dessa inte skulle kunna spåras till en viss handlare eller viss individ. Ett vapen som inte finns, skjuter kulor som inte finns. Blir en Teknisk återvändsgränd för utredare.
Citera
2020-03-24, 12:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Carl-Gustaf Östling har en ask med patroner som matchar kulorna på mordplatsen är i sig intressant. Eftersom att han får anses vara något av en samlare kan man tänka sig att en ask följt med från jobbet eller från en förening han är delaktig i. Kulor inköpta tidigt 80 tal för vapentester. Försvinner det en eller annan ask är det Ingen som höjer ett ögonbryn. Kanske en ask letade sig till GM som valde just de patronerna för att GM visste att dessa inte skulle kunna spåras till en viss handlare eller viss individ. Ett vapen som inte finns, skjuter kulor som inte finns. Blir en Teknisk återvändsgränd för utredare.
"En analys av den kula som avfyrades vid rånet i Mockfjärd visade att blyisotopsammansättningen var densamma som hos de båda kulorna som hittades på Sveavägen, efter mordet på Palme. Därmed skall de vara tillverkade vid ett och samma tillfälle, i samma så kallad stöpa. Knappt 6 000 kulor från denna "stöpa" försåldes sedermera i Sverige i slutet av 1970-talet"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mockfjärdsrevolvern

Var CGÖs kulor av samma så kallad stöpa ?
Citera
2020-03-24, 12:46
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
"En analys av den kula som avfyrades vid rånet i Mockfjärd visade att blyisotopsammansättningen var densamma som hos de båda kulorna som hittades på Sveavägen, efter mordet på Palme. Därmed skall de vara tillverkade vid ett och samma tillfälle, i samma så kallad stöpa. Knappt 6 000 kulor från denna "stöpa" försåldes sedermera i Sverige i slutet av 1970-talet"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mockfjärdsrevolvern

Var CGÖs kulor av samma så kallad stöpa ?

Svar ja.
Citera
2020-03-24, 12:52
Medlem
OPK123s avatar
Två veckor efter att Socialdemokraterna vann valet den 15 september 1985 tog C-G-Ö och sin partner I.G över en lokal i korsningen Regeringsgatan/David Bagares gata (sista platsen vittnen såg den förmodade gärningsmannen). En slump? Knappast.
Citera
2020-03-24, 12:58
Medlem
OPK123s avatar
Personligen tror jag att B.P var tänkt som skytt från början, men pallade inte för trycket. Kan förklara mycket av hans märkliga beteende efter mordet fram tills hans död.

Han bildade ett bolag (Köpman B.P) samtidigt som C-G-Ö och I.G tog över sin lokal. Alltså bara veckor efter Socialdemokraternas valseger.

Jag tänker mig att om man ska ta emot stora summor pengar för ett ”kontraktsjobb” så är det lättare att dölja vart de kommer ifrån om man har egen firma.

Men det här är bara mina tankar.
Citera
2020-03-24, 13:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ok, men han följde inte efter, utan sprang före söder ut?

Var inte du även inne på att paret Palme korsade Sveavägen senare än vad som framgår av den officiella versionen? Den temporära busshållplatsen för Buss 52?
Om det då inte var Sari som lockade, vad skulle anledningen till paret Palmes korsande av Sveavägen då?
Möjligtvis av mindre vikt, men NF var då alltså tvungen att korsa Sveavägen längre fram (om han nu sprungit före)?

Eller hur ser scenariot ut från det att NF ser paret vid Grand tills att skotten faller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in