Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det blir nog inte en massa stänk från en kula när den beskjutne bär en tjock rock.
JUST det mesta hamnar i pölen.
Citera
2020-03-15, 17:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK. Var menar du att stänk upp till 5 m bort med upp till en 10-örings storlek kom ifrån? De finns bara i en riktning (mot vinden) så någon annan förklaring har jag inte.

Personligen tycker jag att det är naturligt att en kula genom kroppspulsådern drar med sig en skvätt blod ut genom hålet.
Konstgjord andning, folk som trampat, blod som droppat från båren osv. är för mig helt uppenbart men jag kan ha fel. Stänk genom skjorta och rock tror jag inte på.
Citera
2020-03-15, 17:57
Medlem
Citat:
Om man antar att OP går rakt framåt längs gatan så räcker nog de ~8 grader till vänster du (?) talade om för att träffa kakelväggen (se Foto 13 samt Mobergs skiss, utgå ifrån blodpölens östra ände).
Voila: ditt förslag fungerar! Ett mysterium mindre.

Edit: stänkriktningen avviker då ~15 grader från den hypotetiska skottriktningen mot kakelväggen närmast Sveavägen. Det kan man tänka sig orsakat av vinden eller kanske kläderna runt skotthålet.

Edit 2: vindriktningen i Sthm var V-SV enligt polisprotokollet, således närmast motvind relativt stänkriktningen. Detta stöder inte en hypotes om att blodstänken uppstått senare, i synnerhet inte 5 m S-SO.
Jo, har också tänkt på detta med vindriktningen, men filmen som togs strax efter att avspärrningsbanden kommit upp visar att det blåser ostligt i korsningen.
Många höga hus som kan skapa helt andra förutsättningar.
Den som seglat vet vad öar kan ställa till med

https://m.youtube.com/watch?v=w7zfCpMA1pk
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-15 kl. 18:04.
Citera
2020-03-15, 18:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Konstgjord andning, folk som trampat, blod som droppat från båren osv. är för mig helt uppenbart men jag kan ha fel. Stänk genom skjorta och rock tror jag inte på.
"Analysing the blood stains following a shooting can be key to finding the perpetrator, but it’s a field of forensics that is being called into question."

källa: https://physicsworld.com/a/the-physics-of-blood-spatter/
Citera
2020-03-15, 18:17
Medlem
Om man utgår från att OP var huvudmålet, det som var viktigast var att han skulle dödas alternativt bli svårt skadad.

Jag har svårt att förstå vilka konkreta slutsatser man kan dra av om OP sköts med första eller andra skottet.
Säger det oss någonting om gm?
Det blir ju fortfarande samma vapen och samma kulor .
Citera
2020-03-15, 18:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är mycket små stänk över ett stort område. Jag tror du kan förstå att blod som följer med kulan som går igenom kroppen ger kraftigare mer koncentrerade linjeformade blodspår. Det här är små droppar som skvätt i låg hastighet över ett stort område.
Så du har alltså ingen källa förutom dina egna påstådda expertis i blodstänk. Gott så. Polis på plats skriver stänkriktning och den syftningen tänker jag är självklar.

Jag kan förstå en massa saker, men i det här fallet vet varken du eller jag vilken hastighet som kulan hade när den lämnade kroppen. Den var rimligen måttlig eftersom kulan återfanns med intakt mantel, men vi vet inte. Du och jag vet inte heller om hög hastighet ger små stänk eftersom dropparna snabbt finfördelas av luftmotståndet, eller om stänken blir större för att mer blod sugs med. Jag lutar åt det förra, men jag har till skillnad från ”forensisske” experten bobo inga problem att medge att jag inte vet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 18:27.
Citera
2020-03-15, 18:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är väl märkligt i så fall att alla blodstänk är 0-5 m i skottriktningen?

Om blod sugs med bakom en kula med 100+ m/s hastighet kan det nog mycket väl ta sig igenom hålet i kläderna. Kom ihåg, när kulan passerar är hålet i kroppen och kläderna vidöppet under ett ögonblick och då har jag inga som helst problem att tänka mig säg 5-10 cc blod från aorta stänka ut.

Min tolkning av polisens bilder och anteckningar är att det är helt självklart för dem att det är blodstänk från skottet de har hittat. Därav pilen med stänkriktning.
Citera
2020-03-15, 19:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är väl märkligt i så fall att alla blodstänk är 0-5 m i skottriktningen?

Om blod sugs med bakom en kula med 100+ m/s hastighet kan det nog mycket väl ta sig igenom hålet i kläderna. Kom ihåg, när kulan passerar är hålet i kroppen och kläderna vidöppet under ett ögonblick och då har jag inga som helst problem att tänka mig säg 5-10 cc blod från aorta stänka ut.

Min tolkning av polisens bilder och anteckningar är att det är helt självklart för dem att det är blodstänk från skottet de har hittat. Därav pilen med stänkriktning.
Vissa små små droppar kan säkert vara stänk men jag gissar art det är ett fåtal. Är det skottvinkeln vi diskuterar eller vad har eventuellt stänk med saken att göra?
Citera
2020-03-15, 19:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vissa små små droppar kan säkert vara stänk men jag gissar art det är ett fåtal. Är det skottvinkeln vi diskuterar eller vad har eventuellt stänk med saken att göra?
Ja, bobo har slagit fast att OP-skottet gick c:a 45 inåt Tunnelgatan. Jag menar att blodstänken är ett skäl att utesluta detta.

Vad nu detta spelar för roll, men vi är ju alla ”I väntan på Krister”...
Citera
2020-03-15, 19:16
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är mycket små stänk över ett stort område. Jag tror du kan förstå att blod som följer med kulan som går igenom kroppen ger kraftigare mer koncentrerade linjeformade blodspår. Det här är små droppar som skvätt i låg hastighet över ett stort område.

Mycket följer med ut genom utgånghålet...framåt, uppåt och åt sidan. (vattenmelon illustrerar hur mycket som följer med ur utgångshålet - trots att den går sönder runt om och inte bara fram och bak som en kropp)
https://youtu.be/sB90C0hmIy4

https://youtu.be/uInTUNrokVg

Här ses hur mycket "skräp" i form av krutrester - och möjligen blyisotoper som kan hamna på både skytt, vapen och mål.
https://youtu.be/QSlLZeWLy3s
Senast redigerad av StuG 2020-03-15 kl. 19:27.
Citera
2020-03-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det finns en komplikation här som jag inte sett diskuterad, nämligen att hörselsinnet är snabbare än synsinnet. Hjärnan uppfattar och tolkar hörselintryck 4-5 gånger snabbare än synintryck. Sen försöker den i efterhand synka ihop intrycken, men det kan ofta slå fel. Särskilt om det är en förvirrad situation som man inte är förberedd på.

Det skulle kunna förklara varför vittnen inte glasklart synkat första skottet med OP:s fall. Det blir särskilt komplicerat om skotten kommit ganska tätt (vilket jag tror).
Samtidigt gör ljusets och ljudets hastighet att man ser före man hör. Inte en faktor för AB men kanske för IM och andra längre bort?
Citera
2020-03-15, 19:29
Medlem
Hittade detta välskrivna handskrivna brev från SE till Tingsrätten 1986

Här lider inte Stig av stumma/stela fingrar eller liknande som Vapenhandlarens dotter påstår att hon set
vid bridge kvällarna

Det verkar vara en välskrivande grafiker som skriver mycket fint, skriver man såhär fint så kan man nog
även skjuta med ett vapen , om det nu var så..

scrolla ner en halv sida ugf

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-stig.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in