Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Der är där någonstans jag också landar. En grupp med WT, flera skyttar, kännedom om OPs bioplaner som samtidigt inte känner till att det är öppen jaktsäsong på statsministern varje dag i Gamla Stan. Det stämmer inte.

Att skicka ut en mördare i februarinatten till en högst osäker möjlighet att få tillfälle, och utan att veta var han skall hämtas efter mordet. Det pekar enligt mig inte mot en omfattande och väl planerad mordkomplott, snarare på en eller några som griper tillfället i flykten. Det kan också förklara det udda valet av hand-kanon som mordvapen; det var kanske vad som fanns där och då.

Drar samma slutsats.

1-3 som samarbetat högst.
Tror mest på en ensam GM.
Udda val av vapen som du nämner.

Men valet av mordplats?
En slump att GM såg OP på väg till Grand?
Eller ett få tillfällen OP tog en längre tur?
Enligt LP var det sällan de gick ut. Bio en gång om året, teater 2-4 gånger om året, sällan ute och åt, hade inget stamställe.
Men OP kanske rände runt kvällstid utan LP?
Fast han var väl lite av arbetsnarkoman?

LP nämner i ett förhör att de två diskuterat att hatet mot OP hade eskalerat halvåret innan mordet. Vanligtvis diskuterade de det inte men att det aldrig varit så påtagligt som tiden innan mordet.

Så GM är troligtvis en svensk.
Eller hyrd av svenskar.
Hur såg finländare på OPs eftergifter mot Sovjetdiktaturen?
Kan någon kapitalstark grupp fått hjälp därifrån?
Citera
2020-03-23, 21:48
Medlem
Steppvargens avatar
Har personligen kommit till slutsatsen att det bara finns två lösningar.

Den första är att det är CA som av en slump sett makarna Palme gå in på bion och sen gått hem och hämtat sin revolver och skjutit Palme.

Den andra är att alla Walkie Talkies observationer har en bäring. Att makarna Palme var övervakade redan när de lämnade Gamla Stan.
Ett vittne observerade en Walkie Talkie röst som möjligen pratat tyska, men lika gärna kan ha pratat på ett språk som för tankarna till Sydafrika. Dessutom fångades en man in på en övervakningskamera på Arlanda morgonen efter mordet. En man som är påfallande lik en yrkesmördare från Sydafrika.
Citera
2020-03-24, 00:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är fortfarande lite insnöad på NFs vittnesmål och har i detta sammanhang en faktafråga som antagligen kan besvaras av kunniga i tråden.

Hur många meter är det i avstånd från bankomaten där ABs kamrater plockar ut pengar till den punkt där Nicola F observerar LOP samt den man som går ungefär tio meter bakom paret?

NFs påstådda postition när han såg AB gå bakom paret Palme var i det första förhöret 150 meter norr om banklokalen, i det andra förhöret 40 meter norr om banklokalen. Hans faktiska postition var söder om banklokalen. Eftersom AB säger att ”han gick bakom sällskapet från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade” (FUP 110) Medan GM gick bredvid makarna Palme från Dekorimas port fram till dess att händelsen inträffade.
Citera
2020-03-24, 00:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om en välutrustad organisation tänkt sig genomföra MOP vore den s k ”Gyllene Triangeln” det naturliga valet . När Olof Palme inte mördas där säger något om eventuella konspiratörer. Dessa verkar osäkra på om OP hade någon fast skyddsövervakning vid bostaden i gamla stan . Man kan då sluta sig till att det rör sig om en relativt resurssvag grupp när det kommer till materiel , tid och pengar.

Om, jag betonar om västlig om, u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att OP skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler , principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skottet mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst.

det är sant att Mossad har en del för sig för att undvika civila offer och CIA har gått på kurs där för detta. Kommittén för att undvika colateral damage bildades dock så sent som 2003 och det är ingen absolut regel:

"One reason targeted killing should be banned, critics say, is that innocent civilians often are killed in the attacks. In a 2006 letter to Israeli Prime Minister Olmert and Minister of Defense Amir Peretz, the Israeli human rights group B’Tselem contended that since 2000, assassination attempts against suspected Palestinian terrorists have killed 123 non-targeted civilians. “When an assassination is carried out through the firing of missiles from the air on a car that is traveling during the day in a crowded residential area,” the group wrote, “the chance that civilians will be harmed is almost certain.”"
Citera
2020-03-24, 00:36
Medlem
hehehos avatar
Lite böcker av jens:
https://www.bokborsen.se/?f=1&qa=Zeilich-Jensen,%20Leif
Citera
2020-03-24, 01:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
NFs påstådda postition när han såg AB gå bakom paret Palme var i det första förhöret 150 meter norr om banklokalen, i det andra förhöret 40 meter norr om banklokalen. Hans faktiska postition var söder om banklokalen. Eftersom AB säger att ”han gick bakom sällskapet från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade” (FUP 110) Medan GM gick bredvid makarna Palme från Dekorimas port fram till dess att händelsen inträffade.
Hela din teori faller om NF har fel. Teorin bygger ju på enbart det.
Citera
2020-03-24, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Leif Zeilich Jensen

Om man får tro någon som upprättat ett släktträd där nämnd person ingår ska han ha sett ut såhär, någon gång under sin livstid:

https://minfil.com/J2VeO4i2of/LZJ_png

Jag tror att det står mellan LZJ eller CA som GM. Känns fortfarande som dom mest sannolika personerna. Någon som håller med? Sen kan det vara en minikonspiration på 2-3 personer som ligger bakom mordet. Iallafall om LZJ är skyldig.
Citera
2020-03-24, 06:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hela din teori faller om NF har fel. Teorin bygger ju på enbart det.
Som flera andra tror jag NF medvetet uppger fel position. Jag tror att han gör det före och efter mordet. Jag tror inte han mötte paret Palme av en slump.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-24 kl. 06:51.
Citera
2020-03-24, 07:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Som flera andra tror jag NF medvetet uppger fel position. Jag tror att han gör det före och efter mordet. Jag tror inte han mötte paret Palme av en slump.
Npgra frågor:
1. om NF är inblandad, varför kontaktar han polisen och uppger att han var i närheten? Finns väl ingen annan som kan identifiera honom? Kommer ens AB ihåg att han mött en person som kan vara NF?
2. Finns det en väntande Dekorima-man i ditt scenario?
Citera
2020-03-24, 07:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Npgra frågor:
1. om NF är inblandad, varför kontaktar han polisen och uppger att han var i närheten? Finns väl ingen annan som kan identifiera honom? Kommer ens AB ihåg att han mött en person som kan vara NF?
2. Finns det en väntande Dekorima-man i ditt scenario?
1. Han tror att någon kan identifiera honom
2. Det är NF som några sekunder väntar på Palme, för att prata med honom
Senast redigerad av 299792458 2020-03-24 kl. 07:36.
Citera
2020-03-24, 09:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Hur visste NF att Palme skulle komma förbi just där och då?
Citera
2020-03-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Har personligen kommit till slutsatsen att det bara finns två lösningar.

Den första är att det är CA som av en slump sett makarna Palme gå in på bion och sen gått hem och hämtat sin revolver och skjutit Palme.

Den andra är att alla Walkie Talkies observationer har en bäring. Att makarna Palme var övervakade redan när de lämnade Gamla Stan.
Ett vittne observerade en Walkie Talkie röst som möjligen pratat tyska, men lika gärna kan ha pratat på ett språk som för tankarna till Sydafrika. Dessutom fångades en man in på en övervakningskamera på Arlanda morgonen efter mordet. En man som är påfallande lik en yrkesmördare från Sydafrika.

Känns som att det kokar ned till något du beskriver.

Är inte så insatt i CA som GM.

Men jag har varit inne på att någon Palmehatare sett OP gå in på Grand och passat på att hämta en revolver och väntat utanför Grand. Biobesök eller teaterbesök är ett perfekt tillfälle för en som vill få ett spontant tillfälle att mörda en politiker som OP.

Du har plats, tidpunkt och kan skanna terrängen efter lämpliga platser för själva skjuttillfället och tid för att planera flykten.
Sedan ha utrymme för spontanitet.
Bingo för GM att makarna Palme väljer att gå hem.
Med tanke på den höga hotbilden mot OP är det inte mindre att man börjar undra om OP hade en dödslängtan eller gillade att utmana ödet.
Det borde vara bra odds för att de skulle träffa på några fulla Palmehatare på vägen hem en fredagskväll. Borde de inte undvikit den risken? Eller andra fyllskallar som vill snacka och ta i hand. Kände makarna Palme sig säkra pga mörkret och vädret den här kvällen?

Alternativet är ett mördarcommando på 3-4 personer som får betalt.
Kontraktsmord.
De har övervakat ett tag, börjat samla information och så dyker denna helt fantastiska möjlighet upp som gubben i lådan. De improviserar ihop planen under biobesöket. De kan inte förstå vilken tur de har när makarna Palme börjar att gå hemåt istället för att ta taxi eller åka T-bana. Det spekuleras av LP att OP hade upptäckt att de var förföljda eftersom OP dröjt sig kvar vid klädbutiken (?). Hon reagerade över att han stått kvar så länge utanför skyltfönstret.
Senast redigerad av Redpilling 2020-03-24 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in