Citat:
Der är där någonstans jag också landar. En grupp med WT, flera skyttar, kännedom om OPs bioplaner som samtidigt inte känner till att det är öppen jaktsäsong på statsministern varje dag i Gamla Stan. Det stämmer inte.
Att skicka ut en mördare i februarinatten till en högst osäker möjlighet att få tillfälle, och utan att veta var han skall hämtas efter mordet. Det pekar enligt mig inte mot en omfattande och väl planerad mordkomplott, snarare på en eller några som griper tillfället i flykten. Det kan också förklara det udda valet av hand-kanon som mordvapen; det var kanske vad som fanns där och då.
Att skicka ut en mördare i februarinatten till en högst osäker möjlighet att få tillfälle, och utan att veta var han skall hämtas efter mordet. Det pekar enligt mig inte mot en omfattande och väl planerad mordkomplott, snarare på en eller några som griper tillfället i flykten. Det kan också förklara det udda valet av hand-kanon som mordvapen; det var kanske vad som fanns där och då.
Drar samma slutsats.
1-3 som samarbetat högst.
Tror mest på en ensam GM.
Udda val av vapen som du nämner.
Men valet av mordplats?
En slump att GM såg OP på väg till Grand?
Eller ett få tillfällen OP tog en längre tur?
Enligt LP var det sällan de gick ut. Bio en gång om året, teater 2-4 gånger om året, sällan ute och åt, hade inget stamställe.
Men OP kanske rände runt kvällstid utan LP?
Fast han var väl lite av arbetsnarkoman?
LP nämner i ett förhör att de två diskuterat att hatet mot OP hade eskalerat halvåret innan mordet. Vanligtvis diskuterade de det inte men att det aldrig varit så påtagligt som tiden innan mordet.
Så GM är troligtvis en svensk.
Eller hyrd av svenskar.
Hur såg finländare på OPs eftergifter mot Sovjetdiktaturen?
Kan någon kapitalstark grupp fått hjälp därifrån?