Citat:
Ursprungligen postat av
GordonSchumway
Nu finns det två vägar framåt i denna utredning i och med vad KP har sagt.
1) Åklagaren lägger fram nån löst grundad teori om vad fan som helst och säger att så här gick det till. Alla blir besvikna och detta fortsätter in i evigheten med den enda skillnaden att utredningen läggs ner och blir offentlig.
2) Åklagaren har lyckats med den enda som enligt mig löser mordet, han har säkrat DNA/Mordvapnet (eller båda) och kan således med största säkerhet peka ut vem den i dag avlidne mördaren är.
Oavsett så finns det bara ett svar utifrån vad KP faktiskt säger och det är att SE är mördaren. Han säger att vi har gått tillbaka till brottsplatsen och utgått därifrån (Ok det kanske finns drösvis med vittnen som fortfarande är hemliga i PU men det håller jag för osannolikt).
Vad har vi då på brottsplatsen?
-En massa vittnen som säger lite olika saker, ibland samma och ibland olika, fullt naturligt.
- Två offer, LP och OP.
-Bevismaterial bestående av två tvättade (??!) kulor och eventuellt OPs kläder.
-Samt SE som är "varande" på brottsplatsen men som ingen har sett (i sina första vittnesförhör) iaf inte som vittne.
Något annat har vi inte som vi känner till.
Det finns heller inget i de första vittnesförhören som talar emot SE som gärningsman men en hel del som talar för. Där det starkaste är vittnet YNs iakttagelser. Framförallt finns absolut inget på brottsplatsen som skulle kunna lösa mordet på något annat sätt. Vilken teori man än håller på.
Allt som SE gör i efterspelet är att frenetiskt kämpa sig in som vittne i sammanhanget för att förklara sin närvaro på platsen. Detta gör han för att han tror att han blivit mer observerad än vad han i själva verket blivit.
Däremot finner jag det nästan omöjligt att SE är Grandmannen och mordet måste i detta fall vara helt slumpmässigt. Ett totalt impulsdåd från en person som snappar och råkar ha ett vapen på sig.
Jag säger inte att detta är sant men jag håller det för osannolikt att Åklagaren kommer presentera något annat. Den stora frågan i sammanhanget är inte vem som kommer presenteras innan midsommar som OPs mördare utan på vilka grunder. Vi kan bara hoppas att dom hittat vapnet.
Det ligger i farans riktning, som du säger, att KP presenterar SE baserat på en löslig indiciekedja.
I senaste intervjun (Brottsjournalen) får jag intrycket av att han backar något från sin tidigare tvärsäkerhet. Han talar om att åklagarens framställan inte nödvändigtvis håller i rätten.
Vilket är sant, men i detta sammanhang katastrofalt. Då finns inga bindande bevis.
Och då fortsätter den här tråden in i evigheten.