Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-27, 13:05
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det ligger i farans riktning, som du säger, att KP presenterar SE baserat på en löslig indiciekedja.

I senaste intervjun (Brottsjournalen) får jag intrycket av att han backar något från sin tidigare tvärsäkerhet. Han talar om att åklagarens framställan inte nödvändigtvis håller i rätten.

Vilket är sant, men i detta sammanhang katastrofalt. Då finns inga bindande bevis.

Och då fortsätter den här tråden in i evigheten.

Ja det vore katastrof att stänga detta utan mordvapen eller DNA (motsv.) Men om vi gör det enkelt för oss och ponerar att dom hittat vapnet i grannens vapensamling men inte kan knyta det till SE närmare så skulle det nog inte hålla i en oberoende domstol. Det skulle dock räcka för mig. Jag lutar nog mot SE som dräpare i min egen teori men inser ju samtidigt att min personliga teori är tämligen värdelös. Även om jag tror på SE så anser jag att det är horribelt om dom stänger detta på nån lös indiciekedja. Däremot är jag spänd som en 7-åring den 22 december på vad dom ska gå ut med.
Citera
2020-02-27, 13:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/slutspurt-i-utredningen-nya-forhor-om-engstrom/

Citat.
En av de som förhörts under den senaste tiden, för bara tre veckor sedan och inte långt före åklagarens utspel om en lösning, är författaren Lars Larsson.

Larsson vill inte gå in på detaljer om förhöret.

– De ställde allmänna frågor om vad jag visste utöver vad som skrivits i boken och om jag hade ytterligare information som kunde vara av intresse.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-27 kl. 13:20.
Citera
2020-02-27, 13:19
Avslutad
Ja, med en "bild över vad som hänt" enligt Krister Petersons ord så måste man ha tekniskt bevis för att stänga ner, annars bör man inte ha yttrat sig så ö.h.t. och istället ett erkännande att mordet inte kommer att få en lösning och lägga ner. Det tillför ju inte en utredning någonting att spekulera över indicier, så jag hoppas verkligen inte man stannat där utan då är det bättre att ha lämnat det som anteckningar i någon pärm hos utredarna.
Senast redigerad av Zy 2020-02-27 kl. 13:24.
Citera
2020-02-27, 13:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har för mig från någonstans att det påstods att Sigge Cedergrens lägenhet buggades av några narkotika spanare. Om jag inte minns fel funkade detta dåligt. Frågan är vilken grupp det rörde sig om . Rikskrim? Länskrim?
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Minnet aktiveras av trådens sökfunktion , Rikskrims narkotikaspanare avlyssnade Sigge Cedergren från en lägenhet i dennes hus samtidigt som knarkspan hade en holk mitt emot kåken. Din fråga är berättigad och Tommy Lindström borde få den.

SÄPOs Folke Axman är en annan som alltid går under radarn. Bedrev en helt unik spaning mot terrorgrupper efter eget huvud som han ska ha styrt med minimal insyn från överordnade
Cedergrens hemtelefon var satt under TK, det finns det ju många utskrifter från. Var något rum i lägenheten avlyssnat också?

I Hylins långa (femtimmars? doku Palme, Träsket och mordrättegångarna från 2018 säger Kent Bängs att han på eget initiativ utan tillstånd försökte bugga Cedergrens porttelefon (om jag minns rätt) men misslyckades tekniskt.
Citera
2020-02-27, 13:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det ligger i farans riktning, som du säger, att KP presenterar SE baserat på en löslig indiciekedja.

I senaste intervjun (Brottsjournalen) får jag intrycket av att han backar något från sin tidigare tvärsäkerhet. Han talar om att åklagarens framställan inte nödvändigtvis håller i rätten.

Vilket är sant, men i detta sammanhang katastrofalt. Då finns inga bindande bevis.

Och då fortsätter den här tråden in i evigheten.

Fast är det nästan inte helt osannolikt att man efter 34 år ska hitta nåt som skulle hålla i en domstol?

Alla såna gamla fall som klaras upp är ju pga DNA. Här finns inget DNA
Citera
2020-02-27, 13:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.expressen.se/nyheter/slutspurt-i-utredningen-nya-forhor-om-engstrom/

Citat.
En av de som förhörts under den senaste tiden, för bara tre veckor sedan och inte långt före åklagarens utspel om en lösning, är författaren Lars Larsson.

Larsson vill inte gå in på detaljer om förhöret.

– De ställde allmänna frågor om vad jag visste utöver vad som skrivits i boken och om jag hade ytterligare information som kunde vara av intresse.

Åh nej, mer indicier som pekar mot att lösningen kommer innefatta SE
Citera
2020-02-27, 13:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Åh nej, mer indicier som pekar mot att lösningen kommer innefatta SE

Varför är det ett problem?
Citera
2020-02-27, 13:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Nej omöjligt. Vi har haft den diskussionen senaste veckan där vi punkterat varje punkt som skulle tala för SE.

Jag som inte tror att SE är mördaren tycker inte att varje punkt blivit punkterad i tråden senaste veckan.
Citera
2020-02-27, 13:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Hur vet du det? Har du ens sett den och vad exakt är bullshit menar du? Nog är det mycket han säger som är verifierbart.

Ja, en sak är verifierbar. Ebbe dog av aids. Resten är ren homofobisk smörja från en idiot

Lyssna på intervjun, han målar upp sig själv som Dirty Harry. Vilken jävla tönt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-27 kl. 13:40.
Citera
2020-02-27, 13:49
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast är det nästan inte helt osannolikt att man efter 34 år ska hitta nåt som skulle hålla i en domstol?

Alla såna gamla fall som klaras upp är ju pga DNA. Här finns inget DNA

Nej det är väl då att mordvapnet hittas på en sådan plats så att det går att binda en redan misstänkt till vapnet (typ CAs sommarstuga ex.)

Man kan väl också tänka sig att man har säkrat DNA på ex OPs kläder. Att tekniken gått så långt att man hittat det som inte gick att hitta för 10 år sen och att man via släktsökning kan binda en person till detta DNA. Jag har svårt att bedöma rimligheten i det dock. Det skulle iofs inte binda SE närmare mordet då han enligt egen utsago varit och ryckt i OP. Det skulle snarare peka på att det man idag tror är en lögn visar sig vara sant.
Citera
2020-02-27, 13:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonSchumway
Nu finns det två vägar framåt i denna utredning i och med vad KP har sagt.

1) Åklagaren lägger fram nån löst grundad teori om vad fan som helst och säger att så här gick det till. Alla blir besvikna och detta fortsätter in i evigheten med den enda skillnaden att utredningen läggs ner och blir offentlig.

2) Åklagaren har lyckats med den enda som enligt mig löser mordet, han har säkrat DNA/Mordvapnet (eller båda) och kan således med största säkerhet peka ut vem den i dag avlidne mördaren är.

Oavsett så finns det bara ett svar utifrån vad KP faktiskt säger och det är att SE är mördaren. Han säger att vi har gått tillbaka till brottsplatsen och utgått därifrån (Ok det kanske finns drösvis med vittnen som fortfarande är hemliga i PU men det håller jag för osannolikt).

Vad har vi då på brottsplatsen?

-En massa vittnen som säger lite olika saker, ibland samma och ibland olika, fullt naturligt.
- Två offer, LP och OP.
-Bevismaterial bestående av två tvättade (??!) kulor och eventuellt OPs kläder.
-Samt SE som är "varande" på brottsplatsen men som ingen har sett (i sina första vittnesförhör) iaf inte som vittne.

Något annat har vi inte som vi känner till.

Det finns heller inget i de första vittnesförhören som talar emot SE som gärningsman men en hel del som talar för. Där det starkaste är vittnet YNs iakttagelser. Framförallt finns absolut inget på brottsplatsen som skulle kunna lösa mordet på något annat sätt. Vilken teori man än håller på.

Allt som SE gör i efterspelet är att frenetiskt kämpa sig in som vittne i sammanhanget för att förklara sin närvaro på platsen. Detta gör han för att han tror att han blivit mer observerad än vad han i själva verket blivit.

Däremot finner jag det nästan omöjligt att SE är Grandmannen och mordet måste i detta fall vara helt slumpmässigt. Ett totalt impulsdåd från en person som snappar och råkar ha ett vapen på sig.

Jag säger inte att detta är sant men jag håller det för osannolikt att Åklagaren kommer presentera något annat. Den stora frågan i sammanhanget är inte vem som kommer presenteras innan midsommar som OPs mördare utan på vilka grunder. Vi kan bara hoppas att dom hittat vapnet.

Jämför vittnet NF med SE. Ingen har sett NF på platsen. NF har sett folk samlas på platsen och AB gömma sig. Men ingen har sett NF.

KP säger inte att själva mördaravslöjandet kom av att man gick tillbaka till mordplatsen. Han säger snarare att man gick tillbaka till mordplatsen, såg ett delvis ändrat händelseförlopp och där ifrån kunde ta det vidare.

Hans melander pratade om ett annat förlopp på mordplatsen. Och att man behöver knyta en GM till platsen, inte nödvändigtvis mordplatsen.

Boboslacke teori passar in bra på vad KP säger. Knarkspan har officiellt uppehållet sig på platsen under kvällen. En skulle rent av ha befunnit sig på mordplatsen med gick hem efter 22.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-27 kl. 13:56.
Citera
2020-02-27, 13:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonSchumway
Nej det är väl då att mordvapnet hittas på en sådan plats så att det går att binda en redan misstänkt till vapnet (typ CAs sommarstuga ex.)

Man kan väl också tänka sig att man har säkrat DNA på ex OPs kläder. Att tekniken gått så långt att man hittat det som inte gick att hitta för 10 år sen och att man via släktsökning kan binda en person till detta DNA. Jag har svårt att bedöma rimligheten i det dock. Det skulle iofs inte binda SE närmare mordet då han enligt egen utsago varit och ryckt i OP. Det skulle snarare peka på att det man idag tror är en lögn visar sig vara sant.

CA hade inte blivit dömd på ett mordvapen i hans sommarstuga 34 år senare. Rimligt tvivel.

Vad tror man idag är lögn? Vilka tror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in