Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-26, 19:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Juristkommissionens förhör med Anders Pettersson lämnar en del intressant information. Hans rb1170 är vid Grand Hotell när larmet går ut på radion och därifrån kör dom Regeringsgatan-Oxtorgsgatan ut på Malmis där de möter flera personer och frågar efter en springande man. Även om dom får negativa svar skulle det vara spännande att veta vad det var för individer det rörde sig om . Enligt vad som framkommit har dessa personer aldrig gett sig till känna. Kanske inte så konstigt att en del inte vill stoltsera att man strosat runt på Malmskillnadsgatan en fredagskväll .

https://drive.google.com/file/d/1cjEa6EKHjSX5J-86hSywLNymTVXSXlMk/view

APs frustration över SBCs bristande arbetsledning efter MOP lyser igenom väldigt tydligt i förhöret. Detta ör iofs ingen nyhet men det blir lika påtagligt varje gång jag läser ett förhör från dom som var ute på fältet under mordnatten.

Där står det om dokumenten som nämndes över polisradion.
Citera
2020-04-26, 19:13
Medlem
hehehos avatar
har vi nån slags lista över vittnen som är hemligstämplade (eller förhör)..?
tackar
Citera
2020-04-26, 19:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Där står det om dokumenten som nämndes över polisradion.

Man kan verkligen undra över om vad det är som ska hämtas innan Olof Palme är dödförklarad och varför det inte går att säga detta för Mårten Palme ens idag.
Citera
2020-04-26, 19:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Man kan verkligen undra över om vad det är som ska hämtas innan Olof Palme är dödförklarad och varför det inte går att säga detta för Mårten Palme ens idag.
Ja det är märkligt.
Citera
2020-04-26, 19:57
Medlem
Citat:
Juristkommissionens förhör med Anders Pettersson lämnar en del intressant information. Hans rb1170 är vid Grand Hotell när larmet går ut på radion och därifrån kör dom Regeringsgatan-Oxtorgsgatan ut på Malmis där de möter flera personer och frågar efter en springande man. Även om dom får negativa svar skulle det vara spännande att veta vad det var för individer det rörde sig om . Enligt vad som framkommit har dessa personer aldrig gett sig till känna. Kanske inte så konstigt att en del inte vill stoltsera att man strosat runt på Malmskillnadsgatan en fredagskväll .

https://drive.google.com/file/d/1cjEa6EKHjSX5J-86hSywLNymTVXSXlMk/view

APs frustration över SBCs bristande arbetsledning efter MOP lyser igenom väldigt tydligt i förhöret. Detta ör iofs ingen nyhet men det blir lika påtagligt varje gång jag läser ett förhör från dom som var ute på fältet under mordnatten.

AP klagar på omvänd arbetsledning dvs att poliserna rapporterade vad de gjorde och LAC bekräftar i efterhand, om jag minns rätt tog bröderna Poutiainen upp detta problem i sin bok.
AP slutade tjänstgöringen i normal tid , ingen övertid beordrad.
Varför fungerade polisens ledningscentral så dåligt just denna kväll?
Citera
2020-04-26, 20:05
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Expressen 86 04 07 sid 6.

Anländer med bil tillsammans med Vincent Lange.
Antagligen Börje Moberg eller Torsten Kviberg.
Bilden är som du ser tagen vid rekonstruktionen med LL, men outfiten är den samma.

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-04-07/edition/11244/part/1/page/6/?newspaper=EXPRESSEN&from=1986-04-07&to=1986-04-07

Det där tycker jag snarare ser ut som Axel Morath faktiskt. K.G. Svensson var ju också med på den där rekonstruktionen, men han var lång och omisskännlig. Moberg hade lite säckigare ansikte och brukade vad jag sett ha andra glasögon, och Kviberg var yngre.
Citera
2020-04-26, 20:08
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det där tycker jag snarare ser ut som Axel Morath faktiskt.
Jmf bilden längst upp till vänster:
https://tidningar.kb.se/8224221/1987-02-05/edition/0/part/1/page/1.jpg
Citera
2020-04-26, 20:30
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Pratade Skandiamannen med Lisbet Palme på mordplatsen eller ljuger han?

https://youtu.be/UobNXs_5X6Y?t=1
Rättegångspodden S2E2 - Rättegången mot Christer Pettersson

När man "hör" (utdragen) hur LP pratar och svarar så tänker jag att hon LP var en riktig bitch. Jag förstår inte hur statsmakten kunde krypa för henne.

Om statsmakten hade haft lite stake i sig så hade dom bara sagt: fuck it, vi kör på utan henne. Med tanke på vad och vilka vittnesmål man hade/har så hade det ju gjort sak samma. Men som vi har sett, det har tagit dryga 30 år att komma dit.

Att man hänger upp ett statsministermord pga att den som var närmast beter sig på detta sätt, visar på på stor inkompetens/rädsla hos de styrande rättsväsende och det politiska etablissemanget.

Just LP's frånfälle (RIP) gör att vi äntligen (förhoppningsvis) kommer att komma närmare en acceptabel lösning.
Citera
2020-04-26, 20:31
Medlem
Jag lägger ut denna citerade text, jag kan själv inte värdera om den har någon substans och vet inte om det finns koppling till Palmemordet, men tycker den är intressant.

" I vilket sammanhang träffade du C G Östling ? Var det efter att han slutat som polis, eller innan ?"

"Jag träffade honom tillsammans med dessa två. Samtliga har finskt påbrå. Han till vänster är Niels Mandell och var en av skaparna till Nordiska Rikspartiets Aktionsgrupper (RAG) och mångårig medlem även i BSS, Sverigepartiet och Sverigedemokraterna. Han till höger är (var) Lars Kärnestam och dog tidigare i år. Han är en av grundarna till SD. Han var den som först nämnde Aktionsgruppen Arla Gryning (redan under 1986) och att han var med där med en piketpolis (idag fortfarande fältoperatör på NOA). Även han var i Sydafrika detta år. Kärnestam sprängde ANC-lokalen i Stockholm den 8 september samma år efter att ha varit i Sydafrika strax dessförinnan. På uppdrag av Säpo bodde jag med honom år 1987 i en lägenhet som Leif Zeilons bror hyrde ut. Kärnestam var även med i många kungliga ordnar och var också frimurare."
Citera
2020-04-26, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Har det inte diskuterats runt att knarkspaningen avslutades i förtid
på mordkvällen.
Ja det är belagt. Någon gång runt 22-tiden avslutades knarkspaningen. Dessutom var operationen inte sanktionerad av polismyndigheten.

Dag Andersson sa dock att knarspan är utrett och att det inte finns något att hämta där. Men han menar fortfarande att WT-spåret är det viktigaste. Det fanns flera olika grupperingar med WT ute den kvällen och inte bara knarkspan.
Citera
2020-04-26, 21:00
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag lägger ut denna citerade text, jag kan själv inte värdera om den har någon substans och vet inte om det finns koppling till Palmemordet, men tycker den är intressant.

" I vilket sammanhang träffade du C G Östling ? Var det efter att han slutat som polis, eller innan ?"

"Jag träffade honom tillsammans med dessa två. Samtliga har finskt påbrå. Han till vänster är Niels Mandell och var en av skaparna till Nordiska Rikspartiets Aktionsgrupper (RAG) och mångårig medlem även i BSS, Sverigepartiet och Sverigedemokraterna. Han till höger är (var) Lars Kärnestam och dog tidigare i år. Han är en av grundarna till SD. Han var den som först nämnde Aktionsgruppen Arla Gryning (redan under 1986) och att han var med där med en piketpolis (idag fortfarande fältoperatör på NOA). Även han var i Sydafrika detta år. Kärnestam sprängde ANC-lokalen i Stockholm den 8 september samma år efter att ha varit i Sydafrika strax dessförinnan. På uppdrag av Säpo bodde jag med honom år 1987 i en lägenhet som Leif Zeilons bror hyrde ut. Kärnestam var även med i många kungliga ordnar och var också frimurare."
Sensationella uppgifter som väcker många följdfrågor. Den främsta är väl: källa?
Citera
2020-04-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Sensationella uppgifter som väcker många följdfrågor. Den främsta är väl: källa?

Jag avstår från att lämna källa eftersom jag inte vill namnge personen, ni får värdera detta själva efter bästa förmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in