2020-02-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Häggström var SÄK innan Skandia. Efter Skandia gick han till Vinges företag VIP.
När han driver spåret om Skandiamannen, kan man nog vara säker på att det är flytta fokus från andra saker som förekom i skandiahuset.

Den tanken har man ju slagits av, och varför Sven Aner får ut papperna från samtalet mellan Skoglund och Häggström, han får avslag på så mycket annat. Vill någon att det ska ut? Och om någon vill det så kan det givetvis vara av olika anledningar, lika väl som någon vill vilseleda honom så kan det vara att någon vill belysa Skandiamannen för att de verkligen tycker att spåret behöver uppmärksamhet.
Citera
2020-02-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är i förhör med SE och säkerhetschefen på Skandia dessa tider kommer fram. Men eftersom klockan inte anger sekunder vet vi inte om 23:20 innebär 23:20:00 eller 23:20:59. Detta till skillnad mot Fröken Ur och Larmcentralen som anger sekunder. Därför man räknat sig fram till att mordet skedde 23:21:30 (även om det är en efterhandskonstruktion baserat på när taxi ringde larmcentralen och när polisen fick larmet).

Uppgifterna om fröken Ur kommer från Roland B. https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view
Citera
2020-02-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Häggström var SÄK innan Skandia. Efter Skandia gick han till Vinges företag VIP.
När han driver spåret om Skandiamannen, kan man nog vara säker på att det är flytta fokus från andra saker som förekom i skandiahuset.

Tror det kan ha varit så men var Häggström verkligen på SÄK? Varifrån har du fått den uppgiften?
Citera
2020-02-23, 15:33
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, men stämpelklockan är utom synhåll för väktarna.

Räkna lite på det, minuterna är centrala.

Förra gången detta var uppe kom man till att
eftersom det inte gick att bestämma hur länge
SE småpratat med väktarna efter utstämpling
så gick det inte att avgöra om han hade alibi.
Citera
2020-02-23, 15:34
Medlem
Det skulle vara intressant att läsa Olof Palmes dagbok

" Tio dagar efter mordet öppnas Olof Palmes säkerhetsskåp i tjänsterummet av Säpo.

En låstekniker bryter sig in, ingen förutom Palme sägs kunna koden. I skåpet hittas handlingar kring Palmes medlaruppdrag i kriget Iran-Irak, skriftväxlingar med taxeringsmyndigheten om det så kallade Harvardärendet och några privata ekonomiska handlingar.

Med hjälp av dessa uppgifter samt en kalender och förhör med nära medarbetare kan polisens utredare kartlägga tiden före mordet. En tennismatch mot Harry Schein, ett besök på Ströms herrekipering, en intervju med tidningen Statsanställd och besöken av Iraks och Norges ambassadörer.

Försvann mystiskt
Men närmare än så kommer inte utredarna.

Den dagbok som också ska ha hittats i säkerhetsskåpen skulle ha kunnat ge svar på Palmes bild av möjliga hotbilder eller känsliga möten dagarna före mordet.

Men dagboken försvinner mystiskt och når aldrig polisens Palme-utredare.

Tidigare Palme-åklagaren Anders Helin, numera avliden, har berättat i en intervju med SVT:s Lars Borgnäs om dagboken:

– Det är klart, det är inte bra. Det är det inte.

Hur försvann den?

– Den lämnas ut kort dagarna efter mordet, har det sagts mig.

– Från hans tjänsterum. Jag vet inte till vem, men jag har hört talas om att det funnits en dagbok eller anteckningsbok på hans tjänsterum.

Betyder det att de uppgifter som i den inte är tillgängliga i Palme-utredningen?

– Den slutsatsen måste vi dra.

– Jag kan säga att vi har tagit upp den frågan flera gånger inom utredningen.

På upprepade frågor om familjen Palme har dagboken svarar han gång på gång: "Det tänker jag inte svara på"."

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/
Citera
2020-02-23, 15:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nu blev det helt plötligt ett väldans spring ut-och-in i Skandiahuset. Känns som du springer över ån efter vatten.

Varför skulle Engström stämpla ut och sedan använda bakdörren... känns snurrigt.

Blir ju dessutom 2 utstämplingar om han gör som du påstår.

Varför?

Därför att han ska vara ute på Sveavägen i god tid så att han inte missar Palme såklart, dessutom kan vem som helst i Skandiahuset ha stämplat ut SE.

SE kan ha ställt upp dörren på baksidan när han gick ut, gick sedan in samma håll, går därefter ut genom entrén, "råkar" hamna mitt i kaoset och får höra av vittnen hur GM såg ut. Återvänder därefter in via entrén och spelar uppskärrad.

1 utstämpling.
Citera
2020-02-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det skulle vara intressant att läsa Olof Palmes dagbok

" Tio dagar efter mordet öppnas Olof Palmes säkerhetsskåp i tjänsterummet av Säpo.

En låstekniker bryter sig in, ingen förutom Palme sägs kunna koden. I skåpet hittas handlingar kring Palmes medlaruppdrag i kriget Iran-Irak, skriftväxlingar med taxeringsmyndigheten om det så kallade Harvardärendet och några privata ekonomiska handlingar.

Med hjälp av dessa uppgifter samt en kalender och förhör med nära medarbetare kan polisens utredare kartlägga tiden före mordet. En tennismatch mot Harry Schein, ett besök på Ströms herrekipering, en intervju med tidningen Statsanställd och besöken av Iraks och Norges ambassadörer.

Försvann mystiskt
Men närmare än så kommer inte utredarna.

Den dagbok som också ska ha hittats i säkerhetsskåpen skulle ha kunnat ge svar på Palmes bild av möjliga hotbilder eller känsliga möten dagarna före mordet.

Men dagboken försvinner mystiskt och når aldrig polisens Palme-utredare.

Tidigare Palme-åklagaren Anders Helin, numera avliden, har berättat i en intervju med SVT:s Lars Borgnäs om dagboken:

– Det är klart, det är inte bra. Det är det inte.

Hur försvann den?

– Den lämnas ut kort dagarna efter mordet, har det sagts mig.

– Från hans tjänsterum. Jag vet inte till vem, men jag har hört talas om att det funnits en dagbok eller anteckningsbok på hans tjänsterum.

Betyder det att de uppgifter som i den inte är tillgängliga i Palme-utredningen?

– Den slutsatsen måste vi dra.

– Jag kan säga att vi har tagit upp den frågan flera gånger inom utredningen.

På upprepade frågor om familjen Palme har dagboken svarar han gång på gång: "Det tänker jag inte svara på"."

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/

Enligt Borgnäs fanns det en nyckel som OP alltid bar på sig men den försvann. Kanske kan det ha varit både kod och nyckel.
Citera
2020-02-23, 15:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Förra gången detta var uppe kom man till att
eftersom det inte gick att bestämma hur länge
SE småpratat med väktarna efter utstämpling
så gick det inte att avgöra om han hade alibi.

Och vet vi inte exakt hur länge de småpratade blir frågan ointressant i det scenario jag skisserar.

Innan du sågar teorin, räkna på det, är det möjligt att SE gick ut och in bakvägen, och således kunde stå och invänta OP vid Dekorima.
Citera
2020-02-23, 15:43
Medlem
Citat:
Varför?

Därför att han ska vara ute på Sveavägen i god tid så att han inte missar Palme såklart, dessutom kan vem som helst i Skandiahuset ha stämplat ut SE.

SE kan ha ställt upp dörren på baksidan när han gick ut, gick sedan in samma håll, går därefter ut genom entrén, "råkar" hamna mitt i kaoset och får höra av vittnen hur GM såg ut. Återvänder därefter in via entrén och spelar uppskärrad.

1 utstämpling.

Det blir ju nya tillvägagångssätt för hur Engström tar sig in och ut ur Skandiahuset för varje inlägg du skriver.

Men absolut. Det finns möjligheter att människor inne på Skandia har hjälpt Engström (om han är gärningsmannen vi söker).
Citera
2020-02-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tänk om polisen senare kom fram till att det var 23:23. Det vore ju skäl att avskriva SE. Och uppenbarligen gjorde man ju det en gång 1986.

Sen i rättegången mot CP var det inte så viktigt med hans stämpeltid. Men han ändrar till 23:23 i hovrätten. Coachad av åklagare? Nu var det allvar, småfel som åklagaren uppmärksammat under tingsrättsförhandlingen måste tvättas bort i hovrätten.

Det fanns flera skäl till att man inte valde att utreda SE som misstänkt GM. Ett verkar väl ha varit att Holmér inte tyckte att SE var trovärdig som GM. Ett annat var att PU verkar ha trott att det var SE som kom och pratade med vittnet Leif L efter mordet, vilket skulle utesluta honom som GM. Det är dock Jan-Åke S som pratar med Leif L, inte SE. När frågan ställs till Leif L är det ganska klart att fhl söker bekräftelse på att det är just SE som Leif L pratar med och fhl får ett svar som kan tolkas som positivt och därmed låter man sig nöjas. Läser man Jan-Åke S:s förhör uppger han dock att han pratar med Leif L och frågar efter telefon.
Kurderna var väl mer spännande än SE, kan man tänka. En alkoholiserad reklamtecknare på ett försäkringsbolag framstod väl som en osexig GM. Och visst kan man haft rätt på den punkten, det återstår att se.
Citera
2020-02-23, 15:44
Medlem
Citat:
Varför?

1 utstämpling.

Då måste du placera SE i en konspiration om han inte personligen hade stämt möte med OP.
Vilken slags konspiration skulle välja SE som hitman?
Citera
2020-02-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Intressant. Då kanske det blir fastställt nu att Holmér sabbade utredningen. Och att ingen åklagare eller polis förrän nu försökt göra något åt detta.

Ett problem som räddade Stig Engström undan tidig granskning var att Thule-huset (Skandia) var förbjudet område. Svenska "Stay-Behind"-organisationen med prominenta nyckelpersoner hade kopplingar till stugan.

Att granska Stig Engström (SE) måste varit super-omöjligt och kanske hade han även någon funktion eller förflutet i rörelsen?

Rikets säkerhet vilade ju på Stay-Behind och i jämförelse med att vid den tiden exponera den organisationen - vägde nog uppklarningen av Palmemordet väldigt lätt.

Häpna:
#StayBehindSweden (Wikipedia)

Vilken röra.
Senast redigerad av tofo 2020-02-23 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in