Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 11:57
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Blir inte klok på uttalandet. Jag tror KP är klipsk och inte är tagen på sängen eller sagt mer än han vill. Min lekmanna-analys är att han är en slipad åklagare. Vad kan då, rimligen, få honom att agera som han gjorde:

1. MGM är vid liv. KP uttalar sig inte så om han vet detta och det finns risk att ”tappa” MGM. Vad är en rimlig förklaring till detta? En begäran om utlämning? Sätta press på någon tredje part som är långsam.
2. MGM är död. KP uttalar sig inte så om MGM är död och tros ha agerat allena. Finns ingen vinst i att då prata om ev. åtal, då det inte finns på bordet. MGM kan dock vara död och det finns trådar kvar att rodda i om det finns anstiftare i livet som det ev skulle kunna väckas åtal mot.
3. MGM är inte känd. Dock har information framkommit som får alla bitar att falla på plats. De når ”vägs ände”.
4. MGM är känd. Viss teknisk bevisning är på plats, men det är ännu oklart om MGM agerat allena eller tillsammans med andra.

Jag tror KP vet vad han gör. Jag tror inte han ljuger om det ena eller andra alternativet (åtal vs. nedläggning) - däremot vet han kanske väldigt säkert att det han väntar på, utfallet, går i en viss riktning, och tror sig kunna påverka det i en annan riktning genom att sätta press med ett klart uttalande. Sjukt peppad på vad som komma skall.

Eller så är det enkelt:

Årsdagen för mordet närmar sig. Veckans Brott kontaktar därför KP för att höra efter hur det går med utredningen. KP säger som det är.
Citera
2020-02-19, 11:58
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du har inte sett bilden från konfrontationen va? Alla ser ut som ett gäng lodare.

Christer Pettersson blev utpekad som gärningsman av Lisbeth Palme som stod någon meter från honom och såg honom rakt i ansiktet. Petterson hade tillgång till ett vapen som han visste fanns hos Sigge Cedergren som bodde precis vid biografen Grand och han hatade Olof Palme (precis liksom många andra i Sverige vid den tiden).

Christer Pettersson blev sedan också dömd för mordet i tingsrätten men friad i hovrätten eftersom hovrätten var mer formella och ansåg att polisen kunde ha påverkat Lisbeth Palmes utpekande och annan teknisk bevisning saknades.

Mordet på Palme klarades upp polisiärt men den skyldige dömdes inte.
Ingenting av det där om Sigge C oc mordvapen har kunnat beläggas. Mest kvällstidningsbabbel. Och inte ett pip om det från någon tipsare när jakten på revolvern var som mest intensiv
Men när CP blev åtalad kom en uppsjö av fantastiska tips.
Citera
2020-02-19, 12:03
Medlem
ThatsZlimpos avatar
Citat:
Du har inte sett bilden från konfrontationen va? Alla ser ut som ett gäng lodare.

Vad snackar du om? Nästan alla var ju poliser, polisanställda eller arbetade i huset.
Citera
2020-02-19, 12:05
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Eller så är det enkelt:

Årsdagen för mordet närmar sig. Veckans Brott kontaktar därför KP för att höra efter hur det går med utredningen. KP säger som det är.

Absolut. Då förstår jag ännu mindre av varför han pratar om tidsbegränsade faktorer och om ev åtal eller nedläggning. Han hade kunnat hålla samma position som tidigare. Han är åklagare, en tydligen kunnig sådan, och är inte ute efter att blidka omgivningen och vinna likes.
Citera
2020-02-19, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Han säger ju att han vet vem det är , att de redan vet... antingen åtal el nedläggning

Om han nu vet det så kan han ju stryka åtal redan nu då det inte är ett alternativ om personen är död

Åtal eller nedläggning.

Är GM död blir det ju bli en nedläggning eftersom mordet blir löst.

Men det är för många omständigheter vi inte känner till.

Tycker det är märkligt att KP går ut med dessa uttalanden på det här sättet och dessutom sätter en tidshorisont.

Det verkar ju faktiskt som att de har en lösning på mordet redan nu. Men att de dröjer det av någon anledning.
Citera
2020-02-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ingenting av det där om Sigge C oc mordvapen har kunnat beläggas. Mest kvällstidningsbabbel. Och inte ett pip om det från någon tipsare när jakten på revolvern var som mest intensiv
Men när CP blev åtalad kom en uppsjö av fantastiska tips.

Sigge var hälare och själv missbrukare. Rätt naturligt att han inte hade kvitto på vapnet.

En döende Socialdemokrati vill piska upp en sista sympati- och intressestorm genom att på nytt väcka frågan om vem som dödade helgonet Olof Palme.

Palme var en politiker med brister och förtjänster. Men jag minns att den allmänna uppfattningen på mitten av 80 talet var att han var rätt bitter/trött och en passé figur som passerat bäst före datum.
Citera
2020-02-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThatsZlimpo
Vad snackar du om? Nästan alla var ju poliser, polisanställda eller arbetade i huset.

Till skillnad från dig så har jag sett Christer Pettersson på nära håll i levande livet. Om du utgår från att han var ett vrak, så tror du fel.
Citera
2020-02-19, 12:08
Jag har svårt att se att det är någon annan än Skandiamannen. Det är slående hur så mycket i fallet förenklas om det är honom.

Mest slående tycker jag är hur Skandiamannen berättelser inte stämt in på andras vittnesmål, försökt framhäva sin vikt i utredningen, hans nära kontakt med vapenhandel bl.a. av typen som användes vid mordet, Palmehatet, försökte påverka polisutredningen genom att ta bort vittnesuppgifter som pekat ut hans signalement genom att ivrigt försöka nå dem på flera olika nummer under presskonferensen. Och ja, sedan begått självmord och allt. Vad var det som tyngde honom... egentligen? Självmordet hände efter en lång tid av stiltje utan större medietryck på hans person. Under hans sista samtal efter 33 år utan kontakt med sin exfru tog han återigen upp Palme för att intyga att han var först framme på mordplatsen. Varför? Det känns som att det är av större vikt för honom att intala andra om, än för andra utomstående som inte lagt en tanke på vikten av sådant på flera årtionden.

Han kan förstås ha varit köpt av någon annan organisation som utnyttjat hans uppfattning om Palme, men det tror jag inte utredningen kommer att komma till och jag ser inte heller varför det måste vara så. Alla påstådda walkie-talkies den kvällen är ju anmärkningsvärt såklart men jag tror inte att man har kunnat göra något av den informationen. Ett problem där tycker jag också är Skandiamannens beteende som verkligen tycks skärma av yttre påverkan, som en man av hybris. Han bör ju däremot rimligen ha vetat om att paret Palme skulle gå på bio och när de kom ut, så visst finns det hål i teorin om Skandiamannen, och där någonstans kan ju något sorts yttre samröre behövas. Jag tror bara att det inte kommer att gå att få fram något mer där om ingen rent har trätt fram och berättat förstås.

Det ska bli intressant att höra det nära förestående, åtminstone officiella, slutet på den här historien. Ska man alls peka ut honom som det ryktas, måste man ha upptäckt något bindande och jag tycker Krister Petersons självförtroende senaste året pekar på att man upptäckt något som gett gruppen väldigt tydliga spår, så kanske har man snubblat över mordvapnet under utredningen av vapenhandeln eller DNA.
Senast redigerad av Zy 2020-02-19 kl. 12:28.
Citera
2020-02-19, 12:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Lite mer kött på benen i Expressen. KP förklarar och lägger ut texten.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Citat.
Chefsåklagare Krister Petersson avslöjar nu orsaken till optimismen i Palmeutredningen.

Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

– Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt.

Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.

Du har varit väldigt intresserad av Skandia–mannen Stig Engström?

– Har jag det? Säger jag vem eller vilka som vi arbetar med föregriper jag beslutet.

Mordvapnet. Vem ni vilket vapen som användes?

– Vi har gjort tekniska undersökningar. Och det ingår i den bild som jag kommer presentera i samband med att vi meddelar beslutet. Du får ingen förhandsinformation från mig om vad vi fått fram eller vad vi känner till.
Citera
2020-02-19, 12:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Sigge var hälare och själv missbrukare. Rätt naturligt att han inte hade kvitto på vapnet.

Och sicken vänfast hälare och knarkkran som aldrig tjallade på sin gamla polare Crille! Inte ens för femti mille!!

Har du läst granskningskommissionens rapport? Hade inte Lisbet pekat ut honom vid den riggade konfrontationen hade poliserna enligt egen utsago skjutsat honom tillbaka till Rotebro. Så mycket substans fanns i misstankarna.
Senast redigerad av Massajen 2020-02-19 kl. 12:13. Anledning: komplettering
Citera
2020-02-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Vilka foliehattar ni är. Man har meddelat att KP är den enda misstänkt som har avskrivits från listan. Ändå fortsätter ni tro det är han. Vilken planet kommer ni ifrån?

petterson blev friad rättsligt och därför försvann han från de officiellt misstänkta. Men det kan ju h dykt upp ett vapen som nu binder honom till mordet. det är en möjlig utgång.eller så är det dito med skandiamannen.
Citera
2020-02-19, 12:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Christer Pettersson blev utpekad som gärningsman av Lisbeth Palme som stod någon meter från honom och såg honom rakt i ansiktet. Petterson hade tillgång till ett vapen som han visste fanns hos Sigge Cedergren som bodde precis vid biografen Grand och han hatade Olof Palme (precis liksom många andra i Sverige vid den tiden).

Christer Pettersson blev sedan också dömd för mordet i tingsrätten men friad i hovrätten eftersom hovrätten var mer formella och ansåg att polisen kunde ha påverkat Lisbeth Palmes utpekande och annan teknisk bevisning saknades.

Mordet på Palme klarades upp polisiärt men den skyldige dömdes inte.

När hon en knapp timme efter MOP talade med kommissarie Åke Rimborn nämnde Lisbeth Palme två personer som hon sett i gamla stan som varande på mordplatsen och inblandade i MOP. Den ene var GM och den andra personen placering är mera oklar . Samma uppgifter gav LP under mordnatten till Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Kjell Lindström. Dessutom fick Gösta Welander uppgift om två GM av LP på Sabbatsberg. Kl 0506 tar han efter att talat med LP bort Ustaja ur det av ÅR upprättade rikslarmet. Men han låter uppgiften om två GM stå kvar!!!

Detta är fakta från mordnatten och det måste förklaras varför LP och övriga nämnda sedan glömmer bort dessa uppgifter. Undantaget är Rimborn som står lika stadigt som fura i sina uppgifter idag som för snart 34år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in