Lite mer kött på benen i Expressen. KP förklarar och lägger ut texten.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/
Citat.
Chefsåklagare Krister Petersson avslöjar nu orsaken till optimismen i Palmeutredningen.
Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.
Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?
- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.
– Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt.
Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.
Du har varit väldigt intresserad av Skandia–mannen Stig Engström?
– Har jag det? Säger jag vem eller vilka som vi arbetar med föregriper jag beslutet.
Mordvapnet. Vem ni vilket vapen som användes?
– Vi har gjort tekniska undersökningar. Och det ingår i den bild som jag kommer presentera i samband med att vi meddelar beslutet. Du får ingen förhandsinformation från mig om vad vi fått fram eller vad vi känner till.