• 1
  • 2
2010-10-21, 16:14
Medlem
Morticians avatar
Brukar koka egen ärtsoppa på torkade gula ärtor som legat i blöt ett dygn. problemet är att det alltid bränns i botten. Vad gör jag för fel? Har en stor stor rostfri gryta (typ pastagryta) från Duka som jag använder. Brukar få samma problem när jag gör stuvade makaroner. Jag ska väl inte behöva röra hela tiden?
Citera
2010-10-21, 16:16
Medlem
AlexOnTops avatar
Kör på låg värme, och ja tyvärr behöver du röra om ganska mycket...
Citera
2010-10-21, 16:28
Moderator
Pentyls avatar
Värm i vattenbad. Funkar finemang.
Men röra får du göra i vilket fall, så det blir godare.
Citera
2010-10-21, 16:29
Medlem
DollarMakers avatar
finns nya kastrullen som är bätre teflonbehandlade som inte bränns vid lika ,lätt men låg värme och
lite flytande becell ..men en kul tråd..
Citera
2010-10-21, 16:38
Medlem
Morticians avatar
Alla typer av nonstickbehandlade går bort. De är jobbiga att sköta jag lyckas alltid sabba beläggningen efter ett tag. Vad innebär röra ofta och vad innebär låg värme? Jag har en gammal spis med sex lägen på värme vredet. Hade hoppats på en enklare lösning som t.ex tips på en bra kastrull/gryta. Funderade å om botten inte är tillräckligt tjock på den jag har.
Vattenbad funkar inte heller eftersom vi pratar om min största pastagryta ca 5,5 liter.
Becel använder jag inte heller kör med smör och olja. Jag pratar om kokning typ långkok eller stuvade makaroner.
Senast redigerad av Mortician 2010-10-21 kl. 16:41.
Citera
2010-10-21, 16:47
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Alla typer av nonstickbehandlade går bort. De är jobbiga att sköta jag lyckas alltid sabba beläggningen efter ett tag. Vad innebär röra ofta och vad innebär låg värme? Jag har en gammal spis med sex lägen på värme vredet. Hade hoppats på en enklare lösning som t.ex tips på en bra kastrull/gryta. Funderade å om botten inte är tillräckligt tjock på den jag har.
Vattenbad funkar inte heller eftersom vi pratar om min största pastagryta ca 5,5 liter.
Becel använder jag inte heller kör med smör och olja. Jag pratar om kokning typ långkok eller stuvade makaroner.

När man gör saker som lätt fastnar/bränner (typ kola) så brukar det ju t.ex i recept stå vilken sorts panna man ska ha. Och då beskriver de dem som "tjockbottnade" kastruller eller pannor. De ifrån Le Creuset är riktigt bra, men ganska dyra. Önska dig i julklapp av mamma eller något...
Citera
2010-10-21, 17:13
Medlem
DemTheDodos avatar
Den vanliga elspisens förbannelse. Önskar själv att Jag hade Gas, eller Induktionshäll.
Själv har Jag en skål kopparmynt, gamla 5öringar och sånt på spishyllan. När det börjat koka i grytan drar Jag av den från värmen, sänker värmen, lägger ut mynten och på med grytan igen. Borde funka med vanliga enkronor också, fast man kanske får ta bort mynten efter ett tag, när plattan svalnat, om dom inte leder värme tillräckligt.
Ett tips är att på det här sättet kan man koka risgrynsgröt utan att först koka riset i vatten, utan direkt i först lite mjölk och smör och sedan spä på med mer. Blir en underbar gröt jämfört med de recept där man först kokar i vatten.
Citera
2010-10-21, 17:40
Medlem
Morticians avatar
Jo ska renovera mitt kök snart och då blir det induktionshäll åtminstone. Tyvärr tror jag inte jag har plats för ett par gasplattor också.
Önska av mamma? Vill jag ha något köper jag det själv. Hon är dessutom död sedan ett antal år.
Tycker att det borde finnas vanliga rostfria kastruller/grytor med tillräcklig tjock botten. Le Creuset känns lite overkill när jag redan har 2 stekgrytor av bra kvalite en rund och en oval till sjöfågeln jag steker. En spis med sex lägen är ungefär som en gammal 3 växlad PV jag hade en gång i tiden lade man i tvåan varvade den för mycket lade man i trean varvade den för lite.
Vad menas med låg värme? Ärtsoppan ska ju puttra länge med den rimmade läggen. Antar att det är proteinet i mjölken i kombination med för hög värme som gör att de stuvade makaronerna bränner vid?
Citera
2010-10-21, 17:48
Bannlyst
Låg värme, och du spar för guds skull inte på rapsoljan!
Citera
2010-10-21, 18:13
Medlem
Morticians avatar
Du ska väl inte ha rapsolja i Ärtsoppa? Inte i stuvade makaroner heller för den delen.
Citera
2010-10-21, 20:10
Medlem
kesostampes avatar
Köp en Stirr automatisk såsvisp, finns på bland annat coolstuff.
(Det finns säkert billigare kopior att finna.)

Edit: länk http://www.coolstuff.se/Stirr-Automatisk-Sasvisp
Senast redigerad av kesostampe 2010-10-21 kl. 20:14. Anledning: Bifogar länk
Citera
2010-10-22, 03:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
När jag gör stuvade makaroner så slänger jag först i 100gram smör som får smälta i botten på kastrullen, sen i med mjölken och då kör jag plattan på 5:an tills mjölken nästan börjar koka, man ser när det börjar röra på sig, då drar jag ner till 4:an och häller i makaronerna. Efter ett tag så börjar det koka även på 4:an, då drar jag ner till 3:an, det ska alltid vara precis under kokningsgräns, så att det är lite mer än sjudande. Sen rör jag konstant med en plastslev i c:a 20 minuter, lämnar bara spisen i några sekunder åt gången och är tillbaka och rör. Efter ca 20 minuter så är det klart och DÅ först kryddar jag och har i salt, peppar, socker, muskot och vad man nu vill ha. Det känns som att ha i sådant innan bara ökar risken för att det bränns, speciellt om man nu har socker i som jag har.

Gör man mackisarna på det här viset så är det bara att hälla över till serveringsskål och sen skölja ur kastrullen med varmt vatten så är den ren igen. Inget fastbränt.

När jag gör ris så häller jag i vatten och ris, sätter plattan på 6:an tills det kokar upp, då drar jag ner till 2:an och sätter på lock. Då fastnar aldrig riset och efter c:a 15-20 minuter är det klart (om det är 7dl vatten/4dl ris). Bara att sticka ner en sked i riset och se om det finns något vatten kvar i botten. I och med den låga värmen så är det inte så känsligt om du kollar någon minut försent. Häll över till serveringsskål och kastrullen sköljs ren med varmvatten utan problem.

Ärtsoppa har jag bara gjort en gång och det var länge sedan så där kan jag inte tipsa något, förutom att jag tror att det är samma metod som med makaronerna som gäller.

Edit: Min spis är en sån som har 1-6 på reglagen.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-10-22 kl. 04:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in