• 1
  • 2
2010-10-22, 04:28
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Brukar koka egen ärtsoppa på torkade gula ärtor som legat i blöt ett dygn. problemet är att det alltid bränns i botten. Vad gör jag för fel? Har en stor stor rostfri gryta (typ pastagryta) från Duka som jag använder. Brukar få samma problem när jag gör stuvade makaroner. Jag ska väl inte behöva röra hela tiden?

Du skall ha rejält med rimmade fläsklägg i med ben svål o allt koka upp lätt och låt sjuda försiktigt på svag värme medan du under tiden med en hålslev skummar av soppan från fettskum och ärtskal och rör om då och då i soppan tills köttet lossna från benen. jag brukar göra 10 l åt gången och frysa in när det är rea på rmmade fläskläggar i en gammal saftkokare av alu med tunn botten och det blir aldrg vidbränt.
Senast redigerad av Aake 2010-10-22 kl. 04:31.
Citera
2010-10-22, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Soppan fastnar pga trycket som beror på den stora volymen. Det enklaste skulle vara att omplacera soppan i två mindre grytor i stället för en stor, alternativt köra med en vid gryta som int är så hög. Tyvärr kan den senare metoden medföra en del problem eftersom plattorna har en begränsad yta.

Har du provat med att smöra den kalla grytan innan du häller i ärterna och vattnet? Det är ett gammalt husmorsknep som brukar funka hjälpligt.

~Paul~
Citera
2010-10-22, 11:05
Medlem
Morticians avatar
Men se där nu kom det lite handfasta tips. Jag får prova de nästa gång. Grejjen är ju att man gör stora lass med ärtsoppa när det som Aake säger är rea på fläsklägg. Jag brukar också göra typ 10 l åt gången.Frågan är vilket som är bäst: Jag har en stoor pastagyta som är smalare och högre och en stoor saftgryta som är lägre och vidare. Båda är ju större än vad plattan är.
Citera
2010-10-22, 11:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men se där nu kom det lite handfasta tips. Jag får prova de nästa gång. Grejjen är ju att man gör stora lass med ärtsoppa när det som Aake säger är rea på fläsklägg. Jag brukar också göra typ 10 l åt gången.Frågan är vilket som är bäst: Jag har en stoor pastagyta som är smalare och högre och en stoor saftgryta som är lägre och vidare. Båda är ju större än vad plattan är.
Hm, finns det en chans att du kan ställa den breda grytan över två plattor samtidigt?

~Paul~
Citera
2010-10-22, 12:11
Medlem
X666s avatar
Har aldrig lyckats bränna ärtsoppa Men kokar du inte på för hög värme? Eller så har du en väldigt tunn botten på din gryta.
Ärtsoppa blir godast om man kokar en stor sats till många personer! Glöm inte bort att kyla ner den ordenligt och snabbt om det blir över!
Citera
2010-10-22, 12:14
Medlem
tigervits avatar
Lägre värme, tjockbottnad kastrull och frekvent omrörning.

Gäller för ärtsoppa, bruna bönor och stuvade makaroner.
Citera
2010-10-23, 00:08
Bannlyst
Rör om hela tiden eller lämna i alla fall inte kastrullen i mer än 7 sekunder.
Citera
2010-10-23, 00:35
Medlem
Det verkar som du vill använda rostfria kastruller,men jag tycker du kunde prova en tjockbottnad aluminiumkastrull. Dom leder värmen mycket bättre än rostfria. Eller en rostfri kastrull med kopparbotten,men dom blir lite dyrare
Citera
2010-10-24, 06:48
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Ta bara denstörsta plattan och sjud soppan med fläskbenen svål o allt med på låg värme med lock på några timmar tills det är lätt att separera köttet från ben o svål. Det s
kall vara rimmede fläskläggar och det får ta den tid det tar. Gör stora satser på dådant här, det är billig o bra mat som man kan frysa in i portionsformar
Citera
2011-01-16, 13:12
Medlem
Morticians avatar
De kastrullerna/grytorna jag har är den här http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=472 en pastagryta ca 5 liter och en saftgryta på ca 10 liter. Kan någon rekommendera en bra gryta på ca 10 liter då?
Citera
2011-01-16, 13:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
De kastrullerna/grytorna jag har är den här http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=472 en pastagryta ca 5 liter och en saftgryta på ca 10 liter. Kan någon rekommendera en bra gryta på ca 10 liter då?
http://www.tradera.com/Mycket-fin-Ko...1382_125515844

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här