Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-29, 08:26
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Kan du inte utveckla det där lite. Varför skulle inte en obducent få gå till prostituerade på den tiden det fortfarande var lagligt. Kanske kan man se din attityd som att sexköpslagen verkligen har haft effekt...

Jag tycker sexköpslagen är trams men vissa företeelser kan för en del grupper vara oetiska och mindre lämpliga att ägna sig åt ändå. Jobbar man som obducent, där en stor del av de som hamnar på obduktionsbordet framför en är just prostituerade, så tycker jag det känns rätt omdömeslöst att på sin fritid springa runt och "ragga" på Malmskillnadsgatan.
Citera
2011-03-29, 09:42
Medlem
För mig är det självklart. Någon olaglighet har inte begåtts. Moraliskt? Tja, att använda sig av världens äldsta yrke tycker jag är svårt att moralisera över. Vad har inte kungar och justitieministrar och andra gjort genom åren. Vilken yrkesgrupp skulle f ö med det gamla lagliga perspektivet betraktas som lämplig att besöka Malmskillnadsgatan?
Citera
2011-03-29, 11:19
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaRegemente
För mig är det självklart. Någon olaglighet har inte begåtts. Moraliskt? Tja, att använda sig av världens äldsta yrke tycker jag är svårt att moralisera över. Vad har inte kungar och justitieministrar och andra gjort genom åren. Vilken yrkesgrupp skulle f ö med det gamla lagliga perspektivet betraktas som lämplig att besöka Malmskillnadsgatan?

Ingen har heller hävdat att några olagligheter begåtts. Jag skulle inte ha några moraliska invändningar mot att någon grupp som inte direkt är inblandade i de prostituerade på Malmskillnadsgatan liv besökte dessa men den handfull yrkesgrupper som har direkt kontakt med dessa (förutom nämnda obducenter t.ex. poliser, socialarbetare etc.) bör av etiska skäl och för att inte kompromettera sin trovärdighet hålla sig ifrån sådana kontakter.

För att ta ett exempel från dagens Sverige så är det inte olagligt att besöka svartklubbar, och jag har själv besökt många genom åren, men nog fan känns det tveksamt för exempelvis en polis att frekventera denna typ av ställen på sin fritid.
Citera
2011-03-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Jobbar man som obducent, där en stor del av de som hamnar på obduktionsbordet framför en är just prostituerade, så tycker jag det känns rätt omdömeslöst att på sin fritid springa runt och "ragga" på Malmskillnadsgatan.

Vänta nu. Det absolut vanligaste måste ju ändå vara äldre människor som avlidit av någon åldersrelaterad sjukdom.
Citera
2011-03-29, 20:35
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Vänta nu. Det absolut vanligaste måste ju ändå vara äldre människor som avlidit av någon åldersrelaterad sjukdom.

Fast alla som dör obduceras inte Utan det är väl bara där man anser att dödsorsaken är oklar?
Så de som du nämner är nog inte särskilt vanligt förekommande.

hittade en tråd på FB: https://www.flashback.org/t343657
Citera
2011-03-29, 20:41
Medlem
Falcãos avatar
Citat:

Nu var det ju rättsmedicinska obduktioner har sysslade med, inte vanliga kliniska.
Citera
2011-03-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Nu var det ju rättsmedicinska obduktioner har sysslade med, inte vanliga kliniska.

Så det var mer ok för en obducent som sysslar med kliniska obductioner att besöka prostituerade?

Kvällens höjdpunkt så långt: Orupliknande figur....
Citera
2011-03-29, 21:22
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Så det var mer ok för en obducent som sysslar med kliniska obductioner att besöka prostituerade?

Kvällens höjdpunkt så långt: Orupliknande figur....

Jag personligen tycker i alla fall det.

Det kanske var Orup...
Citera
2011-03-29, 21:24
Medlem
Har du någon yrkeskategori på din lista som helt utan moralanmärkning får besöka prostituerade?
Citera
2011-03-29, 21:27
Medlem
Mikael Ekman...mannen som fotade sig själv i bar överkropp på skjutbanan och som sen använde den bilden för att ragga killar med. Visserligen ett gäng år sen nu men ändå lite speciellt...
Citera
2011-03-29, 21:35
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Har du någon yrkeskategori på din lista som helt utan moralanmärkning får besöka prostituerade?

Har du ingen yrkesmässig koppling till prostitution så har jag ingen anledning att moralisera över det.
Citera
2011-03-29, 22:11
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
"Ser mindre passande ut"... Jaha. Men tänk om man sköter det snyggt då, så att det inte syns? Hur vet du då att just din läkare inte är torsk? Hur vet du att han inte slår sin fru, plågar sin hund, kör berusad o.s.v.? Dina förväntningar på högutbildade är väldigt godtrogna. De har inte högre privatmoral än andra och det finns heller ingen anledning till varför de skulle vara tvingade att ha det så länge de sköter sina arbetsuppgifter korrekt och okorrumperat.

Nja du missförstår mig lite tror jag, jag menar inte att ex. en läkare har bättre moral än någon annan. Jag menade sådana händelser som kan relateras till deras valda yrken/utbildningar. Jag menade alltså inte specifikt sexköp.

Att någon slår sin fru, våldtar, kör berusad osv är illa vem som än gör det. Om en läkare går till horor speciellt när det var lagligt, fine. Men om en präst gör det som predikar lovad trohet så ser det mer illa ut imo, eller en polis som jobbar med utsatta dagligen. En obducent har ju också polisiära kopplingar. Men men börjar bli för mycket OT nu.
Senast redigerad av wonderland 2011-03-29 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in