Citat:
Ursprungligen postat av
miss-fire
Hahaha! Var det bara jag som dog lite grann av skratt, nr GW frgar chefen fr NFC om hon r statistiker och hon svarar; "ja jag har doktorerat i det." Rid! Dr blev GW paff i alla fall.

Fast nu var det inte det hon sa, utan att hon doktorerat. Sedan ville hon visa att hon var kunnig inom mnet och klmde hon till med en ekvation som man lrde sig p gymnasiet. Visst den handlar om betingad sannolikhet men den bemter p inget stt den kritik som framkom.
Sedan kan jag inte tillrckligt med statistik fr att bedma det som diskuterades, men det lt litet misstnkt. S dom verkligen att man gjorde utltanden dr man inte kunde binda en specifik jacka till ett brott, men att man satt upp en mothypotes dr det bedmdes hur sannolikt det var att det skulle varit ngon annan jacka?
Det lter riktigt suspekt. Det GW sa stmmer ju d, vissa grupper fljer ju samma mode. Srskilt ungdomar apar ju efter varandra. S ven om en jacka r mindre vanlig bland befolkningen i stort s kan den vara populr p lokal niv, srskilt inom en viss ldersgrupp.
Om man d brjar gra jmfrelser mot den statistik man mjligen kan f fram, dvs frsljning s borde det vara riktigt riktigt tveksamt?