Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Han kanske gör samma som Napoleon gjorde?
När det gäller övriga innehållet i programmet så var det tämligen enahanda: Madsen och ubåten känns uttjatat idag, och tjuvjakten togs bara upp styvmoderligt på någon enstaka minut. Jag hade gärna sett mer om tjuvjakten. Dramatiseringen om Tumba-Tarzan fick för mycket plats och var over-kill. Kunde varit kortare. Tyckte inte programmet alls höll vanlig klass, kanske bara beror på mig. Lite tråkigt, för jag hade verkligen väntat på en ny säsong.
(De program jag gillar minst, är om uttjatade brott man fått höra om till döddagar, exempelvis specialare om Palmemordet och dyl. Ser dessa som "förlorade program", ungefär samma som ubåtsmordet i detta avsnitt).
Kan hålla med om att det på sätt och vis känns lite enahanda. Numera. Det trallar på. SVT, de inblandade och produktionsbolaget anser sannolikt att programmet är omväxlande och brett. Programmen följer dock ett mönster som upprepas med samma sorts inslag de växlar mellan.
Madsen, som redan känns uttjatat, ja, är ingen höjdare, tycker jag. Detta trots att brottsfallet är rätt iögonenfallande och unikt.
Tumba-Tarzan, känt historiskt fall, är helt okej att det visades. Sevärdheten av det visade materialet upplevde jag sisådär.
Trollhättan och det fallet hade de kunnat utelämna. Mycket byggde, varför SVT visade detta nu, på att en bok kommit ut, med kvinnliga journalisten som var med i programmet. GW tillför inte så mycket (som han själv kanske tror att han gör) när sådana inslag kommenteras. Hans snack om äldre poliser och informationssökning via internet är jag skeptisk till.
Jag tycker att Veckans brott borde fokusera mera på aktuella brott (det drygt två månader gamla Madsen-fallet i alla ära), inklusive från nu under hösten, uppmärksammade och andra fall från nutiden så mycket det går. Till exempel dessa skulle kunna kommenteras i programmet, eller dylika mer eller mindre utstickande som sker i relativ nutid, där tycker jag att programmet ska vara mer
på under säsongen:
(FB) Gäng kapade och drev livsmedelsbutik i Malmö
(FB) Tonåring i Stockholm misstänks för tortyrmisshandel – filmade allt
Från lite tidigare, i slutet av sommaren, detta uppmärksammade:
(FB) Polis knivskuren vid Medborgarplatsen, Stockholm 2017-08-31
Det här borde kanske vara givet i nästa program....
(FB) Hög smäll Helsingborg 2017-10-18 ca 00:15