2013-02-13, 20:52
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardCrenna
Det hr att nthot skulle vara "ett sjlvspelande piano" att utreda, vad menar GW? Visst, du kan enkelt spra frn vilken dator hotet kommer, men sedan d? Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna? I frhr? Lycka till.

Jag tycker det vore rligare om de frskte frklara varfr polis och klagare lgger ner anmlda brott s ofta, hur domstolarnas beviskrav ser ut etc. Men istllet hller han p och tjatar om det dr jvla larvet om innebandy. Och frgan r om han ska insinuera s mycket att andra r lata? Det r vl knt att GW i sin roll som professor mste tillhrt de i srklass minst produktiva i landet. Hur mnga har han handlett till disputation? Hur mycket vetenskaplig text har han producerat? Ungefr vad en normalbegvad kandidatstudent gr p sex terminer. Men genom sig sjlv knner man andra.
Det visade han ju i frra avsnittet, han ltsas vara en liten tjej och fr nthotaren att camma med honom och d ser dom vilka dom r, och ingen vgar ljuga fr GW ga mot ga.
Citera
2013-02-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Stter Raffas smutsiga strumpor p att det str "Frskringsbedrgeri" p lappen
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Stackars Raffa. Det str det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av towb
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16233191.ab
Vad skrev GW p lappen tro? Fr det var vl det hr han skrev en lapp om?
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Frsk till grovt frskringsbedrgeri".

Hur ska du ha det?
Citera
2013-02-14, 09:37
Medlem
MrKryptonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulkiosk
Haha, r det s illa?

Jag gillar i vanliga fall underliggande budskap och drmed ironi, men den mste jag ha missat i detta fallet. Kan inte du, eller den som knner sig manad att hoppa in i Netherworld:s stlle, frklara fr mig?

Ironi r kanske inte den bsta beskrivningen, men visst skmtar GW nr han drar p med folksjlen med mera. Han vet att kossorna blir bra TV, myser och ger sin formuleringsgldje fria tyglar.
Glm inte att Veckans Brott i frsta hand r underhllning.
Citera
2013-02-14, 10:28
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Det visade han ju i frra avsnittet, han ltsas vara en liten tjej och fr nthotaren att camma med honom och d ser dom vilka dom r, och ingen vgar ljuga fr GW ga mot ga.

Men det handlade ju inte om nthot utan om grooming. Och syftet var vl att visa hur groomare beter sig.
Citera
2013-02-14, 10:36
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det handlade vl om Facebook-kommentarer, dr identiteten r given. Sedan om IP-addr. stmmer verens med den info som ges frn den misstnktes (Facebook-identitetens) ISP, d r det ju ett ganska "glasklart" fall vad gller bortom allt rimligt tvivel.

Om man nu inte vill frlita sig till pstenden som. -"Eh, uh, det var polarn som skrev det d.. ehehe..."

Ja, om nu ngon anvnder sig av en kta Facebookidentitet frn sin hemdator nr denne hotar s har ju denne sjlvfallet satt sig i en dlig sits. Men jag r inte sker p att en domstol skulle bedma det som stllt bortom rimligt tvivel om personen nekar i sten och hvdar att nn polare anvnt hans konto d han alltid r inloggad. Ngon som knner till ngot rttsfall?

Min pong var att jag str mig p att GW pratar mot bttre vetande. Han vet mycket vl hur det ligger till, och varfr de hr brotten nstan aldrig utreds, men istllet fr att frklara det hller han p och raljerar om innebandy. Jag tycker han framstr som mer n lovligt bitter ver att ha tvingats i pension och inte lngre ha ingng p Rikspolisstyrelsen. Det r trist.
Citera
2013-02-14, 11:03
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Men det handlade ju inte om nthot utan om grooming. Och syftet var vl att visa hur groomare beter sig.
Du frgade bl a "Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna?" och om man ser vem det r som sitter bakom tangenterna s kar chansen att identifiera honom, oavsett om det r en groomare eller Lemasive.
Citera
2013-02-14, 13:14
Bannlyst
r det bara jag som knner att dubbelmrdaren i tisdagens program inte alls behver ha begtt det frsta "mordet"? Killen sitter och vntar p utvisning och s kommer ngra utredare och ger honom mjlighet att stanna och softa i sknt svenskt fngelse i ngra r till?
Citera
2013-02-14, 19:28
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ja, om nu ngon anvnder sig av en kta Facebookidentitet frn sin hemdator nr denne hotar s har ju denne sjlvfallet satt sig i en dlig sits. Men jag r inte sker p att en domstol skulle bedma det som stllt bortom rimligt tvivel om personen nekar i sten och hvdar att nn polare anvnt hans konto d han alltid r inloggad. Ngon som knner till ngot rttsfall?

Min pong var att jag str mig p att GW pratar mot bttre vetande. Han vet mycket vl hur det ligger till, och varfr de hr brotten nstan aldrig utreds, men istllet fr att frklara det hller han p och raljerar om innebandy. Jag tycker han framstr som mer n lovligt bitter ver att ha tvingats i pension och inte lngre ha ingng p Rikspolisstyrelsen. Det r trist.
Har ingen aning om hur lngt man skulle driva ett sdant (skit)ml. Dock s GR det ju att driva dessa ml - det var s jag uppfattade GW. Allts, skyller en person p en kompis, d fr man kolla upp kompisens historia/uttalanden/"alibi". Det r ju inte s att det r helt omjligt att utreda dessa (skit)fall, utan handlar mer om prioriteringar och resurser.

Jmfr med om en misstnkt mrdare skulle sga: -"N, det var polaren som gjorde det."
Mlet lr ju inte lggas ned pga. det.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-02-14 kl. 19:31.
Citera
2013-02-14, 20:34
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Du frgade bl a "Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna?" och om man ser vem det r som sitter bakom tangenterna s kar chansen att identifiera honom, oavsett om det r en groomare eller Lemasive.

Jag frgade inte hur han ska bevisa vem som suttit vid tangenterna nr han kan se honom. Ledsen att jag frutsatte att alla skulle frst denna sjlvklarhet. GW menade att det r vrldens enklaste grej att visa vem som har ett IP-nummer och visst, det r inte s mycket svrare n att ta reda p vem som har ett visst telefonnummer. Men det visar ju inte vem som anvnt datorn (eller telefonen i exemplet med telefonnumret). Allts r det ett svrutrett brott.
Citera
2013-02-14, 20:43
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Har ingen aning om hur lngt man skulle driva ett sdant (skit)ml. Dock s GR det ju att driva dessa ml - det var s jag uppfattade GW. Allts, skyller en person p en kompis, d fr man kolla upp kompisens historia/uttalanden/"alibi". Det r ju inte s att det r helt omjligt att utreda dessa (skit)fall, utan handlar mer om prioriteringar och resurser.

Jmfr med om en misstnkt mrdare skulle sga: -"N, det var polaren som gjorde det."
Mlet lr ju inte lggas ned pga. det.

Okej. Jag uppfattade honom som att han tyckte det var brott som var enkla att utreda, "sjlvspelande", vilket jag menar att det rimligen inte r.

Men visst r det en resursfrga. Och just GW har ju i en av sina f arbetsinsatser som inte enbart var av privatekonomisk vinning, skrivit en rapport fr RPS och konstaterat ett antal brott som kanske inte ska utredas eftersom de kostar s mycket resurser att utreda i relation till straffvrdet. Men i den rapporten pratade han inte s mycket om innebandy utan mer om nyttan av att anvnda rttsvsendets resurser p ett rimligt stt.
Citera
2013-02-14, 21:21
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Okej. Jag uppfattade honom som att han tyckte det var brott som var enkla att utreda, "sjlvspelande", vilket jag menar att det rimligen inte r.

Men visst r det en resursfrga. Och just GW har ju i en av sina f arbetsinsatser som inte enbart var av privatekonomisk vinning, skrivit en rapport fr RPS och konstaterat ett antal brott som kanske inte ska utredas eftersom de kostar s mycket resurser att utreda i relation till straffvrdet. Men i den rapporten pratade han inte s mycket om innebandy utan mer om nyttan av att anvnda rttsvsendets resurser p ett rimligt stt.
Vore inte sdant hyfsat enkelt att utreda? Allts, grillar man Facebook-konto-garen s lr han inte skylla p en nra kompis, eftersom det skulle frstra vnskapen. S vida de inte bda "r med p det" i linje med msele-morden.

Dock s tycker jag inte polisen skall lgga krut p snt skit. Alla r s jvla krnkta och vldtagna numera.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-02-14 kl. 21:24.
Citera
2013-02-14, 21:39
Medlem
Nummer14s avatar
ven om man skyller p en kompis borde det vl inte vara s svrt?
Man har ett anvndarkonto, som frvisso kanske r falskt men frmodligen ltt att knyta till personen nd, en adress och en tidsstmpel.

Har man d suttit hemma, vilket jag antar r det vanligaste fr dessa "nthatare", s lter det ju vldigt mrkligt om man inte skulle veta vem som har anvnt ens dator. Sledes behver man lmna ut ett namn, och d blir det att kolla upp den personen och se om denne har ett alibi eller ej.

Nej, det verkliga problemet att det tar fr mycket resurser att utreda skitbrott som dessa. Men jag har fullfrstelse fr de knslor som beskrevs i UG, jag skulle inte tycka att det vore kul att f min adress uthngd i en liknande trd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in