Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-13, 20:52
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardCrenna
Det här att näthot skulle vara "ett självspelande piano" att utreda, vad menar GW? Visst, du kan enkelt spåra från vilken dator hotet kommer, men sedan då? Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna? I förhör? Lycka till.

Jag tycker det vore ärligare om de försökte förklara varför polis och åklagare lägger ner anmälda brott så ofta, hur domstolarnas beviskrav ser ut etc. Men istället håller han på och tjatar om det där jävla larvet om innebandy. Och frågan är om han ska insinuera så mycket att andra är lata? Det är väl känt att GW i sin roll som professor måste tillhört de i särklass minst produktiva i landet. Hur många har han handlett till disputation? Hur mycket vetenskaplig text har han producerat? Ungefär vad en normalbegåvad kandidatstudent gör på sex terminer. Men genom sig själv känner man andra.
Det visade han ju i förra avsnittet, han låtsas vara en liten tjej och får näthotaren att camma med honom och då ser dom vilka dom är, och ingen vågar ljuga för GW öga mot öga.
Citera
2013-02-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Sätter Raffas smutsiga strumpor på att det står "Försäkringsbedrägeri" på lappen
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Stackars Raffa. Det står det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av towb
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16233191.ab
Vad skrev GW på lappen tro? För det var väl det här han skrev en lapp om?
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Försök till grovt försäkringsbedrägeri".

Hur ska du ha det?
Citera
2013-02-14, 09:37
Medlem
MrKryptonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulkiosk
Haha, är det så illa?

Jag gillar i vanliga fall underliggande budskap och därmed ironi, men den måste jag ha missat i detta fallet. Kan inte du, eller den som känner sig manad att hoppa in i Netherworld:s ställe, förklara för mig?

Ironi är kanske inte den bästa beskrivningen, men visst skämtar GW när han drar på med folksjälen med mera. Han vet att kossorna blir bra TV, myser och ger sin formuleringsglädje fria tyglar.
Glöm inte att Veckans Brott i första hand är underhållning.
Citera
2013-02-14, 10:28
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Det visade han ju i förra avsnittet, han låtsas vara en liten tjej och får näthotaren att camma med honom och då ser dom vilka dom är, och ingen vågar ljuga för GW öga mot öga.

Men det handlade ju inte om näthot utan om grooming. Och syftet var väl att visa hur groomare beter sig.
Citera
2013-02-14, 10:36
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det handlade väl om Facebook-kommentarer, där identiteten är given. Sedan om IP-addr. stämmer överens med den info som ges från den misstänktes (Facebook-identitetens) ISP, då är det ju ett ganska "glasklart" fall vad gäller bortom allt rimligt tvivel.

Om man nu inte vill förlita sig till påståenden som. -"Eh, uh, det var polarn som skrev det då.. ehehe..."

Ja, om nu någon använder sig av en äkta Facebookidentitet från sin hemdator när denne hotar så har ju denne självfallet satt sig i en dålig sits. Men jag är inte säker på att en domstol skulle bedöma det som ställt bortom rimligt tvivel om personen nekar i sten och hävdar att nån polare använt hans konto då han alltid är inloggad. Någon som känner till något rättsfall?

Min poäng var att jag stör mig på att GW pratar mot bättre vetande. Han vet mycket väl hur det ligger till, och varför de här brotten nästan aldrig utreds, men istället för att förklara det håller han på och raljerar om innebandy. Jag tycker han framstår som mer än lovligt bitter över att ha tvingats i pension och inte längre ha ingång på Rikspolisstyrelsen. Det är trist.
Citera
2013-02-14, 11:03
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Men det handlade ju inte om näthot utan om grooming. Och syftet var väl att visa hur groomare beter sig.
Du frågade bl a "Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna?" och om man ser vem det är som sitter bakom tangenterna så ökar chansen att identifiera honom, oavsett om det är en groomare eller Lemasive.
Citera
2013-02-14, 13:14
Bannlyst
Är det bara jag som känner att dubbelmördaren i tisdagens program inte alls behöver ha begått det första "mordet"? Killen sitter och väntar på utvisning och så kommer några utredare och ger honom möjlighet att stanna och softa i skönt svenskt fängelse i några år till?
Citera
2013-02-14, 19:28
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ja, om nu någon använder sig av en äkta Facebookidentitet från sin hemdator när denne hotar så har ju denne självfallet satt sig i en dålig sits. Men jag är inte säker på att en domstol skulle bedöma det som ställt bortom rimligt tvivel om personen nekar i sten och hävdar att nån polare använt hans konto då han alltid är inloggad. Någon som känner till något rättsfall?

Min poäng var att jag stör mig på att GW pratar mot bättre vetande. Han vet mycket väl hur det ligger till, och varför de här brotten nästan aldrig utreds, men istället för att förklara det håller han på och raljerar om innebandy. Jag tycker han framstår som mer än lovligt bitter över att ha tvingats i pension och inte längre ha ingång på Rikspolisstyrelsen. Det är trist.
Har ingen aning om hur långt man skulle driva ett sådant (skit)mål. Dock så GÅR det ju att driva dessa mål - det var så jag uppfattade GW. Alltså, skyller en person på en kompis, då får man kolla upp kompisens historia/uttalanden/"alibi". Det är ju inte så att det är helt omöjligt att utreda dessa (skit)fall, utan handlar mer om prioriteringar och resurser.

Jämför med om en misstänkt mördare skulle säga: -"Nä, det var polaren som gjorde det."
Målet lär ju inte läggas ned pga. det.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-02-14 kl. 19:31.
Citera
2013-02-14, 20:34
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Du frågade bl a "Hur ska GW bevisa vem som suttit vid tangenterna?" och om man ser vem det är som sitter bakom tangenterna så ökar chansen att identifiera honom, oavsett om det är en groomare eller Lemasive.

Jag frågade inte hur han ska bevisa vem som suttit vid tangenterna när han kan se honom. Ledsen att jag förutsatte att alla skulle förstå denna självklarhet. GW menade att det är världens enklaste grej att visa vem som har ett IP-nummer och visst, det är inte så mycket svårare än att ta reda på vem som har ett visst telefonnummer. Men det visar ju inte vem som använt datorn (eller telefonen i exemplet med telefonnumret). Alltså är det ett svårutrett brott.
Citera
2013-02-14, 20:43
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Har ingen aning om hur långt man skulle driva ett sådant (skit)mål. Dock så GÅR det ju att driva dessa mål - det var så jag uppfattade GW. Alltså, skyller en person på en kompis, då får man kolla upp kompisens historia/uttalanden/"alibi". Det är ju inte så att det är helt omöjligt att utreda dessa (skit)fall, utan handlar mer om prioriteringar och resurser.

Jämför med om en misstänkt mördare skulle säga: -"Nä, det var polaren som gjorde det."
Målet lär ju inte läggas ned pga. det.

Okej. Jag uppfattade honom som att han tyckte det var brott som var enkla att utreda, "självspelande", vilket jag menar att det rimligen inte är.

Men visst är det en resursfråga. Och just GW har ju i en av sina få arbetsinsatser som inte enbart var av privatekonomisk vinning, skrivit en rapport för RPS och konstaterat ett antal brott som kanske inte ska utredas eftersom de kostar så mycket resurser att utreda i relation till straffvärdet. Men i den rapporten pratade han inte så mycket om innebandy utan mer om nyttan av att använda rättsväsendets resurser på ett rimligt sätt.
Citera
2013-02-14, 21:21
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Okej. Jag uppfattade honom som att han tyckte det var brott som var enkla att utreda, "självspelande", vilket jag menar att det rimligen inte är.

Men visst är det en resursfråga. Och just GW har ju i en av sina få arbetsinsatser som inte enbart var av privatekonomisk vinning, skrivit en rapport för RPS och konstaterat ett antal brott som kanske inte ska utredas eftersom de kostar så mycket resurser att utreda i relation till straffvärdet. Men i den rapporten pratade han inte så mycket om innebandy utan mer om nyttan av att använda rättsväsendets resurser på ett rimligt sätt.
Vore inte sådant hyfsat enkelt att utreda? Alltså, grillar man Facebook-konto-ägaren så lär han inte skylla på en nära kompis, eftersom det skulle förstöra vänskapen. Så vida de inte båda "är med på det" i linje med Åmsele-morden.

Dock så tycker jag inte polisen skall lägga krut på sånt skit. Alla är så jävla kränkta och våldtagna numera.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-02-14 kl. 21:24.
Citera
2013-02-14, 21:39
Medlem
Nummer14s avatar
Även om man skyller på en kompis borde det väl inte vara så svårt?
Man har ett användarkonto, som förvisso kanske är falskt men förmodligen lätt att knyta till personen ändå, en adress och en tidsstämpel.

Har man då suttit hemma, vilket jag antar är det vanligaste för dessa "näthatare", så låter det ju väldigt märkligt om man inte skulle veta vem som har använt ens dator. Således behöver man lämna ut ett namn, och då blir det att kolla upp den personen och se om denne har ett alibi eller ej.

Nej, det verkliga problemet att det tar för mycket resurser att utreda skitbrott som dessa. Men jag har fullförståelse för de känslor som beskrevs i UG, jag skulle inte tycka att det vore kul att få min adress uthängd i en liknande tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in