2025-05-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Sorry för sent svar:

Leon Jimenes No2 (nära Churcill de lux som inte längre finns, samma bladning)
Kommer från Aurora Factory på Dominikanska republiken och är
en blandning av lokal tobak samt kubansk tobak)

Senaste inköpet gjordes i USA-men nu finns det inte ens ÅF där längre.

OK, ja den verkar vara svår att få tag på. Jag har fortfarande en eller två leon Jiménez prestige robusto tubo kvar sen senaste besöket i DR. Mycket bra.
Citera
2025-05-14, 01:21
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Att gnälla på Kuba, dess regi och produkter via telefon eller PC där säkerligen minst hälften av komponenterna kommer från Kina som är långt mycket värre än Kuba (om det nu skulle vara en tävling) är bara skrattretande.

Likaså att försöka framhäva vad som är bäst gällande en subjektiv åsikt i form av smak. Att Kuba inte har råd att ha bättre kvalitetskontroll eller att lagra sina produkter ligger dom ju förstås i fatet. Men gillar man smaken bättre så gör man.

Men nu till något annat. Hur ser era rökvsnor ut den kallare delen av året? Själv röker jag mest cigarr på sommaren (oftast på naturistbad för att slippa lukt i kläderna) och går över mer till pipa när värmen försvinner iom jag inte har någon bra plats inomhus i närområdet.

Cigarr luktar ju till skillnad från cigaretter ganska gott.

Om man röker själv så är cigarr mer något för dagen och pipa för kvällen.
Citera
2025-05-15, 07:54
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Cigarr luktar ju till skillnad från cigaretter ganska gott.

Där håller jag till viss del med. När man man röker luktar det gott men lukten som sätter sig i kläder, möbler eller vad det nu kan tänkas sätta sig i och bli kvar i efteråt inte alls lika gott.
Citera
2025-05-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jakten på bra lågpriscigarrer går vidare, och nu har jag fanimej fått in en fullträff!

Någon som testat Buffalo Ten?
Jag är mycket nöjd med naturalen, som jag hävdar att jag skulle kunna lura folk att det är en betydligt dyrare pinne, om jag tagit bort gördeln.
Vällagrad, mild tobak med bra smaker. Först trodde jag att det här blir nog varmluft, men bara en liten bit in kom den igång och levererade en bred palett av smaker på precis det sätt jag uppskattar.

Sitter och puffar en maduro just nu och den är inte heller dum, men jag föredrar natural framför den. Har även tagit hem connecticuten men har inte hunnit testa den ännu.

Lågpris för att vara kuban, Por Larrañaga Petit Coronas:

https://cigarrlagret.nu/product_info...roducts_id=608

En av de godaste jag rökt, passa på, det finns inte många kvar.

Drew Estate papas fritas, medium filler som rullas på resterna ur liga privada produktionen. Mycket god fyllig smak.

https://www.kindcigars.se/cigarrer/o...s-fritas-sv-se

Drew Estate har också några olika factory smoke för 55kr pinnen. Har inte provat än men det blir nog att testa framöver. Jag kan inte tänka mig annat än att de är värda pengen.

https://www.kindcigars.se/cigarrer/o...-shade-robusto

https://www.kindcigars.se/cigarrer/o...maduro-robusto

https://www.kindcigars.se/cigarrer/o...-grown-robusto

Cucharacha perla maduro. Liten och väldigt smakrik, dock endimensionell, ingen komplexitet att prata om. Men 35kr pinnen kan man inte klaga på.

https://cigarrlagret.nu/product_info...roducts_id=588
Citera
2025-05-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det skulle i så fall vara första gången en kommunistiak guerrilla kan göra revolt, nationalisera en hel industri och fördriva all kunskap och passion men ändå producera bättre än resten av världen. Knappast.

Att du ens nämner Dubai som ett resmål säger rätt mycket om dig.
Det handlar om att tobak som odlas på Kuba(specifikt Viñales Valley) har en specifik och unik karaktär som inte existerar någon annanstans. Bra kubaner är min absoluta favorit, men bra kubaner betyder inte dyrast i mina ögon. Det är en smaksak, man måste inte tycka att den kubanska karaktären är bäst men många har fallit för den. Kubanerna är absolut inte bäst på hantverket och processen, snarare tvärtom. Utan kommunisterna så hade troligtvis kubanska cigarrer varit ännu bättre. Man får nog säga att kubanska cigarrer är bra trots kommunisterna, inte tack vare. Råvaran är så bra att tom Gudrun Schyman hade kunnat göra en god cigarr.

Ofta är kubanska cigarrer inte färdigfermenterade eftersom tillgången på tobak är så begränsad, de har inte tillräckligt så att det kan ligga i högar och fermentera lika länge som andra nationers tillverkare. Många kubaner är inte rökbara förrän efter ett par år i humidoren. Utanför kuba är den processen färdig redan när de rullas. Mer än en gång har man upptäckt att sista cigarrerna i en låda är de godaste när de har några år på nacken. Men de flesta cigarrer från andra länder påverkas knappt alls av lagring. Hela grejen med att lagra cigarrer kommer ju av att kubanska cigarrer är ”omogna” när de säljs.

Det finns definitivt skäl till att kubaner är så uppskattade, det är inte bara en hype. Vissa toner i kubansk tobak har jag aldrig smakat i cigarrer från länder utanför kuba.
Citera
2025-05-16, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det handlar om att tobak som odlas på Kuba(specifikt Viñales Valley) har en specifik och unik karaktär som inte existerar någon annanstans. Bra kubaner är min absoluta favorit, men bra kubaner betyder inte dyrast i mina ögon. Det är en smaksak, man måste inte tycka att den kubanska karaktären är bäst men många har fallit för den. Kubanerna är absolut inte bäst på hantverket och processen, snarare tvärtom. Utan kommunisterna så hade troligtvis kubanska cigarrer varit ännu bättre. Man får nog säga att kubanska cigarrer är bra trots kommunisterna, inte tack vare. Råvaran är så bra att tom Gudrun Schyman hade kunnat göra en god cigarr.

Ofta är kubanska cigarrer inte färdigfermenterade eftersom tillgången på tobak är så begränsad, de har inte tillräckligt så att det kan ligga i högar och fermentera lika länge som andra nationers tillverkare. Många kubaner är inte rökbara förrän efter ett par år i humidoren. Utanför kuba är den processen färdig redan när de rullas. Mer än en gång har man upptäckt att sista cigarrerna i en låda är de godaste när de har några år på nacken. Men de flesta cigarrer från andra länder påverkas knappt alls av lagring. Hela grejen med att lagra cigarrer kommer ju av att kubanska cigarrer är ”omogna” när de säljs.

Det finns definitivt skäl till att kubaner är så uppskattade, det är inte bara en hype. Vissa toner i kubansk tobak har jag aldrig smakat i cigarrer från länder utanför kuba.

Är det jorden som är så extremt speciell där? Fröerna och samma tobakssorter odlas ju på andra ställen och klimatet är långt från stabilt så det måste bero på jorden i så fall.

Jag har 'tvingats' röka mycket kubanska på sista tiden och har uppskattat många men blivit rätt besviken på många andra. Speciellt kvalitén på konstruktion och har upplevt att många kubanska wrappers har en oangenäm besk smak. Kanske skulle försvinna med några års lagring? Speciellt Partagas och Upman tycker jag är väldigt överskattade.

Hur som helst, självklart ska man röka det man gillar men jag gillar variation och att testa nytt. Har aldrig förstått mig på människor som alltid köper samma vin tex. Otvivelaktigt producerar Frankrike fortfarande några av världens bästa viner men att säga att franska viner generellt är bättre än alla andra viner är helt enkelt inte sant. IMHO är det samma med cigarrer, det finns väldigt många prisvärd, bra konstruerade och intressanta cigarrer från andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in