2010-06-08, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Har storleken någon betydelse när det gäller cigarrer? Verkar som många dyra är också rätt stora

The more the merrier, annars vet jag inte, är dock ingen expert
Citera
2010-06-08, 23:10
Medlem
kalle.bs avatar
Citat:
Har storleken någon betydelse när det gäller cigarrer? Verkar som många dyra är också rätt stora

Mer tid att njuta
Citera
2010-06-10, 14:34
Medlem
Citat:
Storleken och framför allt längden påverkar priset då större cigarrer kräver mer tobak och dessutom större hela blad vilket blir dyrare.

Vad det gäller smaken är det till viss del en personlig grej vad man föredrar för tjocklek och längd samt naturligtvis vilken tid man har till förfogande. Dock kommer man inte ifrån att riktigt tjocka cigarrer ofta innehåller mer andel tobak som bara finns där för förbränningens skull och alltså inte bidrar till smaken. Den smakmässigt ultimata fasonen är därför oftast corona eller storlekar däromkring.
Citera
2010-06-10, 21:12
Bannlyst
Letar efter en cigarr som jag rökte igår på en fest. Tror dom kommer från Kuba, och är inlindade i plast (ofc)... Förvarades i ett silvrigt rör/fodral... Enligt han som hade den så kostade den 500:-... Någon som kan hitta denna skapelse åt mig?
Citera
2010-06-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ringaktare
Letar efter en cigarr som jag rökte igår på en fest. Tror dom kommer från Kuba, och är inlindade i plast (ofc)... Förvarades i ett silvrigt rör/fodral... Enligt han som hade den så kostade den 500:-... Någon som kan hitta denna skapelse åt mig?
Det finns flera cigarrer som kommer i aluminiumfärgade tuber men jag har aldrig sett en cigarr i tub som dessutom ligger i cellofan.

Ett pris på 500 kr var säkert en överdrift. Några exempel på havannacigarrer som kommer i silvriga tuber (men utan cellofan!):

Romeo Y Julieta Churchills A/T (216 kr på Brobergs, ca 110 kr på nätet)
Punch Churchills A/T (Ca 92 kr på nätet)

Det är nog säkrast att du frågar densom gav dig cigarren vad det va för något.
Citera
2010-06-18, 19:11
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Dock kommer man inte ifrån att riktigt tjocka cigarrer ofta innehåller mer andel tobak som bara finns där för förbränningens skull och alltså inte bidrar till smaken. Den smakmässigt ultimata fasonen är därför oftast corona eller storlekar däromkring.
Jag föredrar personligen tjocka korta format, som jag upplever som mer aromatiska. Helst köper jag robusto. De är relativt milda, men ändå fulla av smak. En smalare cigarr blir däremot lätt lite vass och stark, utan att ge så mycket nyanser i smakerna. (Corona är i och för sig inte alls smal, men smalare än en robusto.) Du verkar väldigt kunnig på cigarrer, och jag skulle bli lite förvånad om du inte ger mig åtminstone delvis rätt i det. Men det är antagligen också lite mer komplicerat än ett så enkelt samband mellan format och smak. (Jag tror till och med att vi har pratat om det tidigare i den här tråden.)

Det sägs ju att smalare format vinner mycket på lagring, och att de blir mer mjuka och avrundade med tiden. Och då kanske också en tjock cigarr kan bli lite mesig till slut? Själv har jag dålig ekonomi, och kan inte fylla en humidor för att lagra mina cigarrer. Oftast köper jag enstaka cigarrer för att röka samma dag. Det finns med andra ord en hel del som fattas i mina erfarenheter…

Men jag undrar om det inte är så, att man borde rekommendera nybörjare att testa en eller två robusto (eller andra tjocka format) just för att de gör sig bra utan lagring, och för att de ofta har nyansrik smak utan att vara vassa/skarpa? Nybörjare köper sällan 25 cigarrer och ser hur de blir med tiden, när de får ligga i humidoren.
Senast redigerad av knickedicken 2010-06-18 kl. 19:13.
Citera
2010-06-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Jag föredrar personligen tjocka korta format, som jag upplever som mer aromatiska. Helst köper jag robusto. De är relativt milda, men ändå fulla av smak. En smalare cigarr blir däremot lätt lite vass och stark, utan att ge så mycket nyanser i smakerna...Det sägs ju att smalare format vinner mycket på lagring, och att de blir mer mjuka och avrundade med tiden...
Det är inte alls så att jag bara röker smalare cigarrer, jag sitter just nu och njuter av en cigarr från Don Pepin med en ring gauge på säkert 52 och den är lagrad i 3 år och smakar alldeles underbart.

Jag tycker dock inte att tjockare cigarrer generellt är mer aromatiska men de är ofta rundare just för att styrkan och koncentrationen oftare är svagare. Detta varierar dock starkt beroende på vilket märke man pratar om. Vissa är som varm luft i tjockare dimensioner medan andra inte blir riktigt kompletta i smaken i klenare diametrar.

Det där med kraft och styrka är ju både en smak- och vanesak men eftersom jag alltid köper hela lådor, och ibland flera lådor av samma sort är det viktigt för mig att cigarrerna är riktigt kraftiga, annars blir de för mesiga innan jag rökt upp dem.

Vilka cigarrer som vinner mest på lagring har inget med tjockleken att göra utan beror helt på tobaksblenden. I riktigt smala cigarrer fårt man dock inte plats med alla sorters tobak man kanske skulle vilja stoppa in och de blir därför ibland inte lika komplexa och kan definitivt upplevas som skarpa om de röks för snabbt och/eller för unga.

Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
...Men jag undrar om det inte är så, att man borde rekommendera nybörjare att testa en eller två robusto (eller andra tjocka format) just för att de gör sig bra utan lagring, och för att de ofta har nyansrik smak utan att vara vassa/skarpa?...
Där har du helt rätt och jag inser att jag kanske missat just detta när jag rekommederat cigarrer till nybörjare eller de som röker cigarrerna "off the shelf" utan lagring. Tack för den kloka kommentaren!
Citera
2010-06-27, 01:08
Medlem
boba fetts avatar
Vad tycker folket här om Davidoffs Winston Churchill Spitfire? Har rökt några sådana de senaste dagarna och jag tycker de är goda. Passat på att röka mellan eftermiddags- och kvällsmatcherna i VM.

http://www.milantobacco.com/winston_...off_cigars.htm
Citera
2010-06-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Vad tycker folket här om Davidoffs Winston Churchill Spitfire?...
Jag har testat ett par i andra storlekar och blivit mycket besviken. Men, med tanke på att de ofta får goda recensioner misstänker jag att mina exemplar var för fuktiga och/eller för unga. Jag får nog ge dem en chans till innan jag sågar dem för alltid.
Citera
2010-06-30, 13:51
Medlem
slippys avatar
Jag har funderingar kring Waller och Bengtsson cigarren som jag tycker är ordentligt god!

Denna är ju "svensktillverkad". Åtminstonde tuben den ligger i och gördeln.

Jag har konstaterat att cigarren kommer från fabriken Tabacalera Cubana vilket verkar vara Don Pepin och undrar om denna cigarr går att köpa under Don Pepin istället för Waller och Bengtsson?
Citera
2010-06-30, 13:56
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Jag har funderingar kring Waller och Bengtsson cigarren som jag tycker är ordentligt god!

Denna är ju "svensktillverkad". Åtminstonde tuben den ligger i och gördeln.

Jag har konstaterat att cigarren kommer från fabriken Tabacalera Cubana vilket verkar vara Don Pepin och undrar om denna cigarr går att köpa under Don Pepin istället för Waller och Bengtsson?

Hmm på en annan sida verkar det som att det skulle vara Arturo Fuente.

Ja nu blir jag förbryllad men frågan kvarstår. Kan man köpa den här cigarren under dess riktiga brand?
Citera
2010-06-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Hmm på en annan sida verkar det som att det skulle vara Arturo Fuente...
Var har du läst det? Jag kan inte se att det finns en koppling vare sig till Don Pepin eller Fuente någonstans.

Det som går att läsa är att de tillverkas vid Tabacelera De García i Dominikanska Republiken. Denna fabrik ägs av Altidis som tillverkar många märken men inga av Pepins eller Fuentes skapelser.

Cigarren har naturligtvis inte den minsta koppling till det gamla svenska cigarrmärket och det är mycket möjligt att det är något av standardfabrikaten som man bara försett med en annan gördel. Vilket märke det i så fall skulle vara har jag ingen aning om då Altidis skapar många milda dominikanska cigarrer. Du skulle i och för sig kunna jämföra med Don Diego och Santa Damiana i samma storlekar och se om de liknar varandra. Dessa går säkert att köpa billigare via Internet från USA än vad Waller och Bengtsson kostar här hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in