Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Jag föredrar personligen tjocka korta format, som jag upplever som mer aromatiska. Helst köper jag robusto. De är relativt milda, men ändå fulla av smak. En smalare cigarr blir däremot lätt lite vass och stark, utan att ge så mycket nyanser i smakerna...Det sägs ju att smalare format vinner mycket på lagring, och att de blir mer mjuka och avrundade med tiden...
Det är inte alls så att jag bara röker smalare cigarrer, jag sitter just nu och njuter av en cigarr från Don Pepin med en ring gauge på säkert 52 och den är lagrad i 3 år och smakar alldeles underbart.
Jag tycker dock inte att tjockare cigarrer generellt är mer aromatiska men de är ofta rundare just för att styrkan och koncentrationen oftare är svagare. Detta varierar dock starkt beroende på vilket märke man pratar om. Vissa är som varm luft i tjockare dimensioner medan andra inte blir riktigt kompletta i smaken i klenare diametrar.
Det där med kraft och styrka är ju både en smak- och vanesak men eftersom jag alltid köper hela lådor, och ibland flera lådor av samma sort är det viktigt för mig att cigarrerna är riktigt kraftiga, annars blir de för mesiga innan jag rökt upp dem.
Vilka cigarrer som vinner mest på lagring har inget med tjockleken att göra utan beror helt på tobaksblenden. I riktigt smala cigarrer fårt man dock inte plats med alla sorters tobak man kanske skulle vilja stoppa in och de blir därför ibland inte lika komplexa och kan definitivt upplevas som skarpa om de röks för snabbt och/eller för unga.
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
...Men jag undrar om det inte är så, att man borde rekommendera nybörjare att testa en eller två robusto (eller andra tjocka format) just för att de gör sig bra utan lagring, och för att de ofta har nyansrik smak utan att vara vassa/skarpa?...
Där har du helt rätt och jag inser att jag kanske missat just detta när jag rekommederat cigarrer till nybörjare eller de som röker cigarrerna "off the shelf" utan lagring. Tack för den kloka kommentaren!