2024-07-15, 20:50
Medlem
il-ciclones avatar
Någon som har erfarenheter av Swecigars (www.swecigars.se)?
Ser relativt nya ut och verkar drivas från en privat adress i Södertälje.
Citera
2024-07-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Bra val, så du klarade dig utan tips. När det skall firas är robustocigarrer av bra märke oslagbara eftersom de är fylliga. Men om det är lite för mycket ståhej kanske man inte kan koncentrera sig så mycket på smaken, så då kan man förstås röka en corona eller något annat med smalare diameter.

Dominikanska cigarrer är också fina, lite mildare generellt sett men en arom som man kan dagdrömma till.

Ja, Upmann är bra "mittemellan"-kubaner. Det jag gillar med kubanska cigarrer är aromen och hur de kittlar i näsan. Men prisvärda är de inte, och Habanos har inte tid att lagra dem. Kuba är kapitalistiskt när det passar.

Hoyo de Monterrey Epicure No 2 är en favorit, som mitt namn antyder. Men det är många är sedan jag rökte min sista.

Ja jag gjode ju det! Så här i efterhand tycker jag kanske att oliva serie o i rubusto kanske blev lite för kraftigt för ett gäng nybörjare dock. Tips på trevliga Dominikanska ska cigarrer? Köpte ett 5pack perdomo champagne puritos och dom var ju fantastiskt trevliga, lagom milda, enkla drag och perfekt röktid på ca 20 min.

Slog även till på en monte cristo no5, lite mer tryck äm perdomon, man fick ta i mer för varje drag, fortfarande god men jag tror jag föredrar det mildare hållet än slänge.

Slank också med ett 10 pack cohiba shorts, förmodar att dessa är maskinrullade då det är cigariller. Dom åkte med mest av sentimentala skäl då vi rökte cohibas som en kubansk klasskamrat hade köpt på plats för 20 år sen. Trevlig liten 10 minuters rök helt klart.

Robustos har jag dessvärre inte tid, är jag på jakt efter fler puritos (är det korrekt term?) Dom är iaf runt storleken 4 x 38 men hittills tycker jag att perdomon är fantastisk.
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-07-31 kl. 17:54.
Citera
2024-07-31, 23:08
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Tips på trevliga Dominikanska ska cigarrer?

Jag skulle ta en titt på Davidoff, om du gillar den lite mildare stilen. Dyrt men bra, och dom har en del mindre modeller som ex. Davidoff Primeros.
En personlig favorit är Signature 2000 som jag tror är en petit corona, men det finns även andra mindre varianter i den serien.
Sen finns ju The Griffins (som ägs av Davidoff) som gör en del trevliga som ex. Classic No. 500, och som är billigare.
Citera
2024-08-04, 21:21
Medlem
Hej på er

Ok, så intresset för cigarrer har funnits med i över 20år, men jag har blev ganska ointresserad i ett par där jag var mer passiv.

De cigarrer som jag testat och gillar är:

(KUBA)
Partagas No4
Montecristo no.4
Ramon Allones

(NICARAGUA)
Perdomo 20th Year Anniversary Robusto Maduro
Padron 1926 Series No. 40 Torpedo Maduro
___

Cigarrer som jag vill testa

(NICARAGUA)
Perdomo Habano Bourbon Aged Connecticut Robusto
Arturo Fuente; här finns det så mycket.

(KUBANER)

H. Upmann Half Corona
Trinidad
Cohiba
__

Jag vet om att kubanarna har skjutit som fan i höjden och att det är overpriced som fan just nu. Helt sjukt hela historien om varför det blivit så här.

Men vad som gjorde mig förbryllad var det faktum att beställer man t ex kubanska cigarrer från en butik som inte har de i lagret, här stod det 4-7dgrs leverans, så vet de inte

1) När de får in dem, allt beror på den enda dist som finns för kubanska cigarrer
2) Det verkar vara så svårt att få tag på kubaner så att även om jag beställer en Partagas - Serie D No.4 Låda (25st), så kanske jag får en låda på 10st (om det finns). Så alla butiker prioriteras annorlunda.

Detta gör mig irriterad och det finns ingen anledning till att beställa ngt som man inte vet när man får etc.

Nu till mina frågor;

Jag tar gärna emot tips om cigarrer som går mot det mörka smaktonerna; kaffe, choklad etc. Jag brukar alltid välja maduro om det finns rent generellt.

Vilka kubaner bör jag testa? Vart beställer ni era kubanska cigarrer ifrån? Är det ens någon idé att beställa utomlands ifrån, som det var förr i tiden?

Puros verkar vara ok i pris och mycket tillgängligt. Jag skall till Polen, men är osäker hur priserna är där.

Är det värt att importera något från USA?

Det var allt, tack!
Citera
2024-08-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il-ciclone
Jag skulle ta en titt på Davidoff, om du gillar den lite mildare stilen. Dyrt men bra, och dom har en del mindre modeller som ex. Davidoff Primeros.
En personlig favorit är Signature 2000 som jag tror är en petit corona, men det finns även andra mindre varianter i den serien.
Sen finns ju The Griffins (som ägs av Davidoff) som gör en del trevliga som ex. Classic No. 500, och som är billigare.

Fan nu glömde jag av ditt inlägg när jag var på cigarrummet tidigare i veckan. Blev ett till 5 pack perdomo 10th aniversery (champagne) samt ett 5 pack Rocky Patel Vintage 1999 på rekommendation av cigarrummet, båda som puritos

Ska definitivt testa davidoff primeros och signature 2000 nästa gång!
Citera
2024-09-25, 00:48
Medlem
EpicureNo2s avatar
Ett tips för om man vill testa en cigarr är att köpa två, och inte röka dem samma dag. Vad man ätit innan kan påverka smaken, och första cigarren kanske inte ger ett rättvist intryck. Med den andra cigarren kanske man känner nya smaknyanser man inte uppfattade första gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Slog även till på en monte cristo no5, lite mer tryck äm perdomon, man fick ta i mer för varje drag, fortfarande god men jag tror jag föredrar det mildare hållet än slänge.

Kubanska cigarrer är som ett lotteri. Dyra och ibland för hårt rullade eller lagrade för kort tid innan de säljs. Nu är det nicaragua som gäller för min del i cigarrväg.

Citat:
Robustos har jag dessvärre inte tid, är jag på jakt efter fler puritos (är det korrekt term?) Dom är iaf runt storleken 4 x 38 men hittills tycker jag att perdomon är fantastisk.

Mindre cigarrer är praktiska, men inte lika fylliga i smaken (inte samma som styrka). Vad tror du om en corona? Jag rekommenderar Joya de Nicaragua Clásico Original Seleccion B Corona. De är milda och i liknande stil som svindyra kubanska Cohiba, fantastiskt bra rullade och kostar inte skjortan. Lätt att förstå varför Vita Huset under Nixon valde dem. Röktiden är lite längre än puritos, men en centimeter hit eller dit när man inte har tid längre spelar ju ingen större roll.

Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut1
Jag tar gärna emot tips om cigarrer som går mot det mörka smaktonerna; kaffe, choklad etc. Jag brukar alltid välja maduro om det finns rent generellt.

Joya De Nicaragua Cuatro Cinco är mycket fina, med toner av bl.a. kaffe och mörk choklad. Finns i 10-lådor, men testa gärna några lösa först. Puros.se har dem som Petit Corona och Double Robusto.
Citera
2024-10-29, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Cigarrporr:

https://twitter.com/CigarAficMag/sta...94831395426354

Dags för mer cigarrporr:

The Cigar Smoker’s Cigar Room

https://www.cigaraficionado.com/arti...r-s-cigar-room

Citat:
Rudl, though 65 years of age, is no dinosaur when it comes to social media. In fact, his Instagram page makes many professional brand pages look elementary. Over the past decade, Rudl has taken to Instagram to share his love of fine cigars, particularly those of Cuban origin. His handle (@thecigarsmoker), is followed by more than 103,000 accounts worldwide.

Citat:
The attraction is natural for fellow cigar connoisseurs. Rudl’s photos are well-framed, the range of cigars is quite impressive, and overall, he captures the refined allure of the cigar-smoking lifestyle. But for Rudl, the connection goes both ways. “I’ve met many interesting people from all around the world through Instagram,” he says, some of which help build his inventory given the somewhat limited selection in Rudl’s native Slovenia.

Instagram:

https://www.instagram.com/thecigarsmoker/
Citera
2024-12-01, 23:37
Medlem
EpicureNo2s avatar
Fjant besöker Cohibas fabrik på Kuba:

https://www.youtube.com/watch?v=vebA6DZdLyg

Fjanten, som ser mer ut som en operetthallick än en "finsmakande gentleman", tycker att minsta lilla del av tillverkningen är "amazing" och tror att cigarrer har en själ. Men bortsett från det, och att han inte får se själva fabriken där det rullas på riktigt, kan videon vara intressant att se.
Citera
2024-12-10, 21:28
Börjat titta på Vietnam som ett land att flytta till. Till skillnad från Thailand (googla Bangkok cigarbar, utanför Bangkok förefaller det vara hopplöst) förefaller Vietnam ha smak avseende cigarrer (humidoren här är 7.1 meter hög) samt att Vietnam är Asiens billigaste land att leva i:

https://www.youtube.com/watch?v=6Xu1i3nHYBk
Citera
2024-12-11, 06:20
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Fjant besöker Cohibas fabrik på Kuba:

https://www.youtube.com/watch?v=vebA6DZdLyg

Fjanten, som ser mer ut som en operetthallick än en "finsmakande gentleman", tycker att minsta lilla del av tillverkningen är "amazing" och tror att cigarrer har en själ. Men bortsett från det, och att han inte får se själva fabriken där det rullas på riktigt, kan videon vara intressant att se.

Det är förvisso sant att Cohiba är världens bästa cigarr, men det där är ju en ärketönt. Vilken jävla pajas!
Citera
2024-12-11, 11:19
Citat:
Börjat titta på Vietnam som ett land att flytta till. Till skillnad från Thailand (googla Bangkok cigarbar, utanför Bangkok förefaller det vara hopplöst) förefaller Vietnam ha smak avseende cigarrer (humidoren här är 7.1 meter hög) samt att Vietnam är Asiens billigaste land att leva i:

Inte helt nykter igår så fyller på med mer information i nyktert tillstånd:

Efter ca 14. 14 in i klippet ovan visar Casa del Habano ( i Ho Chi Min City) upp sina olika lounger.

1. Cohiba-lounge.
2. Johnnie Walker-lounge
3. Mortlach-lounge
4. Romeo y Juliete-lounge

Ytterligare ett klipp från Casa del Habano med mer cigarr-porr

https://www.youtube.com/watch?v=9GmIjMmVGWU&t=562s
Citera
2024-12-11, 16:48
Citat:

Citat:
Inte helt nykter igår så fyller på med mer information i nyktert tillstånd:

Efter ca 14. 14 in i klippet ovan visar Casa del Habano ( i Ho Chi Min City) upp sina olika lounger.

1. Cohiba-lounge.
2. Johnnie Walker-lounge
3. Mortlach-lounge
4. Romeo y Juliete-lounge

Ytterligare ett klipp från Casa del Habano med mer cigarr-porr

https://www.youtube.com/watch?v=9GmIjMmVGWU&t=562s

Eftersom det ändå inte händer så mycket i den här tråden så kompletterar jag dessa två postningar med länk till Casa del Habano's egen sida på YouTube:

https://www.youtube.com/@lacasadelhabanovietnam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in