• 1
  • 2
2010-10-12, 18:10
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Alla har varit där. Man står redo i köket, matvarorna står framme och magen kurrar. Under matlagningen inser man dock olustigt att det fattas någon viktig ingrediens för att kunna slutföra sitt projekt. Eftersom man då är vrålhungrig och livsmedelsbutiken är på tok för långt borta, tar man till nödlösningen.

Man mumlar lätt för sig själv, "äsch, det går säkert lika bra med.." och sätter ner substitutet istället för orginalingrediensen. Dessvärre gick det inte lika bra med (...) och resultatet blev galet.

Vad har ni gjort för fadäser i den här stilen?

Personligen har jag ersatt kakao med finmalet kaffe, smör med rapsolja (vid bak) för att ta två exempel då en liten detalj ställde till det. Måste finnas någon därute som en sen fredagkväll köpt allt till myset, men glömt gräddfilen och tänk "hmm.. A-fil + grädde kanske funkar".

Seså, fram med era storys.
Citera
2010-10-12, 18:15
Medlem
dePauls avatar
Fast vi har ju redan en liknande tråd som behandlar diverse fadäser: https://www.flashback.org/t502432

~Paul~
Citera
2010-10-12, 18:16
Medlem
Smör istället för mjölk i kaffet. Två ord: aldrig mer.
Citera
2010-10-12, 18:22
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck

Har använt mig utav margarin på mackan istället för vanligt smör, slutsatsen blev densamma som ovan.
Citera
2010-10-12, 18:23
Bannlyst
20g gräs istället för sallad i tacos - Funkar bra.
Citera
2010-10-12, 18:24
Medlem
behemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast vi har ju redan en liknande tråd som behandlar diverse fadäser: https://www.flashback.org/t502432

~Paul~

Jag tycker inte att de är så lika, den här är mer specialinriktad på att man tycker att man är så smart men det var inte så smart iallafall.

Jag har också försökt ersätta smör med olja vid bak ... dålig idé!
Citera
2010-10-12, 18:25
Medlem
Citat:

Fy fan! Hur tänkte du då?

Själv har jag kört hummerfond istället för köttbuljong i en köttfärssås dock inte av mening. Resultatet gick med galet mycket ketchup att äta.
Citera
2010-10-12, 18:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behemot
Jag tycker inte att de är så lika
Kanske inte exakt lika men skall vi behandla varje diminutiv infallsvinkel och variation på samma tema så blir antalet trådar totalt oöverskådligt.

~Paul~
Citera
2010-10-12, 18:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meany20

Själv har jag kört hummerfond istället för köttbuljong i en köttfärssås dock inte av mening. Resultatet gick med galet mycket ketchup att äta.
Vad är smör? Hårt vispad grädde, inget annat, så det är inte helt vansinnigt tänkt. Under förutsättning att det är osaltat smör borde det inte vara odrickbart.
Citera
2010-10-12, 18:46
Medlem
Citat:

Var ganska redigt jävla bakis och kom att tänka på farsans kusin som håller på med någon slags specialkost (LCHF eller vad det kan tänkas heta) och att farsan berättat att hon brukade ha smör i kaffet och att det inte var så tokigt som det lät. Både jag och farsan skrattade gott åt detta vid den tidpunkten men när baksmällan kom var jag tyvärr dum nog att testa detta. Mjölken var slut och svart kaffe är inte riktigt min grej, inte ens bakis. Idén i sig var väl god, smör är ju i princip grädde (om än hårt vispat) och grädde i kaffet är ju inte så dumt.
Senast redigerad av Fumbduck 2010-10-12 kl. 18:50. Anledning: stafvel
Citera
2010-10-12, 19:11
Medlem
kakaon var slut när jag gjorde negerbullar så tog vaniljsocker eller vare var... Gick fan och äta dock.
Citera
2010-10-12, 19:17
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Haha, utmärkt exempel på trådstarten.

Citat:
Är det verkligen så mycket smak på hummerfond? Upplevt den mest som salt vilket borde fungera med köttfärs, men men.. tur att man slapp göra den tabben.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanske inte exakt lika men skall vi behandla varje diminutiv infallsvinkel och variation på samma tema så blir antalet trådar totalt oöverskådligt.

~Paul~
Missade helt att du var självutnämnd moderator.
Citat:
Ursprungligen postat av rullaenboll
kakaon var slut när jag gjorde negerbullar så tog vaniljsocker eller vare var... Gick fan och äta dock.
Hur fan såg de ut? Måste ju varit beiga vaniljbollar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in