• 1
  • 2
2010-10-12, 19:25
Bannlyst
Nån sorts rågskräp istället för havregryn i negerbollar. Dom såg lika ut
Citera
2010-10-12, 19:27
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Nån sorts rågskräp istället för havregryn i negerbollar. Dom såg lika ut
Känns som det är många i åldern 14-16 kommit hem från skolan tidigt, blivit sugen på något sött och tänkt slänga ihop negerbollar. Kan ge mig på fan på att någon hoppat smöret i bollarna med ersättning av olja!
Citera
2010-10-12, 19:37
Medlem
tepss avatar
Jag tycker att man ska få efterlysa substitut i denna tråd också.
Det ger mer diskusions underlag samt mycket bra förebyggande för kökskatastrofer
Citera
2010-10-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behemot
Jag har också försökt ersätta smör med olja vid bak ... dålig idé!

Det beror på vad du ska baka. Det fungerar utmärkt till scones (100 g smör – 1 dl olja). Bra om man har veganer eller mjölkallergiker på besök men inte vill köpa extra mjölkfrittmargarin.
Citera
2013-03-01, 14:25
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är smör? Hårt vispad grädde, inget annat, så det är inte helt vansinnigt tänkt. Under förutsättning att det är osaltat smör borde det inte vara odrickbart.
Har också provat, och det blandar sig inte i kaffet på samma sätt som mjölk. Blir inte gott, även om man kan tro det. Du får ett lager fett att dricka upp innan kaffet.
Citera
2024-04-28, 05:28
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Var ganska redigt jävla bakis och kom att tänka på farsans kusin som håller på med någon slags specialkost (LCHF eller vad det kan tänkas heta) och att farsan berättat att hon brukade ha smör i kaffet och att det inte var så tokigt som det lät. Både jag och farsan skrattade gott åt detta vid den tidpunkten men när baksmällan kom var jag tyvärr dum nog att testa detta. Mjölken var slut och svart kaffe är inte riktigt min grej, inte ens bakis. Idén i sig var väl god, smör är ju i princip grädde (om än hårt vispat) och grädde i kaffet är ju inte så dumt.

Hon var bara före sin tid.
Citera
2024-04-28, 18:09
Medlem
Sladdarens avatar
Sött surt salt hett går att ersätta med mycket
Om inte annat kan man läsa guider på engelska elle rsvenska
substitut för matvaru- ingredienser eller ingredienser som kan ersättas med andra

https://food.unl.edu/article/ingredient-substitutions

https://recipes.howstuffworks.com/to...ubstitutes.htm

https://www.ndsu.edu/agriculture/ext...-substitutions

https://www.mentalfloss.com/article/...-substitutions

Oftast när man saknar nån produkt eller krydda, råvara eller ingrediens så brukar jag googla vad det kan ersättas med .Inte så lätt att hålla koll på allt helt enkelt
Citera
2024-05-07, 19:12
Medlem
KarlKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Smör istället för mjölk i kaffet. Två ord: aldrig mer.

Tycker smör i kaffet är riktigt gott.
Ska tydligen vara något "biohack" och kallas bulletproof coffee, men tvivlar på att det har några speciella effekter utöver att vara gott.
Citera
2024-05-07, 19:24
Medlem
zombie-nations avatar
Det fanns en tråd som jag älskade som fick vara kvar länge men som sedan kastades. Den handlade om en som skulle till jobbet och bara hade kaffe till en kopp, hade ingen mjölk, så han hällde fil i kaffet. Det blev som ni tror. Men han tvingade i sig detta för koffeinet och klara av att gå till jobbet. Jag återvände till den tråden för att den gav perspektiv på livets jävlighet.

Mitt bidrag. Min kompis skulle laga en gryta och det stod att man skulle ha i flera matskedar paprikapulver, vi hade inte det. Så hon tog cayennepeppar. Det blev så satans starkt. Men vi åt. Vi hade inget annat. Det var rätt gott, men alldeles för starkt, så att snoret och tårarna rann.
Citera
2024-05-07, 19:45
Medlem
KarlKatts avatar
Laga en pastarätt där det skulle vara sardeller i. Men sardeller var slut i affären, läste på någon sida att man kunde använda ansjovis i stället så köpte det.
Den pastan blev inte god, smakade Jansons frestelse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in