• 1
  • 2
2010-10-11, 17:37
Bannlyst
Tänkte dela med mig en historia om vad som skedde när jag fick 10 gram cannabis ( hasch ) beslagtaget av tullen och som resulterade i husrannsakan och ett flertal förhör och påföljder av polisen. Och hur jag lyckades bli från alla misstankar och rättsliga påföljder. Stod misstänkt för;

Framställning av narkotika.
Bruk.
Smuggling.

Denna historia är riktad främst till er som använder sig utav droger, olagliga som sådana. Men passar utmärkt för er som är intresserade och kanske aldrig suttit i ett förhörsrum och är intresserade av hur förhör kan se ut.

Jag skriver denna i syfte att berika er som inte blivit misstänka för narkotikarelaterade brott (ännu) och hur ni kan förhindra att få någon inblandning överhuvudtaget genom enkla åtgärder som jag kommer att presenterna längre ner. Och för er som redan har blivit inblandande hur ni kan minimera påföljder så mycket som möjligt och få en bättre utgång av det hela.

Och alla som har varit med om liknande är hemskt välkomna att dela med sig sina historier och berättelser. Låt detta bli till en trevlig FAQ.

Ni som inte orkar med bakgrunden till allting kan hoppa över Prologen.

Innan vi börjar vill jag att dessa ord memoreras och kommer frekvent användas ut genom texten: NEKA, KRYPTERA, NEKA, KRYPTERA. TYST.

Prolog

Det hela började med att jag hade fått kontakt med en kille via Youtube och började chatta med honom på msn. Han var ifrån Nederländerna och vi hade talats vid under ett antal månader tills jag kom på den unika idén att han skulle posta 10 gram cannabis (hasch) i ett simpelt kuvert med ett ur rivet blad från ett magasin för att dölja konturerna av haschbitarna ifall någon skulle få för sig att hålla upp det mot en ljuskälla för att se vad kuvertet skulle kunna innehålla.
In return skulle jag skicka 100 euro via posten. Sagt och gjort.

Han fick pengarna och arrangerade det som var avtalat. Fick t.om en bild skickad via msn där jag kunde se det adresserade kuvertet till mig och haschet liggandes prydligt i en zip-påse.

Nu var det bara att vänta. Jag hade ingen rädsla för att det skulle fastna i tullen eftersom jag tidigare beställt flertalet gånger growboxar, svamp, sporer och övriga accessoarer för att husera odlingar och bruk av diverse narkotiska preparat.
Varför skulle det fastna denna gång?

Nobody goes free, sooner or later you'll slip and get caught.

Två veckor gick och jag började bli orolig..Inget kuvertet med godsaker hade anlänt.. Tiden gick och var tvungen att acceptera faktumet att det hade blivit troligen beslagtaget. Två månader senare när jag som minst hade anat det och hade nästan helt glömt bort allting knackade det på civilpoliser som specifikt jobbade med narkotika på dörren. Var för tillfället inte hemma och bor fortfarande hemma hos föräldrarna och tittade på mobilen att hade 16 missade samtal, nu kröp det skalbaggar..

Hade precis rökt en gås med tre vänner vilket förvärrade situationen ytterligare och jag förstod att jag skulle troligen få göra ett urinprov när jag väl skulle befinna mig hos polisen som skulle visa positivt på THC. Situationen förvärrades ytterligare över att jag hade två stycken tabletter Ecstacy (MDMA). Och att jag hade ett flertal gram av Salvia Divinorum extrakt och löv. Jag hade varit ekonomisk när odlade svamp och beställt filterbags och growboxar som stod tomma, som utfört sin plikt de var ämnade för. Hade dessutom tagit sporeprints som låg lite överallt inslutna i zip-påsar. Och hela jävla datorn var full med bilder av när jag odlat dessutom och bilder på growboxar, beställda tryfflar och bilder av när jag tidigare odlat cannabis.

I was i fucked, I thought.
Eftersom jag vid tillfället inte var hemma utan en bra bit utanför Stockholm skulle jag in på förhör dagen efter. Första jag gör är att börja häva i mig vatten. Blev upphämtad och och till min glada förvåning när jag kom hem hittade de inte Salvian och Extasyn. Datorn var dock borta.

Inkompetens? Vi kommer till det senare.
Citera
2010-10-11, 17:38
Bannlyst
Forts..

Förhöret.

Steg upp från sängen och gjorde ett fatalt misstag som skulle kunnat ändrat hela utgången av händelsen. Jag pissade inte ut nattpisset. Under natten ansamlas nämligen metaboliter av THC i urinet. Gör inte samma misstag som jag. Pissa ut det ifall du har möjlighet .Hävde istället i mig runt 0,5- 1,5 liter vatten..

Polisen kanske verkar vänlig eller hotande. Bry dig inte om det, det är bara kort för att få dig att avslöja dig.
Kom ihåg:
Deras yrke går ut på att samla på sig så mycket bevis MOT dig. DU SKA INTE HJÄLPA DEM. Du har all rätt att sitta helt tyst ifall du vill och inte svara på frågorna och ljuga så mycket du känner för.

Ljuga är ibland inte att rekommendera om du inte kan svara på följdfrågorna som de ställer. De är experter på att nysta upp påhittade historier och hitta hål i dina berättelser som du senare måste få förklara vilket kan medföra svårigheter för dig. De gör allt för att du ska försäga dig. Du ska svara kort och inte mer än nödvändigt. De analyserar ditt kroppsspråk och en ändring i din kroppshållning kan sporra dem ännu mer till att ställa fler frågor ect ect..

Frågor såsom dessa kan dyka upp. De är skickligt utformade och ämnade för att du ska reagera med känslor av att du är dömd till att misslyckas. Vissa är otroligt sliskiga och sluga, men sliskighet och slughet är inte olagligt. FALL INTE FÖR DEM.

Går det bra att förhöret hålls utan offentlig försvarare?

Har du någon aning om varför du är här ?

- När var det senaste gången du rökte cannabis då ?

- Det är ingen idé att ljuga bara så du vet, vi hittar alla sidor du varit inne på datorn och ser om du beställt något eller inte.

-Har du något flashback konto?

-Har du någon husmail adress?

-Vilka droger har du provat?

-Vad har du för material på din dator?

- Vad har du för mailadress ?

- Har du beställt något ifrån datorn?

– Är detta här ditt alias som du brukar använda på internet ( msn konversationer)

I något skede av förhöret kommer du bli erbjuden att skriva på ett straffföreläggande, detta innebär att du erkänner och får böter och ingenting händer mer

Du har naturligtvis aldrig immundigat några droger förutom alkohol, koffein och läkemedeln du köper på apoteket och får utskrivet av läkarn. Du har inget flashback konto eller hushmail. Du har ingen aning varför du är där.

En av mina hårddiskar var krypterad med hjälp av programmet TrueCrypt ( AES och TwoFish). Ångrade mig bitterligt att jag hade inte krypterat alla hårddiskar.

Svaret var att jag var lat, gör inte samma misstag som mig. Kryptera allting. Det tar några timmar av din tid men kommer bespara dig så mycket och försvåra polisens arbete mot dig enormt mycket vilket ökar chanserna att misstankarna mot dig läggs ner och du går fri.
Det kan ta över 6 månader innan de analyserat klart din dator och fått ut material. Polisen tar sin tid.

Om du är ung, i synnerhet under 18 år kommer ditt fall prioriteras mycket snabbare.
Citera
2010-10-11, 17:41
Bannlyst
Flera diskussioner har varit uppe på tapeten vidare ifall polisen kan få fram gamla msn konversationer, svaret är att de kan. Nämligen i .sys filer hade det fått upp mina gamla konversationer dock visste de inte vilken klient det var som användes eller mailadress, man såg bara plan text. Av ren tur eller inkompetens hade de inte hittat konversationen mellan mig och nederländaren .
Detta är bara en ännu större anledning till att kryptera sin hårddisk. De hade också tagit med dokumentärer om cannabis och svampböcker.

Det finns också program som krypterar allting man skriver mellan varandra, exempelvis SimpLite till msn som man dock måste ladda ner och för att det ska fungera måste båda parterna ha det installerat.

Värt att känna till är att Skype's chattfunktion är helt krypterad, med AES-256 likaså samtalen.

De hade tagit filterbags och någon kaktus liknande som de misstänkte vara en peyote. Samt dator.
Urinprov

Efter förhöret fick jag göra ett urinprov som skulle skickas på analys där de la till substanserna meskalin och psilocybin som jag också skulle testas på.

Fungerar så att kreatin nivåer under 0,5mg/ml blod är tecken på urinet är utspätt.
Det enda jag rent instinktivt kan säga är att ifall du ska göra ett oplanerat urinprov och du har någon timme eller dag på dig är det bara att häva i dig vatten.
Provet må bli ogiltigtförklarat och du får göra det någon annan dag men det köper dig tid, och denna tid kan du använda för att göra dig ren från metaboliterna av THC i ditt urin. Jag hade ren tur antar jag hade kreatin nivåer under 0,5 mg/ ml blod. Finner det otroligt konstigt också att det bara las ner, egentligen borde jag gjort ett omprov.

Inkompetens eller insåg de att det inte är värt det ?

TS egna tankar och flummar idéer.

Lite egna teorier varför paket innehållandes growboxar och svamp sällan eller nästan aldrig blir beslagtagna är för att de har ingen distinkt lukt och att det är så pass ovanliga gentemot cannabis så att tullpersonal inte känner igen det.
Citera
2010-10-11, 17:43
Bannlyst
Suttit och skrivit detta i ett antal timmar, kanske är därför det finns lite stavfel och är osammanhängande ibland. Kritik mottas gärna och fråga om det är något ni undrar över..

Fajaf har en text som behandlar förhörsteknik.

http://www.fajaf.com/lokalt/fteknik.html
Citera
2010-10-11, 19:18
Medlem
Streckkodens avatar
Intressant! Särskilt om vilka frågor polisen kan ställa tycker jag är bra att veta. Bra jobbat!
Citera
2010-10-12, 04:20
Medlem
erections avatar
Om de gör razzia så kan du faktiskt tjäna på att gömma drogerna på något lurigt ställe om du inte hinner spola ner dem.

De gånger jag varit med om polisen gjort razzia har de missat vapen och stora mängder droger som legat tex i en hink eller i en låda för vantar och mössor. I många fall har det också handlat om mindre mängder droger som legat på ett annat ställe än den stora mängden som de hittat och trott det varit allt. Kan tillägga att det handlat om sex snutar som mest och fyra som minst. Har aldrig någonsin tagit med sig hund heller.

De missade även externa hårddiskar hemma hos mig och hos en polare.

Blir man häktad så gäller det att tänka positivt så man inte blir en allt för lätt måltavla under kommande förhör. Det kan vara jävligt svårt. Speciellt första gången, eftersom man inte har en aning om vad som händer, kommer hända och hur länge man ska sitta där.
Senast redigerad av erection 2010-10-12 kl. 04:40.
Citera
2010-10-12, 08:28
Medlem
sunflower_s avatar
Fick dom någott från den hårddisken som var krypterad?
Citera
2010-10-12, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erection
Om de gör razzia så kan du faktiskt tjäna på att gömma drogerna på något lurigt ställe om du inte hinner spola ner dem.

De gånger jag varit med om polisen gjort razzia har de missat vapen och stora mängder droger som legat tex i en hink eller i en låda för vantar och mössor. I många fall har det också handlat om mindre mängder droger som legat på ett annat ställe än den stora mängden som de hittat och trott det varit allt. Kan tillägga att det handlat om sex snutar som mest och fyra som minst. Har aldrig någonsin tagit med sig hund heller.

De missade även externa hårddiskar hemma hos mig och hos en polare.

Blir man häktad så gäller det att tänka positivt så man inte blir en allt för lätt måltavla under kommande förhör. Det kan vara jävligt svårt. Speciellt första gången, eftersom man inte har en aning om vad som händer, kommer hända och hur länge man ska sitta där.

Samma hände för mig med att de missade de externa! Sen kan jag hålla med om att det är tufft första gången man faller lätt i grubbel och börjar må dåligt och känns som att jorden ska falla sönder och hur det kommer påverka än i framtiden också..

Citat:
Ursprungligen postat av sunflower_
Fick dom någott från den hårddisken som var krypterad?

Nej, de fick inte fram någonting! AES-256 räknas nog som den mest säkra krypteringen som finns. Tror inte de ens försökte faktiskt.

Sen försökte FBI knäcka Daniel Dantas krypterade hårddiskar men gav upp efter ett 1 år;

Här är en guide som demonstrerar hur lätt det är att kryptera sina hårddiskar ;

http://www.truecrypt.org/docs/?s=tutorial

Man kan också göra lager av krypteringar på varandra och skapa gömda volymer, alltså gömda hårddiskar. T.ex att först krypterar man med AES- 256, sedan krypterar man över det med TwoFish, och tredje med Serpent.

Så då blir det så här -> AES-256- TwoFish- Serpent.

Sen kan man ha dem i vilken ordning man önskar, måste inte vara den ovan.

För att kunna kryptera upp hårddisken krävs en nyckel, ett lösenord med andra ord..

Lösenordet ska inte vara något lätt att man själv kommer ihåg det. Det ska vara så svårt att du ska ha ett papper i början som du tar hjälp av för att sedan tillslut memorera det efter 1-2 månader.

Exempel på bra lösenord;

//i_-$//.Z?.X0--a2QQxxX^^2--PxOIoO0?

#(ui-^1-3zi0((0iz3-1^iu)#
Citera
2010-10-12, 23:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
*ÖD=>Drogakuten*
/Mod
Citera
2010-10-12, 23:58
Medlem
Theberzerkers avatar
Ska du pissa och bara har THC i dig så hydrera utav helvete och klaga hela tiden på att du inte kan pissa för att nu är nervös (håll dig in i det sista och drick hela tiden vatten tills de klagar) Sen pissar du i muggen och "tappar" den i toaletten av "nervositet". Ber dom dig göra det igen så gör samma procedur men pissa det första i toaletten och en liten skvätt i muggen när du pissat runt hälften, sen pissar du resten i toaletten.

Tvingar dom dig istället att ta blodprov så gå med på det, THC går nämligen extremt snabbt ur blodet.

Mvh
Citera
2010-10-13, 00:25
Medlem
erections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theberzerker
Ska du pissa och bara har THC i dig så hydrera utav helvete och klaga hela tiden på att du inte kan pissa för att nu är nervös (håll dig in i det sista och drick hela tiden vatten tills de klagar) Sen pissar du i muggen och "tappar" den i toaletten av "nervositet". Ber dom dig göra det igen så gör samma procedur men pissa det första i toaletten och en liten skvätt i muggen när du pissat runt hälften, sen pissar du resten i toaletten.

Tvingar dom dig istället att ta blodprov så gå med på det, THC går nämligen extremt snabbt ur blodet.

Mvh

Kan intyga att blodprov är mycket bättre. Hade ätit tram när de gjorde razzia förut och kunde då inte pissa. Hade dagarna innan tagit opiater, mdma, amfetamin, benzo och rökt cannabis samma kväll. Trodde att jag skulle få jackpot på testet men det visade inte ett skit. Fick tom skjuts hem.
Citera
2010-10-13, 11:49
Medlem
Avskum.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theberzerker

Mvh

Eller så ber man bara snällt om att få ta blodprov direkt, dem kan nämigen inte tvinga dig att pissa. Det är bara att säga att man tycker det är förnedrande eller något annat det spelar inte så stor roll, du är iaf inte tivngad att just pissa du är bara tvingad att lämna ett prov. En grundregel är ju att ALLTID be om blodprov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in