2012-02-24, 12:51
Medlem
NotSherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Där har du helt fel. MÅNGA invandrare som har bott i landet i 36år har en brytning. Men har man studerat grammatiken i flera år och dessutom med hjälp av en privatlärare och till råga på allt har en tolkutbildning i botten då klarar man nog grammatiken åtminstone. Hur ska man annars kunna jobba som tolk? Kan en tolk ursäkta sig med att hon har börjat plugga först i vuxen ålder?

Sonja Haunz - tyskan som gifte sig med Lennart Bernadotte (Mainau-prinsen) pratade perfekt svenska UTAN att någonsin ha bott här. Hon gifte sig med Lennart som 28-åring, så hon var minsann också "vuxen".

Jag läste en gång en asrolig förklaring till hennes bristande språk, i en bok om deras bröllop (kommer ej ihåg vem som gav ut den). De sa att läraren inte ville rätta henne för att hon var drottning och man rättar inte drottningen, och att hon kan så många språk och då blir det svårt att lära sig ett till.
Citera
2012-02-24, 12:51
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Det är väl kungen som gillar och har fastnat för namnet under åren
Jag kan ju säga att kungen gillar nog INTE namnet överhuvudtaget.
Hade han fått sin vilja igenom så hade hon aldrig ens gift sig med Daniel.
Citera
2012-02-24, 12:52
Medlem
gardasjon96s avatar
Estrella?
Vi kan kalla henne Chippet...
Citera
2012-02-24, 12:53
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Jag kan ju säga att kungen gillar nog INTE namnet överhuvudtaget.
Hade han fått sin vilja igenom så hade hon aldrig ens gift sig med Daniel.
Källa på detta tack.
Citera
2012-02-24, 12:53
Medlem
Allting är tydligen wt enligt folket här.

För ett tag sedan så lärde jag mig att det tydligen är wt att placera besticken i översta lådan, nu senast att Estelle är ett wt-namn.

Listan tar aldrig slut över saker som förknippas med wt.

Edit: Håller dock med att namnet inte klingar så fint.
Senast redigerad av SaiGOon 2012-02-24 kl. 12:57.
Citera
2012-02-24, 12:54
Medlem
Hahahah har ni sett på aftonbladet

"Vad tycker du om Herman Lindqvists namn?"
Citera
2012-02-24, 12:54
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
Källa på detta tack.
på vad? att han förmodligen inte gillar namnet eller att han var emot förhållandet med Daniel?
Citera
2012-02-24, 12:55
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Jag är absolut ingen vän av varken Silvia eller monarkin, men det är väldigt svårt att bli bättre än vad hon är på svenska när man kommit hit i den ålder hon gjorde. Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Jag skulle tvärtom säga att hon är klart över medel. En viss brytning och vissa grammatiska svårigheter hos någon som börjat lära sig ett språk efter 25 är inte nog för att slå ned på personens intelligens.

För att återknyta till ämnet så tycker jag det är skitkul att de valt ett så pass White Trash-klingande namn. De inser nog innerst inne att tjejen aldrig kommer att bli drottning ändå. Monarkin kommer omöjligt att överleva så länge.

Skämtar du, hennes svenska har knappt utvecklats på 20 år. Folk kan fortfarande lära sig nya uttal trots att de är över 30 år, eller 60 år också för den delen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Överhovmästarinnan har förmodligen bara råkat smacka med löständerna.
En del gamlingar med glappande löständer och för mycket spott i munnen kan få till såna där klapprande ljud.

Eller sen har hon verkligen humor. En parodi av Silvia?

Herman har varit ovanligt frispråkig på äldre dagar. Först sa han offentligt att på en direkt fråga av Victoria svarade han att eftersom monarkin troligtvis inte kommer att vara bestående då är det väl en liten tröst att ha gift sig av kärlek och inte av plikt.

Nu säger han att namnvalet var åt helvete fel för en blivande drottning, men å andra sidan det kanske blir aldrig aktuellt.

Jag misstänker att Herman tillhör dem som har gått med i Republikanska föreningen efter att ha hört namnvalet.

Intressant dock att det var just Herman som hovet ansåg vara en lämplig historielärare till Victoria..
Citera
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WERRE-
Hahahah har ni sett på aftonbladet

"Vad tycker du om Herman Lindqvists namn?"

Fast det ar ju fullstandigt ointressant, eftersom Herman aldrig ar planerad att ta over tronen eller bli Sveriges statschef. Sa att ta det som argument ar ju hur B som helst.
Citera
Bannlyst
kanske ett medvetet sätt för hovet att avveckla sig själv. namnet anknyter inte till några svenska traditioner och det kanske är vad man vill.

förvirrande är det i alla fall, har dom inga rådgivare utan låter den dyslektiska kossan välja namn hur hon vill?
Citera
2012-02-24, 12:56
Medlem
Fördjävligt tilltalsnamn! Det här var droppen. Blev kl: 12.00 i dag republikan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in