Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Hur tar psykologen det egentligen om man svarar på frågan "Varför vill du göra GMU?" såhär: "För att jag vill göra min plikt för mitt land" ?
Inte för att detta blir mitt svar till herr psykolog men är mest intresserad i hur psykologerna tolkar det? Det är väll det ultimata svaret i staterna men här i Sverige så är det ju lite känsligt snarare? Det mest ultimata svaret är väll att "Jag vill vara en av de som skyddar och hjälper civilbefolkningen vid en katastrof eller krigssituation och jag trivs i att jobba i grupp för att uppnå dessa mål." Så säger man ju faktiskt sanningen och man rör inga känsliga tår.
Har aldrig haft något för psykologer.. jag förstår varför FM har med de i sina utvärderingar men de ska alltid tolka saker fel och så sitter de där som att de alltid har rätt.
Inte för att detta blir mitt svar till herr psykolog men är mest intresserad i hur psykologerna tolkar det? Det är väll det ultimata svaret i staterna men här i Sverige så är det ju lite känsligt snarare? Det mest ultimata svaret är väll att "Jag vill vara en av de som skyddar och hjälper civilbefolkningen vid en katastrof eller krigssituation och jag trivs i att jobba i grupp för att uppnå dessa mål." Så säger man ju faktiskt sanningen och man rör inga känsliga tår.
Har aldrig haft något för psykologer.. jag förstår varför FM har med de i sina utvärderingar men de ska alltid tolka saker fel och så sitter de där som att de alltid har rätt.
Du har tänkt rätt. Psykologen skulle nog höja ett ögonbryn om du svarade sådär. Man ska vara pk ut i fingertopparna. Inget snack om att försvara fosterlandet, börja prata om integrationspolitik (var nån snubbe längre bak i tråden som gjorde det, hur man nu kommer in på det ämnet egentligen?), prata politik överlag faktiskt (finns knappast någon anledning). Om du har som hobby att köra paintball/soft air gun i skogen på fritiden skulle jag inte säga detta. Du gillar inte vapen även om du gör det. Du sticker inte ut på något speciellt sätt (bortsett från din grymma fysik och smidiga intellekt).
Såna grejer. Nu inte sagt att det inte funkar för vissa, men, det är jävligt onödigt att ens börja prata om detta och riskera en massa.
Vem du är:
Vanlig svensson med en bra uppväxt. Om föräldrarna dina skiljt sig så har det gjort dig till en starkare och mer ansvartagande individ (nyckelord). Du hade många kompisar i skolan, och blev verkligen inte retad, någonsin. Du satt i elevråd och hade andra förtroendeuppdrag. Du har lagsportat (även om det var som 13-åring, inget du behöver nämna). Du gillar att samarbeta, du gillar att arbeta i grupp. Du kom väl överens med lärarna i skolan. Du hade bra betyg (om inte, så finns det goda skäl till detta - du fokuserade på tex lagsporten/styrketräningen etc etc). Du tycker om skog och natur. Du gillar att vandra. Du är inte helt säker på vart du står politiskt sätt, så du avvaktar (även fast detta nog inte kommer att komma upp). Du gillar att laga mat (varför inte liksom?). Och slutligen floskeln; du ser GMU som en chans att utveckla dig som person, och som en utmaning.
Ergo; en pk-tants våta dröm. En mellanmjölkssvenne. Lagom.
/fått 8/8 två gånger hos två olika psykologer.
r... Hade lust att gå in och ge kärringen en bitch slap eftersom jag inte fick 9