2012-11-22, 15:01
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Hur tar psykologen det egentligen om man svarar på frågan "Varför vill du göra GMU?" såhär: "För att jag vill göra min plikt för mitt land" ?

Inte för att detta blir mitt svar till herr psykolog men är mest intresserad i hur psykologerna tolkar det? Det är väll det ultimata svaret i staterna men här i Sverige så är det ju lite känsligt snarare? Det mest ultimata svaret är väll att "Jag vill vara en av de som skyddar och hjälper civilbefolkningen vid en katastrof eller krigssituation och jag trivs i att jobba i grupp för att uppnå dessa mål." Så säger man ju faktiskt sanningen och man rör inga känsliga tår.

Har aldrig haft något för psykologer.. jag förstår varför FM har med de i sina utvärderingar men de ska alltid tolka saker fel och så sitter de där som att de alltid har rätt.

Du har tänkt rätt. Psykologen skulle nog höja ett ögonbryn om du svarade sådär. Man ska vara pk ut i fingertopparna. Inget snack om att försvara fosterlandet, börja prata om integrationspolitik (var nån snubbe längre bak i tråden som gjorde det, hur man nu kommer in på det ämnet egentligen?), prata politik överlag faktiskt (finns knappast någon anledning). Om du har som hobby att köra paintball/soft air gun i skogen på fritiden skulle jag inte säga detta. Du gillar inte vapen även om du gör det. Du sticker inte ut på något speciellt sätt (bortsett från din grymma fysik och smidiga intellekt).

Såna grejer. Nu inte sagt att det inte funkar för vissa, men, det är jävligt onödigt att ens börja prata om detta och riskera en massa.

Vem du är:

Vanlig svensson med en bra uppväxt. Om föräldrarna dina skiljt sig så har det gjort dig till en starkare och mer ansvartagande individ (nyckelord). Du hade många kompisar i skolan, och blev verkligen inte retad, någonsin. Du satt i elevråd och hade andra förtroendeuppdrag. Du har lagsportat (även om det var som 13-åring, inget du behöver nämna). Du gillar att samarbeta, du gillar att arbeta i grupp. Du kom väl överens med lärarna i skolan. Du hade bra betyg (om inte, så finns det goda skäl till detta - du fokuserade på tex lagsporten/styrketräningen etc etc). Du tycker om skog och natur. Du gillar att vandra. Du är inte helt säker på vart du står politiskt sätt, så du avvaktar (även fast detta nog inte kommer att komma upp). Du gillar att laga mat (varför inte liksom?). Och slutligen floskeln; du ser GMU som en chans att utveckla dig som person, och som en utmaning.

Ergo; en pk-tants våta dröm. En mellanmjölkssvenne. Lagom.

/fått 8/8 två gånger hos två olika psykologer.
2012-11-22, 15:46
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Du har tänkt rätt. Psykologen skulle nog höja ett ögonbryn om du svarade sådär. Man ska vara pk ut i fingertopparna.

Håller med till 100. Mönstrat två gånger, fick samma resultat som du. Man sa ju inte alltid vad man tyckte utan försökte vara så PK som möjligt. Andra gången jag mönstra fick jag samma resultat som första, 8:or... Hade lust att gå in och ge kärringen en bitch slap eftersom jag inte fick 9:or. För 9:or ska man säkert vara bög också + sosse! :yes:
2012-11-22, 15:51
Bannlyst
Någon som har mönstrat i dagarna som vet hur många sökanden det var till 3:e sjöstrid inriktning sjöstrid?
2012-11-22, 16:13
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Håller med till 100. Mönstrat två gånger, fick samma resultat som du. Man sa ju inte alltid vad man tyckte utan försökte vara så PK som möjligt. Andra gången jag mönstra fick jag samma resultat som första, 8r... Hade lust att gå in och ge kärringen en bitch slap eftersom jag inte fick 9r. För 9r ska man säkert vara bög också + sosse!

har för mig att 8 är högsta hos psykologen. Jag fick bara 5. Men jag har aldrig varit lagledare i fotboll eller suttit i elevrådet eller något liknande.
2012-11-22, 16:14
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Håller med till 100. Mönstrat två gånger, fick samma resultat som du. Man sa ju inte alltid vad man tyckte utan försökte vara så PK som möjligt. Andra gången jag mönstra fick jag samma resultat som första, 8r... Hade lust att gå in och ge kärringen en bitch slap eftersom jag inte fick 9r. För 9r ska man säkert vara bög också + sosse!

Inte hört om någon alls som fått 9or faktiskt. 8/8 är nog det de facto högsta folk får (sen finns det säkert nåt enstaka undantag).

Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
har för mig att 8 är högsta hos psykologen. Jag fick bara 5. Men jag har aldrig varit lagledare i fotboll eller suttit i elevrådet eller något liknande.

Man ska kunna få det, men det är sällan (aldrig?) det sker.
2012-11-22, 16:23
Medlem
Hej hopp.

Är det någon här dom vet hur urval processen går till? Alltså hur räknar RM de olika test resultaten och utgår från det? Fick höra något om poängsystem, hur går det till? Om exempelvis man har 9,4,5,6,6 o h tjänstbarhet A med körkort B ,truck kort samt godkänd i alla ämnen hur räknar de ut om man bli antagen eller ej?
2012-11-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Någon som har mönstrat i dagarna som vet hur många sökanden det var till 3:e sjöstrid inriktning sjöstrid?

Ring eller maila rekryteringsmyndigheten och fråga. Det gjorde jag. Fast nu känns det ännu värre. Seg väntan nu innan man får beslutet.
2012-11-22, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benjax
Hej hopp.

Är det någon här dom vet hur urval processen går till? Alltså hur räknar RM de olika test resultaten och utgår från det? Fick höra något om poängsystem, hur går det till? Om exempelvis man har 9,4,5,6,6 o h tjänstbarhet A med körkort B ,truck kort samt godkänd i alla ämnen hur räknar de ut om man bli antagen eller ej?

Nu chansar jag lite,

Resultaten du söker in med är dina mönstringsresultat som du fick på mönstringen. Huruvida man blir antagen eller inte beror på två saker.

1. Behörig till att söka tjänsten.
2. Vara tillräckligt konkurrenskraftig om det är fler personer som sökt än det finns platser.

Sen är ju frågan hur man bedömer de olika mönstringsresultaten. Jag är nästan 100 på att de fysiska kraven kommer längst ner om man väl uppfyller ansökningskraven till den specifika tjänsten.

Det fysiska kan man alltid träna upp. Det är svårare med det psykiska/medicinska. Så om man vill vara relativt säker på att komma in tror jag att det är viktigt att ha bra betyg på;

Psykologen
Medicinska
I-test
Fys
2012-11-22, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbrormelker1
Ring eller maila rekryteringsmyndigheten och fråga. Det gjorde jag. Fast nu känns det ännu värre. Seg väntan nu innan man får beslutet.

Tack för tipset!

Väntan är jobbigast. Lite halvsvårt att planera inför framtiden...
2012-11-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Nu chansar jag lite,

Resultaten du söker in med är dina mönstringsresultat som du fick på mönstringen. Huruvida man blir antagen eller inte beror på två saker.

1. Behörig till att söka tjänsten.
2. Vara tillräckligt konkurrenskraftig om det är fler personer som sökt än det finns platser.

Sen är ju frågan hur man bedömer de olika mönstringsresultaten. Jag är nästan 100 på att de fysiska kraven kommer längst ner om man väl uppfyller ansökningskraven till den specifika tjänsten.

Det fysiska kan man alltid träna upp. Det är svårare med det psykiska/medicinska. Så om man vill vara relativt säker på att komma in tror jag att det är viktigt att ha bra betyg på;

Psykologen
Medicinska
I-test
Fys

Tack så mycket för så snabb svar.

Jag är preliminärt antagen till LEDR dom ledningsoldat men jag fick 4 i cykel och 9 i styrka och de psykologiska sidan fick jag 5 på skriv prov och sen 6,6 på befäll och psycke. Det var runt 50 platser då när jag kollade och när jag söker på nätet så är det inte så många som söker just till Ledr. Beror det på något speciell eller är der så att de.flesta vill bli jägare och stridspilot? Hur stor är chansen att komma in tror du/ni?
2012-11-22, 17:03
Bannlyst
Citat:
Tack så mycket för så snabb svar.

Jag är preliminärt antagen till LEDR dom ledningsoldat men jag fick 4 i cykel och 9 i styrka och de psykologiska sidan fick jag 5 på skriv prov och sen 6,6 på befäll och psycke. Det var runt 50 platser då när jag kollade och när jag söker på nätet så är det inte så många som söker just till Ledr. Beror det på något speciell eller är der så att de.flesta vill bli jägare och stridspilot? Hur stor är chansen att komma in tror du/ni?

Går inte o säga, skönt att du fick 6or hos psykologen, över medel iaf! Gör såhär, maila regementet som du har som förstaval. Skriv tjänsten du sökt + dina mönstringsresultat och fråga vad de tror. De vet ju var medel ligger och kan säkert ge dig ett ganska bra svar. Mailadress hittar du på mil.se och så får du klicka in på regementet som du sökt.
2012-11-22, 17:03
Medlem
Citat:
Hej hopp.

Först tar man grundkraven på den inriktning man sökt, exempelvis markstrid:
Styrka 4
Cykel 6
Psykolog 6
I-prov 4

Sen får man 50 poäng för varje siffra över. Har man dragit en 7a i styrka så får man alltså 150 poäng där. Sen lägger man ihop poängen och konkurrerar med sina poäng.

Källa: mail från rekryteringsmyndigheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in