2013-12-04, 20:59
Medlem
a-ntoonss avatar
Vad är skillnaden mellan GMU och FSU sett till lön, boende och mat på regementet? Är det fortfarande 4500 eller övergår den till 18000 direkt då fsu är en del av provanställningen?
2013-12-04, 21:57
Medlem
Dramatistens avatar
Är det någon som vet varför man måste vänta ett helt jävla år för att göra om testerna? Vem är det som bestämmer det? Visst 3 månader eller 6 månader är en okej väntetid men ett helt år? Man gör ju så mycket reklam om att man vill ha resurser hela tiden. Vem är det som tar det beslutet om väntetid?
2013-12-04, 22:02
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ntoons
Vad är skillnaden mellan GMU och FSU sett till lön, boende och mat på regementet? Är det fortfarande 4500 eller övergår den till 18000 direkt då fsu är en del av provanställningen?

Du är anställd och får då lönen på ca 18000, det är som lite komplettering av GMU innan befattningsutbildningen, vi fick testa på lite av det som vår "sorts"-soldat ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Är det någon som vet varför man måste vänta ett helt jävla år för att göra om testerna? Vem är det som bestämmer det? Visst 3 månader eller 6 månader är en okej väntetid men ett helt år? Man gör ju så mycket reklam om att man vill ha resurser hela tiden. Vem är det som tar det beslutet om väntetid?

Fys testerna är väl 6 mån nu? Det är väl de som kan ändras ganska snabbt. Svårare att bli "smartare" och bättre lämpad.

Fan vad jag skriver som en kratta... Så trött...
Senast redigerad av skogspromenad 2013-12-04 kl. 22:04.
2013-12-04, 22:25
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragazor
Kan svära på att flera av testarna sa att jag fick 8 på inskrivningsprovet, men när jag kom hem så såg jag att det stod 7 på papperet. Vem ska man tro? Kanske bara hörde vad jag ville höra

7:a är ju också väldigt bra och 8:a är väl inte krav för någon speciell tjänst?
Går ju annars att göra om, kommer ju flera tillfällen ifall du verkligen inte skulle komma in.

Själv fick jag en 5:a på i-testet och var relativt nöjd utav det i alla fall, spelade ändå ingen roll då jag inte kom in pga sjukdom jag har. Så det tog ju tvärstopp vid läkaren.

Fan vad glad att ni ens lyckas klara igenom hela testet och har chans att få jobba inom försvaret!
Lycka till
2013-12-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lima11
Låt oss veta när du ger upp efter 2 veckor sen

vad är "ge upp"
2013-12-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarne
Det handlar inte om att palla GMU, du kan klara GMU med ingen marchträning i benen och dålig fysik på alla plan. Men vill du ha en tyngre tjänst framöver så förväntas du hålla den nivå tjänsten kräver - det är inte så att du tränas upp dit från noll.

Typexemplet är fallskärmsjägarna, de ser gärna att du elitidrottat hela din ungdom.
De har inte tid att lägga ett år extra på att ta dig från "okej men inte bra GMU-nivå" till "Fys-monster". Du förväntas vara där redan när du söker.

Du kommer säkert klara dig i vart fall - men det kan ju vara gött att känna sig i bra form också. Sokrates sa en gång: "No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."

Som tips för alla?

Om du riktar det mot mig, jag är inte i dålig form!
2013-12-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgat
Som tips för alla?

Om du riktar det mot mig, jag är inte i dålig form!
mgat, jag vet inte - och jag bryr mig inte - om vilken form du har. Du frågade varför någon marschtränar innan GMU och jag svarade på den frågan.
2013-12-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarne
mgat, jag vet inte - och jag bryr mig inte - om vilken form du har. Du frågade varför någon marschtränar innan GMU och jag svarade på den frågan.

Dålig dag?
2013-12-05, 00:05
Medlem
Nej. Du frågade en fråga och jag svarade på den frågan. Att se det sammanhanget är inte raketkirurgi.
2013-12-05, 00:39
Medlem
Mönstrade ca 6 månader sedan, måste man göra om fystesterna eller kan jag söka igen på samma betyg?
2013-12-05, 02:15
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Mönstrade ca 6 månader sedan, måste man göra om fystesterna eller kan jag söka igen på samma betyg?
De är giltiga i ett år så du kan söka igen på samma.
2013-12-05, 07:26
Medlem
Någon som vet sökande och platser till jägartjänst på ajb?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in