2012-11-20, 22:13
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Jajemän, egna erfarenheter. Hade många i min kull som trodde FM skulle vara helt annorlunda. När de insåg verkligheten så slutade de. I min GMU-kull slutade 1/3, där de flesta var väldigt intresserade på förhand. Blir man positivt överaskad och får ett positivt intryck av inryck så tror jag risken att dessa slutar tidigt är mindre. Det var just under de första veckorna som i princip alla som slutade, valde att sluta.

Edit: det jag försöker säga är att det är svårt att bli positivt överraskad av något, om man redan tror väldigt gott om något på förhand. Jämför det med att se en film som du har höga förväntningar om. Den kan ju som bäst stämma överens med dina förväntningar, dock är det troligare att den inte uppfyller dina förväntningar och du blir besviken, och så vidare och så vidare....

Okej men den uppfattningen kan jag absolut förstå. Under min GMU så var det inte många avhopp alls, om man borträknar skador och liknande. Självklart kan det skilja enormt mellan olika kullar, verkar som att din var helt olik min där vi endast hade 1 egenvalt avhopp under 3 månader.
2012-11-20, 22:14
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Så du tänkte genomföra en 3 månaders utbildning inom det militära för att du kanske blir intresserad en vacker dag? Jadu varför inte...

Citat:
Ursprungligen postat av etux
Släpp det istället, du tar plats från folk som vill genomföra GMU. Med den inställningen kommer du inte heller vara kvar länge då du antagligen kommer droppa så fort lite krav ställs.

Så det är det som det handlar om alltså?

Kommer nog inte göra er till viljes iaf. Blir bara mer sugen på att söka nu. Postar skrytsamt mina förra resultat för att bre på det hela lite mer:

Inskrivning: 9
Styrka: 9
Cykel: 7
Psykolog: 8/8
Tjänstbarhet: A

Ses på antagningsprövningen då!
Senast redigerad av Keynes 2012-11-20 kl. 22:16.
2012-11-20, 23:44
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes

Hur kan man ens veta om man gillar något utan att först ha testat det, undrar jag?

Håller med. Jag har knappt några tankar om vad som händer efter GMU. Vet inte ens om jag har lust att fortsätta efter det. Går ju knappast att veta om detta är något man vill fortsätta att arbeta med innan man testat på det.
Så än så länge ser jag det bara det som en utmaning och intressant utbildning att prova på.
Senast redigerad av Levels 2012-11-20 kl. 23:47.
2012-11-20, 23:54
Medlem
Hej!

Jag kommer inte att mönstra förens sommaren men passar på att fråga redan nu! Ni som gjort GMU och konditionstränade innan, kände ni att ni hängde med bra eller fick man verkligen lida av FMs konditionsträning? Alltså, om man tränar kondition 6 raka månader innan 3-4 ggr i veckan, kommer man att hänga med bra och klara det utan tvekan eller är det rena självmordsträningen? Hade främst tänkt att söka jägarutbildning och förstår att det är det hårdaste som går att göra (i klass med kustjägare.).

Och sista frågan, hur ser konditionsträningen ut egentligen när man ligger inne? Är det upp varje morgon 06.00 och ut och springa milen? Är det riktigt högt tempo eller siktar FM på lägre tempo och längre sträcka?

Mvh,

Axel.
2012-11-21, 01:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Så det är det som det handlar om alltså?

Kommer nog inte göra er till viljes iaf. Blir bara mer sugen på att söka nu. Postar skrytsamt mina förra resultat för att bre på det hela lite mer:

Inskrivning: 9
Styrka: 9
Cykel: 7
Psykolog: 8/8
Tjänstbarhet: A

Ses på antagningsprövningen då!
Grejjen är inte resultaten, utan din inställning att "jag gör detta bara för att ha något att göra" vilket kommer att flyta fram när mer krav ställs på dig och tankebanorna övergår till "vad fan gör jag här? Jag kan ju plugga istället".

Men visst kanske vi ses, vad har du sökt för område?
2012-11-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Hej!

Jag kommer inte att mönstra förens sommaren men passar på att fråga redan nu! Ni som gjort GMU och konditionstränade innan, kände ni att ni hängde med bra eller fick man verkligen lida av FMs konditionsträning? Alltså, om man tränar kondition 6 raka månader innan 3-4 ggr i veckan, kommer man att hänga med bra och klara det utan tvekan eller är det rena självmordsträningen? Hade främst tänkt att söka jägarutbildning och förstår att det är det hårdaste som går att göra (i klass med kustjägare.).

Och sista frågan, hur ser konditionsträningen ut egentligen när man ligger inne? Är det upp varje morgon 06.00 och ut och springa milen? Är det riktigt högt tempo eller siktar FM på lägre tempo och längre sträcka?

Mvh,

Axel.

Hej Axel!

Jag har följt denna tråd ganska länge nu, och har också kollat runt mycket på andra hemsidor, men jag har själv inte sökt eller genomgått någon slags militär utbildning än, men som jag har förstått det så lyder det ungefär så här(rätta mig gärna om jag har fel): Enligt denna video http://www.youtube.com/watch?v=dFg_JGm8PZs , som dock är från 2009, så det borde inte vara helt aktuellt längre, så ska man klara av milen på minst 50 minuter. Dock är det där för fallskärmsjägare, annars vet jag inte hur det ser ut.
Annars har jag förstått att man anpassar all motion efter den "svaga länken", alltså om någon är lite långsammare så försöker man hålla till den personen, då alla jobbar som ett "lag". Man jobbar också successivt upp sin kondition i GMU, börjar lätt och fortsätter mot jobbigare och jobbigare. Dock har de flesta sagt, som har gått utbildningen, att konditionen och uthålligheten är det jobbigaste av alla moment, så att börja GMU med en bra grundkondition verkar vara en bra idé.
Om du tränar kondition 3-4 gånger i veckan 6 månader i streck skulle jag säga att du borde hänga med väldigt bra, förutsatt att du faktiskt tar ut dig helt ett par gånger i veckan och inte bara lunkar fram.
Som jag har förstått det så är det precis som du säger, upp klockan 06:00 och drar igenom milen, men jag tror att det tar ett par veckor innan tempot verkligen kickar in.

Som sagt, detta grundar jag bara på mina egna uppfattningar av vad andra skrivit/vad jag sökt runt om, så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hoppas i alla fall att du har fått lite mer insikt i det hela!
2012-11-21, 02:37
Medlem
bothniensiss avatar
Kan tänka mig att det kan se illa ut på mönstringen att vara osäker gällande vilket förband eller vilket yrke man senare söker till?

Har själv en osäkerhet om det är hemvärnet Gotlandsgruppen (som jag har sökt som prio 1) eller I19. Är kanske bäst att bara bestämma sig för sitt prio 1-val eller om det går bra på mönstringen eller kan man medla på plats gällande vars man passar in bäst?
2012-11-21, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Kan tänka mig att det kan se illa ut på mönstringen att vara osäker gällande vilket förband eller vilket yrke man senare söker till?

Har själv en osäkerhet om det är hemvärnet Gotlandsgruppen (som jag har sökt som prio 1) eller I19. Är kanske bäst att bara bestämma sig för sitt prio 1-val eller om det går bra på mönstringen eller kan man medla på plats gällande vars man passar in bäst?

Du kommer kunna prata om vart det kommer passa dig bäst att göra GMU. Så behöver inte vara orolig.
2012-11-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelWesten
Hej Axel!

Jag har följt denna tråd ganska länge nu, och har också kollat runt mycket på andra hemsidor, men jag har själv inte sökt eller genomgått någon slags militär utbildning än, men som jag har förstått det så lyder det ungefär så här(rätta mig gärna om jag har fel): Enligt denna video http://www.youtube.com/watch?v=dFg_JGm8PZs , som dock är från 2009, så det borde inte vara helt aktuellt längre, så ska man klara av milen på minst 50 minuter. Dock är det där för fallskärmsjägare, annars vet jag inte hur det ser ut.
Annars har jag förstått att man anpassar all motion efter den "svaga länken", alltså om någon är lite långsammare så försöker man hålla till den personen, då alla jobbar som ett "lag". Man jobbar också successivt upp sin kondition i GMU, börjar lätt och fortsätter mot jobbigare och jobbigare. Dock har de flesta sagt, som har gått utbildningen, att konditionen och uthålligheten är det jobbigaste av alla moment, så att börja GMU med en bra grundkondition verkar vara en bra idé.
Om du tränar kondition 3-4 gånger i veckan 6 månader i streck skulle jag säga att du borde hänga med väldigt bra, förutsatt att du faktiskt tar ut dig helt ett par gånger i veckan och inte bara lunkar fram.
Som jag har förstått det så är det precis som du säger, upp klockan 06:00 och drar igenom milen, men jag tror att det tar ett par veckor innan tempot verkligen kickar in.

Som sagt, detta grundar jag bara på mina egna uppfattningar av vad andra skrivit/vad jag sökt runt om, så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hoppas i alla fall att du har fått lite mer insikt i det hela!

Tack för det utförliga svaret! Det där att man ska klara milen på 50 min är något jag också hört, och jag tror det gäller idag också.

Är inte jägarutbildningen om man vill bli fallskärmsjägare?

Bra klipp du länkat också, dags att börja förstå att detta är seriösa grejjer & inge hemvärnsskit. Man kommer få lida!

EDIT:

Sista frågan.. Ingår det vattenträning i jägarutbildningen? Inga problem med att simma eller så men (detta blir pinsamt) lärde mig aldrig att dyka och har aldrig orkat att ta upp det på senare år. Blir det ett problem?
2012-11-21, 10:10
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Tack för det utförliga svaret! Det där att man ska klara milen på 50 min är något jag också hört, och jag tror det gäller idag också.

Bra klipp du länkat också, dags att börja förstå att detta är seriösa grejjer & inge hemvärnsskit. Man kommer få lida!

EDIT:

Sista frågan.. Ingår det vattenträning i jägarutbildningen? Inga problem med att simma eller så men (detta blir pinsamt) lärde mig aldrig att dyka och har aldrig orkat att ta upp det på senare år. Blir det ett problem?

Hej Woltaire,

Jag är heller ingen jägare men jag är ganska påläst eftersom jag har som mål att bli. Hur som haver...

Alla måste göra GMU som är lika fysiskt krävande var du än är. jag känner 2st som gjort GMU på Amf1 och var bra tränade innan dom gick in i GMUn och blev ganska besvikna. Visst det är ju fysiska aktiviteter etc etc men eftersom "alla ska vara lika" mentaliteten är adapterad så kör dom inte med en så man nästan dör... Som folk sa tidigare också. Dom anpassar också takten efter gruppens svagaste länk. OCH! GMUn blir ju vad man gör den till! Vill du vara ambitiös och kämpa så kan du lätt se till att det blir jobbigt. Peppa dig själv och folket du gör det med bara.

Sen är det först efter GMU om du söker vidare det kommer bli riktigt fysiskt krävande.

Vill du bli jägare så är det SANS-test efter GMUn som gäller. (Särskild ANSökan)
Här är några minimikraven.....
Löpning 10km slät bana, maxtid 48min
Snabbmarsch 20km med fältuniform, stridsväst, automatkarbin, maxtid 2tim 20min.
Fälttest 2000m med stridsutrustning, maxtid 10min 15sek.

Avklarad FMfyss enligt standard D(jägare)

Sen vet jag att det är vattentest också Simning på tid, Livräddning, dyckning till botten och hämta drunknad docka etc etc etc...

Mitt tips är att gå till närmaste badhus och öva, öva, öva och öva mera. Vill ud värkligen bli jägare så skiter du i om det är pinsamt eller inte.

Citat:

FJS(Fallskärmsjägarskolan) och KJS (Kustjägarskolan) rekryterar inte folk som endast gjort GMU. Du måste varit anställd av FM minst 1år(och troligen ha bra meriter). För att ens få sökta till uttagningarna.

Man kan dock söka sig till tex AJB, Fbjs och Lbbat som har jägarkrav på sina anställda soldater också. Jag vet att AJB & Abjs kräver SANS eftersom dom är jägare men Lbbat har jägarmässiga krav på sina soldater också, sen ska Amf1 också vara en tung utbildning också.

Den största frågan och viktigaste är! Vad passar dig?
Senast redigerad av Welpuo 2012-11-21 kl. 10:19.
2012-11-21, 11:09
Medlem
vad ska man tänka på när man gör styrketestet om man aldrig ens gjort marklyft innan?
2012-11-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Hej Woltaire,

Jag är heller ingen jägare men jag är ganska påläst eftersom jag har som mål att bli. Hur som haver...

Alla måste göra GMU som är lika fysiskt krävande var du än är. jag känner 2st som gjort GMU på Amf1 och var bra tränade innan dom gick in i GMUn och blev ganska besvikna. Visst det är ju fysiska aktiviteter etc etc men eftersom "alla ska vara lika" mentaliteten är adapterad så kör dom inte med en så man nästan dör... Som folk sa tidigare också. Dom anpassar också takten efter gruppens svagaste länk. OCH! GMUn blir ju vad man gör den till! Vill du vara ambitiös och kämpa så kan du lätt se till att det blir jobbigt. Peppa dig själv och folket du gör det med bara.

Sen är det först efter GMU om du söker vidare det kommer bli riktigt fysiskt krävande.

Vill du bli jägare så är det SANS-test efter GMUn som gäller. (Särskild ANSökan)
Här är några minimikraven.....
Löpning 10km slät bana, maxtid 48min
Snabbmarsch 20km med fältuniform, stridsväst, automatkarbin, maxtid 2tim 20min.
Fälttest 2000m med stridsutrustning, maxtid 10min 15sek.

Avklarad FMfyss enligt standard D(jägare)

Sen vet jag att det är vattentest också Simning på tid, Livräddning, dyckning till botten och hämta drunknad docka etc etc etc...

Mitt tips är att gå till närmaste badhus och öva, öva, öva och öva mera. Vill ud värkligen bli jägare så skiter du i om det är pinsamt eller inte.

FJS(Fallskärmsjägarskolan) och KJS (Kustjägarskolan) rekryterar inte folk som endast gjort GMU. Du måste varit anställd av FM minst 1år(och troligen ha bra meriter). För att ens få sökta till uttagningarna.

Man kan dock söka sig till tex AJB, Fbjs och Lbbat som har jägarkrav på sina anställda soldater också. Jag vet att AJB & Abjs kräver SANS eftersom dom är jägare men Lbbat har jägarmässiga krav på sina soldater också, sen ska Amf1 också vara en tung utbildning också.

Den största frågan och viktigaste är! Vad passar dig?

Tack för all info, riktigt bra!

Det låter ganska klokt att GMU är lite softare och att den hårdare träningen kommer efter. Tack för att du skrev vilka tester som kommer dyka upp!

Får väll bli att pusha sig själv till att lära sig dyka.. Så jävla arg på mig själv att jag inte lärde mig det när jag var mindre.. Men samtidigt så har jag ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet om inte vara i det militära, kommer bli knäckt om jag inte gör detta.

Amf1 är väll lite som amerikanska marinkåren? Antar att dykning är ett krav där också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in