Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Tack för det utförliga svaret! Det där att man ska klara milen på 50 min är något jag också hört, och jag tror det gäller idag också.
Är inte jägarutbildningen om man vill bli fallskärmsjägare?
Bra klipp du länkat också, dags att börja förstå att detta är seriösa grejjer & inge hemvärnsskit. Man kommer få lida!
EDIT:
Sista frågan.. Ingår det vattenträning i jägarutbildningen? Inga problem med att simma eller så men (detta blir pinsamt) lärde mig aldrig att dyka och har aldrig orkat att ta upp det på senare år. Blir det ett problem?
Hej Woltaire,
Jag är heller ingen jägare men jag är ganska påläst eftersom jag har som mål att bli. Hur som haver...
Alla måste göra GMU som är lika fysiskt krävande var du än är. jag känner 2st som gjort GMU på Amf1 och var bra tränade innan dom gick in i GMUn och blev ganska besvikna. Visst det är ju fysiska aktiviteter etc etc men eftersom "alla ska vara lika" mentaliteten är adapterad så kör dom inte med en så man nästan dör... Som folk sa tidigare också. Dom anpassar också takten efter gruppens svagaste länk. OCH! GMUn blir ju vad man gör den till! Vill du vara ambitiös och kämpa så kan du lätt se till att det blir jobbigt. Peppa dig själv och folket du gör det med bara.
Sen är det först efter GMU om du söker vidare det kommer bli riktigt fysiskt krävande.
Vill du bli jägare så är det SANS-test efter GMUn som gäller. (Särskild ANSökan)
Här är några minimikraven.....
Löpning 10km slät bana, maxtid 48min
Snabbmarsch 20km med fältuniform, stridsväst, automatkarbin, maxtid 2tim 20min.
Fälttest 2000m med stridsutrustning, maxtid 10min 15sek.
Avklarad FMfyss enligt standard D(jägare)
Sen vet jag att det är vattentest också Simning på tid, Livräddning, dyckning till botten och hämta drunknad docka etc etc etc...
Mitt tips är att gå till närmaste badhus och öva, öva, öva och öva mera. Vill ud värkligen bli jägare så skiter du i om det är pinsamt eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Är inte jägarutbildningen om man vill bli fallskärmsjägare?
FJS(Fallskärmsjägarskolan) och KJS (Kustjägarskolan) rekryterar inte folk som endast gjort GMU. Du måste varit anställd av FM minst 1år(och troligen ha bra meriter). För att ens få sökta till uttagningarna.
Man kan dock söka sig till tex AJB, Fbjs och Lbbat som har jägarkrav på sina anställda soldater också. Jag vet att AJB & Abjs kräver SANS eftersom dom är jägare men Lbbat har jägarmässiga krav på sina soldater också, sen ska Amf1 också vara en tung utbildning också.
Den största frågan och viktigaste är! Vad passar dig?