2011-03-23, 00:49
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Är det nån här som har börjat träna seriöst inför GMU2 än? Hur ofta tränar/skall ni träna nu inför det sista?

Snittar väl på 4 dagar i veckans styrka. Sen kondition två av dom. Går väldigt mycket på jobbet också så det är ju bara ett plus.

@Mr.choma: Det är väldigt väldigt mycket teknik! Prova ta en skivstång med kanske 10 kg och kör ett vanligt marklyft där du börjar ta i med benen och när du står upprätt så har du stången vid knäna. Börja då dra med armar/axlar hela vägen till hakan och den sista biten så svankar du ryggen lite grann så du får lite extra kraft hela vägen upp till hakan.

Det är ofta den sista biten (från knäna upp till hakan) som många har problem med har jag märkt. Öva just den rörelsen mycket. Börja lätt och bygg om långsamt. Fatta en stång med knogarna ifrån dig med tummen runt hela stången och stången i knähöjd. Börja sedan dra upp som jag beskrev ovan. Absolut superviktigt med säkrad rygg under hela lyften.

Under isokaien så kommer övningsledare säga åt dig att stå nära stången med tyngdpunkt på hälarna så försök öva in en sådan ställning.

Hoppas det blir lite klarare

EDIT: Sen öva chins. Det är väldigt bra muskler att bygga upp! Klarar just nu 15 st med lite bredare än medel som grepp. Och se till att dra med ordentligt med rygg/axlar under denna övning!
2011-03-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Boden, av alla ställen här på jorden. höhö
Du i berga antar jag.

haha, besviken?
Japp, det blev Berga för mig.
2011-03-23, 00:50
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
haha, besviken?

Är du med i fejsbokgruppen?
2011-03-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Snittar väl på 4 dagar i veckans styrka. Sen kondition två av dom. Går väldigt mycket på jobbet också så det är ju bara ett plus.

Har du satt några mål inför inryckningen som du tycker är en bra grund att stå på? d.vs antal armhävningar osv.

mvh
2011-03-23, 00:53
Medlem
Citat:
Är du med i fejsbokgruppen?

Nejfan, har icke facebook vettu. Skall nog bli medlem nån dag inom kort.
2011-03-23, 00:56
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
haha, besviken?

Besviken och besviken..nej.
Jag bor i Skåne, Båstad. Från skåne till norrbotten, ja du fattar! haha sjukt men blir säkert kanon.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-23 kl. 01:02.
2011-03-23, 01:05
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Har du satt några mål inför inryckningen som du tycker är en bra grund att stå på? d.vs antal armhävningar osv.

mvh
Naej har inga direkt konkreta mål.. Kör på bara :-P sneglar lite på broschyren man fick efter mönstring och blandar med egna övningar och har tagit lite från Specialstyrkornas träningsprogram (inför deras mönstring). Tro nu inte att jag är super tränad för det. Men skaffa Facebook, vi snackar en del träning där AMF 1 GMU 2011 heter den!

Armhävningar är bra men det viktigaste tror jag är konditionen och marschvanan. Så spring mkt så du hinner vänja benhinnorna och senor vid ansträngningen
2011-03-23, 01:15
Medlem
Citat:
Naej har inga direkt konkreta mål.. Kör på bara :-P sneglar lite på broschyren man fick efter mönstring och blandar med egna övningar och har tagit lite från Specialstyrkornas träningsprogram (inför deras mönstring). Tro nu inte att jag är super tränad för det. Men skaffa Facebook, vi snackar en del träning där AMF 1 GMU 2011 heter den!

Armhävningar är bra men det viktigaste tror jag är konditionen och marschvanan. Så spring mkt så du hinner vänja benhinnorna och senor vid ansträngningen

Japp, marschvana, kondition och möjligheten att springa med utrustning är utifrån mina erfarenheter de viktigaste fysiska egenskaperna, dock behöver man iaf en viss miniminivå rent styrkemässigt beroende på tjänst. Jag skulle rent fysiskt värdera en kille som bänkar 150 och springer milen på 50 högre än en kille som bänkar 50 och springer milen på 32. Styrkemässigt så är det ben, bål och rygg som gäller framförallt. Dock är "pannbenet" det som betyder mest i slutändan, motivation och vilja slår oftast högst.
2011-03-23, 01:17
Medlem
Citat:

Ajjamän det skall jag göra. Jag brukar marscha, dock inte längre än 5 km. Detta klarar jag på 45 min med en viktväst på 20 kg. Hur får jag motivationen till att marscha längre än 5 km? Eller räcker det med 5 km så länge jag ökar tyngden på viktvästen dragvis?

mvh
2011-03-23, 01:18
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Japp, marschvana, kondition och möjligheten att springa med utrustning är utifrån mina erfarenheter de viktigaste fysiska egenskaperna, dock behöver man iaf en viss miniminivå rent styrkemässigt beroende på tjänst. Jag skulle rent fysiskt värdera en kille som bänkar 150 och springer milen på 50 högre än en kille som bänkar 50 och springer milen på 32. Styrkemässigt så är det ben, bål och rygg som gäller framförallt. Dock är "pannbenet" det som betyder mest i slutändan, motivation och vilja slår oftast högst.
Jag skulle däremot värdera 50 bänk 32 milen killen högre. Den bästa soldaten har kondition, kondition, kondition och tillräckligt med muskler. Fattar inte grejen med att värdera allt i bänkpress..
2011-03-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ajjamän det skall jag göra. Jag brukar marscha, dock inte längre än 5 km. Detta klarar jag på 45 min med en viktväst på 20 kg. Hur får jag motivationen till att marscha längre än 5 km? Eller räcker det med 5 km så länge jag ökar tyngden på viktvästen dragvis?

mvh

Hitta en kamrat att marschträna med.
2011-03-23, 01:21
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:

mvh

Skit i längden, fokusera mer på att gå kanske 1,5 timmar och lägg in en paus på 10 min. Och motivationen ha du, tänk bara hur bra form du vill vara till inryck!! Sen så tycker jag inte om viktvästar, är en helt annan grej med ryggsäck. Men som sagt börja lugnt, kanske 1 h med 13 kg packning och sen ökar du succesivt vikt och längd på marschen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in