2012-08-04, 10:59
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Efter GMU måste du genomföra KMU också för att kunna komma in på en SOU plats. Eller har jag helt fel?
Helt rätt! Det jag menade var att dem kommer ta bort möjligheten att direkt söka sig till SOU genom GMU. Alltså, man måste ha varit anställd i några år och förbandet anse dig som lämplig för att skicka iväg dig till SOU utbildning. Man vill inte ha som nu då folk enbart gör GMU+KMU+SOU.
2012-08-04, 13:25
Medlem
Nu gick jag väldigt många olika svar så jag utvecklar mitt scenario lite. Jag ska nu göra GMU, jag vill sedan kunna söka en officersutbildning inom en annan befattning. Och jag undrar hur jag går tillväga för att söka den officersutbildningen efter min genomförda GMU?

Det verkar onekligen som att detta är lite diffust då jag fick då många olika svar.
2012-08-04, 15:20
Medlem
Hur många fysiska aktiviteter är det i en "vanlig" dag i GMU?
2012-08-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hur många fysiska aktiviteter är det i en "vanlig" dag i GMU?

Det är olika, ena dagen kanske man springer upp och ner för backar på morgonen (FYS) och krigar i skogen på kvällen. Dagen efter har man kanske bara BRAK för att sedan spendera hela dagen och kvällen i ett klassrum.
Senast redigerad av windamp 2012-08-04 kl. 20:28.
2012-08-04, 20:52
Medlem
Jag avråder alla att söka GMU med inriktning SOU, iallafall ifall du vill vara långvarig i försvaret.
Ingen på mitt förband vill jobba med en som gått GMU+KMU+SOU, även fast personen kanske är väldigt duktig.
Jag som har vart anställd som soldat i snart 4år kan inte tänka mig att bli ledd av någon som knappt vet hur det är att vara soldat och agera i förband.
Det är till och med personer som hoppat av SOU och börjat som soldat pga att dom själva förstått vilket skitsystem GMU+KMU+SOU är.

Jag rekommenderar folk istället börjar som soldat och sedan jobba sig upp som alla andra i försvaret.
2012-08-05, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Jag avråder alla att söka GMU med inriktning SOU, iallafall ifall du vill vara långvarig i försvaret.
Ingen på mitt förband vill jobba med en som gått GMU+KMU+SOU, även fast personen kanske är väldigt duktig.
Jag som har vart anställd som soldat i snart 4år kan inte tänka mig att bli ledd av någon som knappt vet hur det är att vara soldat och agera i förband.
Det är till och med personer som hoppat av SOU och börjat som soldat pga att dom själva förstått vilket skitsystem GMU+KMU+SOU är.

Jag rekommenderar folk istället börjar som soldat och sedan jobba sig upp som alla andra i försvaret.

Om du hade läst vad jag har skrivit så hade du vetat att jag varken har sökt en sådan utbildning eller kommer gå en sådan. Jag är bara intresserad av att bli pilot inom försvaret(hkp, stridspilot, transportpilot).

För att bli något utav dessa måste man gå en officerutbildning, right?
Så jag undrar vilken väg som är snabbast att gå, dvs jag är inte intresserad utav att leda några äldre soldater och tvinga dem att gräva skyddsvärn.

Edit: såg nu att ditt inlägg inte var skrivet till mig, kände mig ändå lite utpekad så mitt svar får kvarstå.
Senast redigerad av Anthen 2012-08-05 kl. 03:34.
2012-08-05, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windamp
Det är olika, ena dagen kanske man springer upp och ner för backar på morgonen (FYS) och krigar i skogen på kvällen. Dagen efter har man kanske bara BRAK för att sedan spendera hela dagen och kvällen i ett klassrum.

Så man vet aldrig hur en dag ska börja och sluta? Eller får man ett typ av schema?
2012-08-05, 14:13
Medlem
wohoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Så man vet aldrig hur en dag ska börja och sluta? Eller får man ett typ av schema?

Det sitter veckoscheman uppe på tavlan, men dom är inte alltid att lita på eftersom det väääldigt ofta kastas om. Kvällen innan brukar man få ett dagsschema på tavlan, det brukar däremot stämma hyfsat. Men generellt så vet du inte när du ska sluta, beror helt på hur ni skött er under dagen och vad befälen känner för.

Vet att det finns nån tråd här i forumet som heter typ "en typisk dag under värnplikten". Ta och kolla lite i den, senast jag läste där kände jag igen väldigt mycket från GMU, ingen större skillnad alls.
2012-08-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wohoftw
Det sitter veckoscheman uppe på tavlan, men dom är inte alltid att lita på eftersom det väääldigt ofta kastas om. Kvällen innan brukar man få ett dagsschema på tavlan, det brukar däremot stämma hyfsat. Men generellt så vet du inte när du ska sluta, beror helt på hur ni skött er under dagen och vad befälen känner för.

Vet att det finns nån tråd här i forumet som heter typ "en typisk dag under värnplikten". Ta och kolla lite i den, senast jag läste där kände jag igen väldigt mycket från GMU, ingen större skillnad alls.

ska söka och finna! Och ja men man lär ändå få ett litet humm iaf så de lär nog duga!
2012-08-07, 03:38
Medlem
Är det någon som har koll på de ungefärliga antagningskraven för luftburen markstrid?
Vilken styrka och kondition ska jag satsa på? Räcker det med B i syn? Är det en mycket populär inriktning och hur många sökande/platser brukar det vara?
2012-08-07, 16:51
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Är det någon som har koll på de ungefärliga antagningskraven för luftburen markstrid?
Vilken styrka och kondition ska jag satsa på? Räcker det med B i syn? Är det en mycket populär inriktning och hur många sökande/platser brukar det vara?

Då det är jägarutbildning som gäller efter GMU så gäller det att få bra fysiska såväl psykiska poäng.
Man måste få minst 7/9 på cyklingen för att få genomföra jägarprovet som är rätt tufft om man inte är vältränad. Styrkelyftet är jag inte säker på, men du kan räkna med tuff konkurrens!

Synen har jag inte koll på, men antagligen på grund av den hårda konkurrensen så gäller det nog att ha A i syn, färgseende samt hörsel.
2012-08-07, 17:44
Medlem
Platonfreaks avatar
Då rycker man in den 20:e, fan vad taggad man är ! Hoppas det är hårt ös hela vägen igenom !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in